Luchtzuigen / Luchtzuigband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 09:14

Goedemorgen,

Mijn 4 jarige KWPN'er zuigt lucht. Hij heeft last van terugkerende gaskoliek, ik zeg niet dat het de oorzaak is, maar het zal ongetwijfeld niet meewerken.

Ik ben bij hem wezen kijken toen hij 2,5 jaar was, hij was nog hengst en ik heb gevraagd of ze hem daar konden castreren, dat was ongetwijfeld daar goedkoper dan bij ons midden in de randstad, en daar kon hij nog lekker buiten lopen, wat bij mij niet altijd even goed mogelijk is.

Helaas was dit de verkeerde keuze, hij heeft helemaal geen nazorg gehad en ze hebben hem 8 dagen op stal laten staan, "want hij was verkocht". Dit resulteerde in een dikke ontsteking, ik heb hem direct meegenomen naar huis en de dierenarts erbij gehaald. Hij was er echt heel erg slecht aan toe en is bij mij op stal gaan luchtzuigen vd stress/pijn.

Ondertussen ander voer, van stal veranderd, dingen verzonnen om verveling tegen te gaan, hij staat +-8 uur per dag op de wei. Zodra hij op stal staat gaat hij luchtzuigen aan de rand van zijn box. Ik heb het ingesmeerd met cribox, dat werkte goed. Hij ging daarom luchtzuigen op zijn voerbak/waterbak, deze heb ik toen ook ingesmeerd, hij durfde niet meer te eten en te drinken :')

Ondertussen project luchtzuigband geprobeerd: Ik heb een oude leren, deze doet zijn werk goed maar daar krijgt hij wondjes van, overal bont omheen, dan kan hij hem verschuiven omdat dat glijdt. Ik heb een zachte leren waar hij geen wondjes van krijgt, maar hij zuigt hier doorheen. Ik heb een andere leren waardoor hij een wond van achter zijn oren krijgt. Het is eigenlijk allemaal net niets, heeft er iemand tips?


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:18

Mijn tip is te stoppen met de schadelijke banden en hem niet meer op stal te zetten zolang hij daar luchtzuigt.

koeien op de weg...

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:20

Band af doen. Je paard wordt er niet beter van.

Is er niet een mogelijkheid om hem altijd naar buiten te doen? Dat helpt bij de meeste wel

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:25

Probeer ook samen met je DA te kijken of hij een maagzweer heeft. Dat kan een onderliggende oorzaak zijn voor het luchtzuigen.

Zorg voor voldoende weidegang/uitloop en dat hij niet te lang zonder ruwvoer staat.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:28

Je goed inlezen wat luchtzuigen is. Dat is mijn tip.
Bokt staat vol met topics en volgens mij is er zelfs een speciaal topic.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:44

Laten checken of hij een maagzweer heeft inderdaad. Zorgen dat hij altijd iets te eten heeft (ruwvoer) en nog meer naar buiten zou goed zijn.

Die banden zou ik ik de fil steken.
Koop ook colosan, zo Kun je kleine gasaanvalletjes in de kiem smoren.

Rizette
Berichten: 4334
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:51

Stalling zoeken met 24 uur buiten en altijd goed ruwvoer. Luchtzuigband is een martelwerktuig, niet gebruiken. Paard laten controleren op maagzweren, als hij ook dun is , geweekte bietenpulp bij gaan voeren daar zit pectine in en is goed voor de ingewanden. Zodat je paard een beetje een aangenamer leven krijgt.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:02

Band direct af, word een paard alleen maar gefrustreerder van.
ik heb een luchtzuiger gehad, en die werd niet mager ( was best rond zeg maar....) kreeg geen koliek en had nergens last van. Mijn andere paard en ezel namen het absoluut niet over....dus dat is ook een fabel.
( als meerdere het gaan doen moet er naar stalklimaat of management gekeken worden)
Enige die last van zijn luchtzuigen hadden waren ándere mensen. Dus hij mocht het gewoon doen van mij.
Paard heeft inmiddels al 5 jaar een andere eigenaar waar hij op de wei/paddock staat en die maakt er ook geen issue van.

Jezebell95
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:57

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik dit hier mag schrijven maar ik zit met mijn handen in het haar..
Graag reacties die mij ook helpen en niet negatieve reacties.
Vorig jaar december is mijn paard gevallen op de trailer compleet met zn 4 benen om vol op zn gezicht echt super, super zielig!
(Ik zelf reed niet, de stalbaas reed en zij dat hij er niks aan kon doen en ik zelf was er ook niet bij)
Hij had mij toen verteld dat mijn paard door het deurtje waardoor wij naar binnen gaan mijn paard na buiten heeft gehaald,
Heel gestoord!
Gelukkig ben ik ook weg bij die stal en
weet ik wel dat ik nu met de klachten zit tekijken mijn paard deed voor het ongeluk minimaal luchtzuigen hij maakte aventoe een boer geluid op een schaal van 1 t/m 10 zou het eigenlijk nog minder dan 1 zijn een 0,7 zou ik het geven hebben toen maar nu na het ongeluk is dit steeds erger geworden hij zuigtlucht op moment voor een 9 nu heeft hij wel een band om als de band af zou zijn zou hij het continue doen niet op een paal ofzo gewoon in de lucht doet hij het.
We staan er nog niet zo heel lang 4 maand ongv op de nieuwe stal staat wel een stroommast ook heb ik het idee dat hij last van zn achterhand heeft maar vooral zn rechter achterbeen met rijden merk je dat al helemaal, hij is nog gewoon bij een osteopaat geweest de dierenarts wil niet komen voor het luchtzuigen want volgens de dierenarts kan hij me duizend dingen voor schrijver het zou me alleen maar handen met geld kosten en me paard zou toch niet stoppen met het luchtzuigen.. dus word je mooi mee bedankt
hij staat van smorgens 07:30 tot 18:00 buiten krijgt mijten voer herba-mix en bodybuilder en luzerne hippoluz 3 x per dag en 3 x per dag hooi ook word iedere dag de poep uit zn stal gehaald en komt er iedere dag een plak stro bij.
Ik heb al van alles geprobeerd om mijn paard telaten verminderen van zn luchtzuig probleem we hebben geprobeerd
- puur maag
- Groene Oss
Puur maag doet hem helemaal niks en groene Oss laat het wel iets verminderen maar niet het gewenste resultaat wat ik zou willen want het liefst zou ik willen dat hij het niet meer deed en gewoon weer aventoe deed boeren
Ik merk ook aan mijn paard dat hij zich er totaal niet prettig bij voelt om het heel de tijd tedoen het stofje zou wel fijn zijn maar de rest denk ik dat hij het net zo irritant vind als ik.
ik heb er over na gedacht over een thermografies onderzoek tedoen vanwegen zn achterhand en vanwegen zn luchtzuigen tegaan ontgiften door alleen hooi & stro & luzerne tevoeren en verder niks..
Nu is mijn vraag wie zou me kunnen helpen al het advies is welkom zoude jullie een thermografies onderzoek laten doen?hebben jullie meschien ook zn probleem gehad? Hoe hebben jullie het op gelost? Alles is welkom!

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:18

klinkt toch of je paard pijn/stress heeft. Of het komt door de val of door de verhuizing is de vraag, konden ze maar praten.
Als het mij zou overkomen zou ik met het hele verhaal naar een goede kliniek gaan.
Sterkte!


Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:22

@Jezebell, misschien zelf een topic openen? Je kaapt deze nu wel een beetje :roll:

Jezebell95
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-02-12

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:53

Bedankt voor je bericht @tijn!
Ik heb een goede kliniek gevonden in Someren daar gaat hij volgende week donderdag heen, ben benieuwd wat hun ervan gaan zegge.
@lynnepinny helaas weet ik niet hoe dat moet het eerste wat ik voor bij zach komen was reactie plaatsen, neem mij niet kwalijk ik zal het proberen of het me lukt

Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Luchtzuigen / Luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-18 11:29

@jezebell95, nee hoor maakt niet uit. Mijn paard zuigt dus ook lucht, luchtzuigband schijnt dus erg zielig te zijn, en die van mij kan er ook doorheen luchtzuigen dus dat heeft weinig nut. Hij staat overdag buiten, doet het ook wel eens op het hek van de weide terwijl hij genoeg te grazen heeft. Verder heeft hij onbeperkt hooi in een hooinet, er hangt genoeg in zn stal en hij kijkt nergens van om. Mijn paard stond het drukste plekje van stal, nu is hij verhuisd naar een stalletje achteraf, en ik heb het idee dat hij het nu wat minder doet. Verder heb ik geen idee, volgens mij is het gewoon niet af te leren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers