Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 09:18

We gaan steeds wat beter, steeds wat fanatieker..
Ze pakt het ook echt elke keer beter op, maar blijft opletten dat we mooi op 2 teugels proberen te rijden. Ze is slim dus probeert zich vaak weg te drukken of niet te reageren op mijn been.
Ik verval dan snel in verkeerd oplossen waardoor ze ermee wegkomt (logisch! ) en ik weer opnieuw kan beginnen.
Deze merrie daagt mij elke keer weer uit tot opletten, basis en we zien vanuit daar wel hoever we die dag komen..

Mijn aandachtspunten zijn vooral op mezelf gericht. Ik heb een holle rug (ook gewoon als ik normaal sta of loop, mijn hele leven al "last" van) en deze moet ik echt proberen recht te houden. Ook moet ik mijn bekken meer kantelen en mijn benen lang maken.
Allemaal puntjes waar ik op moet letten, tijdens ook gewoon het rijden en Kayenne los maken.. Niet altijd makkelijk dus ook zeker niet allemaal ideale plaatjes. Je ziet op de foto's ook duidelijk wanneer ik mezelf vastzet, Kayenne dat dus ook doet.

Ik doe mijn best, Kayenne misschien nog wel meer <3 Een paard zal nooit zomaar iets doen, dus ik probeer heel erg te letten op hoe ik zelf zit, maar dit is helaas niet in 1 keer opgelost..

Kanttekening, ik heb les en we focussen ook op mijn houding tijdens deze lessen. Ik wou graag eens foto's zodat ik het zelf ook weer eens zie en dus weer nog meer getriggerd word om gewoon goed te gaan zitten!

Zadel werkt niet in mijn voordeel, maar ligt perfect op Kayenne en geld voor een top zadel voor zowel haar als mij is er nu even niet.. Dit zadel wordt elk jaar gecontroleerd en zo nodig aangepast. Hij dwingt mij alleen net iets in verkeerde houding helaas.


Foto's niet op volgorde:

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding

5:
Afbeelding

6:
Afbeelding

7:
Afbeelding

8:
Afbeelding

9:
Afbeelding

10:
Afbeelding

11:
Afbeelding

12:
Afbeelding

13:
Afbeelding

14:
Afbeelding

15:
Afbeelding




Hou het een beetje lief voor ons, we doen ons best en niet alles kan in 1 keer perfect zijn :Y)


Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:52

Wat een knappe pony! Ik vind foto 6 t/m 9 er al goed uit zien hoor qua houding van jou :)

En foto 13 <3 wauw

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Anoniem

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:55

Ziet er niet verkeerd uit hoor. Maar ik denk toch dat er heel veel te halen valt nog aan jouw houding, door een ander zadel aan te schaffen. Dit zadel drukt je nu nog meer naar voren waardoor het lijkt of jouw lichaam haar nog meer uit balans duwt. en dan maak je het jezelf extra moeilijk en dat is zonde toch?!

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 16:57

Klopt hoor Joolien. Alleen ligt dit zadel voor Kayenne momenteel super en is deze makkelijk aan te passen aan haar gezien ze nogal veranderd qua bespiering nu ik meer kan doen.
Als ik een geldboompje had, had ik ook wel een mooie echt lederen zadel op maat willen laten maken. Dat komt ook wel, ooit. Maar voor nu moet ik het hier even mee doen, hij ligt in ieder geval goed op haar en mijn rug blijft een puntje, ook in het dagelijkse leven. Ik sta altijd met die holle stomme rug. Aandachtspuntje en het gaat gelukkig al veel beter dan 3 maanden terug. Nu ik weet hoe ik meer in balans op 2 teugels kan rijden, kan ik ook meer op mijn eigen houding letten.

Linde99: dankjewel :))

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:00

Leuke foto's, en wat een lekkere voorpluk <3

purny

Berichten: 27460
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:02

Leuke haf. Wat mij opvalt zijn vooral je handen en voeten.
Handen mogen rechtop(geen pianohandjes) en je steekt je voeten naar buiten

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

hagelslag
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:03

Auw, heb je zelf na het rijden niet flink last van je bekken?
Alleen al het kijken doet mij pijn.

Opzich ziet het er verder redelijk netjes uit

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 17:14

Palmboom95: dankje, ben er ook heel blij mee, gezien haar eczeem dat ze die nu gewoon heeft :)

Purny:
Ja, klopt, zijn ook echt aandachtspunten. Mijn rechtervoet kan ik niet naar binnen draaien ivm enkelfractuur en complicaties, maar links moet gewoon naar binnen, evenals handen. Allemaal puntjes die nu stuk voor stuk ook aangepakt worden door instructrice gelukkig..

hagelslag: nee, geen last van bekken of rug na rijden gelukkig. Maar dit is wrs ook omdat ik dus altijd ook in dagelijkse leven met extreem holle rug sta als ik niet oplet.. Probeer nu dus ook altijd gewoon met lopen en staan bekken te kantelen en rug recht te maken, zodat ik daar op het paard ook weer profijt van heb.
(waar paardrijden al niet goed voor is :') )

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:30

Goh ik wou toch dat ik zo makkelijk mijn rug hol kon krijgen tijdens het rijden :')

Prachtig haflinger is Kayenne en zo te lezen rijd je super eerlijk. Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!


P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:50

Ik vind het er echt niet verkeerd uitzien! Denk dat als het je uiteindelijk lukt je rug recht te maken / bekken te kantelen het al een heel ander en fijner beeld geeft

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:30

Dank je beide. Ja en het voelt ook fijner als ik dat doe. Gaat gelukkig gewoon steeds beter.. we blijven lekker door oefenen..

Anoniem

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:38

Ik krijg al pijn aan m'n rug als ik naar je foto's kijk := Pas je op dat je zo zelf geen blessures krijgt? Hoe je nu zit ziet er alles behalve fijn uit, voor je eigen lijf dan...

Over het rijden zelf niet echt commentaar! Persoonlijk mag voor mij je paard er net ietsje meer doorheen zodat ze ook echt nageeft, maar het is zeker niet verkeerd om naar te kijken, succes samen! :)

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 18:53

Mijn rug gaat gelukkig prima. Zoals al vaker. Dit is mijn hele leven al. Door mijn enkel blessure wordt het er niet beter op maar qua rijden echt totaal geen last. Ik heb zelf niet eens door dat ik zo zit tot ik de foto's zie. Of hoor van instructrice dat ik bekken moet kantelen.. haha.

Het rijden an sich is al een uitdaging maar meer vanwege mijn enkel. Ik heb bij bijna elke pas lichtrijden last van mijn enkel. Helaas wordt dit niet beter en ik kan ook niets fout doen dus juist gewoon blijven bewegen zodat hij soepel blijft voor zover mogelijk

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:01

Ik sta niet bij je in de bak maar, het lijkt alsof je flink wat gewicht in je handen hebt en je schouders ook vastzet hierdoor.
Sowieso loopt je merrie flink op de voorhand wat in de hand gewerkt wordt door dit zadel en jouw houding(welke idd verslechterd door dit zadel).
Persoonlijk vind ik spoorgebruik bij deze beenhouding niet acceptabel, daarnaast rij je ook nog met zweep, waarom?
Ik weet niet wat je plan van aanpak is in de training/les maar, ik zou daar toch eens kritisch naar gaan kijken.
Op deze manier doorzetten geeft geen resultaat voor de lange termijn.
Je hebt een ontzettend aansprekende merrie en volgens mij ben je ook een vriendelijke ruiter, iig veel succes verder!

Edit: zou jij bij een fysio niet een soort van bandage/band kunnen krijgen welke jouw houding corrigeert?

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-18 19:38

Op sommige foto's idd gewicht in handen. Op andere niet. Het wisselt en daar zijn we nu juist mee bezig.
Sporen omdat ik haar dan net meer kan prikkelen tot los laten op mijn hand.
Ze weet precies wat ze moet doen om mij zover te krijgen dat ze kan gaan hangen. En dan reageert ze niet op mijn been.
Bij instructrice doet ze dit niet.
Om dit op te lossen ( mijn paard dus wil het juist zelf kunnen, fijn als iemand anders het lukt maar dan lukt t mij nog niet) spoortje. Deze heb ik eens in de week ongeveer om om haar scherp te houden en te zorgen dat ze niet kan gaan hangen in mijn hand. Ik rijd veel overgangen om haar op die manier scherp en van mijn hand af te krijgen. Dit gaat elke keer beter maar hier ben ik pas sinds maand mee bezig. Omdat mijn enkel niet mee werkt en die kant mijn slechte kant is probeert ze er daar onderuit te komen.
Want. Hangen is ook niet hoeven reageren op mijn been dus lekker kunnen sukkelen aldus kayenne.
Logisch. Heeft ze gelijk in maar is niet de bedoeling.
Ze moet actiever en losser van voren.
Maar dat kan alleen als op mijn been reageert en daarna kan ze dan weer voor los laten.
T enige wat ik nu in principe moet doen van instructrice is zorgen dat mijn handen blijven staan zonder dat ze kan gaan hangen. Ze loopt dus ook regelmatig nog hoog met haar hoofd want beter even hoog dan hangen en op voorhand komen.

Deze plaatjes zijn dus ook zeker niet perfect. Dat weet ik heel goed.
Maar daarom ook wel eens leuk om te laten zien en om straks weer verbetering te kunnen zien. Dat is het doel iig!

Ik zou de fysio eens kunnen vragen of ze tips heeft voor holle rug. kom er toch elke 2 weken voor mijn enkel.. :))

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 00:48

ohja je enkelbreuk, dat verhaal herinner ik me nog. :=

ik loop met de tinker die ik nu bijrijd tegen het zelfde aan. voorwaartse hulp negeren of gewoon traag reageren en wat hangerig worden in de hand. Hier zijn wij nu mee bezig om actief overgangen naar voor te rijden. en met actief bedoel ik been, been, tik en aan de voorkant los. Na een aantal keer herhalen hoefde ik mijn been nog maar één x aan te leggen en weg was die.

Holle rug heb ik ook heel lang gehad, hoewel achteraf was mijn rug niet hol maar kantelde ik mijn bekken verkeerd en miste ik de basisspanning op mijn buik. Mijn vorige instructrice heeft toen twee jaar lang gehamerd op bekken naar voor kantelen, buikspieren aanspannen, op mijn zitbeen knobbels gaan zitten (want hoe kun je met verkeerd gekantelde bekken op je zit beenknobbels gaan zitten) en je voorwaartse drang vanuit je broekspier laten komen, navel wijst naar de oren van je paard of naar voor maar nooit naar beneden.

Ohja en om je basis spanning aan te kunnen houden in draf, want dat is nog wel eens een dingetje. Tijdens het been wisselen twee passen staan ipv een pas gaan zitten. En om te voorkomen dat je dus weer achter de beweging gaat rijden ipv gaan staan in je beugels alleen je bekken openen. hierdoor blijf je dichter bij Kay maar kun je wel eerder anticiperen op het terug komen in haar beweging.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 13:14

Die dingen ben ik idd ook mee bezig nu. Navel in. Bekken kantelen. Zitten op knobbels. Gaat steeds beter gelukkig maar t gaat niet vanzelf weg. Lastig als je voorheen daar niet op gewezen werd en nu pas kan gaan trainen daarin. Maar ook dat puntje komt vanzelf goed :))

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:19

Heb je fysiotherapie of eventueel manuele therapie? Ik weet dat mijn zus er vreselijk last van had, en die heeft heel veel baat gehad bij Mensendieck.
Want ik kan je nu de wereld aan commentaar gaan geven, het zit voornamelijk vast op je bekken. Je bekken kantelen, en op de binnenkant van je bovenbenen en je billen gaan zitten ipv op de achterkant, en je zitprobleem is vrijwel opgelost.

Het nadeel is wel dat als je anders zit, je ook zult moeten leren om op een andere manier hulpen te geven. Je drijft aan met de binnenkant van je kuit, niet met de achterkant van je hak. Ik snap dat je nu niet anders kunt, door het probleem in je bekken, maar ik zou je zeker daarvoor therapie aanraden, het zal je rijden en ook je rug veel goed doen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:22

Ik vind foto 6 er goed uit zien voor je houding. Het is idd nog niet het perfecte plaatje samen maar er is niks erge te zien.

Succes verder samen en jullie komen er wel

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 13:25

Ik loop elke 2 weken bij de fysio voor de rest van mijn leven voor mijn enkel. Aankomende woensdag ga ik zeker vragen idd ze iets kan betekenen voor mijn rug idd. Met lopen probeer ik er ook op te letten want ook dan trek ik hem extreem hol idd.
Drijven gaat ook beter als ik rechter zit. Merk idd aan alles dat het dan fijner gaat maar verval nog snel in het hol zitten. ( 20 jaar rijden is er niet zo uit :') )

We gaan rustig verder idd met goede hulp vanaf de grond en hopelijk ook fysio

Dank je amber anne. Er komen gelukkig steeds meer van dat soort momenten maar het is goed om ook de 'slechte' momenten te laten zien :)

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:28

Super leuke pony, veel plezier samen! Aan je houding moet je inderdaad nog wat werken, maar dat komt wel goed :)

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 13:45

wendy1987 schreef:
Ik loop elke 2 weken bij de fysio voor de rest van mijn leven voor mijn enkel. Aankomende woensdag ga ik zeker vragen idd ze iets kan betekenen voor mijn rug idd. Met lopen probeer ik er ook op te letten want ook dan trek ik hem extreem hol idd.
Drijven gaat ook beter als ik rechter zit. Merk idd aan alles dat het dan fijner gaat maar verval nog snel in het hol zitten. ( 20 jaar rijden is er niet zo uit :') )

We gaan rustig verder idd met goede hulp vanaf de grond en hopelijk ook fysio

Dank je amber anne. Er komen gelukkig steeds meer van dat soort momenten maar het is goed om ook de 'slechte' momenten te laten zien :)

Goed bezig! Soms is het zelfs nog beter om de mindere momenten te laten zien, dan heb je ook tips waar je echt verder mee kan. Dat vind ik dan altijd :)

Nee, 20 jaar zo rijden is er zeker niet zomaar uit, dat zal een aandachtspuntje blijven. Goed dat je het weet, en goed dat je er wat mee doet! Dikke pluim!

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

wendy1987

Berichten: 6909
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-18 15:02

Dat is idd ook de reden om gewoon de foto's te plaatsen. Het zijn maar foto's maar vaak is er best iets aan af te leiden.
En ook fijn ook te horen dat waar ik mee bezig ben ook gezien wordt op deze foto's. Bevestiging dat ik het wel goed aan het doen ben.
Rome is niet in 1 dag gebouwd maar ik doe mijn best hahaha.

Ze heeft nu ook weer even 2 weken vakantie door drukte op mijn werk. Ik ben er wel veel maar geen puf om te rijden en even verwerken in haar koppie is ook goed. Ze doet zo haar best. Vaak na zo'n 'rust' periode gaat ze ook ook echt weer fijner. Je merkt dan echt dat ze het even heeft kunnen verwerken. Heerlijk dier is het gewoon :+:

Avalanche

Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:56

Je bent zeker goed bezig :+: ik vind dit altijd stoer :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 16:29

Wat lief dat je aan je paard denkt! Heb ik ook gedaan, zo’n 2 jaar gereden met een zadel waar mijn paard op liep maar ik niet in kon blijven zitten.
Toch de beslissing gemaakt om voor beiden een goed zadel te zoeken (heeft lang geduurd en was ook niet goedkoop) en het is nu nog eens zo goed als ervoor!
Het is zeker de moeite om ook aan jezelf te denken op dat vlak hoor!

Nog veel succes verder met je mooie haf! Ik vind ze altijd heel knap met zo’n lichte kleur!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 44Myrthe44, Nezumichan, OmgiliBot, Ponytante, Unicorn79 en 25 bezoekers