Bit voor tijdens het fietsen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:04

Hoi allemaal,

Ik heb een kleine verzorgpony (hengst kruising shet- nog iets kleiners, jaar of 7 oud), die het super leuk vindt om mee te gaan op bostochten naast de fiets. Ik rij er zelf dan naast op een paard.

Nu gaat het opzich met zijn stalhalster (roze veulen halster :') ) best goed maar er is wel eens wat verwarring, met het sturen maar ook de controle mag soms iets beter in de buurt van merries :o .

Nu heb ik dus het idee om hem een hoofdstel met bit in te doen voor naast de fiets. Ik denk zelf aan een stangetje met D ringen, voor de stabiliteit aangezien er het merendeel van de tijd geen druk op zal zijn en er maar aan 1 kant iemand kan fietsen, maar ik heb er geen ervaring mee..
De eigenaresse heeft alleen een enkel gebroken menbitje voor hem, die hij niet zo fijn vindt.

Hij heeft maat 8,5 - 9cm dus het zal sowieso zoeken worden.. Het hoofdstel heeft hij al.

Denken jullie dat dit een goed idee is? En welk bit zouden jullie aanraden?

Groetjes, Sintara

maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:20

Ik zou dat met de eigenaresse overleggen.

Ik zou dat wel graag willen weten. Als mijn verzorgster/bijrijdster een ander bitje er in doet.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 20:22

Is al overlegd, zij vindt alles prima zolang het geen martelwerktuig wordt natuurlijk..

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:26

Ik denk dat een touwhalster een betere oplossing is en anders eerst meer zonder fiets respect leren van zijn kant naar jou toe.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:28

Afbeelding

ik heb deze aan het longeer hoofdstelletje van mijn shet hangen, hij loop er super fijn en rustig op.
maar aan de fiets loopt hij wel beter op een touwhalster, hij is dan niet altijd even vlot en omdat hij achterblijft trek ik hem alleen maar in zijn mond. beetje tegengestelde hulpen zeg maar :=

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 20:33

Ik zou een touwhalster proberen

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 22:52

Touwhalster kan ik inderdaad even proberen, dankje! Werkt ook net iets anders in.

Aan de hand en aan de lange lijnen snapt hij het stuur heel goed aan zijn stalhalster, het is puur aan de fiets dat er wat verwarring is.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:54

Mijn eerste ingeving was ook een ongebroken kneveltrensje zoals hier boven geplaatst. Mooi stabiel in zijn mond, en omdat je altijd aan 1 kant fiets niet het risico dat je hem door zijn mond heen trek als hij in eens een tikkeltje te vrolijk word.

Een touwhalster is ook een goede om te proberen.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:23

Gewoon een touwhalstertje gebruiken... Fiets ik ook mee met mijn zeer actieve Shetlander. Werkt prima.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 13:00

Het lijkt alsof jullie het er allemaal over eens zijn :D
Als het touwhalster niks is ga ik denk ik inderdaad voor een ongebroken kneveltrensje.

Ik heb gister een touwhalster voor hem geknoopt, dus die ga ik vandaag passen. Het was veel makkelijker te doen dan ik had verwacht moet ik zeggen!
Mijn vader had tig kleuren en soorten touw liggen dus ik heb een lekker fel groen kleurtje gekozen dat ook nog lekker zacht is.. Hopelijk vind ponybeest hem ok.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:04

Zorg wel dat de knopen op de goede plaats zitten ! En heb je platte knopen gebruikt ? Fiador knoop aan de onderkant gelukt ?

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 16:35

faunty schreef:
Zorg wel dat de knopen op de goede plaats zitten ! En heb je platte knopen gebruikt ? Fiador knoop aan de onderkant gelukt ?


Nou ik moet sowieso kijken hoe hij zit, maar als ik het vergelijk met zijn stalhalster klopt het aardig. Er moet allemaal niet teveel ruimte zijn want hij heeft ook de kleinste oren die ik ooit heb gezien. Voor je het weet kan meneer hem zelf uitdoen :')

Onderaan zit een gewone knoop met een ringetje :). Ik had gelezen dat een fiadorknoop verschuift en het zou ook zo ver onder het hoofd hangen, nu zit het vrij dicht onder zijn kin. Als het goed is..

Als iemand wilt, kan ik straks wel foto´s sturen via pb :)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 13:17

Mwa, het werkte opzich aardig maar het halster rekt teveel uit. Na het ritje was alles zo een halve centimeter groter =/

NNikki
Berichten: 243
Geregistreerd: 09-07-18

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:20

Zou gewoon even een touwhalster aanschaffen van goede kwaliteit ipv zelf gaan knutselen. :j

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:23

NNikki schreef:
Zou gewoon even een touwhalster aanschaffen van goede kwaliteit ipv zelf gaan knutselen. :j


Idd, als je de knopen goed hebt en ook goed ‘dicht’ hebt, zakt het niet uit!

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 13:34

Het zijn niet de knopen, maar het touw. De uiteindes zijn nog precies even lang namelijk

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Bit voor tijdens het fietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 14:20

Maar wat ik dus bedoelde te zeggen is: Het werkt. Ik hou het bij het touwhalster :) Thanks allemaal,