Kat eet niet en heeft vocht in buik

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 09:47

Dag bokkers,

Na het verlies van mijn allerbeste paardenvriend begin dit jaar lijkt het er nu ook op dat ik mijn kat ga moeten afgeven. Kitty is een 13 jarige kater en al 13 jaar bij mij.

3 weken geleden wou hij plots niet meer eten. Ik stond er niet bij stil wat voor impact dit zou hebben. Ik dacht dat hij zijn brokjes beu was want hij is altijd al een kieskeurige eter geweest.
Ik ben toen verschillende soorten voer gaan halen (andere brokjes, nat voer, melk,...). Hij moest er niets van weten. Ik heb dit een paar dagen aangekeken en heb hem op een zaterdag uit de hand een 20-30 tal brokjes kunnen geven. Toen hij daarna weer niet wou eten ben ik die maandag naar de dierenarts gegaan.
Ik was niet bang, dacht dat het iets onbenullig was met zijn tanden door ouderdom.

Eenmaal bij de dierenarts merkte zij op dat hij geelzucht en koorts had. Ze heeft de standaard onderzoeken gedaan en hem getest op HIV en suikerziekte(?). Dit bleek beiden negatief. Ze heeft ook bloed afgenomen om te laten onderzoeken en wou hem een nacht bij haar houden zodat ze hem kon dwang voederen en foto's kon maken. Ze vertelde mij toen ook over leververvetting en het hele verhaal erachter. Ik had daar nog nooit van gehoord en schrok daar dus wel van! Het zal wel meevallen dacht ik.

De dag nadien bleek op de foto's niets spectaculair te zien. Zijn lever was eerder aan de kleine kant dan te groot. Uit het bloed was wel af te leiden dat er iets mis wat met de witte bloedcellen(?) en iets met de lever (ik moet goed nadenken wat er allemaal gezegd is geweest dus mijn excuses als het onduidelijk is). De dierenarts raadde mij aan om zo snel mogelijk een echo te laten nemen en verwees mij door naar een kliniek.

Die woensdag konden we daar terecht en ben ik Kitty gaan ophalen bij mijn dierenarts die hem nog steeds 'in leven' hield met dwang voederen. Uit de echo bleek dat zijn lever was aangetast en dat hij lymfeknopen in zijn buik had zitten. Ze hebben een biopt genomen van de lever om te laten testen.

Uit deze test kwam niet echt iets nuttig dus moesten ze grotere delen wegnemen om te laten onderzoeken. Kitty is op zaterdag geopereerd. Ik ben hem om de paar dagen gaan bezoeken en heb elke dag 2 keer gebeld hoe het met hem ging want hij was in kritieke toestand.

Hij kreeg antibiotica maar die leek niet aan te slaan dus gingen ze over op een andere antibiotica. Toen ik hem de maandag na zijn operatie zag was hij enorm slecht... Hij lag plat op de onderzoekstafel, had koorts en reageerde bijna nergens op. Op een gegeven moment leek hij te beseffen dat ik er was en ging hij rechtstaan en wou hij wat wandelen.

De dagen erna waren enorm stressvol omdat hij niet leek op te knappen. Het weekend erna kregen we de uitslagen binnen en bleek hij peritonitis te hebben. Dat is een ontsteking van het buikvlies en die lymfeknopen waren dus een ontsteking. Dit kon behandeld worden met antibiotica en het leek nu wel te beteren. Hij knapte stilletjes aan op, werd levendiger, had geen koorts meer, liep veel rond in de hospitalisatie en begon stilletjes aan terug de 'oude Kitty' te worden. Hij kreeg trouwens vanaf de moment van opname al sondevoeding. Ze probeerden hem ook elke dag wat eten voor te schotelen maar hier had hij geen interesse in.

Vorige week woensdag was ik daar en was zijn sonde eruit en het verband rond zijn buik was er ook af. Hij sprong op stoelen, liep rond maar ging ook nog veel liggen. De sonde moest eruit omdat deze begon te ontsteken en ze wilden zien wat hij nu zou doen met de gewone voeding. Hij zou die vrijdag op proef naar huis mogen omdat de kans groot was dat hij thuis weer zou willen eten.

Ik die vrijdag dolgelukkig onderweg naar de kliniek en kreeg te horen dat ze de ontsteking onder controle hebben en dat het enige wat hij nu nog zou moeten doen: ETEN! Dan zou hij vertrokken zijn en kunnen herstellen :j
Jammer genoeg wou hij die avond thuis ook niet eten. Hij ging de hele tijd voor de raam zitten omdat hij naar buiten wou maar dat mocht niet van de dierenarts. Hij heeft die avond/nacht (hij sliep op mijn kamer zodat ik hem in de gaten kon houden) veel gedronken, gewandeld en heeft geplast in de kattenbak. Uiteindelijk is hij bij mij op bed komen liggen wat hij normaal nooit doet :D

De ochtend nadien ben ik vol goede moed met hem bezig geweest in de hoop er wat eten in te krijgen. Hij toont interesse, gaat snuffelen maar eet niets... De dierenarts zei dat als hij die zaterdagnamiddag nog niets gegeten had hij best terug naar de kliniek kwam. Omdat ik hem ondertussen weer zo mager vond heb ik hem die middag teruggebracht. Hij heeft opnieuw een sonde gekregen (aan de andere kant).

Afgelopen maandag bleek hij veel vocht in zijn buik te hebben. Hij had geen koorts, maar wou nog steeds niet eten. Na een bloedtest bleek hij ook proteïnen en calcium te kort hebben. Hij werd op een proteïnendieet gezet omdat het vocht daardoor kwam. Hij is trouwens 3 x getest op FIP en dat heeft hij niet, ook al lijkt zijn klinisch beeld hier op sommige vlakken wel op.

Hij is veel minder alert, slaapt veel, drinkt wel en gaat naar de kattenbak maar het vocht is echt geen goed teken... De ontsteking is nog steeds onder controle. De dierenarts kan niet meer doen dan wat ze nu doen en ze zei dat we best nog afwachten tot het weekend en dat ik dan best een beslissing neem.

Ik vind het zo gek, vorige week leek alles nog goed te komen en nu moet ik nadenken over het loslaten van mijn kat.

Ik vraag mij af of jullie weten wat ik of de DA nog meer kunnen doen? Of we iets over het hoofd zien? Ik wil er uiteraard alles aan doen om hem terug beter te krijgen. Hij lijkt geen pijn te hebben gelukkig maar hij is duidelijk niet goed. Ik wil hem ook niet laten afzien, maar begrijp echt niet dat dit het einde kan betekenen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen/meningen!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:55

Dit zijn idd hele nare dingen die ineens naar buiten komen, zelf in de familie al 2x meegemaakt en helaas beide dieren in laten slapen omdat er niets meer aangedaan kon worden.
Heel veel sterkte gewenst en alle wijsheid.....moeilijke beslissing om te doen wat goed is...

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:13

Misschien een ander, onbekender, virus? Sterkte in ieder geval met wat je ook moet beslissen. Ben zelf gisteren mijn kat verloren (organen kapot door virusinfectie of door gifstoffen) dus weet precies hoe machteloos je je moet voelen. Je wilt alles doen wat je kunt maar kijk wat je allemaal al gedaan hebt. Sterkte hoor :(:)

Ibbel

Berichten: 49123
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:18

Katten worden misselijk als ze lang niet gegeten hebben. Ze gaan niet meer vanzelf eten als dat stadium eenmaal bereikt is. Heeft je DA ook primperid oid meegegeven? Dat is een middel tegen misselijkheid.

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:25

Is het geen FeLV? Is daar wel op getest?
Hier hebben wij onze eerste kat aan verloren. Begon ook met niet eten, lusteloosheid en geelzucht...

Heel veel sterkte gewenst. :(:)

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:26

Middel tegen misselijkheid en laten testen op kattenziekte alhoewel dat het waarschijnlijk niet is want dan was hij al weg geweest .

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:41

Hebben ze het vocht uit zijn buik wel laten onderzoeken? Ik heb 2 kittens verloren aan FIP en het ziektebeeld van jouw kat doet me sterk denken aan wat die van mij hadden (koorts, niet meer willen eten, misselijk, vocht in de buik). Uit bloedwaarden en dergelijke kwam toen niet veel, tot ze het vocht uit de buik hadden onderzocht bij een externe praktijk.

Sterkte in ieder geval! :(:)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:08

Ja, lijkt heel sterk op FIP. FIP testen kunnen uitsluitsel geven maar dat hoeft dus niet he. Het KAN nog steeds FIP zijn.

FIP kan eigenlijk alle organen aantasten en geeft dan vocht in de buik.
In bloedonderzoek KUNNEN allerlei parameters wijzigen, maar dat hoeft niet. Doen ze dat wel dan is het sterk indicatief. Buikvocht aspireren en kijken hoe het eruit ziet KAN ook een diagnose geven: geel en witte vlokken erin is ook heel indicatief voor FIP, maar het kan ook gewoon 'normaal' vocht zijn. Maar dat zouden ze ook gezien hebben wanneer zijn buik open ging...

Volgens mij bedoel je iets anders met lymfeknopen in de buik? Die horen daar ook wel te zitten. MAar ze waren waarschijnlijk erg gezwollen dan?

Dit is de 'natte' vorm van FIP. Er bestaan ook een droge vorm, die veroorzaakt eerder allerlei granulomen/tumoren in alle organen.

Als het FIP is, is er eigenlijk niks dat je kan doen. Zeker als ze geen andere duidelijke oorzaak vinden helaas...

Is er iets uitgekomen na de grotere stukken lever verwijderd?

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 11:30

@kally & @Pikeur: Wat vreselijk... Sterkte met het verlies van jullie katten!

@Ibbel: Hij heeft in het begin iets gehad tegen misselijkheid bij mijn eigen DA. Ik weet niet of hij iets heeft gehad in de kliniek maar ik veronderstel van wel.

@Lisette0: FeLV is het niet, daarop was hij al getest bij mijn eigen DA. Dat ben ik vergeten te vermelden :)

@Bigone: Kattenziekte is hij op getest en ook negatief.

@Iepoetjuh & @GaelleS: Ik had het gisteren nog eens gevraagd aan de DA in de kliniek of het toch geen FIP kan zijn. Zij wist met zekerheid te zeggen dat het dat niet was. Ze heeft ook een lange uitleg gegeven waarom het geen FIP is maar ik kan dat niet meer herhalen met al die moeilijke benamingen.
Er was ook niets te zien van tumoren.
De lymfeknopen waren inderdaad ontstoken en er zat etter in :)
Na de grote biopten liet het labo weten dat de lever toch niet zo ernstig beschadigd was als eerst gedacht. Dat was toen wel een opluchting! Verder bleek het dan om een peritonitis te gaan en was voor de rest alles 'goed' uit de test gekomen. Daar hebben ze ook nog eens op FIP getest en daar was de test ook negatief.

De uitslag was in dat opzicht dus 'positief' omdat het verholpen kon worden met antibiotica. Toen had hij ook nog geen vocht in zijn buik, dat is pas gekomen toen ik hem na dat nachtje thuis terug naar de kliniek heb gebracht...

Ik apprecieer al jullie reacties! Bedankt hiervoor.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:30

Pff, lastig dus. Moeilijk beslissingen maken als je niet weet wat er scheelt natuurlijk...
Ik volg mee en hoop op beterschap :)

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 14:01

In principe weten we wel wat er scheelt. Het komt erop neer dat door het tekort aan eiwitten hij veel vocht in de open holtes (in zijn geval buik) vasthoudt en daardoor krijgt hij ook problemen met stoelgang, galwegen, pancreas,... Door het bijgeven van proteïnen en cortisonen zou dit opgelost kunnen worden maar hier lijkt hij niet op te reageren. Dat is het probleem nu.
Ik vroeg ook of ze het vocht niet konden weghalen maar dat zou telkens weer terugkomen zolang hij te weinig eiwitten heeft.
Ik vraag mij af of we nog iets anders kunnen doen om dit probleem op te lossen maar volgens de DA kan er momenteel niets extra gedaan worden bovenop wat ze nu doen (proteïnen en cortisonen).

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:59

Hoe gaat het nu?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:50

Volgens mij als kittens via moedermelk al besmet worden met aids dan geeft de test geen eerlijk beeld. Oftewel de test kan uitwijzen geen aids terwijl de kat het wel heeft.
Ben vergeten hoe de uitleg exact was maar er was iets wat aids als de kat het op latere leeftijd op loopt je het kan testen omdat het een lichaamsvreemde indringer is terwijl als ze het op lopen via de moedermelk het lichaamseigen is waardoor de test het niet herkend.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:24

Is hij wel gedwangvoederd na de sonde? Of is hem toen alleen voer voorgezet. Kat zal namelijk wel weer zelf moeten leren eten en dat lukt meestal pas na dwangvoeren.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 06:37

Heeft hij dan geen opname probleem met zijn darmen ?
Te weinig proteine zou je moeten terug zien in bloed onderzoek.
Kan ook door slechte leverfunctie dat hij bv niet genoeg albumine (en ander eiwit) maakt en daardoor al zijn vocht verliest.

Maw, waarom te weinig proteine in zijn bloed/lichaam?

Bij nierfalen kunnen ze ook eiwit uitplassen maar dan drinkt en plast hij wss meer dan gemiddeld.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 13:26

Ik heb gisterenavond gebeld en toen ging het nog hetzelfde. Niet beter maar ook niet slechter.
Jammer genoeg kan ik hem maar enkele keren per week bezoeken aangezien de kliniek op een uur rijden is en de bezoekuren tijdens mijn werkuren vallen.
Ik moet nog bellen hoe het vandaag met hem gaat maar ben zo bang dat het nog steeds niet goed is of hij achteruit gaat...

@dierenfan: aids heeft hij niet, daar is hij ook uitgebreid op getest :)

@lizy29: na de sonde heb ik hem enkel eten voorgeschoteld maar de dag erna heb ik hem wel gedwangvoederd. Volgens de DA kon ik dat best niet te vaak doen omdat hij dan misschien nog meer een afkeer zou krijgen van het eten. Hij vindt dat natuurlijk alles behalve leuk.

@GaelleS: door het lage eiwitgehalte heeft hij inderdaad last met de darmen gekregen. Zijn stoelgang was 'verhard' en dat hebben ze moeten uitspoelen dacht ik. Dat was daar inderdaad een gevolg van.
Volgens de DA heeft hij te weinig eiwitten door de anorexie en door de slechte leverfunctie.

Hij staat sinds enkele dagen op een proteïnedieet en cortisonen maar dit lijkt niet aan te slaan. Ik weet natuurlijk niet hoe lang zoiets duurt voor er verandering moet optreden dus daarom vind ik het ook zo moeilijk om te beslissen of ik hem moet laten gaan of nog even moet afwachten...

Over de nieren heeft de DA niets gezegd dus ik veronderstel dat daar geen problemen mee zijn.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 15:49

Ik heb net met de kliniek gebeld. De assistente aan de telefoon wist mij te vertellen dat Kitty stoelgang heeft gemaakt en er terug gal bij zat. Ze zei dat dat positief is. Meer kon ze niet vertellen...
De DA was aan het opereren en zou mij straks opbellen.
Ik ben heel benieuwd wat zij gaat zeggen en of ze het nog de moeite vindt of niet.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:42

Ik duim voor je, of eigenlijk meer voor jouw kat. Het is dat de DA Fip uitsluit; het klinkt namelijk precies als FIP, ook dat vocht etc.

Dergelijke beslissingen zijn altijd moeilijk. Ga vooral bij je kat op bezoek of neem haar als het kan mee naar huis. Dat is echt belangrijk voor je kat en helpt ook bij zijn wil om te blijven leven.

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:23

Hevonen schreef:
Ik duim voor je, of eigenlijk meer voor jouw kat. Het is dat de DA Fip uitsluit; het klinkt namelijk precies als FIP, ook dat vocht etc.

Dergelijke beslissingen zijn altijd moeilijk. Ga vooral bij je kat op bezoek of neem haar als het kan mee naar huis. Dat is echt belangrijk voor je kat en helpt ook bij zijn wil om te blijven leven.


Ik vind het ook wel sterk op Fip lijken. Volgens mij is het ook niet uit te sluiten.
Ik hoop dat de DA op het juiste spoor zit en dat de kat weer beter wordt!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 17:19

Het klinkt idd erg als FIP. Het vocht in de buik, de ontstekingen en geelzucht. Is het vocht uit de buik onderzocht?
Nare situatie en heel moeilijk om je lieveling zo kwetsbaar te zien en niet bij je te hebben. Ik hoop dat Kitty alsnog opknapt!

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 19:19

Je zegt dat hij peritonitis heeft en geen FIP, maar FIP staat voor feline infectious peritonitis. Er is helaas ook geen manier om FIP uit te sluiten of te bevestigen. Je kunt alleen spreken van (sterke) indicatie ervoor (of tegen).

Maar in het geval van FIP is het beleid hetzelfde als wat er nu gebeurt: cortisone en goed, eiwitrijk voer. Normaal zou hij zich vrij snel wat beter moeten voelen door de cortisone (en ze krijgen er eetlust van).
Al is FIP ongeneeslijk, bij de droge variant kun je dmv cortisone en andere symptoombestrijding ze vaak nog een poosje comfortabel houden.

Wat het ook is, ik duim mee voor Kitty.

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 08:21

Kitty is het weekend goed door gekomen!
Zaterdag ben ik bij hem geweest en heeft hij een paar brokjes uit mijn hand gegeten. De verzorgers waren zo enthousiast dat ze er een foto van hebben gemaakt en naar de DA hebben gestuurd :D
Ze hadden hem in de voormiddag geborsteld (kat met lange haren) en hij was weer helemaal fluffy en glimmend.
De DA zou ik deze namiddag horen i.v.m. hoe zij het nu verder ziet. De verzorgers waren althans positief dus ik ben benieuwd.

Ik ga er vanavond nog eens naartoe zodat ik wat kan bezig zijn met zijn eten :)

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:51

Nou dat klinkt in ieder geval als een stap in de goede richting. Was het vocht ook al een beetje weg getrokken?

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 11:26

Hoe is het nu met hem?

DoubleD_

Berichten: 251
Geregistreerd: 15-07-09
Woonplaats: België

Re: Kat eet niet en heeft vocht in buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-18 10:19

Maandagavond belde de dierenarts met het nieuws dat het vocht in Kitty zijn buik aan het wegtrekken is. Hij zou naar huis mogen met sonde zodat wij hem thuis verder sondevoeding en medicatie konden geven.
Zo was het voor ons ook makkelijker om het eten verder te oefenen.
Echter mocht het zo niet zijn en belde de dierenarts een halfuur later dat Kitty had moeten braken en door de druk het wondje op zijn buik van de vorige operatie een stukje was opengescheurd. Ze vroeg of ze mocht opereren (kleine operatie waarbij ze gingen spoelen en de wonde terug dichtmaken).
Het grootste risico was de narcose. Ik heb toestemming gegeven en een uur later belde de dierenarts terug dat hij goed aan het wakker worden was en de operatie goed was verlopen. Ze heeft tijdens de operatie nog eens in zijn buik gekeken en gezien dat de lymfeknopen al mooi verkleind waren, de buik vanbinnen schoon was maar dat de lever toch nog wat schade had. Ze zag wel dat de lever zichzelf terug aan het herstellen was dus dat is allemaal positief.

Hij mag voorlopig dus nog niet naar huis door de operatie van maandagavond. Hij moet terug een beetje op krachten komen maar inwendig is alles nu dus 'proper' en zolang hij nu geen andere complicaties krijgt en hij terug wil eten zou het in principe goed moeten komen. Het blijft natuurlijk de vraag of dit zo zal zijn.