Draaien "tegen het paard"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 17:57

Ik wist het even niet beter te omschrijven.
Ik ben al 13 jaar in de paarden, maar vandaag wees mijn stalgenootje mij op een regel die er blijkbaar is, waar ik nog nooit van gehoord had.
Zij zegt dat je bij het omdraaien met je paard altijd in zijn richting moet draaien. Met andere woorden, het hoofd/lichaam "wegduwen" (maar dan zonder contact).
Dit zodat, mocht het paard schrikken, het niet bovenop je springt in de bocht.

Toch voelt het voor mij heel onnatuurlijk. Wie kan me hier het fijne van uitleggen?

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:15

Altijd de buitenbocht nemen als voorbrenger, idd. Zodat een jurylid of een dierenarts ook kan zien hoe het paard loopt bij het maken van een bocht. En ook zodat het paard jou niet voor de benen schopt bij het draaien als het naar binnen valt. Of dat jij struikelt over de benen van het paard.
En omdat je gebruikelijk links van je paard loopt, maak je dus altijd een draai naar rechts.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:17

Nog nooit van gehoord. Ik wil zelf altijd de schouder van mij weg hebben juist.

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:21

Ik snap niet goed wat je bedoelt, het hoofd wegdraaien zodat de schouder in jouw richting komt denk ik? Ik wil zelf altijd het hoofd naar me toe hebben, anders loop je het risico dat ze een hoef in je gezicht gooien als ze schrikken en wegrennen. Altijd het paard naar je toe draaien dus, zelfs met het zadelmak maken van de paarden bij ons duw ik altijd de schouder van me weg en het hoofd trek ik naar me toe. Dat is de veiligste methode in mijn ogen.


Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:24

Het hangt toch van de situatie af? Met voorbrengen niet anders dan wat hierboven geschreven is. Maar met bijvoorbeeld een hek openen of sluiten draait het paard om mij heen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:32

Dat ligt echt volledig aan de situatie.

san4nie
Berichten: 3543
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:37

Tijdens de orun is mij ook geleerd dat je links van je paard loopt en dan rechtsom draait. Zodat je hem ook niet kan om trekken bijvoorbeeld. Maar doe het zelf maar net hoe het het beste uitkomt.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:43

Het verschild idd hoe ik het doe. Als ik de wei in ga of de bak dan laat ik het paard altijd om mij heen draaien. Als er iets engs is, zorg ik dat ik aan de enge kant sta zorg ik dat ze niet over mij heen gaan als ze er van weg willen. Ik laat ze dan ook om mij heen gaan en draai ze dan naar links ( loop altijd links )

Op keuring heb ik een klein zweepje in mijn linker hand en stuur ik daarmee en dan moet het paard rechtsom naast je de bocht door zodat je niet voor het paard loopt. Soms vind ik het lastig omdat mijn merrie me nog wel eens te dicht tegen de bakrand/hekje wil duwen, maar daar is het zweepje dan dus voor, zo kan ik haar iets beter sturen.

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:48

Ik maak zelf juist altijd de binnenbocht met lastige paarden, zodat ik ze kan laten lopen en vanuit beweging vervolgensde rust opzoeken. Als ik aan de buitenkant loop en het beest neemt een raam lig ik er onder. Of begrijp ik jullie verkeerd?

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:49

Dit is ook het eerste wat we leerden bij het monsteren/voorbrengen van paarden op school (deurne) :j

Ties | Reu | Border Collie | 18.09.2020 | Tricolor
Teun | Reu | Boerenfox | 18.12.2022 | Tricolor
Thackery Binx | Kater | Europese Korthaar | 18.05.2022 | Zwart

