Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Century

Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 22:46

Hoi :wave:

Over een week gaat mijn kat voor ruim twee weken uit logeren bij mijn ouders, die zelf ook katten hebben. Dit in verband met een vakantie. Mijn kat heeft tot nu toe een grote hekel aan andere katten in het algemeen laten zien, en vecht/blaast/gromt met/tegen ze. Bij mijn ouders hebben we het idee om mijn kat boven te houden en hun eigen katten beneden, als mijn ouders er niet zijn. Mijn kat houdt echter wel veel van aandacht, en ik zou het jammer vinden als hij nooit beneden kan zijn.
Mijn vraag is of het mogelijk is ze toch met elkaar kennis te laten maken en een soort van 'tolerantie' voor elkaar te krijgen. Zo ja, hoe kan ik ze het beste kennis laten maken? Kat eerst boven laten wennen? Of gelijk in het diepe gooien (maar er zelf bij blijven natuurlijk?). Of kan ik ze beter altijd gescheiden houden voor die twee weken?
Mijn kat kent zowel mijn ouders als hun huis als hun katten niet. Katten van mijn ouders zijn ook fel naar andere katten in hun territorium (bijv. tuin).



KimD

Berichten: 20359
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kat uit logeren bij andere katten: hoe kennismaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:47

Ik zou hier zelf niet zo snel voor kiezen, dit gaat gegarandeerd stress opleveren.

Wij hebben ook wel eens katten te logeren, maar die zitten dan in een aparte kamer.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 22:49

Die twee weken zou ik ze echt uit elkaar houden, levert niks op behalve stress voor twee weken.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:40

Apart houden.

koeien op de weg...

Tiggs

Berichten: 7502
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:58

Ik zou het kennismaken overslaan. Levert alleen maar extra stress op. Ik heb er af en toe twee te logeren en dat gaat best goed, ze passen zich vanzelf aan.
Persoonlijk zou ik ze dus 'in het diepe gooien', maar wel zorgen dat er iemand in de buurt is voor als het echt mis gaat.

Ik zou niet kiezen voor gescheiden houden, omdat ze echt wel doorhebben dat er een andere kat is. Als ze daar niet bij kunnen wordt het volgens mij alleen maar erger.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Autumnn

Berichten: 8010
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:05

Gewoon bij elkaar gooien, zolang ze elkaar maar kunnen ontlopen.
Hebben we met onze kater ook gedaan, en die is echt dominant, maar er gebeurde amper wat. Vergeet niet dat de andere katten in het voordeel zijn: eigen huis. Mijne vond alles ook doodeng en was heel rustig

Moet wel zeggen, bij ons was het voor een maand logeren. Een week zou ik het eerlijk gezegd lekker thuis laten en buren/vrienden eten laten geven

Century

Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 22:16

Het is voor zo'n 2,5 week, dus ik heb hem liever niet alleen thuis :). Bedankt allemaal voor de reacties! Nog best verschillende meningen dus.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kat uit logeren bij andere katten: kennismaken? Zo ja, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:25

Uit elkaar houden. In het beste geval zullen ze elkaar accepteren (maar zullen beiden veel stress hebben), in het slechtste geval wordt het vechten en is de verhouding tussen de aanwezige katten permanent verstoord

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:28

Magrathea schreef:
Uit elkaar houden. In het beste geval zullen ze elkaar accepteren (maar zullen beiden veel stress hebben), in het slechtste geval wordt het vechten en is de verhouding tussen de aanwezige katten permanent verstoord

Precies. Plus kans dat een van de aanwezige katten gaat sproeien en je daar nooit meer vanaf komt, zou ik als oppas zó geen zin in hebben.

koeien op de weg...

Century

Berichten: 5898
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-18 11:08

Mijn kat is uit logeren sinds maandag :) We hebben hem eerst goed laten wennen aan de slaapkamer waar al zijn spullen staan, en waar ik ook verbleef en heb geslapen. Zo kon hij goed wennen. Hij vond het erg spannend, maar ging wel ontdekken en wilde ook gewoon bij me op bed zitten en liggen spinnen.
Overdag mag hij rondstruinen op de eerste en tweede verdieping. De andere katten blijven in de woonkamer. 's Avonds mogen die echter ook naar boven, maar dat is dan dus onder toezicht. De eerste confrontatie is dus geweest. We hebben besloten ze wel kennis met elkaar te laten maken, zodat mijn kat niet opgesloten hoeft te blijven. De eerste confrontatie ging erg goed, mijn kat ging wel blazen, maar is er niet bovenop gesprongen. De andere kat trok zich terug, en zo is er geen gevecht geweest.
Gisteren hoorde ik dat ze zelfs in de zelfde kamer rondlopen nu, ze mijden elkaar maar vechten niet. Ik denk dat mijn kat aanvoelt dat hij op bezoek is, en de katten van mijn ouders zijn geen ruziezoekers maar erg zachtaardig. Gizmo heeft ook een tijd in een pleeggezin gewoond voor ik hem kreeg, en daar ging het net zo. Hij was te gast, en meed de andere katten. Ik denk wel dat het heel belangrijk is dat hij zijn eigen kamer heeft waar hij zich veilig voelt. En overdag zijn ze dus gescheiden van elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, fro, IASCrawler, runnerfan, YandexBot en 23 bezoekers