Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jellie1979
Berichten: 69
Geregistreerd: 28-02-08

Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 22:30

Wij hebben twee paarden aan huis. Onze paarden staan al jaren op stro. Echter de laatste tijd vind ik de kwaliteit van stro erg matig en de prijs wordt ook steeds duurder. Andere stro-leverancier gaf niet het gewenste resultaat. Het stro neemt weinig op wat voorheen niet zo was. Ik mest de paarden elke ochtend uitgebreid en s avonds worden de natte plekken en mest nog een keer verwijderd. Overdag staan de paarden op het land en s winters in de paddock met onbeperkt hooi. Op stal hebben ze ook onbeperkt hooi. Ik zit er over na te denken om over te gaan op een andere stalbedekking omdat mijn smeerkezen naar mi toch niet droog genoeg staan. Een van mijn paarden heeft helaas iets rotstraal.Ik ben erg nieuwsgierig waar jullie je paarden hebben opstaan en of dit bevalt


KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:44

Dikke onderlaag van vlas (ala 15-20 cm) en daar bovenop stro. Het vlas vangt de plas op en het stro blijft dus goed schoon en droog. Dagelijks even drollen er uit scheppen en eenmaal per week het vieze vlas er uit (of evt. potstallen). Bevalt heel goed! Voordeel is dat ze niet op het (natte) vlas staan, dat is nl niet zo best voor de hoeven.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:52

Hier op vlas echt ideaal. Weinig tijd kwijt aan uitmesten en de kosten zijn laag. Nu schilt het wel dat ze bijna niet in stal mesten maar in de uitloop. Ik kan het echt aanraden en op nat vlas staan ze ook eigenlijk nooit. Wel goed oppotten en beginnen met 4 zakken.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:09

Wij gebruiken ook al jaren vlas. Maar gooien in begin 4 zakken erin. Elke halen we de poep eruit en harken alles weer goed (alleen het losse vlas en niet de pisvlek) en na een week alle schone aan de kant en de pisvlek eronder uit.
Dit wordt een harde plek die ook nog eens soms rood kleurt van onderen.
Dam weer een zak erop. Je moet zorgen dat je genoeg vlas in stal houdt zodat de pisvlek nooit tot aan boven toe komt. Dan staan ze altijd droog

Jetsknot.nl!! Leuke unieke paracord halsters, touwen, vliegenfrontriemen, hondenhalsbanden enz
Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
Lieve Guus ik zal je boevenstreken gaan missen.......

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:38

Ik vond vlas makkelijk schoonmaken, maar voor de paarden zelf vind ik stro het fijnste

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:49

Ik ben fan van stro korrel. al sinds het op de markt is.
Bodem blijft mooi schoon. En paard ook ( je zal maar een voorliefde hebben voor bonte paarden met veel wit)

Ik haal er een paar keer per week de drollen uit en leg de natte plekken bovenop om te drogen. Ruikt ook niet snel.

Julius <3

alex66

Berichten: 1770
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:54

Vriendin van mij, met echt het meest ranzige paard dat ik ooit heb meegemaakt, staat sinds kort op strokorrels en is er erg blij mee. Schijnt ook wat kosten betreft best acceptabel te zijn.

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 07:57

Hier ook al jaren op vlas. Dik tevreden over !
Elke dag de drollen eruit en 1 keertje in de week de natte plek.

Ik maak wel een dikke bodemlaag, zodat ze een vast matras hebben om op te liggen.

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:04

Bij mijn verzorgje staan ze allemaal op houtvezel, mest best wel makkelijk uit

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:12

Combinatie van vlas en koolzaadstro . Bevalt me echt goed. Neemt veel vocht op, paarden kunnen lekker droog en schoon liggen en mest makkelijk. Voordeel voor mij is dat ze het ook niet eten. Bij mij krijgen ze meteen een bolle strobuik.

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:20

we hebben 4 paarden op vlas staan. 1 staat in de buitenbox en die heeft vals met een laagje stro erin.
mijn andere merrie staat op zaagsel. dit mede doordat ze vlas en stro eet en ze als veulen al op zaagsel stond.

dit bevalt ons allen heel goed en doordat de dames erg netjes zijn halen we eens in de week de plas plek er uit en de mest dagelijks.

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de Broekstreek & Neriva van de Tolberg & Maverick van de Dalgronden
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:39

Waar ik sta staan ze op zaagsel gemengd met stro. Ik heb een schoon paard maar ook de vieze paarden staan er schoon en droog op. Hiervoor stond ik op een stal waar ze vlas hadden maar dat vind ik persoonlijk niks.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:01

Al jaren stro, bevalt ons heel goed, paarden liggen er heerlijk in, staan altijd droog, makkelijk met uitmesten, paarden eten soms wat van en goed voor het land

Geniet van elke dag

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:05

Hier eerst altijd stro en nu sinds anderhalf jaar gehakseld stro. Ideaal neem super fijn vocht op en is makkelijk uit te mesten.

Ik begin met een lege stal met 3 balen

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:25

Hier problemen gehad met vlas, nu gehakseld stro. Heel tevreden van :)

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:29

Nu op vlas, maar heb ook op stro gestaan. Persoonlijk vindt ik stro fijner voor het paard, maar vlas is ook prima.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:30

Hennepstrooisel met eucalyptus voor een paard met stofallergie. Bevalt heel goed.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:33

Ik sta op vlas. Elke dag de drollen eruit en 1x per week de natte plekken.
Als ik de natte plekken eruit heb gehaald gooi ik er weer een baal bij.
In de winter wil ik er nog wel eens stro opgooien om te knabbelen als ze wat vaker binnen staan.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

jellie1979
Berichten: 69
Geregistreerd: 28-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 18:00

Is vlas te doen met een heel vies paard?

Koper

Berichten: 30097
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:04

Vlas of hemparade, gooi het ook gerust door elkaar. Vlas met stro heb ik ook gehad, vond ik onhandig uitmesten en ze liepen alsnog al het stro naar buiten.

Overigens heb ik het nu over een inloopstal. Ze staan nooit binnen opgesloten zeg maar. Mijn pony staat wel veel binnen, zowel in de stal zonder strooisel (alleen rubber) als die met (rubber met vlas).

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:07

Hier ook vlas, ik vind het ideaal, alle urine zakt naar de bodem en kan je oppotten, je hebt dus nooit urinevlekken. De drollen leggen ze hier meestal in de uitloop, maar als die wel in de stal belanden heeft het bijna het effect van een kattenbak. Ik heb dus eigenlijk nooit een paard met poep of pisvlekken, maar wel makkelijk uitmesten. En inderdaad, 1x per week de natte plek eruit en voor de rest elke dag even de drollen.

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:09

hier staan ze met zijn 2e (E-pony en een shetlandertje) in een stal van 4 bij 4 op vlas, elke dag mest en pis vlek eruit.
eerst al het schonen aan de kant en dan alleen het echte natte eronder uit en dan de rest van de dag laten drogen (paarden staat meestal buiten alleen snacht gaan ze soms uit zichzelf naar binnen).

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

jellie1979
Berichten: 69
Geregistreerd: 28-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 12:25

nu las ik op internet dat rotstraal eerder voorkomt bij vlasgebruik. Wat is jullie er wring hiermee?

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:34

Begonnen op gewoon stro, maar omdat merrie nogal smeerzak is, overgestapt op vlas zodat de mestbult wat in toon gehouden werd.
Kwaliteit van voeten werd toen wel minder. Als ze veulen had, vlas met er bovenop stro.

Twee jaar geleden kennis gemaakt met Equibedding strokorrels. Na periode van wennen staat nu alles er op bij ons.

Sinds fokmerrie op de stropellets staat is beginnende white line disease overgegaan.
Stofvrij en het absorbeert enorm.
Door de goede compostering blijft de mest bult hartstikke klein.

#trotsoponzeboeren

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:01

Ik zit een beetje in dubio. In januari gaan mijn pony’s verhuizen en ik weet niet zo goed welke bodembedekker ik wil. Ze hebben nu stro, maar ik merk dat het weinig vocht op neemt en de vloer soms drijfnat is, dit vindt ik geen prettig idee. Maar vindt het dan wel weer een groot voordeel dat ze lekker kunnen knabbelen. Maar nu denk ik dat ik op de nieuwe stal toch iets anders wil proberen. Ik mest de stallen elke dag uit, ik ben geen fan van oppotten of 1 keer in de week de natte plekken eruit halen. Wat raden jullie aan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 41 bezoekers