Tim Lips houdt leiding in military van Boekelo in handen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Tim Lips houdt leiding in military van Boekelo in handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 09:22

persbericht
Eventing


Tim Lips en Bayro reden de cross country van de Military Boekelo Enschede niet alleen foutloos, maar ook binnen de tijd, waardoor deze combinatie aan de leiding blijft gaan. Toch kan Tim nog niet rustig gaan slapen, want zijn naast belaagster de Duitse amazone Julia Krajewski deed met Samourai du Thot exact hetzelfde. Daardoor is de voorsprong van Lips op Krajweski 3.40 p. Eén gevallen balk telt in het afsluitende springen voor vier strafpunten. Wanneer de Duitse foutloos blijft kan Tim zich in dat afsluitende onderdeel geen fout permitteren.

Afbeelding
Tim Lips en Bayro tijdens de cross country. Foto: FEI/Libby Law Photography

"Dat ik in exact tien minuten de cross reed was ook een beetje geluk en ik hoop dat ik dit geluk morgen ook aan mijn zijde heb! Het feit dat ik morgen de eerste Nederlander kan worden die deze wedstrijd kan winnen geeft wel een beetje extra druk, maar ook niet meer dan dat. Bayro is een goed springpaard en heeft dat ook meerdere malen bewezen", vertelde Tim. Even na het midden van de 5.700 meter lange cross schroefde hij het tempo iets op. "Bayro voelde niet alleen super aan, maar was ook echt scherp. Daarom kon ik die tempoversnelling ook doorvoeren. De enorme aanmoedigingen van het publiek langs de route gaven mij en mijn paard vleugels". Maar liefst 14 combinaties wisten de cross binnen de maximaal toegestane tijd te rijden. "De bodem in de hele cross was werkelijk perfect, waardoor ik zonder risico te nemen mijn eigen tempo kon blijven rijden", aldus Lips.

De Duitse Krajewski bleek op de persconferentie niet van zins de hoop op de zege in de Military van Boekelo Enschede op voorhand op te geven. "Mijn paard heeft meerdere malen laten zien geen moeite te hebben met de parcoursen in de afsluitende springproef. Ik ben vast van plan om foutloos te blijven en daarmee alle druk op de schouders van Tim te leggen", aldus Krajewski. De Britse Laura Collett, die derde staat, was zeer te spreken over de prestaties van haar paard London. "Dit is een relatief jong paard, dat hier in Boekelo een enorme stap heeft gezet in zijn ontwikkeling. De wijze waarop hij in de cross aanpakte en door bleef galopperen geeft mij het vertrouwen dat we komend jaar rustig door kunnen blijven werken om mijn ultieme doel, rijden op de OS in Tokyo, te halen", vertelde zij.

Afbeelding
Laura Collett, Tim Lips en Julia Krajewski. Foto: FEI / Libby Law

Onder de 14 combinaties die de cross foutloos en binnen de tijd reden ook Sanne de Jong met Enjoy. Deze jeugdige amazone, die vorig jaar nog als derde in het Nederlands kampioenschap eindigde, staat nu tweede. Tim Lips staat met zijn tweede paard Eclips nu derde in de stand van het NK, maar omdat een ruiter maar met één paard in het klassement van het Nederlands kampioenschap kan staan wordt die plek nu ingenomen door Andrew Heffernan. De overige Nederlandse deelnemers wisten de eindstreep niet zonder weigeringen en tijdfouten te halen, waardoor zij terugvielen in het klassement.

Naast een individuele wedstrijd staat er in Boekelo ook een landenwedstrijd op het programma en dit is tevens de finale wedstrijd van de FEI Nations Cup competitie. In de landenwedstrijd gaat Duitsland aan de leiding, voor Groot-Brittannië en Zweden. Frankrijk, dat aan de leiding gaat van de FEI competitie, staat nu vijfde en kan gemakkelijk door de Britten in het eindklassement worden voorbijgestreefd. Nederland zakte door de tegenvallende prestaties van de teamleden, met uitzondering van Lips, terug naar de zesde plek.

De Belgische amazone Julia Schmitz kwam op hindernis 22A die op het hoofdterrein was gesitueerd ten val met haar paard Lady Like en werd ter observatie overgebracht naar het ziekenhuis in Enschede.

Voorzitter Robert Zandstra van de military Boekelo Enschede was een tevreden mens. "We hebben ongelooflijk mooi weer gehad, we hadden fantastische sport en volgens mij hebben nooit meer mensen de weg naar de cross weten te vinden dan dit jaar. Dat hadden we ook nodig. Vorig jaar werden we enorm door de weergoden geplaagd, waardoor we veel extra kosten hebben moeten maken. Dit jaar maakt dat hopelijk weer een beetje goed", aldus Zandstra.

Een een paar 'facts and figures':
77 starters
14 combinaties foutloos en binnen de tijd
25 hindernissen met 40 sprongen
25 weigeringen
2 vallen van ruiter
1 val van paard en ruiter
3 maal werd een vlag gemist
1 combinatie staakte vrijwillig de strijd
1 combinatie werd geëlimineerd (een val leidt automatisch tot eliminatie)

Tijdschema Military Boekelo Enschede

14 oktober
09.30 uur veterinaire keuring
11.00 uur start springconcours
16.00 uur huldigingen

Tussenstanden na cross:

= Teams:
1) Duitsland - 83.40
2) Groot-Brittannië - 91.40
3) Zweden - 94.20
4) Ierland - 118.70
5) Frankrijk - 119.60
6) Nederland - 126.70

= Nederlands Kampioenschap:
1) Tim Lips, Bayro - 19.20
2) Sanne de Jong, Enjoy - 37.80
3) Tim Lips, Eclips - 49.50
4) Andrew Heffernan, Castle View Larry - 50.00
5) Joyce van de Kuilen, Brent - 53.30
6) Alice Naber-Lozeman, ACSI Peter Parker N.O.P. - 57.50

= Algemeen klassement:
1) Tim Lips, Bayro - 19.20
2) Julia Krajewski (Duitsland), Samourai du Thot - 22.60
3) Laura Collett (Engeland), London 52 - 24.70
4) Isabelle Taylor (Engeland), Springpower - 25.50
5) Astier Nicolas (Frankrijk), Alertamalib d'Or - 26.00

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:34

Is dit ook nog op rtv oost te zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:40

moonsparkle schreef:
Is dit ook nog op rtv oost te zien?

Online op de site van RTV Oost is het te zien. (Is gister in de livestream benoemd :) )
Tv durf ik niet te zeggen.

Gister had de FEI op youtube ook een livestream.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:41

FEI heeft een gratis live stream op youtube gehad van de dressuur en de cross. Ik neem aan dat ze het springen ook volledig streamen.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13095
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:55

De FEI heeft inderdaad een live stream.


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:56

Mooi :)