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:51

Nog nooit van gehoord. Heb een paard wat een afwijking heeft naar rechts (maw wanneer hij 'm peert is dat altijd rechtsaf) dus loop ik rechts, zodat ik "in de weg" loop wanneer hij weg zou willen zonder mijn goedvinden. Voor het hu-peerd-armzwiep-effect zeg maar :Y) Als ik links zou lopen ben ik 'm kwijt, hij is zo sterk in de hals dat er geen houden aan is. Daarnaast ben ik linkshandig, met m'n linkerhand aan het halster heb ik dus wat meer te vertellen. Dit is de afgelopen jaren zo gegroeid. Sinds een tijdje is hij opmerkelijk braaf, ook aan de hand. Maar houd het wel altijd in mijn achterhoofd. Hij wéét dat hij sterker is dan ik, en door te lopen waar ik loop kan ik de boel zo goed mogelijk binnen de lijntjes houden wanneer we het oneens zouden worden. Ik draai zowel naar links als naar rechts, maar altijd dus paard links van mij. Wanneer ik ze allebei mee heb loopt mijn shet daardoor vanzelf rechts.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:54

Inderdaad je leert bij voorbrengen om links te lopen en rechtsom te draaien, dus zelf in de buitenbocht. Dat wordt ervaren als het meest veilige, maar ik ben het met vorige schrijvers eens dat je je kunt afvragen of dat altijd het veiligste is. Groot paard met ruime passen en zelf in de buitenbocht als je niet zo groot bent is al lastig want dan moet je hard lopen en kom je zelf uit balans. Ook heb je vaak meer te zeggen over het paard als je zelf in de binnenbocht staat en het hoofd naar je toe draait.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 19:08

Ik ben dus ook team "ligt aan de situatie, maar meestal paard buitenbocht". Tuurlijk, als ik onderweg ben en een scherpe bocht moet maken in de richting waar het paard loopt, gaat het paard van mij weg. In alle andere gevallen laat ik het paard om mij heen draaien. Daarom voelt het ook zo gek.

Eens met bijv. Snooty.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:51

Snooty16 schreef:
Inderdaad je leert bij voorbrengen om links te lopen en rechtsom te draaien, dus zelf in de buitenbocht. Dat wordt ervaren als het meest veilige, maar ik ben het met vorige schrijvers eens dat je je kunt afvragen of dat altijd het veiligste is. Groot paard met ruime passen en zelf in de buitenbocht als je niet zo groot bent is al lastig want dan moet je hard lopen en kom je zelf uit balans. Ook heb je vaak meer te zeggen over het paard als je zelf in de binnenbocht staat en het hoofd naar je toe draait.

Dat je met het voorbrengen aan de buitenzijde loopt heeft niets met veiligheid te maken.
Het is zelfs gevaarlijker om tussen een paard en een hek in te lopen.
Bij het voorbrengen is het juist dat de jury (die in het midden staat) het paard helemaal kan zien.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:08

Ik denk dat wat er bedoeld wordt in de post van ts dat een paard tijdens het los grondwerken altijd met z'n hoofd naar je toe omdraait. Als het paard zich met z'n kont naar je toe draait is dat een tegen van gebrek aan contact en een gebrek aan respect.
Dat is in ieder iets dat ik had geleerd bij mijn grondwetk lessen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 21:05

Cera, daar had ik het eigenlijk niet over. Ik bedoel echt wie de binnen/buitenbocht neemt bij het aan halstertouw/teugel begeleiden van een paard.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:13

Ik vind dat het beide moet kunnen.
Ik vind ook dat je aan beide kanten een paard moet begeleiden en hierin ook moet afwisselen.
Alleen al voor het stukje rechtrichten en het voorkomen van eenzijdige ontwikkeling bij zowel paard als mens.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:29

Heleennn schreef:
Ik snap niet goed wat je bedoelt, het hoofd wegdraaien zodat de schouder in jouw richting komt denk ik? Ik wil zelf altijd het hoofd naar me toe hebben, anders loop je het risico dat ze een hoef in je gezicht gooien als ze schrikken en wegrennen. Altijd het paard naar je toe draaien dus, zelfs met het zadelmak maken van de paarden bij ons duw ik altijd de schouder van me weg en het hoofd trek ik naar me toe. Dat is de veiligste methode in mijn ogen.

Echt precies dit. Schouder wegduwen, hoofd naar me toe. Zodra paard schouder naar je toe, hoofd van je af heeft, schakelt hij je met de minste moeite uit. Als ie wil, is ie weg

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:01

Dorine92 schreef:
Zodra paard schouder naar je toe, hoofd van je af heeft, schakelt hij je met de minste moeite uit. Als ie wil, is ie weg

Dat dus. Vanaf waar ik loop wil ik in een onderdeel van een seconde z'n hoofd om kunnen trekken. Zo lang z'n hals gebogen is is het veel lastiger om weg te rennen dan met de hals recht.

