Lastige situatie agressieve buurt kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 19:58

Ik heb een kat, Fredt, een gecastreerde kater van 3.
Fredt komt buiten en geniet hier enorm van.
Ik ook, totdat ik gisteravond opnieuw richting de DA kon omdat we een z.g killerkat naast ons hebben wonen.

De kat in kwestie is een gecastreerde kater van 8 en om en nabij de 7 kilo. Een joekel dus.
Deze kat valt categorisch mijn Fredt aan maar ook verscheidene andere katten in de buurt.
Tot 3 keer toe is mijn kat gewond (en dan dus niet alleen een schram) thuis gekomen.
Gisteravond was het opnieuw raak.
Ik heb de buur kat van hem af moeten trekken en een beste tik verkocht, deze bleef proberen aan te vallen.
Mijn Fredt lag bloedend op de grond voor dood.
De schade is te doen maar ik ben er klaar mee.
Ondanks dat onze katten(mijn kat en andere katten uit de buurt) de terrorkat vermijden en ontlopen is hij zo gehaaid dat hij er toch weer bovenop weet te duiken(vanaf een schuurtje of boom) en echt in de "kill modus" gaat.

Wát kun je hier aan doen?
Ik heb vanmiddag met de eigenaresse van de kat en tevens mijn buurvrouw gesproken dat dit zo niet kan.
Ze is, opnieuw, erg geschrokken maar geeft ook aan dat ze haar kat niet a)weg doet b)binnen gaat houden c) op bepaalde tijden naar buiten laat gaan.

Sta ik in mijn recht als ik dit wel verwacht? Kan ik daar officieel iets mee? Bestaat hier een pilletje voor?

Ik ben wat ten einde raad en bang dat het een x goed fout gaat.
Ik zit er al over te denken mijn tuin af te zetten maar ergens stoot dit me tegen de borst...

Moderatoropmerking:
Er is hier een moderatoropmerking geplaatst, lees deze eerst voordat je gaat reageren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-18 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderatoropmerking in de OP geplaatst

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:03

Je tuin afzetten. Als dat beest buiten loopt is het wachten op de volgende aanval. Dat moet omdat je buurvrouw dat dier niet binnen wil houden

Moet je tuin wel ook zo afdichtingen dat hij er van boven of buiten af ook niet in kan

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 20:10

Christiene schreef:
Moet je tuin wel ook zo afdichtingen dat hij er van boven of buiten af ook niet in kan


En dat is dus bijna niet te doen gezien onze huizen en daken dus aan elkaar grenzen(2o1).
Daarnaast, zo'n grapje kost mij een paar honderd euro en een hoop werk wat ik uiteraard er voor over heb maar ergens steekt het me omdat het haar kat is welke de problemen veroorzaakt...

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:14

In ieder geval de dierenartskosten naar haar toesturen.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:18

Dierenarts rekening laten betalen door haar. En op een moment de kat van de buren vangen en naar de andere kant van t land brengen :=

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:22

Ze is zelf verantwoordelijk voor haar kat dus als het zo niet gaat zal ZIJ een oplossing moeten bieden, niet jij.
Ik zou haar om te beginnen sowieso alles laten betalen.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:23

Heel erg vervelend, wij hebben een soortgelijke situatie en hebben er geen oplossing voor anders dan eigen kat meer binnen houden en zo veel mogelijk onder begeleiding naar buiten te laten.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:24

Heb je haar al eens gevraagd wat haar verwachtingen zijn naar jou? En de andere buren met katten? Ik ga er van uit dat jij niet de enige bent die rapportage komt doen van GI Cat...
Een ren kan nog aan het huis zelf gebouwd worden, maar om 7 klg buiten te houden zou je zowat aan ijzerwerk moeten gaan denken...binnen in die ren houden is dan makkelijker. Ook dat zou ik bespreken met buur, onder kop koffie of zo. Jij wilt het beste voor jouw dier, die van haar veroorzaakt de ellende maar zij wilt ook nog steeds het beste voor háár dier

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 20:27

Die da kosten zijn het probleem niet.
Waar het mij om gaat, is dat dit stopt vóórdat het een keer helemaal fout gaat met mijn Fredt of 1 vd andere katten in de buurt.
@juut, eens, het gesprek verliep goed maar ze weet het zo 123 ook niet en gaat erover nadenken.
Ik heb wel aangegeven dat het mij hoog zit, mij zorgen maak en dat ik niet voor mezelf insta als het weer raak is en ik het zie gebeuren.
Ik bescherm mijn dieren.
Erg lastig dit.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:28

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dit juridisch zit, en of de buurvrouw aansprakelijk is, want is dit niet het risico wat je (bewust) neemt als je je kat los naar buiten laat gaan? Dat hem/haar daar iets kan overkomen..

Ik snap ook dat de buurvrouw haar kat niet binnen wilt houden, net zo goed als dat jij dat niet wilt, ik denk dat dat dezelfde situatie is. Voor beide erg vervelend. Ik zou toch voor mijn kat verantwoordelijkheid nemen en een ren bouwen, eventueel niet de hele tuin als dat onmogelijk is maar misschien dan wel een deel zodat je kat veilig naar buiten kan?

Gaat het nu wel weer oke met je kat qua verwondingen?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:31

IK vermoed dat het juridisch gezien lastig is wanneer de katten zich alle twee op openbare grond bevinden. Word een ander verhaal wanneer je tuin zo goed mogelijk is afgedicht en die terror kat komt er nog doorheen om jouw kat te pakken.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 20:33

@merell, lief dat je het vraagt, ja het gaat redelijk.

Een ren is voor mij geen optie, of ik zet de hele tuin af of niet.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:35

Hee, ik had een reactie geplaatst maar zie m niet meer. Anyway, ik zei dat je minstens c van haar zou mogen verwachten, dat ze haar kat bepaalde tijden naar buiten doet, zodat ook andere katten normaal naar buiten kunnen. Zo'n moeite is dat niet. En hoe zou ze het vinden als de situatie andersom was?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:35

Wildgirl schreef:
Die da kosten zijn het probleem niet.
Waar het mij om gaat, is dat dit stopt vóórdat het een keer helemaal fout gaat met mijn Fredt of 1 vd andere katten in de buurt.
@juut, eens, het gesprek verliep goed maar ze weet het zo 123 ook niet en gaat erover nadenken.
Ik heb wel aangegeven dat het mij hoog zit, mij zorgen maak en dat ik niet voor mezelf insta als het weer raak is en ik het zie gebeuren.
Ik bescherm mijn dieren.
Erg lastig dit.

Maar als ze elke keer de da kosten moet betalen gaat ze misschien wel nadenken

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:37

Waar gebeurt dit? Op jouw terrein? Haar terrein? Openbaar terrein?

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:39

Jaren geleden heb ik zelf zo'n soort terrorkater gehad. (Nu overleden) Thuis was hij de liefste. Ook tegen zijn 2 andere huisgenoten. Allemaal gecastreerde katers. Alleen buiten ons terrein was het een drama. Dat andere katten niet op ons terrein kwamen, mag duidelijk zijn.
Ik heb dit opgelost door hem een halsband te geven met twee luide belletjes. (Niet de standaard meegeleverde kleintjes)
Zodoende konden andere katten hem altijd horen en op tijd maken dat ze weg kwamen. Daarna zijn er nooit meer incidenten geweest.

Wellicht helpt dit bij jullie ook.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:40

Ziet ze wel in dat het haar verantwoordelijkheid is en zij daarom tot een oplossing moet komen? Ze zou haar kat niet binnen hoeven te houden maar kan er wel voor zorgen dat haar kat op haar terrein blijft waardoor het geen overlast bij anderen kan geven.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 20:45

Waarom zou het alleen de verantwoordelijkheid zijn van de buurvrouw? Omdat haar kat het beste vecht? Mi is dat het risico dat je loopt als je je beesten zonder toezicht buiten rond laat struinen. Ze vechten, ze komen onder een auto, ze worden door een hond gegrepen of ze komen veilig thuis. Mi is dat een ingecalculeerd risico... dan moet je achteraf ook niet gaan klagen als de kat wel wat mankeert als hij thuiskomt

Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:05

Ben ik het helemaal mee eens Billy.

Is rot dat het gebeurd maar dat is het risico van katten ongecontroleerd buiten te laten lopen.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:11

Billy schreef:
Waarom zou het alleen de verantwoordelijkheid zijn van de buurvrouw? Omdat haar kat het beste vecht? Mi is dat het risico dat je loopt als je je beesten zonder toezicht buiten rond laat struinen. Ze vechten, ze komen onder een auto, ze worden door een hond gegrepen of ze komen veilig thuis. Mi is dat een ingecalculeerd risico... dan moet je achteraf ook niet gaan klagen als de kat wel wat mankeert als hij thuiskomt


Ben ik het niet mee eens. Onze buurvrouw had ook zo'n kreng.

Die viel mensen aan maar ook mijn hond. Fijn als een kind met benen vol met schrammen thuiskomt of een hond zijn ogen bijna uitgekrapt.

Ik heb hem tot 2 x toe flink geraakt als hij op mijn hond afkwam maar is toch van de zotte.

Zou mijn hond moeten zijn die jouw tuin in komt en jouw dier of kind aanvalt.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:16

Ondanks dat de DA kosten het probleem niet zijn, wel indienen bij de buurvrouw. Zij is verantwoordelijk voor het gedrag van haar kat en als zij dat voelt in de portemonnee zal ze vermoedelijk sneller geneigd zijn om na te denken over een oplossing..

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:17

Dan maar beter je tuin afzetten kost minder geld dan telkens dierenarts rekening

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:18

Hoe zie je dat voor je?
“Ehm nou mijn kat liep los en toen kwam hij de buurman tegen en gingen ze vechten. Helaas verloor hij dus zij mag de dierenarts betalen”

:+

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:19

Billy schreef:
Waarom zou het alleen de verantwoordelijkheid zijn van de buurvrouw? Omdat haar kat het beste vecht? Mi is dat het risico dat je loopt als je je beesten zonder toezicht buiten rond laat struinen. Ze vechten, ze komen onder een auto, ze worden door een hond gegrepen of ze komen veilig thuis. Mi is dat een ingecalculeerd risico... dan moet je achteraf ook niet gaan klagen als de kat wel wat mankeert als hij thuiskomt


Dit dus.. Ik vraag me ook oprecht af hoe mensen erbij komen dat dit de verantwoordelijkheid is van buurvrouw TS?

TS heeft toch besloten haar kat naar buiten te mikken? Want de tuin afzetten 'kost een paar honderd euro', ja sorry hoor, maar het is toch TS haar kat, dus ook TS haar verantwoordelijkheid dat die kat veilig is?!

Als TS bij mij kwam aankloppen met de rekening, of met de vraag of ik MIJN kat dan binnen wil houden omdat zij problemen heeft met het gedrag van mijn kat, sorry, maar ik zou lachen. :=

*drukt op deurbel*
- Buurvrouw, u heeft mijn kat doodgereden, ik zie de schadevergoeding graag tegemoet!

Echt, het moet eens gedaan zijn met al die loslopende katten. Wat mij betreft mogen ze dat echt per direct verbieden, dan krijg je dit soort welles nietes spelletjes ook niet meer!

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 21:20

Tjah, ik zie maar één optie en dat is toch echt je eigen tuin afzetten. Sowieso snap ik niet dat iedereen zijn of haar katten, met alle risico's van dien, altijd maar overal laten rondlopen. Om te beginnen geven loslopende katten overlast bij je buren (want laten we eerlijk zijn, de tuin van dw buren kakt altijd fijner). Als jij een kat neemt, waarom moeten dan je buren er last van hebben?
Daarnaast staat Amivedi etc vol met vermiste katten. Ik wil die van mij liever niet platgereden terugvinden.

Daarnaast vind ik, jouw kat, jouw verantwoording. Het is dus ook aan jou om hem te beschermen van invloeden van buitenaf.

Je tuin afzetten hoeft echt geen honderden euro's te kosten. Er zijn tig opties. Als je wilt kan ik je een link van een FB-pagina geven waar enorm veel (creatieve) oplossingen voor tuinafzettingen zijn.

Maar wat verwacht je nu precies van je buurvrouw? Of laat ik het anders vragen; Als het jouw kat was die voor overlast zorgde, zou je hem dan wel binnen houden? Zou je dan wel je tuin proberen af te zetten?