Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Lagonda

Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 16:19

Hopelijk staat het goed hier :+

Ik kijk met veel plezier altijd de vele fototopics hier, maar het valt mij de laatste tijd op dat mensen steeds vaker een bontje onder hun zadel hebben. Normaal rij ik western, ik heb er niet veel verstand van, maar een bontje neemt toch extra ruimte in? Als je zadel past heb je zo iets toch niet nodig?

Ik ben toch wel nieuwschierig waarom zo veel mensen er 1tje gebruiken..

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''


Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:26

Dit is al járen een modegril. Niets meer dan dat.
Doe er niet aan mee, want je goed passende zadel gaat er juist minder goed van passen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:27

Ik snap het zeker ook niet, maar ik weet dat er normale dekjes zijn met een 'bont/vacht'rand om het zo te laten uitzien alsof er een onder licht... Nogmaals, ik snap het ook niet :+

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:31

Ineke2 schreef:
Dit is al járen een modegril. Niets meer dan dat.
Doe er niet aan mee, want je goed passende zadel gaat er juist minder goed van passen.


Sorry maar die vlieger gaat écht niet altijd op. Zo help je onjuistheden de wereld in.

Ik rij niet met een bontje maar met een geldpad met bontlaag aan de buitenkant.
Vanaf de buitenkant denken mensen dus snel dat ik met een bontje rij terwijl dit compleet niet zo is.
Waarom ik daar mee rijd? Omdat ik merk dat de druk zo beter verdeeld wordt op de paardenrug de paarden makkelijker ontspannen door de 'schokdemper' die de gelpad is.
En die bontrand vind ik mooier dan een stukje gelpad die er onder uit steekt of niet goed genoeg onder het zadel ligt.

Ben het er wel compleet mee eens dat je goed passende zadel er juist minder goed van gaat passen.
Zo gooien veel mensen ook een bontje onder een al te krap zadel omdat het dan beter past, terwijl het bontje het zadel juist nog krapper maakt. Het zorgt er alleen wel voor dat het zadel iets hoger komt te liggen maar alsnog vul je de ruimte die er wel is op.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:31

Ik heb er eventjes één gebruikt omdat mijn paard wat minder in de bespiering zat.
Ik kon het zadel zo iets 'optillen' en smaller maken zodat het wat hoger op z'n rug lag.
Zo gauw hij weer meer bespiering had kon het bontje er weer onder uit.

Ik let altijd erg op de bespiering in z'n rug en gevoeligheden.
Niet hersenloos een bontje gebruiken alleen voor de mooi want het heeft wel dergelijk effect op hoe het zadel ligt idd.

Je hebt ook dekjes met bont aan de voorkant, een klein randje, dan heb je alsnog dat mooie effect zonder invloed op de ligging van het zadel.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


M_ontana
Berichten: 1279
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:41

Ik heb hem er nu opliggen omdat mijn paard heel erg slecht in zijn bespiering zit (is net geïmporteerd uit Zweden, staat net bij ons dus moet nog bespiering opbouwen). Als we hierop een zadel zouden aanpassen zou deze al snel niet meer passen, en dus tijdelijk een bontje eronder zodat hij iets krapper wordt en hij wel past. Als ze groeit in bespiering kan hij eronder uit.

Bij mijn pony had ik hem eronder omdat hij een enorme miep was en voor geen meter liep als er geen bontje onder lag. We hebben wel het zadel er op aan laten passen, waardoor hij dus niet te krap was.

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:56

Voor veel mensen is het helaas gewoon voor de mooi, dit merk ik zelf ook heel erg.

Mensen komen bij me met vragen, vaak hebben ze een simpele gelpad of een bontje er onder liggen.
Bij de vraag waarom kunnen ze vaak geen antwoord geven als 'het is mooi' of 'iedereen doet het'.

Als je echt gaat kijken naar het paard, het zadel en de ruiter kom je vaak bij een heel ander soort halfpad uit of blijkt dat er geen halfpad nodig is.

Veel te vaak zie ik dat mensen er een te dikke halfpad onder hebben liggen, voor ons voelt dat lekker
zacht in de hand maar dit zorgt meestal alleen maar voor extra drukpunten.
Gelukkig komt er steeds meer bewustzijn en zijn mensen bereid te investeren in een echt goede halfpad die past bij hun paard.

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:03

Pattypaard schreef:
Ineke2 schreef:
Dit is al járen een modegril. Niets meer dan dat.
Doe er niet aan mee, want je goed passende zadel gaat er juist minder goed van passen.


Sorry maar die vlieger gaat écht niet altijd op. Zo help je onjuistheden de wereld in.

Ik rij niet met een bontje maar met een geldpad met bontlaag aan de buitenkant.
Vanaf de buitenkant denken mensen dus snel dat ik met een bontje rij terwijl dit compleet niet zo is.
Waarom ik daar mee rijd? Omdat ik merk dat de druk zo beter verdeeld wordt op de paardenrug de paarden makkelijker ontspannen door de 'schokdemper' die de gelpad is.
En die bontrand vind ik mooier dan een stukje gelpad die er onder uit steekt of niet goed genoeg onder het zadel ligt.

Ben het er wel compleet mee eens dat je goed passende zadel er juist minder goed van gaat passen.
Zo gooien veel mensen ook een bontje onder een al te krap zadel omdat het dan beter past, terwijl het bontje het zadel juist nog krapper maakt. Het zorgt er alleen wel voor dat het zadel iets hoger komt te liggen maar alsnog vul je de ruimte die er wel is op.

Hier zeg je het zelf toch nogmaals zelf ook? Je zadel gaat er minder goed door passen. Wat de reden dan ook mag zijn het is álleen een tijdelijke oplossing in overleg met een goede zadelmaker in afwachting tot een goed passend zadel die in bestelling is.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:12

Ik gebruik hem onder mijn springzadel, omdat het dempt en zachter ligt. Wanneer je zadelmaker weet dat je dit onder je zadel gebruikt, passen ze gewoon je zadel hierop aan.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:15

Franciska15 schreef:
Ik gebruik hem onder mijn springzadel, omdat het dempt en zachter ligt. Wanneer je zadelmaker weet dat je dit onder je zadel gebruikt, passen ze gewoon je zadel hierop aan.


Wilde het net typen. Hier hetzelfde, maar dan met een dressuurzadel.

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:51

Ineke2 schreef:
Hier zeg je het zelf toch nogmaals zelf ook? Je zadel gaat er minder goed door passen. Wat de reden dan ook mag zijn het is álleen een tijdelijke oplossing in overleg met een goede zadelmaker in afwachting tot een goed passend zadel die in bestelling is.


Ja en nee. Als jij een foto van ons ziet trek jij (waarschijnlijk) de conclusie dat ik met een bontje rij. Als in een geheel dik bontje dat mijn zadel aanpast. Doordat deze gewoonweg bij het gros het meest bekend is.
Ik rij met gelpad een bontkraag, waardoor het lijkt alsof ik met een bontje rij maar niet doe. Mijn 'bontje' heeft wel degelijk nut. De gelpad aan het bont dan :).
Dus het kan wel degelijk meer dan een modegril zijn.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 17:58

Omdat mijn zadel niet past :+
Mijn paard is flink afgevallen en daarom is het zadel nu te breed geworden. Daarom in overleg met de zadelmaker nu met bontje.

Mijn zadel kan smaller gemaakt worden, maar nu even doen we dat nog niet.
Ik heb namelijk nog een paard en die past perfect in dit zadel zonder bontje uiteraard.
Maar zij is nog jong en we kijken even wat die gaat doen. Breder worden of juist wat meer in model komen en daardoor ook afvallen.

Volgend jaar gaan we dan kijken voor wie het huidige zadel blijft, hoe het dan aangepast word.
En dan koop ik voor de ander een zadel erbij.

Lagonda

Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Waarom zo vaak bontje onder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 20:53

Wel interessant om de verschillende manieren te horen. Ik wist helemaal niet dat je gelpads had met bontrandje :+

Maar voor paarden die te schraal/dun zijn: is het dan niet beter om die vanaf de grond te trainen? Mijn paard was ooit wat schraler, en de zadelmaker wilde geen zadel verkopen. Vooral omdat of het zadel niet goed zou passen, of ik binnen korte weer een nieuwe nodig zou hebben. Hij gaf tips voor spieropbouw en voeding en zou dan 3 maanden later terug komen. Dit is ook gebeurt en heeft toen een zadel aangemeten die nu 2 jaar later nog steeds goed ligt.

Persoonlijk vind ik juist dat bontje niet mooi, helemaal als je een leuk dekje hebt. Maar goed, ieder zo zijn smaak.

Ik post dit juist nu omdat ik echt het idee heb dat het dit jaar steeds meer is geworden (dat bontjes gebruik). Of misschien begint het mij steeds meer op te vallen :)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:44

Lagonda schreef:
Wel interessant om de verschillende manieren te horen. Ik wist helemaal niet dat je gelpads had met bontrandje :+

Maar voor paarden die te schraal/dun zijn: is het dan niet beter om die vanaf de grond te trainen? Mijn paard was ooit wat schraler, en de zadelmaker wilde geen zadel verkopen. Vooral omdat of het zadel niet goed zou passen, of ik binnen korte weer een nieuwe nodig zou hebben. Hij gaf tips voor spieropbouw en voeding en zou dan 3 maanden later terug komen. Dit is ook gebeurt en heeft toen een zadel aangemeten die nu 2 jaar later nog steeds goed ligt.

Persoonlijk vind ik juist dat bontje niet mooi, helemaal als je een leuk dekje hebt. Maar goed, ieder zo zijn smaak.

Ik post dit juist nu omdat ik echt het idee heb dat het dit jaar steeds meer is geworden (dat bontjes gebruik). Of misschien begint het mij steeds meer op te vallen :)


Die bontjes zie ik al jaren voorbij komen. Meestal als je op zoiets gaat letten lijkt het ineens meer, dus zal wel aan jou liggen.

Ik kan en wil mijn paard niet van de grond trainen. Naar mijn mening werk je veel fijner in op je paard als je er bovenop zit. Dus gewoon lekker zo door trainen maar dan even met een bontje onder je zadel. Goed opletten op de spierontwikkeling en soms even je zadel weer proberen hoe het zit. (zonder dekje eronder op de blote paardenrug). Mocht je na een halfjaar nog steeds met je bontje aan het rijden zijn (kan me niet voorstellen) dan even de zadelmaker bellen, en heeeel goed gaan kijken naar je training als die bespiering niet beter wordt. Maar goed dat is weer een ander verhaal. :)

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:48

Onder mijn dressuurzadel niet. Springzadel wel, zadel is ook gepast met bontje eronder. Ik vind het voor het springen/crossen fijn dat als ik een keer wat lomp in het zadel terugkom er net iets meer demping is :)
Dus nee ik heb het niet omdat het de 'mode' is.

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:50

Bij een goedpassend zadel is geen bontje nodig. Ik snap het ook niet waarom je een bontje eronder zou doen, vind het helemaal niet mooi juist. Verpest ook de mooie look van het dekje (als je een mooie hebt :Y) )

Ik heb nu een Pro Lite pad eronder liggen waar aan elke kant 3 vakken zitten waar je een soort kussentjes in kan doen, dikke en dunne. Dit omdat mijn paard amper bespiering heeft en wel een nieuw zadel nodig had. Het zadel is aangemeten met voldoende ruimte voor als ze straks wel spieren heeft. Tot die tijd is die pad een fijn hulpmiddel. Wel is deze pad opgevuld door de zadelmaker omdat je daar zelf niet aan moet prutsen. Over 4 maanden komt ze de opvulling weer controleren en uiteindelijk is het de bedoeling dat de pad niet meer nodig is.

Linkje: http://www.prolitepads.com/

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:00

Linde99 schreef:
Bij een goedpassend zadel is geen bontje nodig. Ik snap het ook niet waarom je een bontje eronder zou doen, vind het helemaal niet mooi juist. Verpest ook de mooie look van het dekje (als je een mooie hebt :Y) )

Ik heb nu een Pro Lite pad eronder liggen waar aan elke kant 3 vakken zitten waar je een soort kussentjes in kan doen, dikke en dunne. Dit omdat mijn paard amper bespiering heeft en wel een nieuw zadel nodig had. Het zadel is aangemeten met voldoende ruimte voor als ze straks wel spieren heeft. Tot die tijd is die pad een fijn hulpmiddel. Wel is deze pad opgevuld door de zadelmaker omdat je daar zelf niet aan moet prutsen. Over 4 maanden komt ze de opvulling weer controleren en uiteindelijk is het de bedoeling dat de pad niet meer nodig is.

Linkje: http://www.prolitepads.com/


Bontje of pad is toch een beetje 't zelfde? jij vindt alleen een bontje niet mooi.
Je hebt pads met prachtige technische verhalen d'r bij, maar uiteindelijk moet je zadel gewoon goed passen. Dus bontje/pad, het is allemaal opvulling en zou van tijdelijke aard moeten zijn imo.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:09

Goldie schreef:
Onder mijn dressuurzadel niet. Springzadel wel, zadel is ook gepast met bontje eronder. Ik vind het voor het springen/crossen fijn dat als ik een keer wat lomp in het zadel terugkom er net iets meer demping is :)
Dus nee ik heb het niet omdat het de 'mode' is.


Precies dit: onder mijn dressuurzadel ligt niets, onder mijn springzadel wel. En ja, daar is dat zadel op aangepast. Ik denk dat 't inderdaad komt omdat je er nu op let, bontjes worden al jaren en jaren gebruikt. Ik heb al 'n jaar of 14, 15 zo'n ding onder mijn springzadel liggen. Wel om de paar jaar een nieuwe, want bontjes verliezen hun veerkracht. Heb juist het idee dat 't nu wat minder wordt: meer mensen kiezen voor een pad van memory foam. ;)

Of je het nuttig vindt of niet en of je denkt dat het daadwerkelijk verschil maakt of niet zal altijd 'n punt van discussie blijven. Live and let live. ;)

Anouk1605

Berichten: 919
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:15

Ik heb een bontje voor onder mijn springzadel. Ik heb een fries met een lastige rug, die heel graag springt. We springen 2x per maand ongeveer. Ik wil tzt een maatzadel maar dat was nu niet mogelijk. Nu heb ik een springzadel met dikke kussens achteren (dikker dan normaal zegmaar). Echter voor het goed liggen, net niet genoeg. Met het bontje, alleen opgevuld aan de achterzijde onder de kussens, ligt het zadel recht, stabiel en brugt niet. Dit is samen met mijn zadelmaker zo bekeken. Daarnaast ben ik nog geen handige springer waardoor het als extra schokdemping wel prettig is.

Als ik genoeg geld heb laat ik een zadel maken, zodat het niet meer nodig is. Ik heb wel een op maat gemaakt dressuur zadel waar ik meerdere malen per week mee rij. Daar ligt natuurlijk ook geen bontje onder.

Anouk <3

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:24

Anouk1605 schreef:
Als ik genoeg geld heb laat ik een zadel maken, zodat het niet meer nodig is. Ik heb wel een op maat gemaakt dressuur zadel waar ik meerdere malen per week mee rij. Daar ligt natuurlijk ook geen bontje onder.


Ja dat is ook nog een punt he, ik zou het echt super vinden voor iemand als diegene budget heeft om elke 2 maand een zadelmaker te laten komen :') Maar wat is er nou zo vreselijk fout aan een tussenoplossing als een bontje of pad. -O-

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Roulette_
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:26

leeneliefje schreef:
Bontje of pad is toch een beetje 't zelfde? jij vindt alleen een bontje niet mooi.
Je hebt pads met prachtige technische verhalen d'r bij, maar uiteindelijk moet je zadel gewoon goed passen. Dus bontje/pad, het is allemaal opvulling en zou van tijdelijke aard moeten zijn imo.


Waarom precies? Wat is uiteindelijk het verschil tussen een zadel dat inclusief bontje perfect past of een zadel zonder bontje dat perfect past?
Kan goed zijn dat ik iets mis, maar mij lijkt het dat het uit maakt hoe goed het ligt en niet of dat nu inclusief of exclusief bontje is.

Eva <3 B+13 (PR 221,5) L1+11 (PR 197,5) L2+11 (PR 202), M1+12 (PR 203), M2+11 (PR 189)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:31

leeneliefje schreef:
Linde99 schreef:
Bij een goedpassend zadel is geen bontje nodig. Ik snap het ook niet waarom je een bontje eronder zou doen, vind het helemaal niet mooi juist. Verpest ook de mooie look van het dekje (als je een mooie hebt :Y) )

Ik heb nu een Pro Lite pad eronder liggen waar aan elke kant 3 vakken zitten waar je een soort kussentjes in kan doen, dikke en dunne. Dit omdat mijn paard amper bespiering heeft en wel een nieuw zadel nodig had. Het zadel is aangemeten met voldoende ruimte voor als ze straks wel spieren heeft. Tot die tijd is die pad een fijn hulpmiddel. Wel is deze pad opgevuld door de zadelmaker omdat je daar zelf niet aan moet prutsen. Over 4 maanden komt ze de opvulling weer controleren en uiteindelijk is het de bedoeling dat de pad niet meer nodig is.

Linkje: http://www.prolitepads.com/


Bontje of pad is toch een beetje 't zelfde? jij vindt alleen een bontje niet mooi.
Je hebt pads met prachtige technische verhalen d'r bij, maar uiteindelijk moet je zadel gewoon goed passen. Dus bontje/pad, het is allemaal opvulling en zou van tijdelijke aard moeten zijn imo.


Nou niet echt. Als je mijn reactie goed hebt gelezen zie je dat je met deze pad echt iets kunt beteken voor het paard. Omdat je de pad helemaal naar behoefte van het paard kan invullen. Een bontje is een bontje in 1 maat en 1 dikte. Mijn paard heeft bijvoorbeeld nu van voren meer vulling nodig en van achteren wat minder. Dus in de eerste 2 vakken zit een dik kussen en in de achterste een dunne. Je kan dus veel meer kanten op met de pad. Dit is ook een pad waar je zelf niet aan moet sleutelen dit moet echt gevuld worden door de zadelmaker. Dat is dus heel iets anders dan een bontje er onder gooien.

Edit; natuurlijk is een pad van tijdelijke aard, dit gaf ik ook aan in mijn reactie. Uiteindelijk is de bedoeling dat de pad helemaal weggaat. Maar ik kan moeilijk nu een zadel aanschaffen dit als gegoten zit (wat onwijs moeilijk is omdat mijn merrie geen bespiering heeft en daardoor de schoft heel hoog ligt ten opzichte van de rest van de rug) en over 3 maanden weer een nieuw zadel aanschaffen en over 6 maanden weer. Heb helaas geen geldboom in de tuin staan :) daarom is deze pad juist heel fijn.

Dit is de beschrijving van de pad: Pro Lite pads zijn therapeutische pads die kunnen helpen de ligging van een zadel te verbeteren. Ze zijn bedoeld als tijdelijke oplossing bij een paard dat teruggevallen is in spieren na ziekte of ongeval.
Dus met goede bedoelingen wordt deze pad gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Linde99 op 17-10-18 09:36, in het totaal 2 keer bewerkt

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:32

Als het bij de zadelmeting meegenomen word in het pas maken maakt dat ook niets uit.
Het gevaar zit hem in de mensen die een zadel hebben laten aanmeten zonder bontje, gelpad.
En dan voor de mooi ineens er wat onder gooien. Dan past het zadel dus niet meer.


Roulette_ schreef:
Waarom precies? Wat is uiteindelijk het verschil tussen een zadel dat inclusief bontje perfect past of een zadel zonder bontje dat perfect past?
Kan goed zijn dat ik iets mis, maar mij lijkt het dat het uit maakt hoe goed het ligt en niet of dat nu inclusief of exclusief bontje is.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:36

leeneliefje schreef:
Anouk1605 schreef:
Als ik genoeg geld heb laat ik een zadel maken, zodat het niet meer nodig is. Ik heb wel een op maat gemaakt dressuur zadel waar ik meerdere malen per week mee rij. Daar ligt natuurlijk ook geen bontje onder.


Ja dat is ook nog een punt he, ik zou het echt super vinden voor iemand als diegene budget heeft om elke 2 maand een zadelmaker te laten komen :') Maar wat is er nou zo vreselijk fout aan een tussenoplossing als een bontje of pad. -O-


Maar... ik heb een maatzadel van 3 ruggen mét een bontje. Mijn bontje is geen tussenoplossing. Het is voor extra demping, omdat ik zo'n Frans zadeltje heb, met enorm dunne kussens.

Dan zou je kunnen zeggen: 'waarom neem je zo'n Frans zadel?' Nou, omdat dat type mij goed zit. Ik wil een hele vlakke zit en geen dikke wrongen: dan kom je dus als vanzelf op een zadel met een heel plat kussen uit. Om m'n paard wat meer demping te geven heb ik die laten aanpassen met een bontje voor wat meer vering.

Het gebruik van een bontje kan dus ook een weloverwogen beslissing zijn: het is niet altijd een tussenoplossing of een modegrill.

En, opnieuw, over of het daadwerkelijk effectief is mag ieder zijn eigen mening vormen.
Laatst bijgewerkt door Bunn op 17-10-18 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:36

Ik heb toen mijn paard wat jonger was, een tijdje (op advies van de zadelmaker) met bontje onder mijn zadel gereden. Ik ga geen helemaal op maat gemaakt nieuw zadel kopen voor een jong dier, dat nog niet uitgegroeid is en nog heel wat spieren op moet bouwen.

Inmiddels heb ik begin dit jaar, toen hij 7 was, een nieuwe zadel gekocht wat perfect past en waar ik geen bontje onder doe.

Het zou fijn zijn als we allemaal zo'n mooie bankrekening hadden, dat we elk jaar een perfect passend zadel kunnen kopen. Helaas is dat bij mij niet het geval :o

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, HypoStore, SharonIndezz en 6 bezoekers