Fokadvies Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 22:26

Ik denk dat dit topic hier beter past dan in het Haflingertopic omdat ik niet specifiek naar een Haflingerhengst zoek?

Hallo allemaal!
Ik ben in bezit van een Haflinger merrie en het lijkt me fijn om in de toekomst een opvolger te fokken uit haar. Natuurlijk wil ik dit alleen maar doen als het een goed bruikbaar paard kan worden. Dat overigens ook nog verkocht kan worden (niet de bedoeling maar je weet natuurlijk nooit)

Paspoortje:

* Volle Haflinger met papier
* 1,54m
* 10 jaar (heeft als veulens gehad in het verleden)
* linksgebogen paard
* Vriendelijk paard, maar kan zich afsluiten
* Mooie draf met takt
* Vlakke gangen
* Moeite met galop (maar daar valt vast nog op te trainen)

Voor de rest ben ik niet zo goed in het oordelen van de bouw van mijn paard, wellicht kunnen jullie daarin helpen?

Wat ik zoek in een veulentje:

* Zeker niet kleiner dan 1,54m (liefst wat groter)
* Mooie gangen
* Iets werkwilliger karakter, iets meer pit maar niet té
* Barok gebouwd (geen super licht paard)
* Maar vooral een goed, bruikbaar en gezond paard

Ik ben niet specifiek op zoek naar Haflingerhengsten en sta zeker open voor andere rassen. Zelf heb ik wel eens gedacht aan een barok ras (Pre, Lusitano, Knabstrupper, ...).

Wat kan er volgens jullie verbeteren aan mijn merrie en hoe? Waar let ik best op bij de hengstkeuze, hebben jullie suggesties? Of is het beter om niet te fokken met haar?

Ik kreeg de video niet horizontaal, dus moet ie zo maar


En nog enkele standfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 11:56

Niemand die kan helpen?

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:02

Blijft altijd lastig, advies geven. Je merrie heeft steile schouders, korte benen en een vrij zware hals zo op de foto.
Je kunt daar niet een heel ander type uit fokken natuurlijk, en hoewel sommige hengsten vergroten en sommige verkleinen, heeft je merrie daar ook een aandeel in. Weet je hoe groot haar eerdere veulens geworden zijn? En uit welke hengsten, en hoe groot die waren?

Ik zou zoeken naar een hengst die vooral de schouder verbetert en wat lengte aan het voorbeen toevoegt. Dan kun je bij de barokken kijken, maar veel barokke hengsten hebben ook een best steile schouder.

Of je wel of niet moet fokken, dat laat ik graag in het midden. Je fokt voor jezelf geef je aan, maar weet ook dat als het ooit moet, het dier wel verkoopbaar moet zijn... Een paard waarvoor altijd ruimte is, is gezond en goed van karakter. Let dus óók op karakter van de toekomstige vader.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:04

Is je merrie ooit gekeurd voor het stamboek?

Heeft ze ZE?

Vind haar op de foto's wat vet ogen en kandidaat voor problemen met suikers ed? Misschien vertekenen de foto's, vandaar de vragen.
Want met een ZE of IR paard zou ik niet fokken.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

plutolover

Berichten: 11703
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:06

Wie zijn haar ouders? ik heb geen verstand van fokken. Maar als je de ouders bij vermeld kunnen de bokkers die wel verstand heb van fokken, eventueel haflinger hengsten 'aanbieden' die geen bloedverwant zijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:07

Goede toevoeging inderdaad @MarliesV !

Als ze voor het stamboek niet gekeurd is, en TS niet per se binnen het stamboek wil blijven, hoeft dat geen belemmering te zijn natuurlijk. Medisch gezond lijkt me wél een harde eis. Hoewel een kruising minder goed verkoopbaar is, fokt TS primair voor zichzelf, dus stamboekresultaten zijn dan niet zo belangrijk.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:23

Skippy, helemaal waar. Maar met een keuringrapport ben je wat meer onderbouwd qua info, vandaar de vraag.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:43

Als je buiten het stamboek kijkt zou ik voor een Arabier gaan. Dan fok je een Haflo-Arabier.
Die kan je registreren bij het NRPS.

Arabisch bloed sluit vaak mooi aan bij Harlingers. Waarschijnlijk omdat er al meer Arabisch bloed in Haflingers zit.

Anders voor een modern gefokte Haflinger met rijtypische eigenschappen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:19

Bedankt alvast allemaal voor jullie eerlijke mening!

Ze heeft geen ZE maar sinds dit jaar twijfel ik eraan of ze misschien IR is, nu waren de omstandigheden ook wel extreem. Maar ze verdikte gigantisch en kreeg ook jeuk van de suikers. Dat is nooit eerder gebeurd in de 8 jaar dat ik haar ken. Ik ben van plan om het te laten onderzoeken wanneer de DA weer hier is :)

Verder is ze niet gekeurd door het stamboek (zou nogal veel gedoe zijn aangezien ze binnen een NL stamboek zit en we in BE wonen).
Haar vader is Alcatan Imladris en langst moederszijde is het Marok.

