Dubbel gebroken ophaaltrens als bosbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Dubbel gebroken ophaaltrens als bosbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:12

De titel is een beetje kort door de bocht, maar het zit zo.
toen ik mijn paardje net kreeg heb ik een keer de stubben golden wings uitgeprobeerd. Daar liep hij heel fijn op. Ik heb daar maar één keer mee gereden, daarna eigen spullen aangeschaft, o.a. een enkelgebroken D-trens.
Hij loopt er in de bak erg fijn op, maar neemt soms meer druk aan op één kant. Dit is volledig mijn fout, ik ben rechts en het is voor mij dus erg verleidelijk om alles met mijn rechterhand te doen. Zijn we mee aan het werk.

Nu is er een klein probleem met buiten rijden. Stap, draf en galop gaan goed, zowel alleen als met iemand er naast. Enige ding is dat die persoon er naast in handgalop er niet echt voor moet gaan rijden, dat accepteert hij niet meer. Daar zit een heel verhaal aanvast, maar ook hiervoor geldt: het gaat al veel beter dan vroeger.
Nu ligt het probleem er met rengalop. Dan verdwijnt de rem. Hij wordt heel erg enthousiast. Hij is het ook niet gewend dat er echt een duidelijk eind is en een korte rengalop, vroeger hadden we de ruimte om kilometers door te galopperen.
In gewone galop is hij echt makkelijk in te houden, zelfs eeens een keer een bijna noodstop heuvelop moeten maken, dat gaat gewoon goed. Zodra die echt hard mag niet meer. Overigens rijd ik buiten altijd met martingaal, maar aangezien hij zijn hoofd naar voren en omlaag gooit, ik gok vooral om mij uit balans te gooien, werkt die niet in op dat moment helaas.
En natuurlijk kan ik de rengalop niet meer doen, maar hij is er zo voor gemaakt en vindt het zo leuk dat ik opties wil bekijken om veilig uit te bouwen.

Nu was ik aan het kijken naar een nieuw bit (iets met bijna jarig zijn), en viel mijn oog weer op de goldenwings, dubbel gebroken. Ik zag ook dat hij er in een ophaal trens uitvoering is.
Ik heb vaker andere paarden met bosbit & dubbele teugel gereden en dat werkte toen goed. Dat zou dan ook mijn plan zijn met dit bit. Maar ik wil het wel nog als gewoon bit kunnen gebruiken.
Kan ik er dan nog steeds als normaal bit mee rijden in de bak? Dus zonder externe inwerkingen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Dubbel gebroken ophaaltrens als bosbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 08:08

Ik reed met een pelham buiten. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is.

Ik denk dat je met schakelen tussen rengalop en gewone galop ook nog wel wat kunt winnen aan gehoorzaamheid. Eerlijk gezegd zou ik liever de rengalop achterwege laten ipv naar een ander bit te grijpen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Dubbel gebroken ophaaltrens als bosbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 08:39

rengalop op vaste paden laat ik sowieso achterwege. Of met anderen er naast.
Maar kan zeker wel proberen schakelen in galop.
Helemaal weglaten vind ik minder leuk vooral voor hem. Hij kan er echt zo onwijs van genieten.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 23:32

Ik zie niet helemaal hoe je een ophaaltrens met twee teugels wil gebruiken. Dan lijkt een pelham (met uiteraard twee teugels) me logischer en duidelijker.