3 jarige pakt bit en is sloom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:32

Goedemiddag allemaal!

Drie jaar geleden heb ik mijn pony zelf gefokt. Inmiddels is hij een grote stoere ruin en zadelmak.

We lopen echter tegen wat probleempjes aan waarvan ik niet heel goed weet hoe ik dat op moet lossen.
Omdat hij nog zo jong is rij ik 1x in de maand een les met hem, maar om dat vaker te doen vind ik nog te lang en te snel voor hem.

Het zadelmak maken en inrijden ging volgens het boekje en heb ik geen problemen mee gehad.
Echter begint meneer nu in draf het bit vast te pakken. Dit resulteert natuurlijk in moeilijk sturen terwijl hij dit wel al heel goed kan.
Hij lijkt het werk niet moeilijk te vinden en lijkt graag te willen werken.

Ook is hij goed aan het been en snapt hij alle hulpen al erg goed. We rijden gewoon los, sturen lekker rondjes en dit kan in alle 3 de gangen.
Het volgende probleem is dat hij erg traag is. Hij loopt constant ver onder zijn tempo. Als ik been geef gaat hij wel harder, maar het kost me erg veel moeite om hem in een hoger tempo te houden. Daarbij wil ik hem natuurlijk ook niet constant been of tikjes met de zweep blijven geven. Al bij al is hij dus eigenlijk te sloom. Hij wordt niet heet of wakker van het rijden.

Wat we nu doen is veel overgangen rijden (stap-draf) in de hoop dat hij zijn bit zo los gaat laten en er hopelijk ook meer tempo in komt.

Helaas lijkt dit tot zo ver nog niet erg te werken.

Zijn dieet bestaat op het moment uit:
2x per dag een plak goede kwaliteit hooi
2x per dag een halve kilo basisbrok
van 9 tot 5 weidegang op een weide met genoeg gras.

Zijn werkschema bestaat uit:
2xper week 20 minuten rijden.
Soms gaat hij mee op buitenrit. Hier loopt hij overigens wel goed door. Deze ritten zijn vaak zo'n 30 tot 40 minuten lang.
2x per week samen in de ronde met een vriend spelen/longeren
De rest van de week is hij vrij, doen we grondwerk of wandelen we.

Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn met tips en tricks om hem wakkerder te krijgen en om hem het bit los te laten.

Alvast bedankt!

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist


mavantos

Berichten: 3577
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:37

Soms is het fijn voor een jong paard om een pauze/vakantie in te lassen. Misschien helpt het al om hem 2 weken even 'niks' te laten doen, ook niet longeren. Gewoon alleen even poetsen, in de wei en misschien wat wandelen.

En anders toch wat meer les nemen. 1 les in de week van 30 minuten zou in theorie wel kunnen, tussendoor wat stappen en als het echt goed gaat gewoon eerder stoppen. Kost wel wat, maar daar heb je op lang termijn veel plezier van.

Kilimanjaro
@puppy_freek

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:38

Tandarts erbij en zadel goed controleren als eerste stap.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:00

Naar mijn idee hoor je überhaupt nog niet op een 3 jarige te zitten. Gooi dat dier lekker de wei op om paard te zijn en pak hem over een jaar of 2 week op. Hij kent de basis nu en dat is meer dan genoeg voor zijn leeftijd.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Anomien

Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:13

BarbaLala schreef:
Naar mijn idee hoor je überhaupt nog niet op een 3 jarige te zitten. Gooi dat dier lekker de wei op om paard te zijn en pak hem over een jaar of 2 week op. Hij kent de basis nu en dat is meer dan genoeg voor zijn leeftijd.


Rustig aan doen is helemaal een goed idee.. een pauze inlassen is, gezien dit verhaal, ook niet verkeerd.

Maar 2 jaar? Dan is ie 5,5 jaar. Ook wel overdreven. Met beleid kan heel veel.

Mama van mijn lieve meisjes

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 16:18

Mavantos, elke 1,5 maand krijgt hij 2 weken vakantie zodat hij alles kan verwerken etc. Zo heeft hij net weer 2 weken vakantie gehad.

Bigone, hij heeft een eigen zadel aangemeten gekregen, deze wordt in november weer gecontroleerd. Zijn tanden zijn 2 weken terug na gekeken en zijn goed. Ook is hij niet volop aan het wisselen etc. Osteopaat is ook voor hem geweest, maar er was eigenlijk niks aan de hand.

Barbalala, dat ben ik in theorie met je eens. Helaas denkt meneer daar anders over. Die wil dingen doen en met grondwerk en longeren alleen is hij niet tevreden. Dan breekt hij de tent af.. Vandaar de keuze om hem toch maar in te gaan rijden, en sindsdien is hij minder vervelend. Ik doe heel rustig aan en hij krijgt genoeg periodes met rust tussendoor.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

mavantos

Berichten: 3577
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:31

Myrthee_ schreef:
Mavantos, elke 1,5 maand krijgt hij 2 weken vakantie zodat hij alles kan verwerken etc. Zo heeft hij net weer 2 weken vakantie gehad.

Bigone, hij heeft een eigen zadel aangemeten gekregen, deze wordt in november weer gecontroleerd. Zijn tanden zijn 2 weken terug na gekeken en zijn goed. Ook is hij niet volop aan het wisselen etc. Osteopaat is ook voor hem geweest, maar er was eigenlijk niks aan de hand.

Barbalala, dat ben ik in theorie met je eens. Helaas denkt meneer daar anders over. Die wil dingen doen en met grondwerk en longeren alleen is hij niet tevreden. Dan breekt hij de tent af.. Vandaar de keuze om hem toch maar in te gaan rijden, en sindsdien is hij minder vervelend. Ik doe heel rustig aan en hij krijgt genoeg periodes met rust tussendoor.


Dan zou ik toch voor de optie meer lessen gaan als alle andere opties al afgevinkt zijn. Niemand kan je echt goed helpen van achter het beeldscherm.

Of je doet nog eens even vrij, soms heb je ook gewoon periodes dat ze hard groeien en het daardoor wat lastig vinden. In principe kent het paard al zat voor een 3-jarige en nog wat meer vrij slijten ze niks van.

Kilimanjaro
@puppy_freek

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:55

Wat doet je paard als je die hele voorkant vergeet en gewoon voorwaarts rijd?
Teugels alleen vasthouden zonder er iets mee te doen/ helemaal los gooien,

Hoe loopt je paard op buitenrit?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 10:33

pol013, de voorkant hou ik sowieso met lichte verbinding in contact met mijn hand. Want de voorkant gaat niks doen als de achterhand er niet onder zit natuurlijk.
Ook dan is hij gewoon niet vooruit te branden. Ook niet als ik de teugels helemaal los gooi.

Op buitenrit loopt hij wel voorwaartser. Ik denk omdat hij dan de groep bij wil houden. Als hij voorop loopt ligt zijn tempo weer lager.

Madammeke // Don Winchester // Illustrade VKH //Miss Abbadon TW // Doornroosje du Vlist

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:57

Hoe is jouw balans in het zadel en hoe voorwaarts is hij met longeren?
Wat voor zadel ligt er überhaupt op... Ik ken meer slechte dan goede zadel'passer's.

Nugget
All that is gold does not glitter, Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither, Deep roots are not reached by frost.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:32

Voor mijn gevoel klopt je uitspraak: "Hij lijkt het werk niet moeilijk te vinden en lijkt graag te willen werken... is goed aan het been en reageert goed op de hulpen" niet met de rest van het verhaal van bit vastpakken en is totaal niet vooruit te branden.

Als hij wel normaal gesproken wel graag werkt als je er niet op zit, dus aan de longe of los in de bak, dan zou ik het probleem vooral in zijn rug zoeken. Bij rugproblemen/ pijn in het ruggebied zie je vaak dat een paard het bit vastpakt en zijn hele lijf vast zet om zijn rug niet te hoeven gebruiken, niet voorwaarts denken etc. Als ze langzaam lopen is het makkelijker voor ze om hun rug vast te houden, achterbeen er niet onder te hoeven plaatsen en zo eventuele pijn in de rug zoveel mogelijk te ontzien. Zodra ze voorwaarts moeten lopen moeten ze ook hun rug losser laten, komt er meer druk op de ruggewervels te staan, meer bewegingsvrijheid en ook meer pijn??
Dat kan komen door iets simpels als een slecht zittend zadel wat drukt op de (nog niet goed ontwikkelde)rugspieren, maar kan ook een ernstigere oorzaak hebben.
Ik zou eerst die dingen uitsluiten, zadel laten controleren, rug laten controleren.

