welke liksteen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:03

Ik hang meestal een simpele witte zoutsteen of die rode mineralenstenen. Vaak ook een himalaya liksteen.

Dan lees ik echter dit
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... stenen.htm

en ga ik gaan twijfelen. Is dit effectief zo? Ze verkopen uiteraard ook hun eigen likstenen, aan 26 euro voor 2 stuks excl verzending ...

Welke likstenen zijn wel ok en welke net niet?


Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:16

In principe zijn alle zout-gebaseerde likstenen prima. Je moet alleen niet proberen met likstenen een tekort op te lossen, zeker niet een ander tekort dan natrium (of chloride). Los (keuken)zout werkt vaak fijner, betere opname. Maar een steen is op zich prima.

Oftewel: gewoon er mineralenbrok of (minimaal de geadviseerde hoeveelheid) krachtvoer voeren en het zoutblok als extra'tje ophangen. Nemen ze extra mineralen op, is het ook goed. Overdoseren hoef je bij normaal (niet meer dan 100g zoutsteen per dag) echt niet bang voor te zijn.

De uitzondering is de horselyx, maar dit is ook een mineralenliksteen en geen zoutsteen met extra mineralen. Daarvan is een normale opname 250g bij een paard van 500kg, dus 50g/100kg paard. Indien je paard op de wei staat (en dus vit. A, D en E via het gras binnen krijgt) of de vitaminen los gesupplementeerd worden is dit een prima mineralensteen. Wel bestaat het voor 33% uit suiker, dus niet geschikt voor suiker-gevoelige paarden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:09

Op het moment dat een organisatie roept dat hooi en gras natuurlijk voedsel is voor een paard neem ik ze niet meer serieus. Dat punt heeft paardonnatuurlijk al heel lang geleden bereikt bij mij, met nog wel dommere uitspraken dan deze.

Ook paardonnatuurlijk wil hun likstenen uiteraard slijten. En als ze die dingen zo bizar duur maken moet er dus ook een heel goed verhaaltje bij verzonnen worden. Alles onder het mom "natuurlijk".

Toevallig heb ik van de week een liksteen gekocht. Ik heb er 4,50 voor betaald (10 kilo steen) en raad eens: de paarden gebruiken 'm gewoon. Wanneer ze er langs lopen doen ze even lik lik lik en wandelen dan weer verder. Zout is zo'n beetje het enige stofje wat ze zelf op tijd aanvullen, dus vóórdat er een tekort aan ontstaat. Ik heb een tijd los zout door het voer gedaan, maar vind het handiger als ze zelf de hoeveelheid kunnen bepalen. Los zout in een bak werkt niet, mijn ruin likt er even aan en gooit daarna de bak om :Y) Het likblok had hij ook al omgekieperd, alleen zet je die zo weer goed en ben je niet het zout kwijt.

Zout is zout. En als mensen het nodig vinden om 13 euro aan zo'n blok uit te geven dan moeten ze dat vooral doen. Heb ik er bijna 3 voor. Voor gewoon zout met wat mineralen dus. Zo'n blok heeft bij mij een signaalfunctie, evenals trouwens de bak met "modder" (siliciumsupplement). Als ze 'm opvallend veel gebruiken is er iets aan de hand, bij voorbeeld een tekort. En moet je ingrijpen. Ik heb een tijd mijn paard geen brokjes gevoerd want oh dat is zo onnatuurlijk :') Het was vast ook heel natuurlijk dat hij hele brokken van zo'n steen af beet. Sinds hij een vitaminebrokje krijgt doet hij dat niet meer. Een fatsoenlijke vitamine- en mineralenbrok heb je gewoon nodig voor je paard, aangezien Nederlands ruwvoer hopeloos eenzijdig is. Zout er bij is prima. Maar dan wel om de juiste redenen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:25

Ik haal af en toe de KNZ basis liksteen voor koeien.
dat is een witte, met o.a. selenium en magnesium er in.
Die kost dacht ik 7 euro voor 10 kilo.
https://www.knzsalt.com/nl/home-2/

Ik koop ze bij de welkoop,leg het op de stenen naast de drinkbakken bij ons en een groep van 6 paarden doet er een maand of 3 mee :j


Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:29

Precies die heb ik ook, de witte steen van KNZ voor koeien, paarden en geiten. Alleen betaal ik er geen 7 euro voor. Ben nu blij dat ik er niet om naar de Welkoop ben geweest als ik het zo lees.

Bij mij staat de liksteen juist niet bij het water. Hij staat op het pad waarover ze lopen tussen de waterbak en de wei die ze nu aan het leegkanen zijn. En wanneer het regent gaat het ding op stal :Y)

Overigens heeft paardonnatuurlijk ook die steen met extra magnesium. Die heb ik in het verleden gehad, de eerste winter dat mijn merrie er was heeft ze 'm in een paar weken opgevroten. Nu staan ze nog op gras, maar zodra het op is krijgt ze losse magnesium. Zij heeft het wel nodig, mijn ruin niet, dus een blok met magnesium is niet voor allebei handig. Een zoutblok wel. Eventueel zou een zoutblok én zo'n blok met magnesium natuurlijk ook kunnen als je dat zou willen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:34

Ik laat em gewoon liggen :P
valt me mee hoor hoeveel regen ze kunnen hebben.bij mij komen ze het snelst aan hun eind als ze bijna op zijn.
dan vinden de paarden het leuk om er mee te gaan voetballen zodat het allemaal kleine stukjes worden :+

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:37

Als het kleine stukjes worden gaat het in een bak. Extra vertier want de brokken moeten daar natuurlijk eerst uit voordat er kan worden gevoetbald :)) Ook draai ik de steen af en toe zodat hij gelijkmatig wordt geconsumeerd. Hij staat bij mij op zo'n plastic houder weet je wel.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:46

Ik heb voor elk paard een Himalaya liksteen in de stal hangen aan zo'n touwtje. Heb ook veel stukken, kapot die niet meer aan een touwtje kunnen.. Dat is misschien wel leuk om die in de paddock te leggen in een bak. Hebben ze ook daar wat te doen overdag, kan die uit de stal in de winter weg


OlleBolle
Berichten: 245
Geregistreerd: 02-01-18

Re: welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:01

Heb hier een Hymalaya liksteen hangen, als ze dan behoefte hebben, dan kunnen ze het in ieder geval wel krijgen.

Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:06

Ik heb ook een Himalaya liksteen, voor 8 euro gekocht bij de Decathlon. Mijn pony doet het hier prima op en maakt er ook goed gebruik van. Het stuk waar het touwtje in zat, is inmiddels opgelikt. Het overige heb ik gewoon in zijn voerbak gelegd zodat hij het nog steeds makkelijk kan vinden. Op zo'n houder ben ik bang dat hij hem eraf gooit en dan komt het onder de poep te zitten :')

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:17

Heb ook een Himalaya liksteen.
Mijne likt er af en toe aan.
Word ook gebruikt om lekker je staart aan te schuren :=
In de voerbak leggen vind ik geen goed plan. Paard moet keuze hebben om het zout te nemen.
Laatst bijgewerkt door tylando op 18-10-18 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:22

Prima2Donna schreef:
Ik heb ook een Himalaya liksteen, voor 8 euro gekocht bij de Decathlon. Mijn pony doet het hier prima op en maakt er ook goed gebruik van. Het stuk waar het touwtje in zat, is inmiddels opgelikt. Het overige heb ik gewoon in zijn voerbak gelegd zodat hij het nog steeds makkelijk kan vinden. Op zo'n houder ben ik bang dat hij hem eraf gooit en dan komt het onder de poep te zitten :')

In de voerbak vindb ik niet zo'n goed idee,want dan kan hij te veel zout binnen krijgen,zeker als het blok vochtig is geworden.Hij moet ook kunnen eten zonder zout . Ik heb een himalaya-liksteen naast de voerbak hangen.Hij likt er veel aan.

Prima2Donna

Berichten: 851
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:36

anjali schreef:
Prima2Donna schreef:
Ik heb ook een Himalaya liksteen, voor 8 euro gekocht bij de Decathlon. Mijn pony doet het hier prima op en maakt er ook goed gebruik van. Het stuk waar het touwtje in zat, is inmiddels opgelikt. Het overige heb ik gewoon in zijn voerbak gelegd zodat hij het nog steeds makkelijk kan vinden. Op zo'n houder ben ik bang dat hij hem eraf gooit en dan komt het onder de poep te zitten :')

In de voerbak vindb ik niet zo'n goed idee,want dan kan hij te veel zout binnen krijgen,zeker als het blok vochtig is geworden.Hij moet ook kunnen eten zonder zout . Ik heb een himalaya-liksteen naast de voerbak hangen.Hij likt er veel aan.

Daar geef ik je natuurlijk gelijk in, maar waar moet ik het volgens jou dan neerleggen? Ophangen gaat niet meer (ja of er moet een nieuw gat in geboord worden) Ik leg het wel in een hoek trouwens.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:37

Ik gebruik die van KNZ (10kg) gewoon die simpele witte. Geen poespas.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:44

Prima2Donna schreef:
Daar geef ik je natuurlijk gelijk in, maar waar moet ik het volgens jou dan neerleggen? Ophangen gaat niet meer (ja of er moet een nieuw gat in geboord worden) Ik leg het wel in een hoek trouwens.

In een bak of emmer op de grond? Daar kan hij er ook lekker mee klooien, in bovendien nog een wat natuurlijkere houding dan in een voerbak op bij voorbeeld borsthoogte.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welke liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-18 12:52

Dus dergelijke stenen:
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... ref=490720

https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... l-liksteen
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... t-liksteen
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... e-liksteen

zijn in principe allemaal goed, er is geen gevaar dat ze zich overdoseren in bepaalde mineralen die er teveel zouden kunnen inzitten?

Is het een goed idee om een liksteenbar te maken (met bv alle stenen uit de link en een himalayasteen bv) zodat ze zelf kunnen kiezen welkeen ze willen, of heeft dat eigenlijk geen nut?

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:00

Zout in een metalen voerbak is sowieso niet zo'n goed idee :+ even als het blok tegen de metalen delen van de stal hangen. Die bakken roesten weg waar je bij staat.

Bij plastic bakken is dat geen probleem.

Hier hangen de likstenen aan een touw in een boom, dan moeten ze nog een beetje moeite doen }:0
Kwa eten gaan ze in de zomer snelle, met veel regen gaan ze in de winter uiteraard sneller maar vaak hang ik niks nieuws meer op na oktober.

Voor alle vitamines en mineralen die niet in het gras of hooi zitten krijgen ze brok.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 13:13

Duhelo schreef:
Dus dergelijke stenen:
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... ref=490720

https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... l-liksteen
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... t-liksteen
https://www.kramer.be/Paard/Voeding-voe ... e-liksteen

zijn in principe allemaal goed, er is geen gevaar dat ze zich overdoseren in bepaalde mineralen die er teveel zouden kunnen inzitten?

Is het een goed idee om een liksteenbar te maken (met bv alle stenen uit de link en een himalayasteen bv) zodat ze zelf kunnen kiezen welkeen ze willen, of heeft dat eigenlijk geen nut?


De meerwaarde ontgaat mij. Een zoutblok is handig omdat paarden zout zelf op tijd aanvullen. Overige mineralen gaan ze pas actief zoeken als er al een tekort is ontstaan. Dat kun je voorkomen met een vitamine- en mineralenbrok. Daarvan zijn er verschillende op de markt.

Aan de andere kant merk ik dat ik mijzelf nu tegenspreek :+ Ik heb 4 jaar geleden een zoutblok en zo'n blok met extra magnesium (van paardonnaturlijk) tegelijk gehad. Het blok met magnesium werd in het najaar in rap tempo opgevroten. Zo ben ik er min of meer bij toeval achtergekomen dat mijn merrie daar een gebrek aan had. Maar dat gebrek wás er dus al toen ze begon te knagen. Sinds ze in de winter magnesium over het voer krijgt liet ze 'm weer links liggen.

Mocht er toch een tekort ontstaan dan zullen ze, in mijn ervaring, ook het zoutblok te lijf gaan. Het tekort is dan niet persé zout, kan ook op een ander tekort duiden. Zelfde als wanneer ze grond gaan likken.

Als je een bar wil maken kun je daar wel een liksteen in integreren. Pak dan eentje met zo veel mogelijk zout, en zoals gezegd is los zout (zonder jodium!) nog beter. En leg in andere bakken van je bar bij voorbeeld rozenbottels, zeewier enz. Dan hebben ze wat te snoepen als daar belangstelling voor is en je biedt materiaal in een zo schoon mogelijke, want natuurlijke, vorm aan. Het is leuk en vaak verhelderend om te zien hoe de interesses per paard, seizoen en zelfs weertype kunnen verschillen. Zelfs per jaar kan het verschillen, het ene jaar verslinden die van mij de brandnetels die ik voor ze maai en het andere jaar kijken ze er niet naar om. Ik heb zelfs eens gehad dat er blijkbaar twee verschillende soorten bramen in de omgeving groeiden. De blaadjes van de ene waren wel lekker en die van de andere niet :))

In verband met zulkedingenslopend paard heb ik geen bar. Wel zet ik regelmatig verschillende bakken neer. Het wordt nu najaar en de rozebottels vinden gretig aftrek... bij mijn ruin. Mijn merrie heeft geen interesse, en dat is elk jaar zo. Ook heb ik bakken met berkenblad en dat soort dingen. Het berkenblad op de wei kunnen ze namelijk niet bij, en zit nu ook niks meer in. Walnootblad is ook handig bij voorbeeld. Krämer heeft bakken met deksels, die zet ik neer (zonder deksel) om te kijken of er interesse voor is. En wanneer ik weer naar huis ga -of eerder, als er mee gekeild wordt- gaan de deksels er op en zet ik het weg tot de volgende keer. Een soort parttime bar zeg maar :+ Alleen het zoutblok staat er permanent. De bak met "modder" staat er alleen 's nachts, het is duur spul en ik zet 'm niet neer voor de kippen van een ander. Dus die bak gaat 's avonds naar buiten, als de kippies op stok zijn. Vanwege de plakeigenschappen van de inhoud gaat dat redelijk goed als de bak omgekiept wordt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barchetta, kosseh, M_Vainqueur, Mnoonn en 7 bezoekers