Verstandskiezen trekken, narcose?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:11

Hoi bokkers,


Helaas, mijn verstandskiezen moeten eruit (2 onder) en laat ik daar nou eens even heel bang voor zijn. Ik heb nog nooit en ingreep gehad.

Ik ben vooral bang voor het bloed en het geluid dat het maakt.

Ik ga bespreken of het onder narcose kan, alleen dan ben ik weer ontzettend bang dat ik daarna hevig misselijk & beroerd word.

Kan een roesje ook? Merk je er dan wat van? Word je daar ook ziek van naderhand?


Alvast bedankt,

Groetjes deze angst haas :’)


*het gebeurt bij een kaakchirurg en niet door de tandarts!


Edit:
Ik heb eerst een consult staan zodat de kaakchirurg mij alles kan vertellen en dan gaan we samen bespreken hoe we de behandeling gaan doen.
Zij schrijven geen medicatie uit/voor voor zo’n behandeling wanneer je angstig bent dus ik ben benieuwd want Lorazepam werkt niet goed genoeg voor mij tijdens een angstaanval.
Laatst bijgewerkt door NYC2B op 15-10-18 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:19

Maar als je het nog nooit hebt gehad, hoe weet je dan dat je er bang voor bent? Ikkan me niet voorstellen dat je om die reden onder narcose mag, dat is namelijk niet zomaar iets..

Ik zou het gewoon bespreken bij de kaakchirurg, zijn vast andere mogelijkheden.

Ik persoonlijk vond het niks voorstellen, er zit namelijk amper een wortel aan je verstandskies en met de plaatselijke verdoving voel je echt helemaal niets :n

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:20

Als je enorme angst hebt mag dat :) mijn tandarts heeft dat ook aangegeven.

En of je ergens gigantisch bang voor bent weet je van te voren toch echt wel ;) zeker als je net zoals ik lijd aan een angststoornis :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:22

Ik zou banger zijn voor mogelijke complicaties van de narcose dan voor die ingreep.
Narcose is niet zomaar iets he, het is niet voor niks dat er steeds minder operaties onder narcose gebeuren.

Voor welk onderdeel ben je het bangst?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-10-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:22

Ik heb geen verstandskiezen meer ( alle 4 er al uit)

Vraag of het bij de kaakchirurg kan, daar heb ik een fijnere ervaring mee als bij de gewone tandarts.

Het bloed echter nauwelijks. Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. ( ik weet het makkelijk gezegd, maar heb het immers al ervaren :) )

Bij de kaakchirurg word er tegen je gepraat en vraag maar muziek eventueel de volumeknop wat luider en mee neuriën dat helpt al meer om wat te ontspannen.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:22

Ik was ook doodsbang voor het trekken van mijn kiezen, flinke stress en paniek, maar mijn kiezen waren er serieus binnen 10 seconde uit!
Het hangt er vanaf hoe je kies zit, maar als die gunstig zit is het een kwestie van verdoven, tot 10 tellen en dan is het al gebeurd.
Succes.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:23

verootjoo schreef:
Ik zou banger zijn voor mogelijke complicaties van de narcose dan voor die ingreep.

Voor welk onderdeel ben je het bangst?



Ik heb een enorme fobie voor overgeven en bloed.

Dus eigenlijk ben ik voor tijdens de ingreep vooral bang voor het geluid en het bloed. Ik weet dat ik ook snel tegen flauwvallen aanzit als ik bang ben dus het is echt alles in 1

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:25

Bloed is er niet te zien, wordt gelijk afgezogen.

En overgeven is een van de meest voorkomende bijwerkingen van narcose.... eerlijk gezegd begrijp ik je afweging echt niet om narcose te doen. Dat is echt te risicovol voor zo’n kleine ingreep...

Vraag gewoon om kalmeringspillen, zet muziek op je hoofd en probeer te ontspannen. Het is in een half uurtje max klaar. Onder narcose ben je na een week nog aan het kotsen als je pech hebt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 15-10-18 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:25

Ik heb ze gewoon onder plaatselijke verdoving laten trekken. Ene week de ene kant (boven en onder) en andere week de andere kant, ook 2.
Kan me niet meer herinneren of het trekken zelf pijn deed eigenlijk, daarna wel wat last gehad met eten uiteraard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:26

Ik weet niet waar je woont maar in Nederland doen ze echt niet zomaar je onder narcose als je angst hebt.
Dan sturen ze je door naar een kaak chirurg of angst tandarts. Je moet er niet te licht over denken, je angst is korter dan de naweeen van narcose. Je kunt vragen naar iets als Dormicum maar artsen (kaakchirurgen en tandartsen) doen dit echt niet voor gewone angst.
Ik ben zelf door medische redenen (dus niet iets als angst) wel onder narcose gegaan. Dit was bij een prive kliniek en waren alle 4 in 1 keer eruit gehaald. Dit doen ze echt niet zomaar.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:27

Het hangt een beetje van de vorm van de wortels af, maar i.h.a. komt het spul er met een plaatselijke verdoving prima uit. Niks engs of gevaarlijks aan. Ik zou in elk geval nooit kiezen voor narcose en (weer) een paar miljoen hersencellen verliezen en extreme verwarring/een psychose te riskeren.

Overigens ga je na afloop waarschijnlijk iets meer last krijgen van de 'gaten' in je onderkaak dan wanneer het ging om je bovenkaak. Bij de bovenkaak helpt de zwaartekracht om de troep in je mond kwijt te spelen..... :+
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 15-10-18 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tezzy
Berichten: 4585
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:27

Vanwege een soort gelijke angst ben ik in behandeling bij het Centrum Bijzondere Tandheelkunde, vanuit daar heb ik een narcose gekregen voor het trekken van 2 verstandskiezen en een wortelkanaal behandeling.

Wel was het een enorme strijd nu ik voor een tweede keer onder narcose wil/moet vanwege angst, omdat men wel met een roesje wilde werken, het is dus wel mogelijk om het onder een roesje te ondergaan. Ik weet alleen niet of dat een standaard aanbod is van de kaakchirurg of dat dit komt door mijn CBT behandeling.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:29

Het gebeurt dus toch wel onder narcose ;)
Heb namelijk ookal gebeld met de poli.

Mag je van te voren sterke sedatiemiddelen innemen dan? Ik dacht dat zoiets nooit mocht.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:29

Als je het nog nooit meegemaakt hebt zou ik gewoon bij een kaakchirurg afspreken.
Ze maken een OPT (kaakoverzichtsfoto) en kunnen je zo aangeven hoe de ingreep verloopt.
Het trekken van verstandskiezen is hun werk en het gebeurd bij de kaakchirurg heel professioneel.
Zelf zal je geen bloed zien en, ik stond alle keren met 10 min weer buiten.

Narcose is niet zomaar iets en niet goed voor je lichaam. ik ben voor een ingreep aan me kaak 3x onder narcose geweest in korte tijd en dat is geen pretje. Ik moest daarna ook aan een bril.
Ook zou een kaakchirurg echt niet zomaar narcose voorschrijven, dit is een dagopname.

Er zijn narcose tandartsen, daar zou ik echter nooit me verstandskies laten trekken.
Deze kiezen zitten dicht bij de aangezichtszenuw dus je kan er beter een beetje bij zijn en een deskundige treffen.
Hier betaal je de narcose ook zelf en valt het niet in je pakket.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

NYC2B schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou banger zijn voor mogelijke complicaties van de narcose dan voor die ingreep.

Voor welk onderdeel ben je het bangst?



Ik heb een enorme fobie voor overgeven en bloed.

Dus eigenlijk ben ik voor tijdens de ingreep vooral bang voor het geluid en het bloed. Ik weet dat ik ook snel tegen flauwvallen aanzit als ik bang ben dus het is echt alles in 1


Maak een deal dat ze de kiezen je in bovenkaak er meteen ook uit rippen als je flauw valt. Heb je maar 1x stress.....
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 15-10-18 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:30

Oh sorry ik dacht dat het duidelijk was dat ik ook sowieso naar de kaakchirurg ga!

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:30

Heb geen bloed gezien tijdens de ingreep, ook niet bij de laatste zeer ongunstig zittende verstandskies. ( dit was van te voren bekend bij mij, voor je je zorgen gaat maken)

Je krijgt grote soort watten in je mond op de plek waar je kies zat en die moet je er even inhouden. Niet heel lastig of vies.

Als je een fobie voor overgeven hebt is narcose voor dit wel af te raden. Een bekende bijwerking van narcose is dat je grotere kans hebt op overgeven. Dat is de reden waarom mens en dier voor de narcose nuchter dienen te zijn.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:31

Hier 2 weken geleden 3 stuks in 1 keer verwijderd.
Heb enorme naaldenfobie. Maar was ondanks afbreken van 2 kiezen een eitje.
Heb minimaal last gehad.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:31

Waarom zou je dat willen? Je wil nog wel wakker worden mag ik hopen :+
Houd je er rekening mee dat de kans bestaat dat je narcose niet vergoed word? Vraag ook om medicijnen tegen de misselijkheid, anders ga je geheid over je nek..

Bij mijn zus in de praktijk gebruiken ze lachgas als verdovend middel. Wellicht is dat iets minder heftig dan je narcose?
Laatst bijgewerkt door Saaams op 15-10-18 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:31

Als je onder algehele narcose gaat, dan zou ik dat zeker niet doen. Niet rommelen op eigen houtje.
Je moet echt niet te licht denken over narcose, ik ben 4 dagen spuugmisselijk geweest en lag echt doodziek met een spuugemmer naast mij. Ik heb echt alles wat ik binnenkreeg eruit gespuugd en dit was ook niet bevordelijk voor de wonden (zeker omdat ik er 4 had). Als je toch wil onder narcose, doe dan alle 4 in 1 keer. Heb je maar 1 keer die stress en narcose.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:32

NYC2B schreef:
Het gebeurt dus toch wel onder narcose ;)
Heb namelijk ookal gebeld met de poli.

Mag je van te voren sterke sedatiemiddelen innemen dan? Ik dacht dat zoiets nooit mocht.


Tuurlijk wel, die schrijven ze makkelijk voor als je bang bent. En dan neem je dat, en voel je je lekker high. En dan vind je het allemaal wel prima.
Narcose zou ik echt als allerlaatste redmiddel doen, je hebt geen flauw idee van de mogelijke bijwerkingen.
Met emetofobie zou ik sowieso geen narcose doen. Kotsen doet bijna iedereen daarop.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: Verstandskiezen trekken, narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:33

Ja ik twijfelde ook nog over de narcose hoor! Sowieso moet je eerst heel wat gesprekken ondergaan voordat ze daadwerkelijk dat gaan doen.


Ik ben ook zo bang dat ik een hevige paniekaanval ga krijgen.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 13:34

verootjoo schreef:
NYC2B schreef:
Het gebeurt dus toch wel onder narcose ;)
Heb namelijk ookal gebeld met de poli.

Mag je van te voren sterke sedatiemiddelen innemen dan? Ik dacht dat zoiets nooit mocht.


Tuurlijk wel, die schrijven ze makkelijk voor als je bang bent. En dan neem je dat, en voel je je lekker high. En dan vind je het allemaal wel prima.
Narcose zou ik echt als allerlaatste redmiddel doen, je hebt geen flauw idee van de mogelijke bijwerkingen.
Met emetofobie zou ik sowieso geen narcose doen. Kotsen doet bijna iedereen daarop.



Ja als dat kan dat ik van die pillen al lekker high word dan vind ik dat ook een top optie.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:38

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:39

NYC2B schreef:
Ja ik twijfelde ook nog over de narcose hoor! Sowieso moet je eerst heel wat gesprekken ondergaan voordat ze daadwerkelijk dat gaan doen.


Ik ben ook zo bang dat ik een hevige paniekaanval ga krijgen.


Ga er vanuit dat zowel de kaakchirurg als zijn personeel hier echt voor getraind zijn.
Niemand komt daar dansend binnen en ze zullen je echt wel goed begeleiden.