Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 16:08

Niet perse voor mezelf maar wel heel erg nieuwsgierig!

Hoe wisten jullie dat je een "klik" met je paard hebt/had/kreeg?

Merk je dat vanuit jezelf als zijnde "dit is MIJN paard/ hét paard voor mij!"
Of was het iets wat je voelde samen mét je paard?

Ik weet dat mijn paard echt hét paard is voor mij, misschien matchen we niet altijd qua karakter maar ik zou haar voor geen goud meer weg doen! Vandaar dat ik dr wellicht ook weer terug heb gekocht :+

Maar ja, of ik ook hét baasje ben voor mij paard is natuurlijk een gok. Ze hinnikt als ik aankom, is dat om mij of om het snoepje dat ze af en toe krijgt?
Voor mij maakt het niks uit, tuurlijk moet ze gelukkig zijn en is het fijn als ze ook een klik heeft met mij haha

Veel zeggen natuurlijk "ik ging bij een paard kijken en ik had meteen een klik" waar word op gedoeld? De mens die het paard geweldig vind of het paard die iets heeft gedaan waardoor het zo voelt? :)

Hoe kijken jullie tegen de "klik" aan?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:16

Ik wist het meteen. Waarom kan ik niet helemaal uitleggen, maar toen ik hem zag en met hem bezig was, wist ik het gewoon. Het voelde allemaal goed. Hij was braaf, liet zich corrigeren, had een koel karakter en dat was waar ik naar opzoek was. Ook zocht hij echt contact met me door aanrakingen (neus tegen me aanduwen, aankijken etc.). :)
Hij was nog erg jong en groen, en daarbij de nodige lompheid en brutaliteit, maar niets wat niet te corrigeren of te kneden was.
Hij is nu anderhalf jaar bij ons en ik heb nog geen moment spijt gehad <3

Naast al het bovenstaande was hij totaal niet wat we zochten overigens, maar de "klik" die we hadden, vonden we belangrijker dan de rest.
(We waren op zoek naar een groot, stevig maar vooral rustig/koel rijpaard, liefst een ruin van een jaar of 15> en minimaal 1.65m hoog. We kwamen thuis met een mini appaloosa hengst van net 2 jaar oud en nog geen meter hoog :+ )

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:48

Voor mij was het al toen ik zijn advertentie zag. Er sprak me iets aan op zijn foto. Ookal had ik mijzelf voorgenomen om nog even geen paard te kopen. Het vertrouwen was er vanaf moment 1. En hij is nu echt mijn droompaard <3 . Verander door hem regelmatig spontaan in een penny

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:57

Van ons Niki was dit al bij de geboorte, ons eerste veulentje. Heb haar meer dan 23 jaar gehad, dit jaar in mei ngeslapen.

Maar de echte onvoorwaardelijke liefde had ik voor ons Belle, die hier af en toe eens belandde als tijdelijk pensionpaard. Toen ik haar kocht, was ze echter erg zuur, zelfs agressief, maar ik moest en zou vechten voor dat paard, ook al had ik er toen de energie niet voor, en had ze een bloedhekel aan mensen en dus ook aan mij (en aangezien ik de enige was die nog met haar wou omgaan, was ik degene die de klappen - of beter de beten - kreeg).

Maar nu, jaren later, durf ik zeggen dat de klik er van 2 kanten is, het gaat super tussen ons (afkloppen!). Zij is nog steeds mijn lievelingspaard, en ik ben haar lievelingsmens. :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:00

Echt zo die klik van de eerste moment heb ik enkel nogmaar gevoeld met een paardje (eigenlijk een pony, een tinkertje) dat ik niet gekocht heb. Ze was kleiner dan verwacht en toch ook niet helemaal het juiste profiel bleek met het testrijden + een vrij hoge prijs voor haar categorie, er was ook een wat raarder gevormde hoef (litteken) waar niemand mij meer zekerheid over kon geven. Ik had met mijn eerste paard al een paardje gekocht dat niet aan hét juiste profiel voor mij voldeed en ik moest bij dit paardje dus van mijn hart een steen maken. Ik heb echt hard getwijfeld toen, en uiteindelijk het lot laten beslissen en mijn max. bod gedaan maar dat werd niet aanvaard en het tegenbod vond ik te hoog. Ik denk nog heel vaak aan haar en hoe het met haar zou zijn, dat ze hopelijk een super thuis gevonden heeft. Had ik mijn andere paardje nog niet gehad was ik misschien wel gezwicht. Ik kijk nog regelmatig naar de filmpjes en foto's van de testritten. Waarom voelde dat zo bij dit paardje, of hoe kwam dat en hoe voelde dat precies? Dat kan ik eigenlijk heel moeilijk verwoorden. Maar ik kwam bij haar en ik voelde het. Daarom was het ook zò moeilijk om uiteindelijk te besluiten het niet te doen |(

Daarnaast klikt het met mijn paarden wel, maar dat is een andere soort klik. Die groeit meer en meer met samen dingen te doen. Ik zou hen ook nooit meer weg willen doen, ik vind ze allebei op hun eigen manier zo leuk en leerrijk, en ik zie hen supergraag. Ze hebben mijn hart al helemaal ingepalmd <3 En - ook al staan ze hier aan huis nog met andere paarden van de andere co-eigenaars - ze zijn ook helemaal verkocht aan elkaar. In een kudde van momenteel 8 paarden en ze zijn bijna altijd samen. Ze vormen een apart groepje op zich :o Dat is toeval dat het tussen hen onderling ook zo klikt, maar dat vind ik echt een extra groot pluspunt.

Met mijn drie honden is er overigens ook maar eentje waarbij ik die van-de-eerste-moment-klik mee had, en ook eentje met wie ik pas na heel lange tijd een klik begon te krijgen en de band met haar is nu al bijna even groot als de band met mijn ene hond...

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:08

Bij mijn huidige paard zag ik de foto en toen dacht ik echt, die wordt het :Y) .

Donderdag was mijn vorige paard verkocht en vrijdagochtend zag ik mijn huidige paard op Facebook staan met zo'n 100 reacties eronder. Ik heb direct de mensen gebeld (een handelsstal) en een afspraak gemaakt voor de zondag. Eenmaal aangekomen hadden ze de afspraak afgezegd, maar door de hoeveelheid animo was dit aan de verkeerde persoon doorgegeven. Er was niemand om voor te rijden en er kwam een grote pony met giga wit hoofd aangelopen. Het leek niet echt het paard van de video :') .

Nou goed, ik erop in de binnenbak. Hij was een soort angstig, maar wel heel eerlijk en gaf (ondanks dat ik er een paar keer bijna naast lag als hij schrok) een veilig gevoel. Als kers op de taart klonk het ook alsof het halve dak naar beneden zou komen tijdens een hagelbui.

Als het een verhaal van iemand anders was geweest had ik ze voor gek verklaard B-) , maar ik heb de eigenaar van de stal gebeld op de terugweg in de auto en gezegd dat ik hem graag wilde kopen :') . Woensdag helemaal goedgekeurd bij de dierenarts en toen mocht hij mee naar huis {:} .

Ik heb echt dressuur leren op de Jazz van mijn moeder en hij lijkt er in zijn doen en laten heel erg op. Dat sprak mij super erg aan en het voelt gewoon alsof ik over een tijd met hem ook kan lezen en schrijven, net zoals ik na een paar jaar met de Jazz van mijn moeder kon :j

Afbeelding

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:12

Frummels schreef:
Ik wist het meteen. Waarom kan ik niet helemaal uitleggen, maar toen ik hem zag en met hem bezig was, wist ik het gewoon. Het voelde allemaal goed. Hij was braaf, liet zich corrigeren, had een koel karakter en dat was waar ik naar opzoek was. Ook zocht hij echt contact met me door aanrakingen (neus tegen me aanduwen, aankijken etc.). :)
Hij was nog erg jong en groen, en daarbij de nodige lompheid en brutaliteit, maar niets wat niet te corrigeren of te kneden was.
Hij is nu anderhalf jaar bij ons en ik heb nog geen moment spijt gehad <3

Naast al het bovenstaande was hij totaal niet wat we zochten overigens, maar de "klik" die we hadden, vonden we belangrijker dan de rest.
(We waren op zoek naar een groot, stevig maar vooral rustig/koel rijpaard, liefst een ruin van een jaar of 15> en minimaal 1.65m hoog. We kwamen thuis met een mini appaloosa hengst van net 2 jaar oud en nog geen meter hoog :+ )

Dit vind ik wel een extreem groot verschil tussen wat je zocht en waar je mee thuiskwam!

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:16

Ik zou het uitleggen als dat het meteen goed en vertrouwd aanvoelde. Mijn paard is eerst mijn verzorgpaard geweest, en uit de advertentie toendertijd dacht ik al "dit is de perfecte mix voor mij", en eenmaal daar voelde het vertrouwd, leuk, gelijk goed contact. Dat is ook alleen maar bewezen in de jaren die volgden, ijzersterke vertrouwensband opgebouwd, kan lezen en schrijven met dr op een manier waarvan ik nooit had durven dromen.
Wat qua "klik" anders is dan bij andere paarden, waardoor ik nu echt kan zeggen dat zij de ware is, is dat ik me bij haar altijd veilig voel. En natuurlijk ben ik er wel eens vanaf geflikkerd, maar dat deed niets aan dat vertrouwen en gevoel van veiligheid (was ook elke keer mijn eigen schuld, en nooit gewond geraakt ofzo), en dat is wel echt uniek.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 17:19

Wauw wat een mooie verhalen allemaal! Ik weet dat, dat wat ik vraag, niet helemaal te beschrijven valt. Niks moeilijkers als dat éne dingetje beschrijven wat ervoor zorgde dat je voor je paard ging!

Ook leuk dat mensen dus met een heel ander paard door de "klik" zijn thuisgekomen en dat veel het dus baseren op het eerste gevoel. Haast onbeschrijvelijk maar het vlinders in je buik, this is the one, wat moet ik zonder dit paard gevoel.

Mijn merrie zag ik op marktplaats langskomen terwijl ik nog helemaaal niet opzoek was naar een (extra) paard. Mijn moeder had al een fries maar durfde daar eigenlijk niks mee, dat werd al snel mijn paard en dat was echt een top dier, kon er alles mee. Toch naar mn ouders gegaan dat ik eigenlijk wel heel erg verliefd was en toch wezen kijken.

Ik werd ook heel "penny" verliefd op de donkerbruine/zwarte merrie met haar fijne en haast arabisch aandoenende hoofdje. Een pure uitstraling, daar aangekomen kon ik weinig anders als alles leuk vinden, geen fouten zien en volledig verliefd zijn. Het rijden ging ruk, hoofd in de hemel, rug weggedrukt en hartstikke druk in dr koppie. Sprongetje gemaakt omdat ik wilde springen en dat waren alleen maar hertensprongen.

Meteen verliefd en gekocht :+ na 5 jaar door tijdsgebrek ivm werk ver weg in combinatie met veel pijn van mijn kant verkocht aan een super goed nieuw baasje en afgesproken dat als ze ooit weer weg moest ze terug naar mij ging. Dat gebeurd begin maart 2018. Gelukkiger kan ik niet zijn <3 Dus ja, ondanks de fries waar ik veel meer mee kon, is voor mij de klik er echt met Boelie!

Afbeelding

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:26

Ik zag hem op foto, net geboren en wist het meteen.
En ik kan me geen leuker paard voorstellen als hij, lief, tikkie eigenwijs, mooie kop derop, pit zonder drammerigheid....en als je nou vraagt wat dat dan exact is????want het hoeft niet bij ieder paard zo te zijn.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:31

Bij mij was het echt puur een gevoel :j

Ik was dit voorjaar al een beetje aan het 'verkennen' op Facebook, Marktplaats, 2dehands om te kijken wat voor paarden er op de markt stonden en aan wat voor budget ik moest denken. Echt kopen zou ik pas volgend jaar doen, wanneer ik afgestudeerd zou zijn en al een tijdje zou werken. Wat ik zocht: bij voorkeur een volle PRE, tussen de 2 en 5 jaar, hengst/ruin en toch wel liefst een zwarte of valk want daar had ik een zwak voor.

En toen zag ik de advertentie van de mijne. Op slag verliefd, kreeg hem maar niet uit m'n hoofd en ondanks ik helemaal nog niet op zoek was en hij helemaal niet binnen m'n 'eisen' pastte, toch maar wezen kijken. En daar werd het gevoel alleen maar bevestigd. Long story short: begin juni heb ik een kruising hengstenveulen van toen 1 maand oud gekocht, een simpele bruine met een bles :+

En ben nog steeds enorm gelukkig met m'n keuze! Het voelde meteen goed en zou hem voor geen geld van de wereld meer willen ruilen <3 Ook niet als ik dan een stoere 4-jarige zwarte PRE hengst in de plek krijg haha.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:40

Ik vind de "klik"een gevoel zoals verliefdheid.Het kan ook met de tijd gaan groeien. Of het kan uitgaan omdat je toch niet bij elkaar blijkt te passen.Maar het is wel het leuke aan paarden,dat het echte persoonlijkheden zijn,allemaal verschillend,net als mensen!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:43

Absoluut een gevoel, en kriebels in de buik wat hierboven ook werd beschreven.
Ik had al een stuk of 10 of 12 paarden bezocht en bekeken en dacht dat ik dat gevoel nooit zou krijgen.

Ik zag haar op de foto op Facebook en vond haar niet heel bijzonder, het waren hele basisfoto's en er stond bij dat ze vooral buiten rijden erg leuk vind. Dat wil ik ook zeker, maar ook dressuur en daar stond niks over. Toch ben ik gaan kijken nadat ik door 5 mensen getagd werd in het bericht.

Voor het eerst dat ik in mijn eentje naar een paard ging kijken zonder iemand erbij omdat ik dacht dit wordt hem toch niet beetje zonde van de tijd van anderen.

Heb ik me daar even op verkeken hihi.
Ik kwam aan, zag haar op de poetsplaats staan en ik was verliefd. Ik weet niet waarom, dit gevoel had ik bij geen een paard eerder gehad.
Ook met rijden bleek er een match te zijn, ze accepteert niet alle ruiters werd mij verteld en kan heel vervelend zijn, maar ze was super braaf bij mij. Dan zou je denken wat een verkooppraatje, maar nu 1,5 jaar later heb ik gemerkt dat dit echt zo is. Ze accepteert niet iedereen op haar rug, niet dat ze iemand eraf zou gooien, maar ze wil gewoon niet werken dan, wil niet ontspannen, niet nageeflijk lopen, niks.
Nu 1,5 jaar later kan ik ook zeggen dat haar karakter ontiegelijk op mijn karakter lijkt. Is erg op zichzelf, contact met andere paarden doet ze af en toe wel, maar liever staat ze gewoon lekker alleen grassies te eten. Zou sowieso niet gauw zelf aandacht aan een ander paard geven, laat hen maar aandacht aan haar geven dat vind ze wel leuk haha. Verder heeft ze echt duidelijkheid nodig anders wordt ze geirriteerd wat ze graag laat merken. Is erg gevoelig, soms onzeker, kan snel gespannen raken. Niet een hele handige combinatie als ik hetzelfde ben zou je denken maar toch werkt het :o Ze is zo'n enorme spiegel voor me. Als ik iets aan haar merk is het bijna altijd omdat ik zelf niet lekker in me vel zit, of een drukke dag heb gehad, of haast heb, of chagrijnig ben wat dan ook.

Geen idee waarom precies dit paard mij zo aansprak maar er was geen twijfel mogelijk, dit wordt mijn maatje voor het leven :+:

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:00

Mijn paard was overleden. Ik wilde eigenlijk geen andere meer, maar na een paar weken begon het toch te kriebelen en ging ik weer eens rondkijken.
Twee vriendinnen maakten mij attent op een manegepaard dat echt wel wat voor mij zou zijn. In eerste instantie dacht ik niet dat het wat zou worden. Het was namelijk een paard dat overal voor werd ingezet: voor de volwassenen, voor de kinderlessen, de springlessen, caroussel.. Ik dacht echt niet dat de eigenaar haar zou willen verkopen, dus keek ik er niet eens naar.

Nadat we op een avond bij een paard waren wezen kijken, haalden mijn vriendinnen mij over om toch ook eens op de manege te gaan kijken. Ze liep net in de les en inderdaad, het was een leuk beestje om te zien, alleen een beetje schraal. Degene die les gaf, reageerde meteen enthousiast toen ze doorhad waarom we stonden te kijken naar de les. 'Echt een paard voor jou!' En ze duwde mij zowat richting de eigenaar die in de andere bak stond les te geven. Praatje gemaakt en ik kreeg haar een maand op proef.
De eerste week was echt wennen. Ze was zo anders dan mijn vorige paard.

En toen kwam de dag dat ik haar uit de wei ging halen. Ze liep toen nog met de manegepaarden op de wei.
Die dag stond ze ergens helemaal achterin het (grote) land. Ik riep haar al bij het hek en ze keek meteen op. Ik riep nog een keer en tot mijn grote verbazing en ontroering kwam ze in volle galop naar me toe. Maakte onderweg ook nog een paar vreugdebokken en eenmaal bij me legde ze haar hoofd op mijn schouder.
Duidelijk hè.. Ze heeft zich gewoon aan mij verkocht :D

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:03

Ik kwam voor een totaal ander paard, toen de handelaar besloot Fie ook maar even in de bak te laten lopen. Ipv showen, kwam hij naar me toe en zocht me elke keer op. Hij bleef rustig bij me staan en snuffelde nieuwsgierig. Ik voelde me gelijk prettig bij hem :j
Het paard waarvoor ik kwam was totaal met andere dingen bezig en had ik al heel snel een "nope"-gevoel bij, ondanks dat het een prachtige verschijning was. Fie was juist iets wat ik totaal niet zocht :+ maar het was gewoon het vertrouwde/rustige gevoel dat ik bij hem kreeg en het contact dat hij zocht.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:06

Liefde op het eerste gezicht! <3

Ongeveer hetzelfde gevoel als met je man, alleen een tikkeltje anders :+

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:17

Het zal absoluut bestaan, maar ik denk ook wel eens dat 'de klik' soms overschat wordt. Je kunt net zo goed zoiets hebben van 'Nou, deze voldoet wel aardig aan mijn eisen, laat ik er maar voor gaan.' Dat kan ook heel goed gaan en ook dat kan het paard van je leven blijken te zijn. Als je kiest om ervoor te gaan dan groei je naar elkaar toe.

Dat zeggen ze wel eens over gearrangeerde huwelijken: de liefde komt later. Als je een aantal dingen samen meemaakt en je leert elkaar door en door kennen dan kan er een soort liefde groeien, ook al was die er niet vanaf het begin.

Ik denk dat het met paarden ook zo werkt. Bij mij wel in ieder geval.
Natuurlijk heeft een paard waar je naar gaat kijken iets dat je aantrekt en is het super spannend als je hem inderdaad koopt, maar dat is imo iets anders dan een klik. Eerlijk gezegd weet ik denk ik niet hoe dat voelt, een instant klik. Ik weet wel dat ik mijn paard nu nooit meer kwijt zou willen.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:20

In m'n zoektocht naar een tweede paard had ik al op heel wat verschillende dieren gezeten en ik stelde me eigenlijk dezelfde vraag: hoe weet ik nou welke bij me past? Ik dacht dat het zou gaan zoals mijn vorige paard: zij voldeed aan de eisen op papier, maar ik had er toen niet een bijzondere klik bij. Ik was toen nog jong, dus het was niet geheel m'n eigen keuze: we zijn toen voor 't verstand gegaan. Uiteindelijk heb ik daar een ongelooflijk goede band mee gekregen, maar ik zou haar nu niet opnieuw hebben gekozen. Het is een heel apart, sensibel en eenkennig dier.

Maar met m'n nieuwe paard was het anders.

Ik had geen foto's gezien, wist niks van haar. Heb haar eerst een rondje zien losspringen, haar karakter daar zo los in de bak sprak me toen al wel aan. Genoeg om er twee dagen later op te gaan. Ik ging zitten, stapte weg en het eerste wat ik dacht was: 'ik ken dit paard'.

En dat was 't. Heel simpel. Bam, in één keer een klik.
Laatst bijgewerkt door Bunn op 16-10-18 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:20

Ik was toendertijd op zoek naar een paard. Stalhouder wist er nog wel een te koop, had ze zelf ook een paard gekocht. Ging om een Friese merrie, on beleerd van 5. Wou niet gaan kijken want ik was op zoek naar een kwpn ruin van een jaar of 10 maargoed.

Viel een afspraak uit en zijn toen toch langsgereden. Ze hebben haar los gegooit in de bak daar en toen kwam er ineens een ambulance langs met zwaailichten. Mevrouw ging helemaal over de zeik maar toen ik iets van ho meisje zei kwam ze bij me staan met haar neus in me nek. Toen wist ik het al. En heb er nog geen dag spijt van gehad. Al was ze compleet niet wat ik zocht. Heb haar zelf zadelmak gemaakt en doorgereden. Iets wat ik nooit gedacht had om te doen.

Was wel een gok, we hadden natuurlijk compleet niet kunnen matchen onder het zadel.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:28

Mijn eerste pony heb ik een jaar geleden als jaarling gekocht. Met haar had ik niet meteen de klik, ik vond haar lief en leuk en mooi, maar vooral heeeel erg ondeugend. Een superleuke uitdaging om een jonge pony op te voeden en te beleren. Nu bijna 1,5 jaar verder en ik krijg langzaamaan een klik. Ik doe weinig met haar omdat ze zo jong is en meestal de keren dat ik wat deed was ik politieagentje aan het spelen. Ze wordt nu steeds rustiger en liever en daardoor krijgen we steeds meer een band.

Bij mijn paard was het anders. Vanaf het eerste moment dat we elkaar zagen waren we verliefd. Ze kwam gelijk naar me toe en duwde haar neus tegen mijn gezicht. Ze was zo lief en knap. Qua rijden voelde het ook enorm vertrouwd. Ik wist gewoon dat zij het was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 18:50

Heel eerlijk? Dan heb ik die klik zoals jullie er over schrijven eigenlijk nooit echt gehad.

En mijn once in a lifetime horse is tot mijn grote verdriet nu ruim 2 jaar dood, maar ook daar had ik niet direct een "klik" mee. Dat wij voor elkaar bestemd bleken te zijn is in mijn ogen een compleet ander verhaal.

En dat laatste; het voor elkaar bestemd zijn, heb ik tot nu toe bij al mijn paarden gehad.
Ze komen om de een of andere reden op mijn pad en daar blijven ze dan ook tot aan hun dood.
En ik voel nu voor mijn huidige paard die hier nog geen 2 mnd. staat sinds een week ongeveer die echte liefde en ook bij hem heb ik het gevoel gehad dat wij voor elkaar bestemd zijn en vooral dat hij om een reden op mijn pad is gekomen.

En als ik dat soort gevoelens heb bij een dier, dan ben ik de Sjaak, kan het nog zo een domme beslissing zijn, ik wil daar dan tot het einde voor zorgen en dat doe ik dan ook met liefde.
Ik kan altijd alleen maar hopen dat ze deze sterke gevoelens ook voor mij hebben gehad en zal krijgen...

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-18 19:14

Wat degene zeggen van geen directe klik snap ik wel.

Hoewel ik nu het idee heb van een klik met mn paard, is het vooral pure liefde. Gewoon naar de fijne koppie uit dr stalletje kijken of dr lekker in het land zien staan is heerlijk!

Ik was bij het kijken ook vooral verliefd, niet meer nagedacht of we wel bij elkaar pastte en dat heeft, eenmaal van mij, ook best even geduurd.

Grappig hoe iedereen het toch net iets anders beleefd :D

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe weet je of je een klik met je paard hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:22

Poeh, ik heb met meer paarden een klik gehad maar echt een soort liefde en een speciale band heb ik maar met 1 paard gehad. Dat voel je echt in alles, ik kon met haar communiceren zonder geluid, puur op lichaamstaal. Was heel bijzonder. Was sowieso een heel bijzonder paard. Het is het enige paard waar ik nog regelmatig over droom.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:28

Ik heb 2 verschillende ervaringen:

De eerste, reed op de manege, net naar de paardenles gegaan, kleine manege dus iedereen had zo ongeveer vast paard, zure dominante merrie die regelmatig tralies inging en gericht op je tenen gaat staan tijdens poetsen was nog over, had dr in t begin helemaal niets mee, maar na een tijd elke week erop rijden werd ze toch wel wat liever in de omgang, eigen verzorger was er vaak niet dus bracht ik dr op een gegeven moment bijna elke week naar de wei met de rest mee, en elke keer werd ze heel langzaam wat liever en minder zuur. Na de zomer ben ik dr gaan verzorgen, dit is zo'n 9 jaar geleden, ze is nu met pensioen met mij mee sinds 2 maanden omdat ze niet regelmatig liep.

Nu zal je denken manegepaard, een klik? En toch, bij mij reageerde ze veel minder op opzadelen en aansingelen dan bij anderen, probeert niet meer op mn tenen te gaan staan, bij anderen gooit ze dr hoofd de lucht in bij hoofdstel in doen en bij mij doet ze zelf dr bit in :D
Maar ook: als iemand dr correct wilde rijden, van achter naar voren, beetje recht gemaakt, nou maak je borst maar nat, 3 kwartier lang in gevecht en laatste 5 minuten liep ze fijn, laatste keren dat ik erop heb gezeten? Steigeren omdat ik dr teveel in houd terwijl anderen dr soms naar voren moeten schoppen, hoef mn teugels maar aan te nemen of ze geeft na, tja en dat terwijl ik eens in de 3 maanden denk erop zat laatste jaren _O-


En dan compleet anders:
Stage op een stal met jonge dieren waar ze vooral inrijden en keuringsklaar maken, hengst en niemand wilde ermee lopen want beet continue in t touw en in t halster als je m om wilde doen, stond soms met halster om op stal omdat ie zich niet altijd goed liet pakken terwijl ie t dondersgoed kende, en bij mij vanaf moment 1 al gewoon zich gedragen met halster om doen, meelopen en opzadelen ed. Bij hem dus wel gelijk een klik terwijl t bij mn andere knollie echt erin gegroeid is :roll:

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:33

Bij een 'klik' hebben versta ik meer dat je samen met je dier verder kunt. En niet dat je he-le-maal weg er van was. Want die '' klik '' had ik ook niet met mijn huidige merrie. Die mepte het licht uit je ogen als ze de kans kreeg. En toch hebben wij een connectie samen waar je 'u' tegen zegt en is ze al bijna acht jaar mijn merrie. (ze is nu 8,5)