Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
imaudy
Berichten: 5007
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 01:25

Je kunt het beste helemaal nog geen paard kopen. Ga les nemen, vraag dan aan de instructeur/instructrice om je te helpen een goed paard te vinden.

[o]


Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 01:40

Dit is de mantra voor het kopen van een paard:

...."Bij twijfel niet doen"....

Gaat echt Super helpen. De ware herken je wel, kan snel maar ook wat langer duren.

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 02:00

Monique1963 schreef:
Op hol slaan, of ging hij aan de kletter? Schrok hij gewoon of was het klieren. Als het schrikken was, kun je dat er misschien uitkrijgen met schriktraining. Als het klieren was, dan probeert hij je uit.
In alle opties en gevallen, zou ik er niet aan beginnen.

Klieren en schrikken rijden ze er daar wel uit/reduceren ze wel (enkel hooi voeren en geen brok bv + werk). Maar bij zo'n verhaal is mijn eerste vermoeden een rugprobleem, dus pijn en eigenlijk langdurige revalidatie/slacht. Hoe dan ook past dit paard niet bij TS. Ook mijn advies is verder zoeken en bij voorkeur bij een andere handelaar of particulier.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:23

Mijn hemel Tamary.
Als je je afvraagt of je je droompaard gevonden hebt omdat een handelaar zegt dat ie goed bij je past terwijl het paard aan de kletter gaat met je en je het paard eigenlijk te spannend vindt...
Dan is het wel een beetje voorbarig om te zeggen dat het aan de gezondheid van het paard ligt.

Dat het paard niet bij ts past lijkt me overduidelijk, dat ze die conclusie zelf nog niet getrokken zegt mij genoeg.

StalNollie

Berichten: 9102
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:03

Ik handel zelf en het eerste wat ik altijs adviseer bij twijfel niet doen er staan er nog zo veel !

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:26

Mijn eerste indruk op basis van het verhaal: paard is niet geschikt voor amateurruiters
Dat wow gevoel is er bij jou niet en bij twijfel niet doen!

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:34

Bij een keer aan de kletter gaan had ik het paard al van mijn lijstje geschrapt.

Al staan dan 10 man te gillen dat het super gaat, jij moet er straks elke dag mee aan de gang en dan wil je wel plezier hebben en niet elke dag denken "wat zal hij vandaag uit gaan spoken?".

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:49

Dus eigenlijk twijffel je niet aan de eigenaar maar aan het paard!

Bij twijfel niet doen!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:57

kwita schreef:
Dus eigenlijk twijffel je niet aan de eigenaar maar aan het paard!

Bij twijfel niet doen!


Twijfel aan paard én eigenaar lijkt me op zijn plek, als die probeert je het paard aan te praten.

Zoals ik het lees is het andere mogelijke paard van dezelfde handelaar?
Zou ik persoonlijk dan ook niet doen. Gewoon ergens anders gaan kijken.
Zeker bij een eerste paard vind ik het heel belangrijk dat er vertrouwen is en je ook achteraf nog eens een vraag kunt stellen ofzo.

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:01

Je zegt dat er 2 paarden zijn waar het heel erg mee klikt? Maar eentje gaat er iedere keer vandoor. Wat is dan de klik??? En als er 2 zijn die je leuk vind, maar 1 vliegt er steeds vandoor is het toch duidelijk dat als je daar iets wilt kopen, dat je die andere neemt. Of gewoon verder kijken.

Met dat paard dat iedere keer er vandoor gaat zijn er 2 mogelijkheden:
1. de eigenaar liegt dat ie dat anders nooit doet maar wil dit paard gewoon snel kwijt omdat ie weet dat ie die ander makkelijker verkoopt.
2. de eigenaar liegt niet, paard is heel braaf maar wordt heel onzeker van jou.