Beter een muisarm dan een apestaartje

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:48

@Raiza, zo te lezen heeft TS dat allemaal al gedaan.

Hoe is verder de conditie van je paard? Groeit hij mooi in de spieren (rekening houdend met de leeftijd), is hij nog wat overbouwd of juist niet, is hij schraal? Heeft hij een bol buikje en schrale bovenlijn (wormen)? Niet ieder paard doet het goed op een simpel basisbrokje. Eigenlijk zouden er genoeg voedingsstoffen in hooi en gras moeten zitten maar dat is helaas niet altijd zo dus ik zou ook nog een keer kritisch naar de voeding kijken.

Ik zou overigens wel eerder kiezen voor elke week 20-30min les dan 1x per maand maar dat hangt natuurlijk ook van je eigen vaardigheid af met jonge paarden.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

FriesWytske
Berichten: 9896
Geregistreerd: 05-08-06

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:57

Zou hem een maand vrij af geven. Kan heel goed zijn dat hij tegen een groeispurt aan zit. En ik weet uit ervaring dat dat ook heel veel energie kan kosten bij een jong paard. En als je toch door wilt rijden, zou ik voorlopig alleen op buitenrit met hem gaan.

pol013

Berichten: 8983
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:01

terug houdend lopen kan bij een jonkie ook gewoon uit onbalans komen. Dan hoeven ze echt niet perse een rugprobleem te hebben.

Veel rijstromingen hebben voorwaarts als eerste voorwaarde voor goed rijden. Maar er zijn ook stromingen die die juist weer helemaal niet van uit gaan. Die zeggen doe iets eerst heel rustig en beheerst. Voor beiden valt vast iets te zeggen.

Ik de buitenritten in een groep veel inzetten om hem in een andere mindset te krijgen en zijn spieren te trainen. In de bak zou ik aanvullend zoeken naar een tempo nét buiten zijn comfort zone. Nét een fractie harder dan hij graag doet. Waarbij je werkt naar minimale hulpen om dát beetje te bereiken zodat je niet in de weg zit. Daar op een positieve manier mee omgaan en dat met stappen van 2 weken steeds uitbreiden.

Combineer die 2 trainingen met genoeg rustmomenten. 3 keer 20 minuten rijden zou eigenlijk genoeg mogen zijn.


Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:21

Bijna alle jonge paarden die ik gereden heb waren terughoudend/sloom toen ze net zadelmak waren, dat zegt echt helemaal niks voor later.

Geef hem gewoon de tijd. :)

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:53

Ik snap die smoesjes betreft paarden die zogenaamd willen werken en de tent afbreken als ze niet werken nooit zo.
Geen paard die de tent afbreekt als je ze lekker de vrijheid geeft en het land op gooit hoor.
Daarbij geeft je paard ohz duidelijke signalen.
Dus zoals ook anderen aangeven; Geef je dier de tijd. Hij verdient het.

En een paard met 5,5 weer oppakken is helemaal niet laat, zeker niet als je kijkt naar de lichamelijke ontwikkeling van het dier, Knert.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:12

BarbaLala schreef:
Naar mijn idee hoor je überhaupt nog niet op een 3 jarige te zitten. Gooi dat dier lekker de wei op om paard te zijn en pak hem over een jaar of 2 week op. Hij kent de basis nu en dat is meer dan genoeg voor zijn leeftijd.


Tegen die tijd zijn de spieren en pezen totaal niet klaar voor het werk en creeer je juist problemen.
Juist nu die in de groei zijn is het beter om ze af en toe te belasten, zodat die sterker worden.
Alleen moet je nu wel opletten dat je niet midden in een groeispurt zit daar hebben ze regelmatig even vakantie nodig nu ze nog jong zijn.
Voor de groei en de geestelijke verwerking.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

