Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-18 18:14

Voor de merrie van mijn moeder zijn we aan het kijken om haar volgend jaar weer te laten dekken.
Het betreft een grote maat hackney merrie van nu 14jr, ervaren fokmerrie.
Ze fokt haar eigen type aardig door, de aftekeningen zijn wisselend.

Afstamming:

Roughfield Fantasy(kwpn erkend dacht ik)*Ingfield Taverner
Hoogte: 1.55m

Pluspunten:
- top karakter!
- snel, actief achterbeen dat altijd onder de massa komt
- ruim voorbeen met voldoende knie-actie
- kan heel makkelijk schakelen
- fijne stap
- veel tact en ritme
- staat netjes op de benen, ijzersterke voeten, rechts voor neigend naar Franse stand

Verbeterpunten:
- iets onderhals (maar wel voldoende ronde bovenlijn)
- iets strakke-rechte rug/lendenen
- iets rechte coupe
- hals zou langer mogen
- voorbeen zou langer mogen
- zou meer met de schoft omhoog mogen bewegen
- is voor het mooie een rib te lang
- neigt iets hol in de knieën

Een tuigpaardhengst zou voor "commerciële" doeleinden zijn, een Gelderse of brave rijpaardhengst voor eigen gebruik.
De bedoeling is dus 2 veulentjes te fokken.

We hebben de merrie nu 2 maanden, ze is al flink bij gekomen qua gewicht maar er moet nog meer vlees en spieren op.
De merrie is enkel voor de wagen beleerd geweest als 4 jarige, we zijn haar nu zadelmak aan het maken en ze is daarmee echt fantastisch!
Ontzettend nuchter paard, totaal niet kijkerig of ril.
Bewegingsfotos zijn niet recent, standfotos wel.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 17:48

Ik denk aan Danser of zijn zoon Imposant.

Beide kunnen volgens mij het front verbeteren, en kunnen een veelzijdig type geven waar je eigenlijk meerdere kanten mee op kunt.

Qua tuigpaarden kant zijn er vast wel andere die daar wat meer van weten dan ik.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 20:23

Leuk dat je die 2 noemt, die staan tot nu toe ook bovenaan het lijstje bij ons, om dezelfde redenen die jij noemt.

Qua tuigpaardhengst neigen we naar Eebert of Dilano, Eebert is natuurlijk al veel gebruikt bij de tuigpaarden maar wellicht in combi met deze merrie toch nog interessant genoeg?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:35

Imposant kan ik je zeker aanraden. Vriendin van mij heeft met haar merrie daarmee gefokt. En wat een mooi en fijn dier is daar uit gekomen.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 09:23

different1 schreef:
Leuk dat je die 2 noemt, die staan tot nu toe ook bovenaan het lijstje bij ons, om dezelfde redenen die jij noemt.

Qua tuigpaardhengst neigen we naar Eebert of Dilano, Eebert is natuurlijk al veel gebruikt bij de tuigpaarden maar wellicht in combi met deze merrie toch nog interessant genoeg?


Enige wat ik weet en kan zeggen over de tuigpaarden is dat bloedspreiding natuurlijk een "dingetje" is. En dan heb je met zo'n merrie inderdaad een interessante merrie met vrij bloed. Dus ik zou er dan de "beste" hengst op zetten.

Grappig jullie die 2 al bovenaan hadden staan :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:33

Je zegt bij een Gelderse dat het voor eigen gebruik is.

Wat is dat eigen gebruik?
Want als dat meer onder het zadel is dan zou ik iets anders aanraden dan vooral mennen.

Ik denk zelf aan Floris of Vitens mocht het gebruik ook onder het zadel zijn. Jupiler zou ook kunnen.

Is het vooral mennen zou ik Danser of Imposant nemen. Beide geven een prachtig front.


Leuke merrie overigens. Croupe vind ik niet te recht.

Tuigpaarden weet ik ook zo niet.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:17

Ik heb een Danser merrie andere kant is Hofmeester. Heel fijn beestje is het, alleen wel de tweede Danser bij ons op de club met een zwaaiend voorbeen in stap, ik weet niet of hij dat verder ook doorvererfd.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:18

Eigen gebruik is onder het zadel, maar we houden wel van een paard met macht en mag best wat tuigtypisch bewegen.

@ natasja:We gaan eens kijken naar de hengsten die jij aandraagt.

Dank je voor het compliment, ze is al hard opgeknapt, als ze echt goed in het vlees en de spieren zit zal ik eens een mooi topic voor haar maken.
Mijn moeder is er onwijs blij mee, ze is zo braaf!

Eigen ervaringen mbt nakomelingen van Gelderse, tuig- of brave rijpaardhengsten zijn uiteraard ook welkom.
Zal eens opletten mbt het zwaaipootje van Danser nakomelingen

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:22

Afbeelding
Dit is mijn merrie. Danser x Hofmeester 4 jaar oud.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:41

Ik zpu voor Vitens of Floris gaan. Heb je in ieder geval een goede galop. Zelf een Vitens veulen dit jaar. Echt een gelderse opdruk en een geweldig karakter. Afbeelding

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:20

Als je Gelders wilt, maar het niet erg vind om nog een wat tuigtypisch opdruk te kunnen verwachten, dan zou ik voor imposant gaan.
Mag het wat rijtypischer zijn dan kan je idd eens kijken voor Floris, henkie en vitens. Mag er wat rijpaardenbloed bij in dan kan je nog voor Kardieno of ibsen kijken. Jupiler zou ik dan niet doen. Je merrie heeft een goed achterbeen zeg je, en dan moet je niet de kans hebben daar op in te leveren.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:13

Qua tuigpaardhengsten is Eebert zoals je noemt natuurlijk erg commercieel. Aan de ene kant natuurlijk gunstig voor de verkoop, maar vanuit stamboek-perspectief natuurlijk niet persé gunstig voor de bloedspreiding, al hoef je daar alleen voor de eenmalige verkoop natuurlijk niet al teveel zorgen om te maken.

