koolmonoxide rook melder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

koolmonoxide rook melder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 11:20

Hoi,

Wie heeft er een koolmonoxide melder en rook melder in 1?

Wij willen er aanschaffen, maar ik weet niet zo goed welke.
Hebben jullie in 1 of losse?
En welke 'vertrouwen' jullie? Ik zoek melders op batterijen.

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:24

Edit; mijn excuus! Ik ken geen koolmonoxide én rookmelders in een,
onderstaande is ook alleen koolmonoxide.
Plus wat Richie hieronder zegt! Ze hebben beide een andere hoogte van in de lucht blijven hangen

Momenteel is de Retwist Co-Switch een goede. Plus minus 130/140 euro nu geloof ik.

Je steekt de stekker van de co switch in het stopcontact en daar doe je de stekker van de cv weer in. Uiteraard moet je hem ook ophangen op bepaalde hoogte, als hij koolmonoxide "ruikt" zet hij de CV automatisch uit om te voorkomen dat er meer geproduceerd kan worden.

Elbes had voorheen ook co-stops die waren echter niet goed en bleken niet altijd te werken (en voldeden niet meer aan de huidige veiligheidsregels).

Wij raden bij ons in ieder geval de Retwist aan (CV onderhoud bedrijf)

:)
Laatst bijgewerkt door Yltje op 11-10-18 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:25

Heel lang in de brandbeveiliging gewerkt en ik zeg niet doen. Koop 2 losse.

Rook trekt met de warmte naar boven, een rookmelder dient dus hoog te hangen om goed te functioneren en tijdig te allarmeren.

Koolmonoxide is zwaar en trekt naar beneden. Voor een juiste werking en tijdige allarmering hoort deze dus op ongeveer kniehoogte te hangen heb ik altijd geleerd.

De combi werkt dus niet fijn en is niet veilig in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:09

Ricie schreef:
Heel lang in de brandbeveiliging gewerkt en ik zeg niet doen. Koop 2 losse.

Rook trekt met de warmte naar boven, een rookmelder dient dus hoog te hangen om goed te functioneren en tijdig te allarmeren.

Koolmonoxide is zwaar en trekt naar beneden. Voor een juiste werking en tijdige allarmering hoort deze dus op ongeveer kniehoogte te hangen heb ik altijd geleerd.

De combi werkt dus niet fijn en is niet veilig in mijn ogen.

:j precies dit.
Nutteloze combinatie die eigenlijk gewoon niet verkocht zou mogen worden.
Hang je hem op de juiste hoogte voor rook, ben je dood als er koolmonoxide is,
hang je hem op de juiste hoogte voor koolmonoxide, ben je te laat bij rook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:11

Ricie schreef:
Koolmonoxide is zwaar en trekt naar beneden. Voor een juiste werking en tijdige allarmering hoort deze dus op ongeveer kniehoogte te hangen heb ik altijd geleerd.

Goh, dit wist ik helemaal niet. Leerzaam! Mijn koolmonoxidemeter hangt op hoofd-hoogte. Die ga ik maar eens naar beneden verplaatsen dan :)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: koolmonoxide rook melder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:16

Jaa precies Tica! Zo werkt het helemaal, dus eigenlijk is zo een combi melder gewoon een moordmachine hahaha.

Verstandig leeslampje! Op deze manier krijg je een veel te late allarmering. Kans dat je nu onwel zou worden door de CO is veel groter dan dat de melder op tijd alarm slaat.

Merkte ik in de brandbeveiliging ook, dat er heel, heel heeel veel mensen zijn die dit niet weten en niet beseffen. Ik neem het die mensen absoluut niet kwalijk hoor, daar niet van. Maar ik denk dat veel mensen toch zo iets hebben van "Goh, 2 in 1, das makkelijk. Hoef ik er maar 1 te kopen, heb ik beide. En spaar ik nog geld uit ook" . Ik vind dat (brand) veiligheid over het algemeen in de meeste woningen zeer onderschat wordt. Een aantal goeie rookmelders op de juiste strategische plekken, co melders en één of meerdere brandblussers zouden wat mij betreft in iedere woning de basis moeten zijn.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:29

Er is één plek waar een combi wel zinvol kan zijn (en waar ik er ook een wil): in het trapgat naar de zolder, waar de ketel naast hangt. Plafondhoogte voor rook van de verdieping (en trapgat, dus dat trekt altijd iets) en vloerhoogte voor eventuele koolmonoxide van de ketel.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 12:29

Ohh wauw! Bedankt voor de tips, dit wist ik inderdaad helemaal niet!

Ik ga ze dan zeker apart kopen inderdaad! Vraag me dan alleen af waar ik het CO alarm ga hangen waar hij niet meteen opvalt op kniehoogte :+.

Zouden jullie voor iedere slaapkamer er 1 doen?

Qua rookmelders dacht ik er 2 of 3. 1 in de bijkeuken, 1 beneden en 1 op de overloop.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 12:30

Prrrr schreef:
Er is één plek waar een combi wel zinvol kan zijn (en waar ik er ook een wil): in het trapgat naar de zolder, waar de ketel naast hangt. Plafondhoogte voor rook van de verdieping (en trapgat, dus dat trekt altijd iets) en vloerhoogte voor eventuele koolmonoxide van de ketel.


De ketel hangt bij ons in de bijkeuken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:36

Booooo schreef:
Ohh wauw! Bedankt voor de tips, dit wist ik inderdaad helemaal niet!

Ik ga ze dan zeker apart kopen inderdaad! Vraag me dan alleen af waar ik het CO alarm ga hangen waar hij niet meteen opvalt op kniehoogte :+.

Zouden jullie voor iedere slaapkamer er 1 doen?

Qua rookmelders dacht ik er 2 of 3. 1 in de bijkeuken, 1 beneden en 1 op de overloop.

Een CO alarm hang je zo dicht mogelijk bij de rookgasbron en binnen gehoorsafstand van de slaapkamers. De meeste ketels slaan zelf af als er iets mis gaat met de afvoer, kijk of je daar iets over kunt vinden. CO voelt als een hele klamme zware lucht, zodra je dat voelt moet je ramen open zetten, naar buiten gaan en de brandweer bellen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:43

Ricie schreef:
Heel lang in de brandbeveiliging gewerkt en ik zeg niet doen. Koop 2 losse.

Rook trekt met de warmte naar boven, een rookmelder dient dus hoog te hangen om goed te functioneren en tijdig te allarmeren.

Koolmonoxide is zwaar en trekt naar beneden. Voor een juiste werking en tijdige allarmering hoort deze dus op ongeveer kniehoogte te hangen heb ik altijd geleerd.

De combi werkt dus niet fijn en is niet veilig in mijn ogen.

Je en nee.
Als het (nog) warm is trekt het omhoog.
Dus de brandweer raadt aan het bij de ketel hoog te hangen en op andere plekken op hoofdniveau.
https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... -co-melder

Citaat:
Uit de afzonderlijke experimenten blijkt dat CO zich net zo lang verspreidt totdat het gelijkmatig over de ruimte is verdeeld, ongeacht op welke hoogte het CO wordt ingebracht.

https://www.brandweer.nl/media/2976/gea ... elders.pdf
Laatst bijgewerkt door Brainless op 11-10-18 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:44

Klopt helemaal! Zeker icm hoofdpijn en misselijkheid, duid ook op co vergiftiging. En bij twijfel zou ik ook altijd gewoon bellen.

Zeker als je melder af gaat

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 14:39

Heb gisteren 2 rookmelders gekocht. 1 voor de benedenverdieping en 1 voor boven. Die van boven wil ik ook de overloop hangen.
Waar kan ik die van beneden het beste hangen? :+
Keuken lijkt me niet handig, ivm koken etc.
Wil er ook nog 1 in de bijkeuken bij de wasmachine/vriezer/ketel.

Is 1 CO melder voldoende? En die hang ik dan boven de ketel?
Boven heb ik geloof ik niks waar gas vrij kan komen? :+

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:54

Rookmelder midden in de ruimte hangen, niet bij de muur.
Dat herinner ik me uit de test van rook- en koolmonoxidemelders van de Consumentenbond die deze maand bekend is gemaakt.
Ik wilde de testresultaten even voor je opzoeken, maar ik zie dat je al gekocht hebt.
Dan gaat het over :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: koolmonoxide rook melder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:27

Wanneer heb je eigenlijk een COmelder nodig? Ik dacht dat bij moderne CV-ketels er geen CO- vrij kan komen? Of wel nog