In dat laatste geval is er vanuit het paard in ieder geval geen klik. In beide gevallen zeg ik "Niet doen!" Ik snap werkelijk niet dat je überhaupt nog twijfelt over dit paard.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:04

oji schreef:
Je zegt dat er 2 paarden zijn waar het heel erg mee klikt? Maar eentje gaat er iedere keer vandoor. Wat is dan de klik??? En als er 2 zijn die je leuk vind, maar 1 vliegt er steeds vandoor is het toch duidelijk dat als je daar iets wilt kopen, dat je die andere neemt. Of gewoon verder kijken.

Met dat paard dat iedere keer er vandoor gaat zijn er 2 mogelijkheden:
1. de eigenaar liegt dat ie dat anders nooit doet maar wil dit paard gewoon snel kwijt omdat ie weet dat ie die ander makkelijker verkoopt.
2. de eigenaar liegt niet, paard is heel braaf maar wordt heel onzeker van jou.

In dat laatste geval is er vanuit het paard in ieder geval geen klik. In beide gevallen zeg ik "Niet doen!" Ik snap werkelijk niet dat je überhaupt nog twijfelt over dit paard.


De eigenaar zegt anders wel dat het heel goed gaat. En ook in het tweede geval gaat het niet goed..

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:11

De eigenaar steekt TS graag een paar veren in haar kont om het paard te verkopen. Zo werkt het nou eenmaal in de paardenhandel.

Kijk je kan best een paard kopen dat tijdens het proefrijden aan de kletter gaat. Heb ik zelf ook gedaan. Maar niet als je zelf twijfelt dat dat goed komt. TS heeft die twijfel wel en wordt nu al onzeker en voorzichtig. Dit maakt haar ongeschikt voor dit paard. Die gaat daar of heel onzeker van worden of heel brutaal. Dit paard is een eenrichtingsweg naar teleurstelling of brokken voor TS. Dat wil niet zeggen dat iemand anders die daar niet onzeker van wordt er een heel leuk paard aan kan krijgen.

Als je een paard koopt moet je daar zeker van zijn, moet je er blij van worden, niet onzeker. Er moet geen twijfel zijn.
Laatst bijgewerkt door oji op 15-10-18 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:14

Precies. Dan is het wachten op een volgende topic van TS over een gevaarlijk paard, valpartij of rijangst o.i.d.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:19

fryskechar schreef:
De laatste 2 keren dat wij langs zijn geweest sloeg dit paard helemaal op hol, ik ben nu dus wat voorzichtiger als ik op hem stap.
als hij straks bij ons aan huis komt wil ik natuurlijk niet dat het erg mis gaat.

Stop, met dit paard heb je geen klik. Je bent er nu al onzeker over. Streep erdoor en verder kijken, dit is niet het paard wat je zoekt.
Hoe andere er naar kijken maakt niet uit. Als jij nu al aan het bedenken bent dat dit misschien wel mis kan gaan als je thuis bent dan is het een absolute no go.

Wat vindt je van het andere paard?
Ook twijfels? Dan toch echt verder gaan kijken.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:32

fryskechar schreef:
Hoi lieve bokkers,
Hopelijk heb ik deze vraag in het goeie topic geplaatst.. :o
Ik ga binnenkort een paard aanschaffen, nou zijn wij langs meerdere stallen geweest en zijn wij bij een stal blijven hangen. Er zijn nu 2 paarden over waar het heel erg mee klikt. Ik heb alleen het gevoel dat de handelaar mij het ene paard heeeeel graag wilt verkopen, dit kan uiteraard ook aan mij liggen. De laatste 2 keren dat wij langs zijn geweest sloeg dit paard helemaal op hol, ik ben nu dus wat voorzichtiger als ik op hem stap. De eigenaar zegt telkens dat het heel goed gaat etc. maar in het begin zei hij dat hij (het paard) nooit een vlieg kwaad zou doen. Ook is het zo dat hij af en toe heel schrikkerig is en als hij straks bij ons aan huis komt wil ik natuurlijk niet dat het erg mis gaat. Ik zit nu dus eigenlijk een beetje vast en ik hoop dat iemand advies heeft?