Die van mij kun je heel lastig naar links trekken, naar rechts lukt wel (omdat hij zelf al die kant heen wil). Hij doet dat zelf met z'n hals recht. Gaat er dus om dat ik die hals dubbel kan vouwen zodat hij nergens heen gaat behalve in kleine rondjes om mij heen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 06:49

Vind nog steeds wel dat het allebei moet kunnen, even los van de veiligheid maar uitgaande van een bevestigd paard, ik vind dat je een paard naar je toe moet kunnen vragen en van je af moet kunnen sturen.
Juist als deze bevestiging is gemaakt werk je ook aan respect en vertrouwen en dus aan veiligheid

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:08

Maddoxx schreef:
Cera, daar had ik het eigenlijk niet over. Ik bedoel echt wie de binnen/buitenbocht neemt bij het aan halstertouw/teugel begeleiden van een paard.


Begeleider neemt dus de buitenbocht. Je draait dus altijd rechtsom, omdat je in principe altijd links van je paard loopt. Dat is de 'officiele' regel van je stalgenoot. Of je je er aan houdt is een ander geval, maar die regel is er dus wel. En bij een officiele monstercursus zal je die regel dus ook leren, en als je als student diergeneeskunde een paard linksom draait zal je er absoluut iets over te horen krijgen :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-10-18 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 07:12

Ook ik doe eigenlijk wat mij het beste uitkomt maar 9 van de 10 keer is dat toch naar mij toe.
Van mij af moet ik meer doen lees lopen, kans op controle verlies is dus veel groter dan dat je stil staat.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:07

Clasical schreef:
Vind nog steeds wel dat het allebei moet kunnen, even los van de veiligheid maar uitgaande van een bevestigd paard, ik vind dat je een paard naar je toe moet kunnen vragen en van je af moet kunnen sturen.
Juist als deze bevestiging is gemaakt werk je ook aan respect en vertrouwen en dus aan veiligheid

Ja oke maar waar ik en een paar anderen het over hadden gaat meer om de veiligheid. Dan heb je het dus over momenten dat je juist die controle kwijt kan raken omdat ie met andere dingen bezig is (paniek/schrik/instinct)

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:12

Mijn paarden leren beiden maar als het aan komt op schrikken heb ik juist liever het hoofd in mijn richting. Als ze schrikken met het hoofd van je weg kunnen ze eerst de schouder zetten en vervolgens ook nog de kont naar je toe draaien. Dan heb ik liever dat ze het hoofd naar me toe hebben, een stap opzij en ietsje naar achter en je bent "voor ze uit" en je kan ze meteen kort doen draaien en opnieuw hetzelfde herhalen tot ze door hebben dat ze niet veel verder gaan komen dan dat ellendige cirkeltje. Ik heb altijd een lange lijn (8 meter) dus in het slechtste geval kan ik ze op een kleine volte zetten a la mini-longe. Ook als er iemand langs het paard loopt ter hoogte van de flank vind ik het veel veiliger om de achterhand weg te kunnen keren van mij (en d persoon achter/langs me) dan de schouder die ik veel beter kan inschatten en makkelijker kan "bewerken".

Maar hier kunnen ze dus wel beide. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

daydream

Berichten: 595
Geregistreerd: 18-10-04

Re: Draaien "tegen het paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 12:05

Ik heb van een dierenarts - die ook een belangrijke functie bij een stamboek heeft (''had ondertussen misschien?) - ook geleerd dat je in een korte bocht inderdaad zelf de buitenbocht moet nemen als "voorbrenger", omdat als je het paard om jou heen laat lopen, dat slecht is voor de benen omdat je het paard dan min of meer omtrekt. Dus met kleine bochten doe ik het meestal zo, behalve met aan de hand grazen omdat mijn paard dan al heel veel anticipeert.

[o] De liefde voor een paard kan de wereld doen oplichten.<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers