Slechte ervaringen met bietenpulp?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 00:15

Ik had iemand geadviseerd om bietenpulp te geven, maar volgens diegene doet het paard het er slecht op.

Zonder meteen aan te geven, wat de reactie zou zijn, ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die echt hebben meegemaakt dat een paard slecht op bietenpulp reageert.

Ik ken de theoretische voor-en nadelen, maar nog niet vaak ook echt slechte ervaringen gehoord.

Zelf geef ik het elke winter.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 00:40

Ik heb opzich goede ervaringen met bietenpulp. Echter niet met voederbieten.
Ik gaf mn paard er 1 en daarna heb ik maanden lopen tobben met korsten op zn huid en heel veel jeuk arm dier.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:02

Ik weet niet waar het door kwam, maar afgelopen winter gaf ik mijn shet geweekte bietenpulp en tot 2 keer toe gaskoliek.
Hij at hetzelfde hooi als de rest van de kudde, geen van de andere dieren werd ziek.
Ben ermee gestopt en geen koliek meer.

Hij had ook nog nooit koliek gehad dus ik vond het zeer vreemd.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:08

Ik ben zeer tevreden over bietenpulp, al geef ik wel Speedibeet van Pavo. Mijn paard krijgt 1x per dag 1 volle droge schep ( uiteraard geweekt).

Dit meng ik met Lucerne en hij smikkelt het lekker op.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:10

Ik heb oudjes staan gevoelig voor koliek. Maar voer gewoon bietenpulp. Geen probleem. Wel moet je het lang genoeg weken. Bij mij staat het minstens 8 uur. Ik vind het zeker bij oudere paarden een uitstekende buikvuller.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:10

De enige slechte ervaring die wij hebben is dat een of andere malloot het ongeweekt aan ond paard gaf wat een flinke slokdarmverstopping te weeg heeft gebracht. Maar verder alleen maar tevreden!

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:18

Ik vond het driekeer niks. Had het geweekt (lang genoeg!) Maar jeetje wat zat er veel zand in. Lag echt zand op de bodem van de emmer. Nooit meer gegeven.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:19

Zand? Welke pulp heb je gegeven? Wij geven zelf speedibeet nooit geen zand?!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:21

Ik heb het een paar jaar terug ook aan onze shet ( met gebitsproblemen en daardoor schraal ) gegeven. Ze kreeg gaskoliek en heeft het daarvoor en daarna nooit meer gehad. Het zand idee had ik idd ook, het voelde zo korrelig en stug en er bleef een laagje stug ''zandpoeder'' op de bodem van de emmer.
Ik had trouwens de bietenpulp van Subli.

Speedibeet heb ik gevoerd aan mijn oudere ruin en dat was veel beter. Geen problemen en zag en voelde ook beter.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 19-10-18 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:22

Maartje1990 schreef:
Zand? Welke pulp heb je gegeven? Wij geven zelf speedibeet nooit geen zand?!

Ik pak altijd de goedkoopste zak en ook nooit zand.

Zijn zoveel producenten dat ik daarom ook niet pulp af zou schrijven.
Zou wat zijn als ik eens een slechte baal hooi had en daarom al het hooi maar slecht is :o

Mijn paarden zijn erg gevoelig maar doen het prima op pulp iig.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:45

Ik heb prima ervaringen met pulp. Zowel bij mijn oude paard (kwpn, 24 jaar, kon slecht meer ruwvoer eten maar zag er top uit met pulp erbij.) als ook bij mijn nieuwe paard (was 12 toen ik haar kocht). Nooit zand of vieze smurrie.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:48

De bietenpulp van subli was ik ook niet tevreden over, wij hadden er maiskorrels tussen zitten. Ook wel eens afwijkende korrels tussen gehad.

Die van Arie Blok bevalt tot nu toe altijd heel goed.

Hier is het met stagiaires 1x mis gegaan toen ze het maar een kwartier geweekt hadden, ze hadden op school blijkbaar speedibeet en het verschil was ze niet vertelt (of was niet bijgebleven). Het ene paard had een stevige slokdarmverstopping, de ander had er gelukkig niets van want die had na een paar happen geen interesse meer (en de rest kreeg het niet). Later nog een keer net goed gegaan. Het viel me op dat de bietenpulp en basisbrok waren omgewisseld, bleken ze alleen de deksels verkeerd terug te hebben gelegd. Dat heb ik dus recht gezet. Het effect was voor mij wel dat ik met stagiaires in de buurt liever geen bietenpulp meer zonder slot heb staan.

Verreweg de meeste verhalen die ik ken waarbij het paard er niet op reageerde, bleken situaties te zijn waarbij het paard er niet dikker van werd. Dan vraag je naar hoeveel gevoerd werd en krijg je het antwoord: een halve emmer vol! Maar blijkt dat er een half schepje droge bietenpulp met 5L water bedoeld werd. Ongeweekte bietenpulp bevat evenveel energie/kcal/ewpa als basisbrok. Een halve schep basisbrok zet bij magere paarden geen zoden aan de dijk, hetzelfde geldt voor bietenpulp.

Gaskoliek heb ik nog niet eerder gehoord, wel raad ik met bietenpulp, net als met alle andere voersoorten, aan om met niet meer dan 100g/100kg lichaamsgewicht (dus normaal een halve schep) aan voer verandering per maaltijd per 4 dagen te doen. Sommige dieren hebben nauwelijks last van plotseling het voer omgooien (Alleen tijdelijk minder vertering, dus eigenlijk weggegooid geld), maar er zijn dieren bij die direct koliek hebben. Misschien hier niét van toepassing, maar ik zie het toch best vaak gebeuren dus wel een waarschuwing.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:57

Ik voer wel bietenpulp maar moet het wel mengen want anders eet paardlief het niet :n

Ik doe vaak een halve schep ongeweekt met een halve emmer water. Ik laat het minimaal 6 uur staan en dan als ik het voer doe ik er een 1/2 schep Basisbrok doorheen roeren en een scheut olie. Dan eet ie het wel

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:57

OW Jaa droog gevoerd is ook mijn nachtmerrie. Daarom doe ik het maken altijd zelf. Als je kijkt en ruikt zie en ruik je echt wel verschil tussen pulp en brok maar minder oplettende typjes kunnen daar makkelijk overheen denderen.