Hij praat je dit paard aan. Een paard waar je een klik mee hebt slaat niet zomaar helemaal op hol met je....die wil alles doen om je blij te houden.

Een klik is een blik een gevoel van beide kanten om er altijd voor elkaar te willen zijn.
Ik ken ook mensen die een veulen kopen en verkopen als ze 3 zijn, omdat de klik er niet is....dan denk ik wtf...de klik moet er zijn als je koopt...daar moet je niet op gaan zitten wachten.
Toen mijn jonge paard 6 dagen was zag ik hem en er was een klik en die is nooit weg geweest.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:32

Dus de enige reden dat er geen klik is, is omdat hij "op hol sloeg" wat dat dan ook mag zijn.. Vraag me dan eerder af wat de oorzaak was dat hij op hol sloeg. En ja, die handelaar wil jou natuurlijk dat paard verkopen, daar koopt hij zijn brood van namelijk.. Vind dat niet echt raar.

Heb zelf jaren op handelstallen gewerkt, en heb ook wel eens hele brave paarden daar zien veranderen in iets heel anders.. Het is ook niet niets voor zo'n dier op een handelstal, staan er niet lang, worden 10tallen mensen opgezet in een week of 2 tijd.. Kan begrijpen dat het paard dan niet helemaal zichzelf is.. Ook niet onbelangrijk of het paard al gekeurd is geweest, wie weet mankeert ie wat en gaat hij daarom aan de kletter..

Onduidelijk is trouwens wel of er wel ergens een klik is met dit paard, maar dat je onzeker bent geworden omdat hij op hol sloeg.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

fryskechar
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 19:31

Lieve bokkers,
Dankjulliewel voor jullie honest opinions! Ik zat inderdaad al een tijdje met het onderbuikgevoel, moest het alleen nog echt realiseren. Heb er goed overna gedacht en ben inderdaad tot definitieve conclusie gekomen, dit is nog niet de ware. We kijken inderdaad lekker verder :o

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:24

Je hebt een verstandige keuze gemaakt!


kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:26

Slim! komt er vast een op je pad. ;)

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 21:31

Goeie keuze! Als je er al met onrust of angst opstapt wordt het niet wat!
Succes met je zoektocht!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Lukasje
Berichten: 11209
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:03

Op 1 van de volgende paardjes die je probeert, ga je ondervinden dat het goed is dat je deze hebt laten gaan! Succes bij je verdere zoektocht +:)+

Don't take anything for granted

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:19

Denk dat deze handelaar niet bij je past.

En je weet het hè, er zijn 2 soorten handelaren:

Slechte en hele slechte! ;)

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:36

imaudy schreef:
Je kunt het beste helemaal nog geen paard kopen. Ga les nemen, vraag dan aan de instructeur/instructrice om je te helpen een goed paard te vinden.



?? :o?
Omdat een paard aan de haal gaat moet TS maar meer les nemen?



Tamary sommige paarden hebben nou eenmaal geen klik met een ruiter.
Wij hebben een eigen gefokte ruin, was eigenlijk voornamelijk voor mijn man bedoelt.
Alleen op het moment lukt het ze niet samen (en ook bij een andere ruiter doet hij hetzelfde).
Ik rij hem nu 4 weken en bij mij is hij heel rustig en ontspannen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Twijfels over huidige eigenaar van een toekomstig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:42

En dan er alleen slechte handelaren zijn is ook onzin. Zitten er zat tussen die wel hart voor de paarden hebben.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 10:55

Tallie1979 schreef:
Denk dat deze handelaar niet bij je past.

En je weet het hè, er zijn 2 soorten handelaren:

Slechte en hele slechte! ;)


Wauw.. :x

Er zijn inderdaad handelaren die het voor de andere verpesten.. Maar ik heb toch heel veel handelaren gezien die heel erg goed zijn voor hun dieren.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreekie, Lynn00, mooney, onpaard, rover_ en 81 bezoekers

cron