Wond kogel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 19:22

Hallo bokker,

Ik zit met mn handen in mn haar. Mijn merrie hollyday heeft 23 september een klap gehad op haar kogel. Dit is toen geniet. Eerste verbandwissel was op 27 september helaas was de wond weer open 3 van de 4 nietjes waren eruit en de wondranden waren licht ontstoken. Dit is t begin van de ellende. Ze begon wat down te worden temp steeg wat maar niet zorgelijk.

Zondag 30 september stond ze met koorts en een heel dik been tot over de sprong op stal gelijk de DA gebeld. Wond zwaar geinfecteerd. Laatste nietje was er ook uitgezweerd. Wond weer helemaal open gemaakt en helemaal gespoeld. Antibiotica via bloedbaan en bilspier. Maar na paar dagen geen verschil en werd ze opgenomen op de kliniek. Na 8 dagen hebben we haar weer opgehaald omdat ze er down was en niet meer wilde eten.

Afgelopen woensdag 17 oktober was de eerste verbandwissel thuis waar we bij waren maar helaas heel veel wildvlees en dit is weg gesneden. En vandaag zal 19 oktober zal de DA weer t verband verwisselen, maar in 2 dagen weer heel veel wildvlees.

En de planning is dat ze dinsdag weer gaan snijden in de wond. Ik heb eerlijk gezegd niet meer zoveel vertrouwen in de DA omdat ze niet veel doen.

Ze is in bijna 5 weken dik 150 kilo afgevallen. Ze eet sinds ze thuis staat wel weer goed en begint ze wel wat aan te komen. Tegen het advies van de DA staat ze overdags met onze andere pony op een klein stukje weiland.

Sorry voor het lange verhaal maar hoop hier wat meer tips en oplossingen te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter


luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:25

Gebruik je honingzalf? Anders zou je hier mee kunnen beginnen, wonden genezen daar heel mooi mee ( zelf ervaring mee, grote wond op het hoofd).

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:26

Sowieso een andere da zoeken, welke malloot niet iets dicht wat continu onder spanning staat en in beweging is?
Ik zou als de donder gaan smeren met mesitran of honingzalf, goeie antibiotica erin, geen verband en schone stal en weide. Binnen 2 weken zit het dicht, binnen 6 weken zie je het niet meer.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 19:29

Wildgirl schreef:
Sowieso een andere da zoeken, welke malloot niet iets dicht wat continu onder spanning staat en in beweging is?
Ik zou als de donder gaan smeren met mesitran of honingzalf, goeie antibiotica erin, geen verband en schone stal en weide. Binnen 2 weken zit het dicht, binnen 6 weken zie je het niet meer.


Er is pas na een week gestart met AB. Honingzalf werd gezegd dat dat juist wildvlees doet aanwakkeren. Schone stal is geen 100% optie want het is echt een viespeuk op stal. Ze staat sinds woensdag overdags buiten met onze andere pony

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Apacheshadow
Berichten: 886
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:34

Is een röntgenfoto maken een optie. Wellicht een splintertje van bot afgebroken waardoor de wond niet dicht gaat en blijft ontsteken?

Puc kleine hengst met een groot ego

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:36

Dan gooi je er meer stro in, niet op vlas zetten met dit soort open wonden.
Ik heb met honingzalf wonden die 5 tot 10x zo groot/lang waren als die van jou dicht gekregen omdat hechten geen optie was. Zoek hier op bokt maar eens op honingzalf.


Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 19:39

Ze staat op stro en t maakt niet uit hoeveel stro ik erin gooi, ze is echt een viespeuk.

Over die botsplinter is een verhitte discussie met de DA in de 8 dagen op de kliniek heb ik dit meerdere keren aangegeven maar volgens DA was dit een kleine kans. Ga dit dinsdag weer aankaarten bij de DA

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Shorks

Berichten: 408
Geregistreerd: 14-02-07

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:42

Ik zou zéker foto's laten maken! Het paard van mijn zusje bleek laatst al 3 weken rond te lopen met 3 botsplinters in zijn spronggewricht en had helse pijn gehad al die tijd. Hij moest toen worden ingeslapen...

De dierenarts in de kliniek zei toen dat hij altijd foto's laat maken als een paard een klap op een gewricht heeft gehad, omdat je nou eenmaal niet kunt zien wat er binnenin kapot is.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:02

Die wond moet gelaserd worden ! Ons paard had ook een lelijke wond aan de binnen en buitenkant vd kogel maar heelt nu super na maar 2x laseren op de kliniek :)

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:08

Ik zeg ook smeren met Mesitran en evt. kuurtje Pyrogenium (5 dagen wel, 5 dagen niet en dan weer 5 dagen wel).

Ons paard heeft een veel grotere wond en dat is nu mooi aan het genezen op deze manier.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:18


Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:28

Vraag een second opninion vab een andere da als je het niet vertrouwt.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 20:39

Dinsdag komt de DA weer en dan ga ik even dit allemaal aankaarten bij haar. Dat ik een foto wil en dat ovee honingzalf en eventueel laseren

Heb contact gehad met hidez beneluxe om het aanmeten van een speciale sok.

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:51

Mijn ruin heeft ook zo’n lelijke wond gehad op de kogel, bij hem was het aan de binnenkant van de kogel. Heel diep, tot op het botvlies, wonder boven wonder botvlies intact en verder niks geraakt.
Hij hem is direct gestrart met AB, en ingepakt met animalintex, watten en verband. Dit de eerste dagen, daarna i.p.v. animalintex mesitran gesmeerd. De da wilde hem eigenlijk op stalrust hebben, maar ik weet dat hij dan de stal afbreekt, en bovendien liep hij totaal niet kreupel, wat de da enorm verbaasde. Hij heeft gewoon overdag in de wei gestaan in de groep. Hechten was niet mogelijk trouwens, er miste gewoon een heel stuk, en bovendien was de wond waarschijnlijk al een dag/nacht oud (tinker, dikke sokken, en ondanks de flinke wond moeilijk te zien).

Wond is goed genezen, al heeft hij er wel een flink litteken aan over gehouden, er was ook wat groei van wildvlees, maar mijn da raadde juist aan het niet weg te snijden zolang de wond netjes dicht ging. Litteken is bij hem overigens ook niet direct zichtbaar in zijn sok.
Dit was de wond na een week of 2, helaas geen foto’s meer van de verse wond.
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:28

Lees wat over honingzalf
Ik heb met een wond een mengseltje van groene klei en honingzalf er op gesmeerd. Dat was ook een beste wond die maar niet dicht wou. En toen ik daarmee begon zag je t met de dag kleiner worden en zelfs geen litteken of witte plek van

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:33

deess schreef:
Die wond moet gelaserd worden ! Ons paard had ook een lelijke wond aan de binnen en buitenkant vd kogel maar heelt nu super na maar 2x laseren op de kliniek :)



Dat dacht ik ook zoek iemand die een laser heeft en laat het laseren. Wij hebben er bij allerlei blessures goede ervaringen mee en inmiddels zelf er een aangeschaft

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 10:08

Dinsdag als de da er is ga ik het over laseren hebben en hebben ondertussen contact gehad met hidez voor speciale sok ook omdat haar linker kogel dikker is/blijf. (Soort van stalbeen) ookal staat ze op de wei

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

Popstra
Berichten: 13612
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:16

Ik zou ook Honingzalf smeren. Daar knapt het echt van op.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:24

Ik maak zelf mierikswortelzalf en dat werkt als je bv al van alles hebt geprobeerd.Ik heb hele nare wonden er van dicht zien gaan.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 16:19

Ook goede ervaringen met honingzalf en het overleg met Alex Brander van veterinaire wondzorg zelf. Die zou ik zeker aanraden :)

"Een draver, is gaver" :D

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 18:30

Honingzalf ook op t moment dat er veel wildvlees vorming is? Onze DA vertelde de vorige keer bij een wond van onze pony dat dat juist wildvlees veroorzaakt?

Ik heb vaker met wonden te maken gehad maar bij deze zitten we echt met onze handen in t haar.

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Wond kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:21

Ik vind foto's laten maken een goede tip, dat je zeker weet dat het geen botsplinters zijn die de boel onrustig houden. Want laten we eerlijk zijn, zo grote wond is het niet. Het is een rotplek, door alle bewegingen, maar ik heb ergere wonden gezien. Dus een gezond lichaam zou dit prima moeten kunnen oplossen.

Het kan dus heel goed zijn dat er binnen in iets zit wat de boel laat ontsteken en irriteren.

Als dat niet het geval is, dan zou ik met een flinke kuur en inderdaad honingzalf of iets vergelijkbaars (de Paardendrogist heeft een mooie zalf met honing, kurkuma en nog iets. Werkt ook als een trein!) En dan smeren, smeren, smeren.

Ik heb zelf geen ervaring met meer wildvlees vorming bij honingzalf. Zeker niet. Ik kan me voorstellen dat op deze plek wel snel wildvlees komt, laat dat dan tzt wegsnijden. En dan weer verder smeren.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:41

Viverelover schreef:
Honingzalf ook op t moment dat er veel wildvlees vorming is? Onze DA vertelde de vorige keer bij een wond van onze pony dat dat juist wildvlees veroorzaakt?

Ik heb vaker met wonden te maken gehad maar bij deze zitten we echt met onze handen in t haar.

Nogmaals...ga op zoek naar een kundige DA. Dat is deze sowieso niet. Ik zou me niet al te druk maken, het is geen gekke wond, niet al te groot....gewoon gaan smeren en tenperatuur in de gaten houden en indien koorts een langwerkende AB kuur erin.

Viverelover
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-06-09
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-18 20:43

Wildgirl schreef:
Viverelover schreef:
Honingzalf ook op t moment dat er veel wildvlees vorming is? Onze DA vertelde de vorige keer bij een wond van onze pony dat dat juist wildvlees veroorzaakt?

Ik heb vaker met wonden te maken gehad maar bij deze zitten we echt met onze handen in t haar.

Nogmaals...ga op zoek naar een kundige DA. Dat is deze sowieso niet. Ik zou me niet al te druk maken, het is geen gekke wond, niet al te groot....gewoon gaan smeren en tenperatuur in de gaten houden en indien koorts een langwerkende AB kuur erin.


Nu alweer spijt dat ik dit topic open... ik zeg ook niet dat de wond groot is ect... vraag gewoon advies meer niet

Een paard galoppeert met zijn longen, houdt vol met zijn hart maar wint met zijn karakter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Dee_Es, GrapeshotBot, Leukertje, Vinny12511 en 30 bezoekers