Mijn paard had vorig jaar irritatie in de slokdarm dus mocht 8 dagen helemaal geen hooi. Opgelost door haar een kg of 7 pulp te geven (droog gemeten). Werd een metselkuip vol van 65 liter. Ook toen nooit problemen gehad. Glansde nog steeds, normaal in gedrag en viel niet in en werd ook niet dikker. Dit ging prima!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:10

Hier geven we weleens pulp bij voor wat afwisseling (normaal 24/7 wei met onbeperkt hooi) maar dat is dan niet meer dan 2 scheppen op 5 paarden :+
De ene zal wat meer eten dan de andere maar dat zal niet schokkend zijn. Ook nooit last gehad eigenlijk maar daar zal de hoeveelheid niet genoeg voor zijn.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:55

Zelf nooit problemen gehad met het voeren van bietenpulp, al weet ik wel dat we het enkele keren hebben moeten weggooien omdat het door het warme weer ging gisten en we het dus 2x per dag "vers" moesten maken.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:03

Enige problemen die ik ervan ken is dat paarden het slecht eten omdat ze het niet lekker vinden. Die van mij eet het wel gewoon (in tegenstelling tot een supplement met zgn smaakgarantie, haha), dus die krijgt in de winter wat bij. Ik bouw het wel op van een beetje tot steeds iets meer.
Gebruik ook speedibeet, maar laat het altijd langer staan dan de 10 minuten die ze op de zak zeggen. Bewaar het ook niet op stal, zodat mensen niet een handje kunnen pakken zonder dat ze weten wat ze pakken.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:18

ik geef senoires priores als het nodig is en alleen maar hele postieve ervaringen

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:29

Hier ook prima ervaringen. Het wordt niet zo heel smakelijk gevonden, maar met wat zemelen erdoor gaat het goed. Wij gaven eerst Speedibeet en tegenwoordig het eigen merk van de Welkoop, dat wat langer moet weken.

Volgens mij zit er ook groot aandeel bietenpulp in Seniores Priores en ik geloof dat veel mensen dat gebruiken zonder problemen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 12:22

Iedereen bedankt. Wij voeren het zelf al vele jaren elke winter vanaf het najaar. Ik bouw het altijd op qua hoeveelheid en heb gewone bietenpulp en speedibeet gebruikt. Hier eten ze het zonder wiesencobs erdoor ook niet zomaar op. Niet goed weken of lang laten staan is echt uit den boze.

Het betreffende paard zou een enorme harde buik hebben gekregen met extreem veel darmgeluiden.

We hebben het overal over gehad, maar leek vooral door bietenpulp te komen. Is maar 1 van een koppel paarden, wordt goed geweekt en krijgen geen kilo's in 1x meteen. Ze bewegen ook met regelmaat.

Anoniem

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:27

Lees nu toevallig je reactie .. Hoelang heb/ken je het paard al? Die van mij had dit recent ook, heel opgeblazen, ongemakkelijk en enorm rommelende darmen (en winderigheid). Hij lijkt dit de laatste tijd steeds te hebben met de seizoensveranderingen (dus zomer/herfst en lente/zomer) ...

Hij krijgt ook bietenpulp, maar dit al een aantal jaren dagelijks dus daar leg ik geen link. Hij krijgt ook een beste hoeveelheid. Overigens krijgt de hele stal bietenpulp (maar dan in mindere hoeveelheid bij hun krachtvoer) en denk niet dat er ergens een paard op reageert...

Koper

Berichten: 30259
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:02

[***] schreef:
Lees nu toevallig je reactie .. Hoelang heb/ken je het paard al? Die van mij had dit recent ook, heel opgeblazen, ongemakkelijk en enorm rommelende darmen (en winderigheid). Hij lijkt dit de laatste tijd steeds te hebben met de seizoensveranderingen (dus zomer/herfst en lente/zomer) ...

Hij krijgt ook bietenpulp, maar dit al een aantal jaren dagelijks dus daar leg ik geen link. Hij krijgt ook een beste hoeveelheid. Overigens krijgt de hele stal bietenpulp (maar dan in mindere hoeveelheid bij hun krachtvoer) en denk niet dat er ergens een paard op reageert...

Het kan natuurlijk ook de combinatie zijn. Bietenpulp zonder seizoensverandering gaat goed. Seizoensverandering zonder bietenpulp gaat goed. Combinatie seizoensverandering en bietenpulp gaat niet goed.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:28

Mijn paard stond altijd met dikke achterbenen na bietenpulp, ook met verschillende merken of op verschillende perioden...dus zo onschuldig is het niet....overigens is het gewoon geen paardenvoer, net als granen, is kippevoer...

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:30

Indestal schreef:
Mijn paard stond altijd met dikke achterbenen na bietenpulp, ook met verschillende merken of op verschillende perioden...dus zo onschuldig is het niet....overigens is het gewoon geen paardenvoer, net als granen, is kippevoer...


Dat het eigenlijk geen paardenvoer is, kan ik begrijpen. Maar kippenvoer?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Slechte ervaringen met bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:33

Nee granen is kippevoer... :D