Peesbeschermers achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Peesbeschermers achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 07:22

Hoi Bokkers :wave:

Ik ben voor mijn paard op zoek naar peesbeschermers voor de achterbenen. Ik ben zelf bekend met (korte) kogelbeschermers voor achter, maar ik vraag me af of "normale" peesbeschermers ook geschikt kunnen zijn voor achter? Met de theorie erachter dat de pezen over het hele verloop van de achterbenen lopen en niet alleen rond de kogel. Wat denken jullie en wat is jullie ervaring?

Het gaat dus om dit soort peesbeschermers (qua model) voor de achterbenen:
https://m.kramer.nl/Paard/Beenbeschermers-bandages-hoefschoenen/Been-peesbeschermers/peesbeschermers-Airflow
(En deze specifieke peesbeschermers omdat ik deze op het oog heb O:) )


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:26

Het nut van peesbeschermers is dat ze de pezen, die aan de achterkant van het been lopen, beschermen tegen aantikken. Dat gebeurt met het achterbeen tegen het voorbeen.

Waar zou je de pezen aan de achterkant van het achterbeen mee aan moeten tikken?

Voor de achterbenen gebruikt men dus strijklappen om de benen te beschermen tegen zijwaarts strijken of aantikken, of bandages.

_Nicky

Berichten: 5130
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:12

Ik had ze van BR speciaal voor de achterbenen. Die zijn ook wat langer en beter gevormd voor de achterbenen. Ze believen prima, ik had ze voor een paard dat vaak ging rollen naast een hek. Met rijden bevielen ze ook goed, minder zand er tussen dan met kogelbeschermers.

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:21


mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 15:19

@Joyce B: ik snap wat je bedoelt en daar heb je ook gelijk in. Mijn paard is alleen wat onhandig en lomp met zijn achterbenen en tikt best vaak de wand van de longeerbak aan of de balkjes bij het longeren. Ik bescherm daarom liever een groter gedeelte van zijn achterbenen omdat hij nog wel eens wondjes heeft.

@_Nicky: bedankt voor je reactie! Fijn om te lezen dat het dus wel kan en dat het goed bevalt :)

@Amber_anne: deze zijn inderdaad duidelijk voor de achterbenen :D En ze zijn nog mooi ook, bedankt!

Iemand toevallig ervaring met bovenstaande peesbeschermers voor achter?

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Peesbeschermers achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:28

Ik heb zelf de Le Mieux snug boots, zowel voor voor als achter. Ze lijken voor voor als achter vrijwel hetzelfde, alleen heb ik wel een paar voor speciaal voor als eentje voor achter besteld. Volgensmij zijn die voor achter een tikkeltje langer, maar veel zal het niet uitmaken. Ik heb ze destijds voor achter gekocht, omdat m'n paard toen pas net zadelmak was en zichzelf nog wel eens wilde aantikken. Ik vond dit wel een fijne oplossing, omdat dit een veel groter gedeelte van haar been beschermd dan een strijklap. Inmiddels is het niet echt meer nodig en gebruik ik ze nog maar zelden, maar vind ze nog altijd wel erg fijn. Ze blijven ook heel goed zitten, vandaar dat ik ze later ook nog voor de voorbenen heb aangeschaft :)



Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:27

joyce B schreef:
Het nut van peesbeschermers is dat ze de pezen, die aan de achterkant van het been lopen, beschermen tegen aantikken. Dat gebeurt met het achterbeen tegen het voorbeen.

Waar zou je de pezen aan de achterkant van het achterbeen mee aan moeten tikken?

Voor de achterbenen gebruikt men dus strijklappen om de benen te beschermen tegen zijwaarts strijken of aantikken, of bandages.



Jonge tuigers, hackneys. Andere paarden die hun achterbenen hoog optrekken maar soms toch wat lomp zijn? Dan heb je aan een stel strijklappen niet genoeg.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:36

joyce B schreef:
Het nut van peesbeschermers is dat ze de pezen, die aan de achterkant van het been lopen, beschermen tegen aantikken. Dat gebeurt met het achterbeen tegen het voorbeen.

Waar zou je de pezen aan de achterkant van het achterbeen mee aan moeten tikken?

Voor de achterbenen gebruikt men dus strijklappen om de benen te beschermen tegen zijwaarts strijken of aantikken, of bandages.


Het is tevens ter bescherming van het pijpbeen aan de binnenkanten bedoeld. Harde hoge binnenkant beschermt tegen aantikken bij paarden die hun achterbenen hoger optillen en/of die nog niet voldoende balans hebben, bijvoorbeeld.

Ik heb speciale hoge BR beschermers achter in het werk en voor in de weide van die opengewerkte trizone allsports beschermers.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 17:22

mellienie schreef:
Iemand toevallig ervaring met bovenstaande peesbeschermers voor achter?


Ja ik! Precies dezelfde van HH in zwart én wit. Namelijk voor een jonge tuiger die voor de wagen hoog strijkt en gewone strijklappen dus te kort zijn.
Ik vind ze super. Door de gaatjes in het neopreen blijven de benen redelijk koel en hij strijkt nu niet steeds meer zijn benen open!

Ik kan even zoeken naar foto's als je wilt?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Peesbeschermers achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 13:28

Met strijklappen bedoel ik inclusief de langere beschermers rondom het been. Peesbeschermers die achter beschermen maar niet aan de voorkant lijken me gewoon minder zinvol. Als je achterbeen wilt beschermen, ga dan voor rondom het been.

mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 07:07

Muiz schreef:
mellienie schreef:
Iemand toevallig ervaring met bovenstaande peesbeschermers voor achter?


Ja ik! Precies dezelfde van HH in zwart én wit. Namelijk voor een jonge tuiger die voor de wagen hoog strijkt en gewone strijklappen dus te kort zijn.
Ik vind ze super. Door de gaatjes in het neopreen blijven de benen redelijk koel en hij strijkt nu niet steeds meer zijn benen open!

Ik kan even zoeken naar foto's als je wilt?


Oeh ja graag! :D

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:45

Ik gebruik gewoon de zelfde voor als achter tijdens de marathon werkt prima en ze zijn goed hoog. Hij kan de zelfde maat achter als voor om mijn pony
Afbeelding

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 16:22

joyce B schreef:
Met strijklappen bedoel ik inclusief de langere beschermers rondom het been. Peesbeschermers die achter beschermen maar niet aan de voorkant lijken me gewoon minder zinvol. Als je achterbeen wilt beschermen, ga dan voor rondom het been.


Ik snap wat je bedoelt, dat was ook precies mijn insteek. Ik wil het been graag rondom beschermen en niet alleen aan de binnenkant (of de achterkant).

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:19

Lottekuhh_x schreef:
Ik heb zelf de Le Mieux snug boots, zowel voor voor als achter. Ze lijken voor voor als achter vrijwel hetzelfde, alleen heb ik wel een paar voor speciaal voor als eentje voor achter besteld. Volgensmij zijn die voor achter een tikkeltje langer, maar veel zal het niet uitmaken. Ik heb ze destijds voor achter gekocht, omdat m'n paard toen pas net zadelmak was en zichzelf nog wel eens wilde aantikken. Ik vond dit wel een fijne oplossing, omdat dit een veel groter gedeelte van haar been beschermd dan een strijklap. Inmiddels is het niet echt meer nodig en gebruik ik ze nog maar zelden, maar vind ze nog altijd wel erg fijn. Ze blijven ook heel goed zitten, vandaar dat ik ze later ook nog voor de voorbenen heb aangeschaft :)


Deze heb ik ook. Prijzig maar enorm fijn. Ik heb ze specifiek gekocht voor springen en crossen, niet voor 'gewoon' rijden. Juist met springen of crossen kunnen ze verkeerd in een hindernis komen of iets aantikken en dan vind ik bescherming rondom wel net zo prettig.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:02

Zo, het was even knutselen om de mensen van de foto's te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Achter en zij aanzicht van dezelfde beschermers bij een vriendin van mij.

Afbeelding
Dezelfde beschermers in het wit voor onze jonge tuiger met 4 witte benen.
(Ja de ene zit gedraait omdat hij niet goed vast was gezet door mij :Y))

mellienie

Berichten: 163
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-18 21:45

Muiz schreef:
Zo, het was even knutselen om de mensen van de foto's te krijgen.

[ [url=m/NtQHqG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UZei8r.jpg]Afbeelding[/url] ]
Achter en zij aanzicht van dezelfde beschermers bij een vriendin van mij.

[ [url=m/zMEGSu.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dezelfde beschermers in het wit voor onze jonge tuiger met 4 witte benen.
(Ja de ene zit gedraait omdat hij niet goed vast was gezet door mij :Y))


Die zitten heel mooi! Bedankt nog voor deze foto's! Vind je dat ze aan de voorkant ook genoeg beschermen? Ze lijken mij op de foto's wel redelijk gesloten aan de voorkant?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers