Schijnzelfstandigheid bij buitenlands bedrijf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Schijnzelfstandigheid bij buitenlands bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 19:57

De titel is een beetje vaag, maar de kwestie is als volgt:

Mijn vriend heeft een baan aangeboden gekregen als loadmaster bij een bedrijf dat in de UK gevestigd is. Het bedrijf geeft aan dat de normale werkwijze is dat de loadmaster "in dienst" iedere maand de uren factureert aan het bedrijf als zelfstandige. Overige landen schijnen hier niet moeilijk over te doen, Nederland des te meer.

Concreet de constructie:

- Wonen in Nederland (eigen huis).
- Werken/vliegen over de hele wereld, deels in Nederland.
- Factureren aan/werken voor een Brits bedrijf.

Inschrijven als eenmanszaak of ZZP'er zou kunnen, met als grootste risico dat de Belastingdienst hem niet als ondernemer ziet en dus bij controles dik moet nabetalen. Want, 1 opdrachtgever en dus is er sprake van schijnzelfstandigheid volgens de Belastingdienst.

Maar, zowel de KVK als Belastingdienst sturen ons van het kastje naar de muur, zonder duidelijke antwoorden en ook een accountantskantoor kan weinig duidelijkheid bieden.

De beste optie lijkt vooralsnog een voorstelling tot payrolling te zijn.

Nu hopen we eigenlijk dat iemand in de Bokt community eenzelfde ervaring heeft en de mogelijke oplossing zou kunnen delen :D

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Schijnzelfstandigheid bij buitenlands bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:04

Waarom biedt het bedrijf hem geen dienstverband aan? Zo wordt het toch ook door de belastingdienst gezien bij 1 opdrachtgever.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:20

Selka schreef:
Waarom biedt het bedrijf hem geen dienstverband aan? Zo wordt het toch ook door de belastingdienst gezien bij 1 opdrachtgever.


Omdat een dienstverband duurder is als de werkload veranderd.
Hij zit er als bedrijf en niet als werknemer dus minder werk is minder geld.
dat betekent dat het bedrijf met lagere prijzen kan werken/rekenen omdat het risico van leegloop bij de "zzp er" ligt.

een buitenlands bedrijf is niet geintresseerd in de nederlandse belastingdienst tenzij er financieel voordeel is te halen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Schijnzelfstandigheid bij buitenlands bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:30

Dat is mijn vraag niet BMHP. Als ze m graag willen hebben dan zijn ze neem ik aan ook bereid om kosten te maken. Ik begrijp dat het in dienst nemen duurder is..

De beste tip is, neem contact op met een groot kantoor en een fiscalist. De accountant heeft hier in het algemeen niet voor gestudeerd..

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Schijnzelfstandigheid bij buitenlands bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 19:28

We hebben de opties inderdaad teruggelegd bij de verantwoordelijke van het bedrijf. Ik weet niet waarom zij met zo'n constructie werken, aannemelijk is inderdaad vanwege flexibiliteit. Echter, dit bedrijf heeft een schreeuwend tekort aan loadmasters en werkt voor zo veel airlines (en ministeries van defensie) dat het altijd werk heeft.