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: koolmonoxide rook melder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:41

Je kunt beter een losse koolmonoxide melder kopen.
Dit is oa een goede melder: https://www.brandpreventiewinkel.nl/pro ... gJZ-_D_BwE

Niet in hoeken hangen en gemiddeld op 1.50 of lager (bijv lig of zit hoogte naast een bed of bank). Wij hebben de melder direct naast de thermostaatknop in de woonkamer, rechte muur.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 18:42

verootjoo schreef:
Wanneer heb je eigenlijk een COmelder nodig? Ik dacht dat bij moderne CV-ketels er geen CO- vrij kan komen? Of wel nog


Gebruik je gas: altijd.
Volledig elektrisch huis, dan niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 19:47

Hannanas schreef:
verootjoo schreef:
Wanneer heb je eigenlijk een COmelder nodig? Ik dacht dat bij moderne CV-ketels er geen CO- vrij kan komen? Of wel nog


Gebruik je gas: altijd.
Volledig elektrisch huis, dan niet.


Wij hebben gas in de CV ketel op zolder. Moet je dan daarnaast dat ding ophangen? Of ook op de eerste verdieping/begane grond?

Ik dacht dat er met de ketels van tegenwoordig niks meer mis kon gaan qua CO.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 19:48

Maar waarom moet er een CO melder op de slaapkamer? Bij de radiator zit er toch geen gas meer in?
Rookmelders heb ik inmiddels gekocht, we hangen er 1 op de overloop op de bovenverdieping en 1 in de gang beneden.
Wil er nog 1 kopen voor in de bijkeuken.

En dan 1 CO melder voor bij de ketel. Moet die bij de ketel dan laag komen te hangen?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:21

verootjoo schreef:
Wij hebben gas in de CV ketel op zolder. Moet je dan daarnaast dat ding ophangen? Of ook op de eerste verdieping/begane grond?

Ik dacht dat er met de ketels van tegenwoordig niks meer mis kon gaan qua CO.


Klopt dan sowieso 1 op de zolder.
Kook je met gas? Afzuigbuis naar de woonkamer?

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:22

Booooo schreef:
Maar waarom moet er een CO melder op de slaapkamer? Bij de radiator zit er toch geen gas meer in?
Rookmelders heb ik inmiddels gekocht, we hangen er 1 op de overloop op de bovenverdieping en 1 in de gang beneden.
Wil er nog 1 kopen voor in de bijkeuken.

En dan 1 CO melder voor bij de ketel. Moet die bij de ketel dan laag komen te hangen?


Hoe zijn je muren/plafond bij die ketel?
Google maar, zijn veel richtlijnen te vinden.
Voor schuin dak etc.

Slaapkamer zou kunnen als je bijv een ouderwetse badkamer bij je slaapkamer hebt zitten met geiser en dergelijke.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:26

Hannanas schreef:
verootjoo schreef:
Wij hebben gas in de CV ketel op zolder. Moet je dan daarnaast dat ding ophangen? Of ook op de eerste verdieping/begane grond?

Ik dacht dat er met de ketels van tegenwoordig niks meer mis kon gaan qua CO.


Klopt dan sowieso 1 op de zolder.
Kook je met gas? Afzuigbuis naar de woonkamer?


Nee, we koken op inductie en verder geen gaskachel ofzo.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 21:34

Hannanas schreef:
Booooo schreef:
Maar waarom moet er een CO melder op de slaapkamer? Bij de radiator zit er toch geen gas meer in?
Rookmelders heb ik inmiddels gekocht, we hangen er 1 op de overloop op de bovenverdieping en 1 in de gang beneden.
Wil er nog 1 kopen voor in de bijkeuken.

En dan 1 CO melder voor bij de ketel. Moet die bij de ketel dan laag komen te hangen?


Hoe zijn je muren/plafond bij die ketel?
Google maar, zijn veel richtlijnen te vinden.
Voor schuin dak etc.

Slaapkamer zou kunnen als je bijv een ouderwetse badkamer bij je slaapkamer hebt zitten met geiser en dergelijke.


De ketel zit bij ons in de bijkeuken. De bijkeuken is een soort ‘bij’gebouwtje naast het huis. Daar zit een schuin dak op, maar die komt ongeveer tot de helft van ons huis.