Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 08:57

Goede kans dat ik mijn Bella volgend jaar weer laat dekken.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... zinetty-ii

Bella is een voorlopig keur merrie (75,70,70,70 bij stamboekopname in Didam)) van Elegant uit de keur preferente prestatie van Zep.
Uit de lijn van deze merrie komen ook de goedgekeurde hengsten Karolus Magnus(grootmoeder is de moeder van mijn merrie) en Chablis en diverse sportpaarden.

Positieve punten van de merrie:
-zeer mooi Gelders type
-Mooie zelfhouding
-3 goede correcte gangen
-Mooi front
-zeer goed karakter
-kan erg goed springen(veel vermogen, mooi in het voorbeen, zou iets meer mogen basculeren)

Aandachtspunten:
-Iets troontreddend
-Mag meer heffing in de voorknie hebben
-wat strak op de lendenen

Bij stamboekopname was ze 165 stokmaat en nu 170.

Merrie heeft al een veulen van Alexandro P gehad. Deze mocht naar de nationale veulen keuring.
Afbeelding

Afbeelding

Door het hoge gras lijkt ze hier wat kortbenig. Dat is ze echter niet. (ook niet heel hoogbenig maar gewoon)

Geen diepvries en het veulen moet KWPN geregistreerd kunnen worden.(en het liefst gewoon direct in het veulenboek) Hengst is voor de verkoop en merrie wordt aangehouden.

Ben benieuwd of jullie nog inspiratie voor mij hebben.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-10-18 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:00

Mooie merrie, wat wil je fokken? gelders? allround?, dressuur?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 09:04

Elisa2 schreef:
Mooie merrie, wat wil je fokken? gelders? allround?, dressuur?


Goede vraag. Het mag allemaal denk ik. Ik denk als ik de merrie zie dat het veulen al snel een Gelders Type blijft behouden. Vader van de merrie stempelt behoorlijk en de merrie zelf heeft ook echt veel Gelders type.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 13:32

zou Henkie iets zijn? Wel geen idee hoe hij in het rijden is.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:46

Op zo'n allround merrie zou Van Gogh wel eens kunnen passen.
Habanna zou ik ook aangeraden hebben, maar aangezien die z'n ballen kwijt is gespeeld...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:52

Had Habanna niet een zoon die aangewezen is voor de geldersen?

Henkie is ook wat strak in de lendenen he..natuurlijk wel een erg fijn bewegende hengst.

Ik ga eens "out of the box", ik denk aan Geniaal..die geeft erg goede beweging door met veel knie en veel souplesse en een mooi front.
Alleen voor je springgenen wellicht niet de beste keuze..

Andere hengst die in me op komt is Feel Good, past wellicht wat beter bij het gelderse type en het Contango bloed er achter is allround. Kan zeker knie toevoegen en een goed achterbeen, en een goede galop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 18:54

De Habanna is Karolus Magnus. Die komt uit een halfzuster van mijn merrie.

Habanna zou ik zeker geen gekke optie vinden maar inderdaad nu ruin en WFFS. Ik denk dat de merrie vrij is maar ze moet nog getest worden.

Geniaal is ook al is bij me opgekomen. Heb ik iemand anders ook al eens aangeraden. Geen gekke gedachte... komt op de longlist.

Feelgood, ik ben ik bang voor de souplesse.

Vangogh vind ik ook een leuke. Weet iemand iets over het karakter van de hengst. In mijn beleving geeft hij rille paarden en mijn merrie is lief, braaf maar wel sensibel.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 18:58

petraaken schreef:
zou Henkie iets zijn? Wel geen idee hoe hij in het rijden is.


Henkie is zeker geen gekke gedachte.

Komt bij dezelfde fokker als mijn merrie vandaan, zou de twee sportlijntjes van de Tikkeler(zo heet de stal) met elkaar verbinden.

Hij staat zeker in het balboekje van mijn merrie.

Nadeel is inderdaad dat hij ook strak op de lendenen is. En...ik prober wat minder voor de hand liggende opties te bedenken.

Maar hij zal zeker een hoop goede dingen geven,

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:15

Is Giovanni ook een optie? Hengst die onwijs sterk beweegt en met Bella fok je er een moderne Gelderse mee denk ik.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 19:24

Zegt me zo niets, ik ga hem opzoeken Sophie.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:29

Double Dutch die bij hexagon staat.
Bewezen in sport, sluit (naar mijn mening) aan bij rijpaard en Gelders paard en is geen 10 in het dozijn kwa bloed en een vos :P

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 19:48

Oeh...das ook een hengst die ik gaaf vind....

Ik ga ze straks eens allemaal bekijken.

Leuk.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:00

NatasjavE schreef:
De Habanna is Karolus Magnus. Die komt uit een halfzuster van mijn merrie.

Habanna zou ik zeker geen gekke optie vinden maar inderdaad nu ruin en WFFS. Ik denk dat de merrie vrij is maar ze moet nog getest worden.

Geniaal is ook al is bij me opgekomen. Heb ik iemand anders ook al eens aangeraden. Geen gekke gedachte... komt op de longlist.

Feelgood, ik ben ik bang voor de souplesse.

Vangogh vind ik ook een leuke. Weet iemand iets over het karakter van de hengst. In mijn beleving geeft hij rille paarden en mijn merrie is lief, braaf maar wel sensibel.


Ik ken een paar van gogh’s allemaal hele nuchtere werkwillige paarden maar kunnen wel wat heet zijn in het werk

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 20:04

Heet in het werk is niet erg.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:06

Ik vond het hele prettige paarden om mee te rijden! Helemaal niet kijkerig en ook fijne gangen. Dit waren dan echt uit springmoeders maar zeker niet ril

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:20

Vriendin van mij is afgelopen jaar benaderd nav een topic hier vanwege foto's van haar gelderse; foto topic krachtpatsers! Hij heeft echt zijn best gedaan om haar te benaderen omdat hij het oude bloed zag wat bij het ras hoort en vond dat het behouden moet blijven. Mocht je dus tips willen tav mooie bloedlijnen voor je paard binnen het Gelderse paard kan ik vragen wie dat was?

When nothing goes right,

go left.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 20:24

Dat was Gerrit van Heijst :)

Die ken ik.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:10

Van het huidige Gelderse hengstenbestand lijkt me Kardieno het meest geschikt ivm souplesse.

Voor souplesse zou ik ook naar Totilas-bloed kijken, Kioto bijvoorbeeld. En er zijn nog wat jonge hengsten die ik best interessant vind. Jameson RS2 natuurlijk, Jovian (!), Jerenzo Texel.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:24

Jovian is toch positief op WFFS? Dat wordt hem niet. Als ik een dressuurhengst gebruik dan moet hij op zijn minst vrij zijn.

Kardieno is zeker een kwaliteitshengst. Alleen staat hij royaal in het rechthoeksmodel...net als mijn merrie. Ik ben bang voor een te lang paard.

De andere ga ik bekijken. Jameson is toch die hele stoere die nu in Ermelo staat?

Kioto kom ik op een aangewezen zoon van Govenor. Is deze al ggk?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:33

Ja, gelukkig was er vroeger niets bekend over WFFS. De dressuurwereld zou het maar zonder Donnerhall-bloed moeten doen. Juist omdat iedereen zo hysterisch op WFFS selecteert, zou ik bij een vrije merrie met Jovian dekken. Grotere kans dat je iets unieks fokt ook nog.

Voor compacter en souplesse zeker Totilas-bloed. Painted Black kan ook als je bewezen bloed wil.

Jameson staat in Ermelo ja, net als Kioto. Trak-bloed heeft al goed uitgepakt bij Geldersen. Tegen de tijd dat jij dekt, weet je of ze gekeurd zijn.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:44

Op zich ben ik niet zo bang voor WFFS. Maar verhoudingsgewijs is het probleem voor de Gelderse fokkerij best groot. Koss, Wilson, Parcival en Vitens zijn positief.
Er lopen met name veel Koss en Parcival merries rond. En daar zullen dus ook positieve merries rondlopen.

Dus op individueel niveau ben ik het met je eens. Maar op populatieniveau moet je met zeker zo'n kleine fokrichting uitkijken. Zeker als er voldoende andere alternatieven zijn.

Kioto ga ik in de gate houden. Heeft een erg mooi model.

Over het Trakhenerbloed bij de Gelderse ben ik zeker met je eens.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 17-10-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hengst voor een merrie van Elegant x Zep x Commandant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:46

die Arlando x Uphill die nu in Ermelo staat vond ik ook een erg sympathier dier, misschien goed om in de gaten te houden

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 15:49


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 15:56

Hmmm... ja, in de Gelderse populatie zal WFFS inderdaad een grotere rol spelen. Maar goed, dan is je doel dus om een gekeurde hengst te fokken die bruikbaar is op de bestaande merriestapel.

In dat geval zou ik Bella een keer M starten voor elite sport en echt exotisch dekken. (Voor mij zou dat betekenen dat ik bij de Trak-keuring zou gaan kijken)

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:00

Ha leuk! Weer fokplannen met Bella.
Ik zeg: Danser, maar dat wist je al. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers