Eigen pensionstal beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Charlotte446

Berichten: 639
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 11:47

Mijn vriend en ik zijn bezig om een eigen pensionstal te beginnen. We hebben een mooie locatie dichtbij waar we nu zitten gevonden. De schuren zijn al aanwezig, we moeten deze alleen nog 'ombouwen'.

We zijn nu druk bezig met de boekhouder, banken etc. om de financiering te regelen. Heel spannend dus allemaal. :):)
Er is al flink getekend aan de stal, indeling naar mijn idee zo logisch mogelijk gemaakt, maar ik verwacht dat jullie ook een hoop goede ideeën hebben :)
We zijn bezig met vergunningen, etc. maar gelukkig zijn de schuren al gebouwd en ligt de rest wat we willen (bijna allemaal) binnen het bouwvlak.

Ik kan helaas niet het hele project laten zien, het is nog niet ons eigendom, dus ik wil het zo onherkenbaar mogelijk houden. Mocht iemand het toch herkennen, zet dit aub niet in een reactie.

Omdat het een nieuw bedrijf is, moet alles nieuw aangeschaft worden. Goede adresjes voor boxen, zadelkasten, bodems, etc. zijn altijd welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De faciliteiten:
- 20 x 60 m buitenbak
- 17 x 27 m binnenbak (deze willen we op termijn uitbreiden naar 20 x ±35 m)
- 1 longeercirkel
- 5 paddocks
- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)
- 4 poetsplaatsen waarvan 2 ook wasplaatsen
- Aparte stal met 6 stallen 3 x 3 m en wasplaats
- Weidegang in zomer, aparte landjes beschikbaar
- Ruime kantine
- Toilet
- Zadelkasten 60 x 60 x 180 cm
- Trailerstalling mogelijk
- 1x per week boxen mesten, rest opstrooien. Uitloopjes worden 3 a 4 x per week poepvrij gemaakt
- 3 x daags voeren (3 x ruim ruwvoer en 2 x krachtvoer)


Vragen die mij bezig houden:
- Willen jullie dat de zadelkamer (met gesloten kasten) afgesloten kan worden?
- Willen jullie buiten een plaats om te kunnen poetsen/opzadelen?
- Wat vinden jullie van een 20 x 35 m binnenbak?


Ik hoor graag jullie mening en ideeën :)


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:55

Bij deze uitlopen,vraag ik me gelijk af hoe het zit met tocht.

Een bak heb ik liever de orginele maat, maar een stal kies je op meerdere redenen.

Wat me wel opvalt is veel boxen en weinig ruimte om te rijden...
Op welke doelgroep richt je? (Recreatie,sport - hoge stallingskosten?)

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:56

Weidegang in de zomer is mooi natuurlijk!
Wat doe je met de 31 paarden buiten het weideseizoen?

Buiten poetsen opzadelen is wel prettig, doe ik zelf ook altijd.

Is alles volpension of is het zelf mesten, binnen/buiten zetten etc

Is er mooie uitrij mogelijkheid pp stap afstand(bos)

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:03

Charlotte446 schreef:
De faciliteiten:
- 20 x 60 m buitenbak
- 17 x 27 m binnenbak (deze willen we op termijn uitbreiden naar 20 x ±35 m)
- 1 longeercirkel
- 5 paddocks
- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)
- 4 poetsplaatsen waarvan 2 ook wasplaatsen
- Aparte stal met 6 stallen 3 x 3 m en wasplaats
- Weidegang in zomer, aparte landjes beschikbaar
- Ruime kantine
- Toilet
- Zadelkasten 60 x 60 x 180 cm
- Trailerstalling mogelijk
- 1x per week boxen mesten, rest opstrooien. Uitloopjes worden 3 a 4 x per week poepvrij gemaakt
- 3 x daags voeren (3 x ruim ruwvoer en 2 x krachtvoer)


Vragen die mij bezig houden:
- Willen jullie dat de zadelkamer (met gesloten kasten) afgesloten kan worden?
- Willen jullie buiten een plaats om te kunnen poetsen/opzadelen?
- Wat vinden jullie van een 20 x 35 m binnenbak?


Ik hoor graag jullie mening en ideeën :)


Ik zou een 20x40 binnenbak willen anders verkijk je je er op bij wedstrijden.
Ik zou idd willen dat de zadelkamer zelf ook op slot kan.
Een poetsplaats is altijd ideaal, niet elk paard voelt zich prettig om op stal opgezadeld te worden en in de zomer is buiten poetsen ook lekker.

Maar ik zou vooral weidegang in de winter willen anders zou ik de stal, ongeacht wat de verdere faciliteiten zijn, zo laten staan.

Paarden horen buiten, ook 's winters en dit kan ook makkelijk, als je genoeg land hebt voor de zomer heb je dat ook voor de winter anders moet je in deze tijd, waarin zoveel mensen een voorkeur hebben om in de winter ook weidegang te hebben, geen pensionstal beginnen.

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:04

Concept ziet er mooi uit.
Uitloopjes vind ik wat krapjes, maar uiteraard beter dan niks. Die worden verhard veronderstel ik? => uitloopjes 3-4 keer per week uitmesten op zo een krappe ruimte, dit wordt letterlijk 1 vieze vuile mestboel. Ik heb er hier drie op een betonuitloop van 12*4. In de winter als ze er veel opstaan ivm het hooi daar dan ligt alles na een dag vol met mest. Zeker als het ook nog wat regent of sneeuwt dan wordt het gewoon een mestsmurrie.
Dagelijks 1 of 2 keer uitmesten is echt wel een must.

Ik zou werken met de tussenschotten van de paddockjes wegdraaibaar te maken. => er zijn 31 stallen en 5 paddocks, afhankelijk van de grootte kan je de paarden per 3 op de paddocks gooien en heb je 1 zijde van de betonpaddockjes vrij. (als je groepjes van 6 maakt kunnen ze langer buiten en heb je direct alles vrij).

Paarden naar buiten, tussenschotten wegdraaien, en met een kniklader of bobcat kan je zo alle mest samenschuiven en opscheppen voor de mesthoop.
Tussenschotten terug dicht en alles is proper.

Hoeveel uren per dag komen de paarden dan nog in de weide / paddocks?
Hoe zit het met sociaal contact? krijgen ze hooi op de paddocks? (zoja, ruimte voor hooiruiven en verhard staan? zo nee, kunnen ze maximaal 2-4 uurtjes aan een stuk buiten, als je ze langer buiten wil houden moet je al met 2 shiften per paard werken. )

Indien de paarden in de winter maar een uurtje of twee op de paddock komen, zou ik bij hun uitloopjes nog graag een langer stuk (bv in zand) zien. pakweg een meter of 10-15 diep. zo kunnen ze toch wat heen en weer scharrelen naast hun paddocktijd.

Je kan ook opteren om de paddocks fors te vergroten, en bv overdag de boxen af te sluiten en paddocks van 2-4 paarden aan elkaar te koppelen.
(stel, je paddocks zijn 4 meter breed, de eerste 4*4 is beton, daaraan een uitloop van 4*15 m in zand. Je maakt een doorgang de eerste 4 (of 8 m, dan heb je doorgang 4 m beton en 4 m zand) en de laatste 4 meter, 's morgens doe je de stallen dicht en doe je de doorgangen van 4 aansluitende stallen open., zo hebben er 4 paarden sociaal contact met elkaar en in totaal een paddock van 12*15 meter (of groter als je de paddocks langer maakt). Door de doorgangen gaan ze elkaar niet in een hoek drukken of klem lopen, en als ze de buitenste ronde maken kunnen ze zelfs een mooi rondje galopperen. => hierdoor hoef je enkel draadjes open te zetten en geen paarden aan de hand binnen en buiten te zetten en bespaar je dus tijd.
Voorzie 1 of meerdere grotere paddocks waarin pensionklanten indien gewenst hun paarden zelf een periode per dag in plaatsen (of dat kunnen jullie aanbieden tegen een meerprijs.)

Indien je liever niet werkt met de draadjes ertussen, kan je natuurlijk ook het originele concept nemen (stal + betonuitloop) en koppel er per 4 (of 6 of 8) stallen een paddock aan vast.
Dan hoef je enkel 's morgens draadjes open te doen, paarden in de paddock, draadjes dicht (ivm klemlopen in de stallen). En dan ofwel kleinere paddocks en de paarden per 4 de ganse dag erop, ofwel grotere paddocks (bv per 8 of 10 stallen, dan zit je op 15*40 m) en de paarden een dagdeel erop.



Afgesloten kast is wat mij betreft voldoende, alhoewel het wel fijn is als de pensioneigenaar de kamer snachts op slot doet.

Wasplaats buiten is ook een must, als je 31 paarden hebt staan wil je toch minstens een 5 tal aanbindplaatsen.
Gewoon buiten langs een muur een aantal aanbindringen vastmaken.


binnenbak 20*35 is prima. Ik raak rond in een piste van 15*30, dus alles dat groter is is mooi meegenomen.

Voerbeurten zou ik liever zien dat ze gewoon onbeperkt krijgen (slowfeeders voorzien in de stal dat je gemakkelijk van buitenaf kan vullen) en dan per paard afstemmen of je voordroog, goed hooi, armer hooi of hooi gemengd met stro gaat gaan geven.

Edit: de stal waar zes boxen van 3*3 gemaakt worden, dat is een binnenruimte van minstens 6*9 meter, kan je hier geen inloopstal van maken? Er buiten een stuk verharding met een hooiruif en aansluitend een paddock.
Hier kan je een groep van 6-10 paarden (afhankelijk van de grootte van de verharding en paddock, stal zelf wordt dan enkel gebruikt om te schuilen en als je een open zijde op de 9 m maakt (of meerdere in en uitgangen) dan is dat meer dan prima) stallen die 24/7 buiten kunnen met onbeperkt ruwvoer én goede faciliteiten (realiteit is dat je vaak OF goede ruiterfaciliteiten hebt en boxen voor paarden, OF 24/7 buiten maar geen degelijke pistes)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:05

eens met bovenstaande. Geen weidegang in de winter betekend meer paddocks. 5 paddocks voor 31 paarden lijkt me niet helemaal passen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:05

Ik zou eerst de bank maar afwachten. Ik weet natuurlijk jullie situatie niet maar er is geen bank die een paardencomplex financiert zonder eigen inbreng, je moet al snel zelf een paar ton meenemen. De meesten banken willen niks met agrarische objecten te maken hebben om te financieren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:08

Ik zou halverwege aan de lange kant met stallen nog een gang maken tussen 2 boxen door. Lijkt me veel makkelijker doorsteken dan door de stal heen of omlopen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:09

luffwinny schreef:
Ik zou eerst de bank maar afwachten. Ik weet natuurlijk jullie situatie niet maar er is geen bank die een paardencomplex financiert zonder eigen inbreng, je moet al snel zelf een paar ton meenemen. De meesten banken willen niks met agrarische objecten te maken hebben om te financieren.

Als ts deze plannen al heeft zal dit goed komen lijkt mij.

Ik zou sowieso een grotere binnenbak willen, met slecht weer en zoveel paarden kan je niet mer veel binnen rijden.. :=

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:11

Weet niet welke regio het word maar weidegang in de winter op klei kan je wel op je buik schrijven, dat word niks

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:12

sureido schreef:
luffwinny schreef:
Ik zou eerst de bank maar afwachten. Ik weet natuurlijk jullie situatie niet maar er is geen bank die een paardencomplex financiert zonder eigen inbreng, je moet al snel zelf een paar ton meenemen. De meesten banken willen niks met agrarische objecten te maken hebben om te financieren.

Als ts deze plannen al heeft zal dit goed komen lijkt mij.

Ik zou sowieso een grotere binnenbak willen, met slecht weer en zoveel paarden kan je niet mer veel binnen rijden.. :=

Ze geeft zelf aan dat ze nog bezig zijn met de financiering, en dat kan nog wel eens heel lastig worden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:12

Stallen en uitloopjes niet dagelijks mesten is voor mij een afhaker.
Net zo als in de winter geen weidegang/grote paddock. Liever geen uitloop want daar hebben ze erg weinig aan, maar wel fatsoenlijk ruimte om dagelijks los te kunnen. De hele dag.
Aparte landjes is niet de standaard hoop ik?