lipicai
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:17

Wij zijn momenteel bezig om een merrie van 9,5 jaar onder het zadel in te rijden. Ze is vanaf de grond voorbereid in de afgelopen jaren. Ze had tot voor kort heel veel moeite met geconcentreerd te blijven, vandaar dat er gewacht is met haar onder het zadel verder op te leiden. Totaal geen stress voor zadel, hoofdstel of de ruiter, maar wel weer hervinden van balans in de nieuwe situatie, waardoor ze onrustig is in haar hoofd, strijkt tijdens het draven en erg terughoudend is in haar tempo. Dit gedrag vertoonde ze ook toen we vanaf de grond begonnen met haar, waarin ze geleidelijk haar balans en rust heeft gevonden.
Gewoon de tijd geven en blijven kijken hoe de verdere ontwikkeling verloopt, zonder vooraf een bepaald programma te willen volgen. Komt vast allemaal goed.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:32

Lijkt mij dat dit paard zich gewoon stierlijk verveeld. Die driejarigen zijn niet bezig met 'goh ik ga eens lekker showen en ervoor zorgen dat ik met lekkere ontspanning kan samenwerken met mijn ruiter'.
Die denken juist: 'moet dit? die stomme rondjes en die stomme oefeningen.. ik wil de wei in'.
Vergeet niet, het is een kind he.
Het bit vastpakken is niet goed en je kunt direct inzetten op een ander bit, maar je moet vooral zorgen dat dit paard het vastpakken niet aan gaat leren als zijnde normaal, uit pure verveling.
Je kunt best rijden, maar doe dan leuke dingen met hem. Of laat hem lekker vrij springen of gewoon lekker losgooien in de bak. Of lange lijnen oefeningen met veel bochten.
Niet die saaie rondjes.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:39

Ach ja, laat hem eens een jaartje staan en verder uitgroeien, is een baby en in zijn hoofd helemaal..wij mensen breken in in een paardenleven en verwachten dat ze dat allemaal maar kunnen en willen...in dat jaar lekker bij leren en boeken over trainen van paarden van goed niveau lezen, dus echte boeken...dan ga je snappen waarom hij zo sloom is..

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:17

Silly1972 schreef:
BarbaLala schreef:
Naar mijn idee hoor je überhaupt nog niet op een 3 jarige te zitten. Gooi dat dier lekker de wei op om paard te zijn en pak hem over een jaar of 2 week op. Hij kent de basis nu en dat is meer dan genoeg voor zijn leeftijd.


Tegen die tijd zijn de spieren en pezen totaal niet klaar voor het werk en creeer je juist problemen.
Juist nu die in de groei zijn is het beter om ze af en toe te belasten, zodat die sterker worden.
Alleen moet je nu wel opletten dat je niet midden in een groeispurt zit daar hebben ze regelmatig even vakantie nodig nu ze nog jong zijn.
Voor de groei en de geestelijke verwerking.



Een jong paard ombelast trainen is beter dan belast, hoe kan een 3 jarige een ruiter dragen , wat is zijn basis, hij is nog in de groei en je zegt dat als hij een groeispurt heeft even stoppen, hoe zie je dat dat hij ineens weer gaat groeien??
Ik zou lekker tot 4.5, 5 jaar wachten en lekker het dier sterker maken vanaf de grond, waarom die haast?
Als je perse wil rijden kun je beter een 6 jarige kopen, daar kun je lekker langzaam aan mee aan de slag

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:11

Succes daarmee dan ;)

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:22

Vind 3 jaar ook nog wat jong hoor om al mee te gaan rijden. Je kan al wel veel andere dingen doen, zoals grondwerk e.d.
Laat het paard eerst zichzelf nog wat ontwikkelen en wat uitgroeien.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:28

Ligt eraan wat je onder rijden verstaat.
Die 3 jarige die gelijk op wedstrijd moeten en de ene cup na de andere moeten rijden vind ik not done.
Tevens moet je goed naar het paard kijken en de bouw op dat moment.
Maar 2-3x per week 20.min erop zitten is niks mis mee als de bouw het toelaat.
Zo versterk je de pezen en spieren en botten voor het latere werk en het gewicht dat ze moeten dragen.
Dat kan helaas niet als je ernaast staat.

Maar dit is een lange discussie waarbij altijd voor en tegenstanders zijn.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: 3 jarige pakt bit en is sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:22

Met rijden bedoel ik ook echt rijden .
Of je nou licht traint of wat dan ook


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers