Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 13:22

Hoii iedereen, :D

Laat ik maar bij het begin beginnen. Vorig jaar heb ik mijn pony (zoef 18 jr. cpony) laten testen op PPID. er kwam uit dat hij Insuline resistent was. Hij stond toen op een pension stal en grotendeel van het jaar ook gewoon op de wei (dit ging goed). Hij had naast een kleine bolling boven zijn ogen geen harde manenkam en geen "vet pockets" over zijn lichaam. Ik deed van alles met hem, buitenrijden , longeren, soms in de bak rijden etc.

Hij is vanwege zijn slijtage toen hier en daar kreupel geweest, dit bleef schommelen en besloot hem op pensioen te zetten. Ik kwam op een paleisje voor oude paarden terecht.(01-04-18) De paarden zagen er daar super uit, ze konden zelf beslissen of ze binnen (stro) in de paddock of op de wei wilden staan.Hij kreeg op dat moment vital bix, hooi , en de dieet groep mocht af en toe ook grazen. Echter na een paar maand merkte ik dat het niet goed met zoef zijn suikers ging. het ging op den duur echt niet goed (harde kam, hielt veel vocht vast, Vetpockets, grote vochtbulten boven het oog) :( dit heeft mij doen besluiten dat hij weer terug naar de pension stalling verhuiste methem (hier kan ik bijna elke dag naar hem toe)

Hij staat nu in de paddock met water en kuil (ik weet dat hooi beter is maar daar heb ik helaas geen invloed op) Ik heb me via de site van paard natuurlijk extra ingelezen over voeding bij IR ponys. Ik ben zo gekomen aan een Magnesium chelaat. (erg veel positieve verhalen gelezen en gehoord van eigenaren van IR paaren)

Ik ben opzoek naar een goede voeding wat dus erg geschikt is voor IR paardjes en waarmee ik zijn poeder makkelijk kan geven. Eventueel ook 1 tot 3 dagen van te voren klaar zetten voor degene die onze paarden eten geeft. Ik kwam na wat rondvragen uit op 1.grasbrok 2.zemelen 3.suikervrij luzerne 4.bietenpulp

Ik twijfel welke nou het meest geschikt is. Is er iemand die hier wat meer in verdiept is en die mij uit de brand kan helpen? Of zijn er mensen die een andere suggestie hebben qua voeding of eventueel een merk merk aanraden? _/-\o_

groetjes kelly :)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:26

Pulp moet geweekt worden, dat zou ik niet een paar dagen van te voren al klaar willen zetten, zeker zomers niet. Zemelen ook nat, dus zelfde verhaal.
Grasbrok vinden ze lang niet allemaal lekker.

Mijn pony's zijn gek op de Hartig Digest, een soort luzerne. Zit nog minder in dan gewone luzerne (of grasmix), ook geen melasse.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:36

Bij mij bevalt seniores priores van subli super.
Mijn pony eet absoluut geen erg suikerarme muesli of brokjes, en ik moest er al gauw best veel van geven.
Seniores priores zet zo uit dat ik het af kan met 3/4 koffiebekertje droge slobber, het is hier de meest light optie die hij blijft eten.
Luzerne lust hij niet meer, en compact gras van hartog ging hij met zijn pollenallergie zo van proesten dus dat was ook sneu. :D
Seniores is ontwikkeld om veel kilo’s van te kunnen voeren, 12,6% suiker/zetmeel.
Daar kan bijna niets tegenop, zeker als je bedenkt dat het 3x opzwelt dus dat 1 bekertje slobber al een lekker hapje geeft.
Met droge muesli kom je wat je ook geeft denk ik niet op minder suikers uit, omdat je er in gewicht meer van zal moeten geven.
Mijn pony heeft cushing, en krijgt elke avond zijn pilletje door de seniores. :)

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 13:59

Dennis schreef:
Pulp moet geweekt worden, dat zou ik niet een paar dagen van te voren al klaar willen zetten, zeker zomers niet. Zemelen ook nat, dus zelfde verhaal.
Grasbrok vinden ze lang niet allemaal lekker.

Mijn pony's zijn gek op de Hartig Digest, een soort luzerne. Zit nog minder in dan gewone luzerne (of grasmix), ook geen melasse.


Bedankt ik zal er eens naar kijken! ik twijfel alleen of meneertje Melasse vrije luzerne lekker vind. en vind het zonde als ik dan een hele zak moet kopen

moonfish13 schreef:
Bij mij bevalt seniores priores van subli super.
Mijn pony eet absoluut geen erg suikerarme muesli of brokjes, en ik moest er al gauw best veel van geven.
Seniores priores zet zo uit dat ik het af kan met 3/4 koffiebekertje droge slobber, het is hier de meest light optie die hij blijft eten.
Luzerne lust hij niet meer, en compact gras van hartog ging hij met zijn pollenallergie zo van proesten dus dat was ook sneu. :D
Seniores is ontwikkeld om veel kilo’s van te kunnen voeren, 12,6% suiker/zetmeel.
Daar kan bijna niets tegenop, zeker als je bedenkt dat het 3x opzwelt dus dat 1 bekertje slobber al een lekker hapje geeft.
Met droge muesli kom je wat je ook geeft denk ik niet op minder suikers uit, omdat je er in gewicht meer van zal moeten geven.
Mijn pony heeft cushing, en krijgt elke avond zijn pilletje door de seniores. :)


Dit klinkt ook wel interesant, ik heb namelijk een moeilijke eten en al helemaal als er een poedertje of medicijn door heen moet. En zou dit eventueel ook een dag of 2 van tevoren klaar gezet kunnen worden?

mavantos

Berichten: 3590
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:15

Is het geen optie om de poeder een klein beetje te weken in water (of een beetje appelmoes) en dit dan in een spuit te doen? (bijvoorbeeld een oude metacam spuit)

Dan kan je het gewoon in zijn mond geven, weet je zeker dat hij alles op heeft én je hoeft niets extra's te voeren.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:16

Die digest doen de mijne een moord voor. Ze vinden het veel lekkerder dan grasmix (met melasse) en gewone luzerne (met en zonder melasse). Ik heb dit al van meer mensen met lastige eters gehoord (die van mij zijn niet lastig, eten alles wel, maar dit duidelijk liever).

Seniores priores zou ik (net als pulp) niet 2 dagen van te voren al klaar durven zetten. Groot bestanddeel hiervan is pulp.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:19

Mijn pony krijgt haar poeders ook met seniores priores. ‘s Avonds krijgt ze haar bakje en wordt het volgende bakje gelijk in de week gezet. Volgende ochtend nog even de poeders erdoor roeren (die zet ik klaar in een apart bakje) en klaar. Dan gelijk weer het bakje voor de avond in de week zetten.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:24

Nee, seniores priores blijft, net als pulp, niet goed als je het langer geweekt laat staan. Hooguit 24 uur en dat haal je in de zomer ook niet qua tijd.

Grasbrok vinden idd lang niet alle paarden lekker.
Misschien nog een idee, coolstance. Is op basis van kokos. Maar geen idee hoe lang dat goed blijft.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:32

Ik zou persoonlijk het poeder geven samen met iets wat hij lekker vindt (maakt niet uit wat, als het maar droog is en hij lust het graag). Gooi het poeder bovenop dat andere en maak het een klein beetje vochtig. Dan plakt het poeder vast aan het andere spul. Dat zou je eventueel nog zelfs netjes klaar kunnen zetten in bakjes (poeder onderop in bakje en wat anders er bovenop, bij het geven draai je het bakje om en ligt het poeder bovenop). Dan eventueel er nog iets naast om het natter te maken. Hoe je dat handig doet, hangt af van hoe je stal eruit ziet (eventueel kijken of een beetje olie erop ofzo het laat plakken en dat kan je prima naast je stal bewaren een poosje).

Slobber zou nog handiger zijn, maar dat kan je niet te lang bewaren.

Anoniem

Re: Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:49

SP kun je inderdaad niet zo lang laten staan, in de zomer haalt het hier de 24 uur niet..

Krijgt hij geen vitaminebrok of andere brok? Mijn PPID pony krijgt een handje Pavo natures best, daar doe ik haar poedertjes door. Ze kreeg eerst Marstall Vito, vind ik een echte aanrader voor PPID/IR-paarden, maar dat at ze op een gegeven moment niet meer.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:59

Mijn ervaring is dat seniores priores best 1,5 dag goed blijft.
Ik zet als ik s’avonds op stal ben altijd voor twee dagen klaar.
Dan word het eerste die avond al gegeven, en dan staat bakje twee dus hooguit anderhalve dag.
Volgens Subli kan dat ook prima als het niet warm is, maar er moet gewoon nou eenmaal iets op de zak staan zei hij.
Als het erg warm is zetten we afgepast voor 24 uur neer, ik voer een pony zonder kiezen volledig seniores priores dus inmiddels ervaring genoeg.
Wat we wel doen is bij smerig heet weer zorgen dat de slobber zo koel mogelijk staat en afgesloten in bakken met deksels. :)

Wat mijn idee voor de zomer is straks om 1 bakje met water klaar te zetten en nog twee bakjes met ongeweekte slobber.
Dan hoeft stal alleen water in de bakjes te doen, en ik zet altijd strepen met stift op de bakjes zodat ze weten hoeveel water erin moet.
Maar zeker als het niet vol in de zon staat.. ik zet altijd voor 2 dagen neer en dat staat in een archiefkast in een zadelkamer.
Heel simpel ik ben geregeld ziek, voor de kiesloze pony maken ze dan wel slobber omdat 8 emmers voor zijn stal ook zo knullig staat.

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 15:02

mavantos schreef:
Is het geen optie om de poeder een klein beetje te weken in water (of een beetje appelmoes) en dit dan in een spuit te doen? (bijvoorbeeld een oude metacam spuit)

Dan kan je het gewoon in zijn mond geven, weet je zeker dat hij alles op heeft én je hoeft niets extra's te voeren.


Helaas niet, hij vond dit verschrikkelijk. hij voelde het al aankomen en dook achter in zijn stal.


xJitskee schreef:
SP kun je inderdaad niet zo lang laten staan, in de zomer haalt het hier de 24 uur niet..

Krijgt hij geen vitaminebrok of andere brok? Mijn PPID pony krijgt een handje Pavo natures best, daar doe ik haar poedertjes door. Ze kreeg eerst Marstall Vito, vind ik een echte aanrader voor PPID/IR-paarden, maar dat at ze op een gegeven moment niet meer.


ik zou weer over kunnen gaan op vitalbix, dit kan ik wel klaar zetten. en voor de rest van de dagen kan ik dan eventueel sp oid geven. Hij vind vaak pulpen en slobbers het lekkerst om te eten

Kelly_Zoef

Berichten: 11
Geregistreerd: 18-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 15:04

moonfish13 schreef:
Mijn ervaring is dat seniores priores best 1,5 dag goed blijft.
Ik zet als ik s’avonds op stal ben altijd voor twee dagen klaar.
Dan word het eerste die avond al gegeven, en dan staat bakje twee dus hooguit anderhalve dag.
Volgens Subli kan dat ook prima als het niet warm is, maar er moet gewoon nou eenmaal iets op de zak staan zei hij.
Als het erg warm is zetten we afgepast voor 24 uur neer, ik voer een pony zonder kiezen volledig seniores priores dus inmiddels ervaring genoeg.
Wat we wel doen is bij smerig heet weer zorgen dat de slobber zo koel mogelijk staat en afgesloten in bakken met deksels. :)

Wat mijn idee voor de zomer is straks om 1 bakje met water klaar te zetten en nog twee bakjes met ongeweekte slobber.
Dan hoeft stal alleen water in de bakjes te doen, en ik zet altijd strepen met stift op de bakjes zodat ze weten hoeveel water erin moet.
Maar zeker als het niet vol in de zon staat.. ik zet altijd voor 2 dagen neer en dat staat in een archiefkast in een zadelkamer.
Heel simpel ik ben geregeld ziek, voor de kiesloze pony maken ze dan wel slobber omdat 8 emmers voor zijn stal ook zo knullig staat.


Bij mij zal het vaak maar 1 nacht staan :) dus dat zou dan geen probleem zijn lijkt me zeker bier in de winter

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe Poeder voeren aan IR paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:57

Krijgt hij het de andere dagen dan niet of geef je het dan zelf?

Ik zou nooit iets wat moet weken klaarzetten. Ik heb dat weleens gedaan en het gaat echt ruiken en wordt niet opgegeten, zowel bietenpulp als sp niet.

Speedibeet is bietenpulp van pavo en die weekt veel sneller dan bietenpulp brokken van andere merken, dus misschien is dat te bespreken? Maar het moet wel echt geweekt.

Wij hebben nu ook een zak Hartog lucerne digest en is wel mooi spul op zich. Ze moesten even wennen, maar eten het nu wel. Magnesium vinden paarden vaak niet zo lekker en droog erop gooien, denk ik ook niet dat hij veel binnen gaat krijgen.

Je hebt ook wel redelijk nette muesli's zoals van Agrobs met wat meer smaak waarschijnlijk zodat het beter wordt gegeten incl je magnesium.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 00:21

Kelly_Zoef schreef:
ik zou weer over kunnen gaan op vitalbix, dit kan ik wel klaar zetten. en voor de rest van de dagen kan ik dan eventueel sp oid geven. Hij vind vaak pulpen en slobbers het lekkerst om te eten

En die slobber van Vitalbix dan? Die van mij zijn helemaal niet van de slobbers maar zelfs zij eten dit spul nog. Het is dat ik zelf slobber onhandig vind. Maar als je zelf elke dag naar stal kunt gaan kun je het gewoon elke dag voor 'm maken? Als er voerbeurten zijn waar je niet bij aanwezig bent kun je dan eventueel de brokjes van Vitalbix van tevoren klaarzetten. Maar die slobber is met 10 minuten klaar, weet niet hoe "makkelijk" ze daarin zijn bij jou op stal?

Overigens gaat magnesium hier prima over de brokken heen. Terwijl mijn pony ook poeders in haar bak laat liggen als het haar uitkomt. Wat de sleutel tot succes bleek te zijn is de hoeveelheid brokken. Mijn pony is een shet, dus echt veel Vitalbix heeft ze niet nodig. Als ik haar de aanbevolen hoeveelheid voer dan blijft er poeder achter in haar bak. Als ik meer brokken geef, of er een handje muesli doorheen gooi, eet ze het wel allemaal netjes op :Y)

Dingen in een spuit doe ik als volgt: stukje appel, dan spuit, en dan weer een stukje appel. Het gaat perfect. Alleen denk ik zomaar dat appel misschien voor die van jou niet zo goed is. Mijne krijgen samen een halve appel per keer (een kwart appel per paard dus).