Die binnenbak is grappig als er sneeuw ligt maar meer ook niet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:16

Aparte postzegel landjes heeft ook niet mijn voorkeur, lekker samen ravotten

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:17

1e indruk is positief voor de randstad.
-Zadelkamer, graag ook afgesloten. Verzekeringstechnisch erg fijn.
-Ik sta zelf niet zo luxe, dus ik ben vrij creatief. poetsen en opzadelen kan ik ook buiten in de uitloop.
-Binnenbak van 20 x 35 voor meer als 30 pensionklanten actieve avond rijdend lijkt mij in een goede winter echt onmogelijk te behappen. Daar kunnen met een beetje handigheid van iedereen 4 mensen tegelijk in rijden.

Dan een paar dingen die me zo opvallen.
Betonplaten of iets dergelijks in de uitloop, ik voorzie glij partijen in de winter bij de dieren met hoefijzers.
Zadelkasten zouden voor de hoeveelheid aan paardenspullen die ik heb een beetje aan de kleine kant zijn, maar daar is iedereen anders in.
In de winter maar 3/4x per week een lege paddock lijkt mij te weinig, vooral als je de 5 paddocks wil behouden en de paarden daar hoofdzakelijk hun beweging vandaan moeten halen in de winterdag. In de stal gooi je er nog een laag stro overheen elke dag.

Als je mij als pensionklant wil hebben zijn er een paar punten zeer belangrijk.

-Beweging het hele jaar door, ga je met 5 paddocks voor meer als 30 paarden niet redden in een winter. Het is een plus dat je een uitloop maar dat is nooit hetzelfde als weides of grote paddocks.
-Keuze vrijheid, ik wil zelf kunnen zeggen welk strooisel, hooi/kuil, krachtvoer, hoefijzers, dekens, instructeurs enzovoorts ik wil hebben voor mijn paard. Elk paard is een individu en heeft andere dingen nodig en daarvoor wil ik zo min mogelijk beperkingen hebben.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:19

ik denk dat ts eerst moet bedenken welk publiek ze wil trekken. bepaald publiek vaak wél liever aparte stukjes land en paddockjes, terwijl ander publiek ze liever zoveel mogelijk buiten ziet in groep.
Een hele dag buiten in groep zonder verharding of beschutting heeft ook niet mijn voorkeur, dan zie ik ze liever 24/7 buiten in kleinere groepen met een degelijke schuilstal en verharding bijvoorbeeld...

Edit: kwa paddocks, als de klanten hun paarden wel in groep buiten willen, dan zijn 5 paddocks imo wel voldoende. Dan heb je groepen van 6 paarden die dan de hele dag samen in een paddock kunnen (mits ruwvoer aanwezig en de paddock ruim genoeg is). Of indien de paddocks kleiner zijn kan je groepen van 3-4 paarden maken die dan een dagdeel buitenstaan (waarvan 4 uur het minimum is maar ik liever 6 uur zou zien. Als dit in combi met een ruime box + uitloop van 3.5*4 en bij voorkeur nog een stukje zand eraan, lijkt me dit wel doenbaar).

edit2: weide in de zomer zou ik dan ook liever in groep en grotere stukken zien. je kan natuurlijk twee varianten aanbieden, groepsweidegang en weidegang in kleinere stukjes voor bv hengsten, geblesseerde dieren, ...

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:21

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de aparte landjes dan weer geen slecht idee vind. Als een paard een blessure heeft of je hebt een killer er tussen zitten zoals die van mij, dan is het best fijn als je dat soort paarden apart van de rest toch in de weide kan zetten...
Al zou ik dat dan wel graag zien op een fatsoenlijk formaat en geen postzegelstukje. Maar goed, daar is nog niks over duidelijk

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:26

Apart landje is in geval van uitzondering bij blessure of een paard dat helaas geleerd is niet samen te staan zo gemaakt.
Prikpaaltjes van 150 en klaar is kees.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:27

Ja nou, dat is wel erg makkelijk gedacht, ik ken paarden (waaronder die van mij) die aan prikpaaltjes echt niet voldoende heeft :+

Dus gewoon een paar "vaste" weilanden waar paarden in apart kunnen staan is niet verkeerd.

Sowieso is het tegenwoordig eerder gebruikelijk om paarden in groepen buiten te hebben maar niet elk paard is daar geschikt voor.
Bied ook de mogelijkheid om paarden alleen in de wei te kunnen zetten.
Hiermee onderscheid je je dan toch omdat het op veel stallen of apart staan is of samen.
Niet veel stallen zullen ook echt de faciliteiten (anders dan een paar prikpaaltjes) bieden voor een combinatie hierin
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 16-10-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Charlotte446

Berichten: 639
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 12:28

Barbet schreef:
Weidegang in de zomer is mooi natuurlijk!
Wat doe je met de 31 paarden buiten het weideseizoen?

Buiten poetsen opzadelen is wel prettig, doe ik zelf ook altijd.

Is alles volpension of is het zelf mesten, binnen/buiten zetten etc

Is er mooie uitrij mogelijkheid pp stap afstand(bos)


Buiten is er voldoende ruimte voor een aantal poetsplaatsen.
Het is volpension, voeren, mesten en in de zomer buiten zetten zit in de prijs.
Op 2 km afstand ligt een natuurgebied met ruiterpaden.

sneeuwpop schreef:
Bij deze uitlopen,vraag ik me gelijk af hoe het zit met tocht.

Een bak heb ik liever de orginele maat, maar een stal kies je op meerdere redenen.

Wat me wel opvalt is veel boxen en weinig ruimte om te rijden...


Op welke doelgroep richt je? (Recreatie,sport - hoge stallingskosten?)


We denken aan dikke plastic lamellen zoals op de foto in de link https://img.tweede-hands.net/pics/00/07/81/92/48/5c.jpg?525d009c6b
Dat valt hier in de omgeving redelijk mee. Vlakbij zit een stal met 70 paarden, met 2 binnenbanen (20 x 60 en 20 x 40 m en een buitenbaan 20 x 40 m)
Ik verwacht een mix tussen recreatie en sport.


M_D_H schreef:
Ik zou een 20x40 binnenbak willen anders verkijk je je er op bij wedstrijden.
Ik zou idd willen dat de zadelkamer zelf ook op slot kan.
Een poetsplaats is altijd ideaal, niet elk paard voelt zich prettig om op stal opgezadeld te worden en in de zomer is buiten poetsen ook lekker.

Maar ik zou vooral weidegang in de winter willen anders zou ik de stal, ongeacht wat de verdere faciliteiten zijn, zo laten staan.

Paarden horen buiten, ook 's winters en dit kan ook makkelijk, als je genoeg land hebt voor de zomer heb je dat ook voor de winter anders moet je in deze tijd, waarin zoveel mensen een voorkeur hebben om in de winter ook weidegang te hebben, geen pensionstal beginnen.


Die binnenbak op 40 m zal net niet lukken ivm het bouwvlak. Iig niet direct, als we een vergunning aanvragen kan dat binnen een aantal jaar misschien gerealiseerd worden.
Weidegang in de winter zal op deze locatie niet mogelijk zijn, daar is het niet het juiste grondtype voor helaas.
De uitloopjes vervangen het dagelijks in de paddock staan. Mijn ervaring is dat veel paarden alleen maar een beetje staan. Er zijn wel een aantal paddocks aanwezig om zelf het paard even los te gooien.


Duhelo schreef:
Concept ziet er mooi uit.
Uitloopjes vind ik wat krapjes, maar uiteraard beter dan niks. Die worden verhard veronderstel ik? => uitloopjes 3-4 keer per week uitmesten op zo een krappe ruimte, dit wordt letterlijk 1 vieze vuile mestboel. Ik heb er hier drie op een betonuitloop van 12*4. In de winter als ze er veel opstaan ivm het hooi daar dan ligt alles na een dag vol met mest. Zeker als het ook nog wat regent of sneeuwt dan wordt het gewoon een mestsmurrie.
Dagelijks 1 of 2 keer uitmesten is wel een must.
Ik zou werken met de tussenschotten van de paddockjes wegdraaibaar. => er zijn 31 stallen en 5 paddocks, afhankelijk van de grootte kan je de paarden per 3 op de paddocks gooien en heb je 1 zijde van de betonpaddockjes vrij. (als je groepjes van 6 maakt kunnen ze langer buiten en heb je direct alles vrij).
Paarden naar buiten, tussenschotten wegdraaien, en met een kniklader of bobcat kan je zo alle mest samenschuiven en opscheppen voor de mesthoop.
Tussenschotten terug dicht en alles is proper.
Hoeveel uren per dag komen de paarden dan nog in de weide / paddocks?
Hoe zit het met sociaal contact? krijgen ze hooi op de paddocks? (zoja, ruimte voor hooiruiven en verhard staan?
Indien de paarden in de winter maar een uurtje of twee op de paddock komen, zou ik bij hun uitloopjes nog graag een langer stuk (bv in zand) zien. pakweg een meter of 10-15 diep. zo kunnen ze toch wat heen en weer scharrelen naast hun paddocktijd.

Afgesloten kast is wat mij betreft voldoende, alhoewel het wel fijn is als de pensioneigenaar de kamer snachts op slot doet.

Wasplaats buiten is ook een must, als je 31 paarden hebt staan wil je toch minstens een 5 tal aanbindplaatsen.
Gewoon buiten langs een muur een aantal aanbindringen vastmaken.


binnenbak 20*35 is prima. Ik raak rond in een piste van 15*30, dus alles dat groter is is mooi meegenomen.

Voerbeurten zou ik liever zien dat ze gewoon onbeperkt krijgen (slowfeeders voorzien in de stal dat je gemakkelijk van buitenaf kan vullen) en dan per paard afstemmen of je voordroog, goed hooi, armer hooi of hooi gemengd met stro gaat gaan geven.

Edit: de stal waar zes boxen van 3*3 gemaakt worden, dat is een binnenruimte van minstens 6*9 meter, kan je hier geen inloopstal van maken? Er buiten een stuk verharding met een hooiruif en aansluitend een paddock.
Hier kan je een groep van 6-10 paarden (afhankelijk van de grootte van de verharding en paddock, stal zelf wordt dan enkel gebruikt om te schuilen en als je een open zijde op de 9 m maakt (of meerdere in en uitgangen) dan is dat meer dan prima) stallen die 24/7 buiten kunnen met onbeperkt ruwvoer én goede faciliteiten (realiteit is dat je vaak OF goede ruiterfaciliteiten hebt en boxen voor paarden, OF 24/7 buiten maar geen degelijke pistes)


Als het bij de uitloopjes nodig is deze dagelijks leeg te scheppen, zal dit ook gaan gebeuren. De maat was eerst 4 x 4 m (box en uitloop). Om meer inkomen te genereren zijn meer boxen nodig, vandaar dat ze zijn aangepast naar 3,5 m. De hekken tussen de uitloopjes zijn inklapbaar, maar ik ben op een verharde ondergrond geen fan van een grote ruimte ivm rennen en uitglijden en meerdere paarden bij elkaar. Dit is het buiten voor de paarden, de eigenaar kan het paard zelf losgooien in de paddock. Sociaal contact hebben ze in de uitloopjes, de tussenwanden van de boxen zijn grotendeels voorzien van tralies.

Ruwvoer zal zo goed als onbeperkt zijn. Omdat er buiten de box wordt gevoerd is dit makkelijk te monitoren en dus aan te vullen.

De stal met 6 stallen willen we op den duur gaan aanpassen, dit staat er nu al en willen we ivm de vele andere werkzaamheden eerst zo laten.


luffwinny schreef:
Ik zou eerst de bank maar afwachten. Ik weet natuurlijk jullie situatie niet maar er is geen bank die een paardencomplex financiert zonder eigen inbreng, je moet al snel zelf een paar ton meenemen. De meesten banken willen niks met agrarische objecten te maken hebben om te financieren.


Niet banketstaaf bedoelt, maar jullie kennen de situatie inderdaad niet. Paar ton eigen geld zijn we van op de hoogte :)


Keet schreef:
Ik zou halverwege aan de lange kant met stallen nog een gang maken tussen 2 boxen door. Lijkt me veel makkelijker doorsteken dan door de stal heen of omlopen


Die snap ik niet precies? Er is niks om naartoe te gaan?


Polly schreef:
Weet niet welke regio het word maar weidegang in de winter op klei kan je wel op je buik schrijven, dat word niks


Dat heb ik ook niet geschreven, in de beginpost staat alleen weidegang in de zomer.


enjoymyhorse schreef:
Stallen en uitloopjes niet dagelijks mesten is voor mij een afhaker.
Net zo als in de winter geen weidegang/grote paddock. Liever geen uitloop want daar hebben ze erg weinig aan, maar wel fatsoenlijk ruimte om dagelijks los te kunnen. De hele dag.
Aparte landjes is niet de standaard hoop ik?

Die binnenbak is grappig als er sneeuw ligt maar meer ook niet.


Dat is een keuze. Ik vind het persoonlijk niet fijn als mijn paard 2 uur per dag met 6-8 andere paarden in een kleine paddock staat. Dan wordt mijn paard gelukkiger van 24/7 een uitloop, dagelijks beweging en lekker losgooien/rollen.

Aparte landjes kunnen standaard worden als iedereen dit wil. Hier zit wel een meerprijs aan vast.

Charlotte446

Berichten: 639
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 12:29

M_D_H schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de aparte landjes dan weer geen slecht idee vind. Als een paard een blessure heeft of je hebt een killer er tussen zitten zoals die van mij, dan is het best fijn als je dat soort paarden apart van de rest toch in de weide kan zetten...
Al zou ik dat dan wel graag zien op een fatsoenlijk formaat en geen postzegelstukje. Maar goed, daar is nog niks over duidelijk


Wat bedoel je dan met een fatsoenlijk formaat? ze staan nu in de tekening op 20 x 23 m. Uiteraard als het land te kaal wordt, wordt er bijgevoerd of de landjes worden groter gemaakt.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:31

M_D_H schreef:
Ja nou, dat is wel erg makkelijk gedacht, ik ken paarden (waaronder die van mij) die aanprikpaaltjes echt niet voldoende heeft :+

Dan staat daar niet genoeg stroom op.
Ik ga er gemakshalve van uit dat elke paardenwei een flinke klap stroom er op heeft staan.

Ik heb hier paarden gehad die als uitbreker bekend stonden, maar ook die blijven achter prikpaaltjes staan. 3 draden en flinke klap. Dat is voor hun echt niet anders dan aparte landjes.

Bowo
Berichten: 2810
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:33

Misschien dat ik er overheen lees, maar hoe groot zouden de paddocks dan zijn?
Ik ken namelijk ook genoeg paarden die het wel nodig hebben om zo nu en dan even flink uit hun plaat te gaan, die worden echt niet gelukkig van de hele dag in een uitloopje staan die net zo groot is als de stal zelf, want van het op stal staan worden ze ook veel te druk.


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:34

Mijn paard staat in een rusthuis en hebben de stal bij dit bedrijf laten bouwen.
https://www.idagro.nl/

Ik weet niet in hoeverre je alles op tekening al klaar bent maar ik ben zeer onder de indruk van deze type stallen.

Maar ik ben ook iemand die het paard graag veel vrij ziet beweging en dat hij zijn eigen ding kan doen als ik er niet ben.
Aparte boxen en landjes zijn niet aan mij besteed.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:34

Het uitmesten vind ik echt een ding hoor. Dat hoort echt dagelijks, anders word het echt smerig. Wat te denken van een wormbesmetting?

Hoe ga je de paarden buiten laten in de winter? Alleen als de eigenaar er is? Dat is echt niet meer van deze tijd... dan zou de stal al acuut afvallen voor mij als optie.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 12:35

Citaat:
Dat is een keuze. Ik vind het persoonlijk niet fijn als mijn paard 2 uur per dag met 6-8 andere paarden in een kleine paddock staat. Dan wordt mijn paard gelukkiger van 24/7 een uitloop, dagelijks beweging en lekker losgooien/rollen.


Nee ik vind 2 uur per dag met 6-8 paarden ook niet kunnen.
Zo hou je geen paarden.
Net zo min als zo'n mini uitloopje als vervanger voor een paddock.

Paarden hebben minimaal 8 uur per dag een flinke paddock nodig, 20x 40 als minimum afmeting met maximaal 4 paarden.
Zo niet zou er geen vergunning mogen komen, maar helaas.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 108 bezoekers