[FOTO] Portret hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

[FOTO] Portret hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 19:44

Hej!

Ik heb een nu eindelijk een ''echte'' camera. Dit zou een fijne beginner camera zijn! ik ben dus nog echt zoekende, het lukt mij niet helemaal om alles scherp te krijgen :+ Dus als jullie tips hebben? Het is een canon eos 200D

dit zijn de 3 beste onbewerkt trouwens


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: [FOTO] Portret hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:06

Leuk dat je een camera hebt gekocht! :D Daar ga je veel plezier aan beleven!

Qua scherpte een paar punten.

1. Volgens mij heb je al deze foto's in de schemer/richting avond gemaakt. Door wegvallend/weinig licht is het voor de camera vaak ook moeilijker goed scherp te stellen. Probeer het wat meer overdag om je camera te leren kennen!

2. Iedere camera(body) heeft een vast aantal scherpstelpunten. Dit varieert nogal (mijn huidige instap-model heeft 9 scherpstelpunten, degene die ik op het oog heb 51 :+ ). Die zijn vaak in de zoeker te zien. Het punt wat je scherp wilt hebben moet echt op een van die punten zitten (het is vaak ook handmatig in te stellen welk punt je scherpgesteld wilt hebben). Zo heb ik regelmatig gehad dat de camera scherpstelt op de staartharen van mijn hond ipv zijn neus, omdat de staart precies op een scherpstelpunt was en zijn neus precies ergens midden tussen scherpstelpunten.

Verder is het veel oefenen oefenen en oefenen! Lekker bezig en spelen met die camera, de kennis komt beetje bij beetje :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: [FOTO] Portret hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 20:19

Dank je wel voor de tips daar heb ik veel aan :D en ja dat klopt haha was in de vooravond! Als ik de camera open zie in inderdaad de puntjes, dus stel dat ik zou focussen op de neus dan zou dat het scherpste worden en graduate minder scherp er om heen?

ik tel er ook 9 hier :P

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:23

KarmaChansy schreef:
Dank je wel voor de tips daar heb ik veel aan :D en ja dat klopt haha was in de vooravond! Als ik de camera open zie in inderdaad de puntjes, dus stel dat ik zou focussen op de neus dan zou dat het scherpste worden en graduate minder scherp er om heen?

ik tel er ook 9 hier :P


Dat ligt eraan welk diafragma je gebruikt. Bij diafragma 2.8 zal de neus scherp zijn als je daarop scherp stelt en wordt de rest vager. Heb je diafragma 16 of iets dergelijks, dan is je scherpe gebied veel groter en zal de hele kop scherp zijn.

Let er ook op dat je horizon recht is.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:28

Supervixen schreef:
KarmaChansy schreef:
Dank je wel voor de tips daar heb ik veel aan :D en ja dat klopt haha was in de vooravond! Als ik de camera open zie in inderdaad de puntjes, dus stel dat ik zou focussen op de neus dan zou dat het scherpste worden en graduate minder scherp er om heen?

ik tel er ook 9 hier :P


Dat ligt eraan welk diafragma je gebruikt. Bij diafragma 2.8 zal de neus scherp zijn als je daarop scherp stelt en wordt de rest vager. Heb je diafragma 16 of iets dergelijks, dan is je scherpe gebied veel groter en zal de hele kop scherp zijn.

Let er ook op dat je horizon recht is.


Inderdaad! Een groter diafragma geeft een groter gebied scherpte, een kleiner diafragma een kleiner gebied, waardoor je 'bokeh' krijgt zoals het heet.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:45

Diafragmagetal ;) De diafragmaopening zelf wordt kleiner bij een groter getal en omgekeerd.
Een laag getal geeft een grote diafragmaopening en daarbij weinig scherptediepte.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [FOTO] Portret hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:12

De twee bovenste foto's vind ik helemaal niet verkeerd hoor. Als je scherp stelt, doe dat dan bij honden op de ogen. Zit je hond een beetje schuin, kies dan voor het oog wat het dichtste bij is.
Of dat bij jouw camera ook kan weet ik niet, maar ik gebruik meestal maar 1 scherpstelpunt.