Haar vorige veulens leken mij ook in de grootte te gaan maar hier was de vader een springpony (New Forest) van 1.47m. (Door de vorige eigenaars gefokt, zelf had ik het nooit gedaan). Die veulens zijn helaas bij de handelaar beland dus ik heb niet kunnen zien hoe ze uitgroeien.

@NatasjavE: Ga je er dan niet veel meer een sporttype van maken? Dat is echt niet wat ik zoek eigenlijk. Ik behoud liever het 'forser' zijn. Haar vorige veulens (x New Forest) waren ook een pak fijner. Die sporthaflingers van tegenwoordig vind ik eerlijk gezegd ook maar niks.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Charaz

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:21

Een leuke Pre! Ik heb een veulen gefokt uit mijn Haf en een Paint hengst en deze geregistreerd bij het Nrps, maar dat is niet jouw fokdoel om de western kant op te gaan als ik het zo lees.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:23

BaBritFre schreef:
@NatasjavE: Ga je er dan niet veel meer een sporttype van maken? Dat is echt niet wat ik zoek eigenlijk. Ik behoud liever het 'forser' zijn. Haar vorige veulens (x New Forest) waren ook een pak fijner. Die sporthaflingers van tegenwoordig vind ik eerlijk gezegd ook maar niks.


Ja dan maak je er meer een sporttype van :j

Als je het type wil bewaren zou ik gewoon naar een Haflinger hengst kijken. En dan niet een modern maar een meer klassieke.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:25

Qua Arabische hengsten is dit er dan wel eentje die me aanspreekt. Hem heb ik ooit mogen fotograferen, en zelfs als jonge hengst op onbekend gebied was hij super chill. Maar ik twijfel aan de arabier combinatie eerlijk gezegd.

https://arabianhorseresults.com/belgian ... al-akmal-3


Deze 2 hengsten heb ik ook zien voorbij komen. Maar ik kan niet oordelen of zij een meerwaarde kunnen bieden.

https://www.facebook.com/pages/category ... 047328196/

En deze heb ik ook voorbij zien komen:

https://www.facebook.com/13937224006633 ... =3&theater

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:26

Charaz schreef:
Een leuke Pre! Ik heb een veulen gefokt uit mijn Haf en een Paint hengst en deze geregistreerd bij het Nrps, maar dat is niet jouw fokdoel om de western kant op te gaan als ik het zo lees.


Nee klopt, ik hou me vooral bezig met de academische rijkunst en buitenritten

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:27

NatasjavE schreef:
BaBritFre schreef:
@NatasjavE: Ga je er dan niet veel meer een sporttype van maken? Dat is echt niet wat ik zoek eigenlijk. Ik behoud liever het 'forser' zijn. Haar vorige veulens (x New Forest) waren ook een pak fijner. Die sporthaflingers van tegenwoordig vind ik eerlijk gezegd ook maar niks.


Ja dan maak je er meer een sporttype van :j

Als je het type wil bewaren zou ik gewoon naar een Haflinger hengst kijken. En dan niet een modern maar een meer klassieke.


Maar die zijn dan weer vaak niet groter dan 1.50m, wat dan weer jammer is

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:30

Die bovenste is geen Arabier. Dat is een appaloosa.(dat is een kleur die niet bij Arabieren voorkomt)
Dat zou ik persoonlijk niet doen. Dan krijg je een mengelmoesje van vanalles en weet je nooit wat het veulen mee krijgt.

Die andere is een PRE? Dat veredel je ook zeer sterk hoor. Persoonliijk zie ik daar ook de meerwaarde niet van in.
Dan zou ik eerder voor een arabier gaan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:31

Kruisen met een degelijk gebouwde Fries of een barock pinto hengst?

Verbeterpunten zijn m.i vooral de wat lange rug en het steile achterbeen. Dat laatste kan ook de problematische galop verklaren. Heeft de merrie ooit problemen gehad met de achterknieën? Bij een zo steile stand kan je dit namelijk wel sneller verwachten.

Dus wat voor hengst je ook voor kiest, ik zou letten op:
- evenredige verhoudingen
- niet te lang in de rug
- een correct achterbeen

Verder zou de schouder van je merrie wat langer en minder steil kunnen en ook de schoft zou voor een goede zadelligging beter ontwikkeld kunnen zijn en langer door kunnen lopen, dus dat kun je ook nog meenemen in je afweging.

Succes!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:32

BaBritFre schreef:
Maar die zijn dan weer vaak niet groter dan 1.50m, wat dan weer jammer is


Kan.

Maar als je een veulen fokt is je eerste doel een zo gezond mogelijk veulen te fokken wat recht van lijf en leden is(fatsoenlijk in elkaar zit)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:36

NatasjavE schreef:
Die bovenste is geen Arabier. Dat is een appaloosa.(dat is een kleur die niet bij Arabieren voorkomt)
Dat zou ik persoonlijk niet doen. Dan krijg je een mengelmoesje van vanalles en weet je nooit wat het veulen mee krijgt.

Die andere is een PRE? Dat veredel je ook zeer sterk hoor. Persoonliijk zie ik daar ook de meerwaarde niet van in.
Dan zou ik eerder voor een arabier gaan.


Nee klopt maar hij heeft 75% arabisch bloed wel. Maar jij gaat ervan uit dat die appaloosakant nog de kop op kan steken?

Maar is het dan niet zo dat Arabier nog 'fijner' que bouw zal fokken dan een PRE? Daar ging ik van uit maar ik heb dan ook 0,0 ervaring.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:39

BaBritFre schreef:
NatasjavE schreef:
Die bovenste is geen Arabier. Dat is een appaloosa.(dat is een kleur die niet bij Arabieren voorkomt)
Dat zou ik persoonlijk niet doen. Dan krijg je een mengelmoesje van vanalles en weet je nooit wat het veulen mee krijgt.

Die andere is een PRE? Dat veredel je ook zeer sterk hoor. Persoonliijk zie ik daar ook de meerwaarde niet van in.
Dan zou ik eerder voor een arabier gaan.


Nee klopt maar hij heeft 75% arabisch bloed wel. Maar jij gaat ervan uit dat die appaloosakant nog de kop op kan steken?

Maar is het dan niet zo dat Arabier nog 'fijner' que bouw zal fokken dan een PRE? Daar ging ik van uit maar ik heb dan ook 0,0 ervaring.



De Appaloosa kant kan zeker de kop opsteken.

Een arabier zal zeker meer verfijning geven. Maar die zal ook meer rijtypische punten toevoegen. Schuinere schouder, langere hals, rechtere croupe.

In zekere zin een PRE ook. Maar ik denk doordat er al Arabisch bloed in de Haflinger voorkomt dat beter zal aansluiten.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:41

NatasjavE schreef:
BaBritFre schreef:
Maar die zijn dan weer vaak niet groter dan 1.50m, wat dan weer jammer is


Kan.

Maar als je een veulen fokt is je eerste doel een zo gezond mogelijk veulen te fokken wat recht van lijf en leden is(fatsoenlijk in elkaar zit)


Klopt! Ik wil ook een gezond veulen. En als dat niet lukt dmv fokken, koop ik er liever eentje. Liefst van al houd ik mijn veulen graag zelf dus dan moet hij echt wel boven de 1.50m worden anders geeft het geen fijn beeld met mij als ruiter.

Askja schreef:
Kruisen met een degelijk gebouwde Fries of een barock pinto hengst?

Heeft de merrie ooit problemen gehad met de achterknieën?


Bedankt voor je antwoord!
Welke zou je dan kunnen aanraden? Vaak zijn die ook wat langer in de rug denk ik?
Tot nu toe geen problemen gehad met de knieën :)

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:42

Als je minder wil veredelen kan je ook best een grote sporthaflinger gebruiken hoor. Het niet modern type zit nog dichtbij.
Dus dan heb je het meeste kans om het zwaardere type te behouden en toch binnen het stamboek te blijven.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:42

NatasjavE schreef:
De Appaloosa kant kan zeker de kop opsteken.

Een arabier zal zeker meer verfijning geven. Maar die zal ook meer rijtypische punten toevoegen. Schuinere schouder, langere hals, rechtere croupe.

In zekere zin een PRE ook. Maar ik denk doordat er al Arabisch bloed in de Haflinger voorkomt dat beter zal aansluiten.


Oke bedankt! Ik zal er eens naar kijken.

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:15

Als je graag zwaarder wilt kan je ook denken aan een fuchs. Een slag zwaarder en groter maar wel in hetzelfde (grofweg) type.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:21

Ouderwetse type haflinger en dat groter dan 154 cm? Klinkt wel tegenstrijdig!

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 17:28

troi schreef:
Als je graag zwaarder wilt kan je ook denken aan een fuchs. Een slag zwaarder en groter maar wel in hetzelfde (grofweg) type.


Ik wil liefst niet té zwaar gaan. Fuchsen zijn wel geweldige paarden! Ik wil het aanbod zeker eens nakijken

sunny43 schreef:
Ouderwetse type haflinger en dat groter dan 154 cm? Klinkt wel tegenstrijdig!


Wat bedoel je daarmee?
Laatst bijgewerkt door Hawkeye op 15-10-18 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

↬ Ɯσяяуιηg мєαηѕ уσυ ѕυƒƒєя тωιcє ↫


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nummie en 29 bezoekers