Overuren laten uitbetalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 13:05

Als ik mijn overuren laat uitbetalen krijg ik dan problemen met de belastingdienst? Ik heb ooit wel eens m'n overuren laten uitbetalen en kreeg toen later een brief van de bd dat ik even 550 euro kon betalen. Dus ik ben bang als ik dat nu weer ga krijgen als ik m'n overuren laat uitbetalen. Wie weet het antwoord?

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)


Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:08

Nee toch? Als je ze officieel uit laat betalen gaat er al een deel van naar de belanstig

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:14

Tenzij je daardoor boven de inkomensgrens komt en je geen recht meer zou hebben op tegemoetkomingen. ..
Mijn moeder heeft in 2014 letterlik 9 euro bruto te veel verdiend en kon ruim 1000 euro terug betalen.

...

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:24

benangelique schreef:
Tenzij je daardoor boven de inkomensgrens komt en je geen recht meer zou hebben op tegemoetkomingen. ..
Mijn moeder heeft in 2014 letterlik 9 euro bruto te veel verdiend en kon ruim 1000 euro terug betalen.


Yep, zelfde hier in 2014 en 2015, kwamen ze pas in 2016 achter en of ik dus even 10.000 euro wilde ophoesten...
Check dus goed dat je niet net over een grens gaat TS, anders is het zonde als je er uiteindelijk meer aan kwijt bent dan dat je verdient.
Als je overuren gewoon normaal worden uitbetaald wordt daar al belasting vanaf getrokken, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.


zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:55

Overuren worden gerekend als inkomen dus het kan zijn dat je dan toeslagen voor een deel terug moet betalen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:38

Kan je je overuren niet opnemen in vrije tijd?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 21:52

Nooit laten doen! Buiten dat je een risico loopt met betrekking tot teveel werken, betaal je ook een godsvermogen belasting erover. Tijd voor tijd!

Ons personeel laat ik ook een maand of wat thuis als ze weer wat hebben opgebouwd.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Dorus

Berichten: 13198
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:23

KimD schreef:
betaal je ook een godsvermogen belasting erover.

Dat is dus klinklare onzin!

Ja, de belasting die er vanaf getrokken wordt op het moment van uitbetaling is relatief gezien hoog, maar aan het eind van het jaar kan je het eventueel teveel betaalde aan belasting gewoon terugvragen. Inkomen is inkomen voor de belastingdienst, die maakt daarbij geen onderscheid tussen gewone uren, overuren, vakantiegeld, 13e maand of bonussen.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:33

Is een heel hardnekkig verhaal, vraag me af of dat ooit uit de wereld gaat:

Meer belasting betalen over overwerk?
Als overwerk wordt uitbetaald, is dat meestal een maand later. Op je salarisstrook zie je dit apart vermeld en wel in de categorie ‘bijzondere beloning’. Veel mensen denken dat ze daarom extra belasting betalen over overwerk. Dat is een misverstand: in de gewone reguliere loonbetaling wordt al rekening gehouden met alle heffingskortingen. Incidentele loonbetalingen zoals overwerk of vakantiegeld zitten daar meestal al boven, waardoor je daarover meteen belasting betaalt. Voor de meeste werknemers zal daarop het tarief van de tweede of derde schijf van in totaal 40,85 procent van toepassing zijn. Als dit toch niet het geval blijkt, omdat bij de belastingaangifte blijkt dat je te weinig hebt verdiend om in een van deze schijven te vallen, dan krijg je de te veel betaalde belasting uiteraard terug.

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 22:34

Polly schreef:
Kan je je overuren niet opnemen in vrije tijd?


Ja dat kan zeker. Maar zou dat wel jammer vinden want ik heb het geld hard nodig op dit moment. Ik heb nog 1 of 2 weken vakantie over en iets van 32 uren overwerk maar dat zullen er straks meer zijn aangezien ik deze maand heel veel extra werk boven m'n contract uren.

Ik wou m'n vakantiedagen meenemen naar volgend jaar maar het moet voor mei volgend jaar op zijn. Ik trouw eind juni en wou dan een week vrij nemen.

Voor m'n gevoel heb ik dan voor Jan banketstaaf gewerkt, al die extra keren...

En het gaat er mij niet om of ik er dan extra belasting over betaal want ik weet ook wel dat dat niet zo is maar ik ben juist bang dan gekort te worden op andere toeslagen ofzo.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

purny

Berichten: 27457
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:40

Je toeslagen worden altijd een jaar later berekend. Dus nu worden de huur en zorgtoeslag berekend over 2017.
Het is trouwens altijd beter om je jaarinkomen iets hoger in te zetten. Dit moet je zelf wijzigen bij de toeslagensite van de bd. Dan loop je niet het risico dat je heel veel terug moet betalen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:41

Wanneer je volgend jaar mei gaat trouwen en je vriend verdient een normaal salaris dan moet je toch per 1 januari je toeslagen stopzetten. In ieder geval zorgtoeslag want anders kun je straks vijf maanden terugbetalen . Laat je overuren in januari uitbetalen aangezien je de komende tijd veel werkt dus meer inkomen hebt .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 22:46

Ik ben al fiscaal partner op papier.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 23:11

Heb antwoord van m'n accountant

Als overuren uitbetaald worden wordt er loonheffing ingehouden: meestal tegen byzonder tarief belast. Overuren (bruto bedrag) verhoogd het totale jaarloon en kan derhalve invloed hebben op de te ontvangen toeslagen. Het totaal loon wordt immers hoger.

Dus kan er maar beter vrije tijd voor nemen. Pfff meer werken loont zo toch ook niet

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 23:31

Maar je kan toch zelf berekenen wat je zou mogen verdienen tot de toeslagen wegvallen? Als je daar incl. overuren ruim boven gaat zitten dan is het toch niet zo erg dat de toeslagen wegvallen? Want dan verdien je immers genoeg.
Als je er met een niet extreem hoog bedrag boven zit kan je ook nog vragen om het deels uit te laten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:37

fjordjes schreef:
Heb antwoord van m'n accountant

Als overuren uitbetaald worden wordt er loonheffing ingehouden: meestal tegen byzonder tarief belast. Overuren (bruto bedrag) verhoogd het totale jaarloon en kan derhalve invloed hebben op de te ontvangen toeslagen. Het totaal loon wordt immers hoger.

Dus kan er maar beter vrije tijd voor nemen. Pfff meer werken loont zo toch ook niet


Dat hoeft niet perse, hij kan dat toch ff doorrekenen voor je? Of PSA rekent het even voor je uit.. Het gaat maar om 32 uur, kan me niet voorstellen dat dit zoveel invloed heeft ;)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:42

fjordjes schreef:
Heb antwoord van m'n accountant

Als overuren uitbetaald worden wordt er loonheffing ingehouden: meestal tegen byzonder tarief belast. Overuren (bruto bedrag) verhoogd het totale jaarloon en kan derhalve invloed hebben op de te ontvangen toeslagen. Het totaal loon wordt immers hoger.

Dus kan er maar beter vrije tijd voor nemen. Pfff meer werken loont zo toch ook niet


Het verhoogd je totale jaarloon, dat is toch logisch? Zit je dan net op de drempel voor toeslagen dat dat zo’n probleem is? Neem aan dat je je jaarsalaris toch al te hoog aangeeft anders loop je sowieso snel kans om terug te moeten betalen.

Verder betaal je niet meer belasting, alles wat teveel is krijg je met je aangifte weer terug.

En als je een accountant hebt (waarom in vredesnaam) dan rekent hij toch met een klik op de knop uit of die uren invloed hebben op je toeslagen :?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-10-18 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:44

ik kom even volgen, heb in 3 maanden tijd al weer bijna 60 overuren staan, maar mag het niet mee nemen naar volgend jaar en vrije dagen opnemen is vrij lastig bij ons, heb ook nog 30 vakantieuren over die op moeten die ik nauwelijks kwijt kan, maar wil natuurlijk geen gezeur met de belasting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:48

Dani199764 schreef:
ik kom even volgen, heb in 3 maanden tijd al weer bijna 60 overuren staan, maar mag het niet mee nemen naar volgend jaar en vrije dagen opnemen is vrij lastig bij ons, heb ook nog 30 vakantieuren over die op moeten die ik nauwelijks kwijt kan, maar wil natuurlijk geen gezeur met de belasting


Dan zou ik toch ff in gesprek gaan met je baas, want ze moeten je wel de mogelijkheid geven om het op te maken.. Is wel heel simpel zo, moet op, maar kan niet opgenomen worden. Je bent toch niet van het fonds toch? ;)

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:19

Als je een accountant heb kan deze persoon dit toch voor je uitzoeken? Dat lijkt me verstandiger dan dingen via een paardenforum aannemen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:28

fjordjes schreef:
Heb antwoord van m'n accountant

Als overuren uitbetaald worden wordt er loonheffing ingehouden: meestal tegen byzonder tarief belast. Overuren (bruto bedrag) verhoogd het totale jaarloon en kan derhalve invloed hebben op de te ontvangen toeslagen. Het totaal loon wordt immers hoger.

Dus kan er maar beter vrije tijd voor nemen. Pfff meer werken loont zo toch ook niet

Meer werken loont gelukkig bijna altijd wel, er zijn weinig situaties waar de belastingdruk hoger dan 100% is (maar het kan wel, zie hier voor uitleg en een tabel: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1735517/0 (let op: dit is van 2 jaar geleden en gaat uit van een eenverdiener met kind, maar het geeft een beeld)

Of dit bij jou het geval is hangt af van welke toeslagen je krijgt. Krijg je bijv zorg-, huur- en kinderopvangtoeslag, dan wordt dat mogelijk allemaal net een beetje lager. Dat plus 40% belasting betalen plus mogelijk een mindering in de heffingskortingen kan ervoor zorgen dat je effectief weinig overhoudt. Maar je accountant kan dat waarschijnlijk in 5 min uitrekening als je hem vertelt wat het jaarsalaris van jou+partner nu is, en dat van jou+partner als je de vakantiedagen laat uitbetalen.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 14:50

TS werk je fulltime of parttime?

Als je parttime werkt, kun je je overuren zonder problemen laten uitbetalen tot het aantal fulltime uren. Dus indien 40 uur normaal is in jouw branche, en je werkt op contract 28 uur dan kun je dus 12 uur per week dus minimaal 48 uur per maand later uitbetalen Zonder dat je daar extra belasting over moet betalen. Je vangt dan gewoon je normale uurloon.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:06

Relaxed schreef:
Dani199764 schreef:
ik kom even volgen, heb in 3 maanden tijd al weer bijna 60 overuren staan, maar mag het niet mee nemen naar volgend jaar en vrije dagen opnemen is vrij lastig bij ons, heb ook nog 30 vakantieuren over die op moeten die ik nauwelijks kwijt kan, maar wil natuurlijk geen gezeur met de belasting


Dan zou ik toch ff in gesprek gaan met je baas, want ze moeten je wel de mogelijkheid geven om het op te maken.. Is wel heel simpel zo, moet op, maar kan niet opgenomen worden. Je bent toch niet van het fonds toch? ;)


toevallig met hem gesproken vandaag, meenemen naar volgend jaar mag sowieso niet, het liefst willen ze dat je het op maakt aan vrije dagen, maar hij begrijpt dat dat niet echt mogelijk is, dan moet een collega ook weer invallen en dan maakt die de over uren, dus dat schiet niet op. Enige optie is dus uit laten betalen, al hebben ze dat liever ook niet, maar hij zei dat dat wel mocht als het niet anders kan.
Nu zou ik nog moeten uitzoeken of het niet ongunstig is met de belasting.. Maar heb toch niet echt een andere optie denk ik :')

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 20:10

@dani: Wat hij doet, mag hij niet doen. Jij hebt sowieso recht op je vakantie uren, dus je zou ze gewoon moeten kunnen plannen.
Zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen. Dat is eerder een wanbeleid bij HR dan, te weinig personeel? Zou iig niet jouw probleem moeten zijn.

[o]

LukieBradleyJarig

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Overuren laten uitbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:08

Ik schrik een beetje van dit topic....
Zelf werk ik 40 uur en maak ook wel overuren.
Eens in de 3 maanden word dat bij ons standaard uitbetaald.
De ene keer een paar tientjes en de laatste x 150 euro zoiets. Deze maand zitten ze er ook weer bij.
Ik krijg en huur en zorg toeslag bij elkaar zon 300.
Heb hier de belasting toen over gebeld en moest mijn jaar inkomen opgeven en ik zat vrij hoog maar kreeg dit wel.
Wat kan ik het beste doen om dit uit te laten zoeken?
Ben er bang voor dat dit misloopt.
Misschien iemand die er verstand van heeft en mij een pb wil sturen?
Noem me maar dom maar ik wist dit soort dingen echt niet. Krijg vanaf maart huurtoeslag en altijd al wel zorg

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo, YandexBot en 91 bezoekers