Aangezien de merrie wat kleiner is, is het voor toevoegen van maat eventueel ook interessant om naar Vaandrager HBC of zijn zoon, Bakboord HBC te kijken. :)

Van gelderse hengsten heb ik weinig kaas gegeten.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:10

Vaandrager zou ik niet doen, heb er teveel van gezien die qua karakter niet geschikt waren voor het brede publiek.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 21:10

Leuk de nieuwe reacties!
Een veulen fokken met een tuigpaardhengst is voor ons inderdaad een eenmalige actie met het oog op verkoop en dan is bijv. Eebert voor de hand liggend, maar bloedspreiding vinden we ook heel belangrijk.

Ik zal eens wat meer over die hengsten opzoeken.

Maat is inderdaad een aandachtspunt.

Hootje

Berichten: 273
Geregistreerd: 05-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:13

Ipsilonka schreef:
Vaandrager zou ik niet doen, heb er teveel van gezien die qua karakter niet geschikt waren voor het brede publiek.


Ik heb er ook een van Vaandrager en die van mij is echt een en al schrikken

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 16:46

Als je een tuigpaard wilt fokken zou ik voor een hengst met veel front gaan, je merrie mist dit imo.

Als je over Eebert of Dylano hebt zou ik in dat geval voor Dylano kiezen.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:24

Eebert is een hengst die veel verbeterpunten die worden benoemd verbeterd. Zo nu en dan zijn de nakomelingen van Eebert wel klein. Geen idee of je de grote van de merrie goed vind, of dat je een grotere nakomeling wilt fokken?

Als dat laatste het geval is zou ik voor Cizandro gaan, afgelopen zaterdag Keur geworden in Ermelo.
Of als je een interessantere bloedlijn wilt houden Fabuleus, wordt minder gebruikt maar onder het zadel een machtige hengst!

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:24

De stam van Eebert staat bekend om het doorgeven van houding. Mijn profielfoto is een neefje van Eebert. Hij heeft maat-1.70 nu op zesjarige leeftijd.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:57

Viennanova schreef:
De stam van Eebert staat bekend om het doorgeven van houding. Mijn profielfoto is een neefje van Eebert. Hij heeft maat-1.70 nu op zesjarige leeftijd.


Mooie maat, vaak geeft hij deze maat ook door.. maar zo nu en dan zitten er kleinere nakomelingen tussen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 18:52

Al even niet gereageerd hier, maar iedereen bedankt voor de feedback.

Maat is zeker een aandachtspunt, ik geloof dat de merrie wel redelijk maat meegeeft (voor een hackney) maar het zou mooi zijn als de nakomeling de 1.60 zou halen(tuigpaard richting)

De nakomeling voor eigen gebruik mag ook maat hebben, maar omdat we daarvoor meer richting Gelders kijken (en dus meer bot en massa dan de merrie heeft) ben ik niet heel bang dat die dan echt te klein blijft.

Voor degenen die de hengstenkeuring gevolgd hebben de afgelopen dagen, zitten er interessante jonge hengsten bij voor dit paard?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 14:53

Eebert zou ik niet doen. Dit ivm de maat en halsvorm van je merrie. Bovendien zijn niet alle Eeberts even braaf. Ik heb er zelf 1 en dat is een hittepetit maar wel een goed karakter. Alleen geen beginnerspaard.

Denk dat Dylano wel past op je merrie. Die geeft maat. Of bijvoorbeeld Idol. Die hengst heeft een heel fijn karakter.

Floris fokt ook heel prima op tuigtypische merries en geeft echt hele brave karakters.
Oh en wat betreft de HK: ik zou kijken naar de Delviro die kampioen is geworden. Mooi paard vind ik dat.

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 10:45

Als je een fijn gebruikspaard wil fokken uit jou merrie dan is onze hengst wellicht wel iets voor jou:

Oscar (Orbaldo II x Gerlinus) is Gronings gefokt en doet leuk mee in de sport. Ook is hij overal voor inzetbaar door zijn coole karakter wat hij ook vererft.

Hier onder enkele foto's van hem

Afbeelding

Afbeelding

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:25

Met een Groninger lever je hoe dan ook heel veel in op beweging. Voor de sport lijkt mij dat niet gewenst.

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 11:54

SophievdV schreef:
Met een Groninger lever je hoe dan ook heel veel in op beweging. Voor de sport lijkt mij dat niet gewenst.


Dat ligt er aan welke lijn je gebruikt, de Lijn waar Oscar uit komt heeft juist erg veel beweging. Zijn vader loopt Lichte tour dressuur in het Buitenland.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderse en/of tuigpaardhengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 12:02

We kennen Orbaldo. In het Gelderse HKT zit zijn oud eigenaar.
Orbaldo had zeker een ruime beweging. Maar kwaliteit van de beweging zit niet alleen in de ruimte.