Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 22:52

rtl nieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

Zware toeristen mogen zich op het Griekse eiland Santorini niet meer laten vervoeren door ezels. Afgelopen zomer trokken dierenorganisaties aan de bel. De ruggen van ezels zouden zwaar te lijden hebben onder de zware toeristen.

Het Griekse vulkaaneiland heeft behoorlijk wat hellingen en steile trappen. Toeristen laten zich graag op de rug van ezels vervoeren. Het gevolg is dat de dieren ernstige rugproblemen of zitwonden oplopen.

Niet meer dan 100 kilo
Afgelopen zomer verschenen veel foto's van dieren met zware toeristen op hun rug. Dierenactivisten wilden dat er actie werd ondernomen. De Griekse regering heeft daar nu op gereageerd.

Het Griekse ministerie van Plattelandsontwikkeling en Voedsel heeft nieuwe voorschriften gepubliceerd. Ezels die gebruikt worden voor toeristenritjes, mogen niet meer dan 100 kilo tillen, of meer dan 20 procent van hun eigen gewicht.

Zwangere dieren ontzien
De eigenaren van de dieren zijn verantwoordelijk dat hun dieren in goede gezondheid zijn. "Onder geen beding mogen dieren ingezet worden als ze ziek, gewond of zwanger zijn. Of dieren van wie de hoeven slecht zijn onderhouden."

Daarnaast moeten de dieren genoeg voedsel en schoon drinkwater krijgen. Hun stallen moeten elke dag worden schoongemaakt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:05

Goed! Belachelijk dat je als super dikke toerist ook op zon klein ezeltje gaat zitten. Echt wagelijk. Kan me niet voorstellen dat je dat ook zelf niet bedenkt....

Naomie

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:10

Heb ooit de Samaria kloof in Kreta gelopen. Die was zo slecht te bereiken dat er halverwege ezels stonden. Als er wat met je gebeurde moesten die je de kloof uit sjouwen....

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Daynight
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-05-18

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 23:15

100 kg licht???? Bij mij zwaar.
Tot 75 kg vindt ik normaal

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 00:00

Ik vind 100kg nog steeds teveel. De ondergrond, het af te leggen hoogteverschil en de temperatuur in de zomer maken het nog steeds een hele flinke klus, die 100kg. Maar goed: iedere stap is er één!

En ik leg zeker de volle schuld neer bij diegenen die erop stappen. Als er geen jeeptocht naar boven mogelijk is en je bent niet in staat te lopen/fietsen: dan ga je maar niet!
Ik kan niet vliegen. Daar waar nodig pak ik een vliegtuig. Als dat onmogelijk blijkt ga ik toch ook niet aan een vogeltje hangen?

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 00:17

Nou inderdaad Palmera, ik denk er net zo over. Wat hebben die zware personen op zo'n ezeltje te zoeken. Ik vind het een kwalijke zaak dat die mensen dit zelf niet indzien.

ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 01:20

Nu de rest vd ezelellende in de wereld nog. Change the world one step at a time!

[o]

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110616
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 02:58

100 kg is nog steeds veel te veel.
Sowieso bizar dat mensen tegenwoordig niet veel zelfkennis hebben en te zwaar gewoon nog op een dier stappen. Denk vanuit het dier en niet vanuit jezelf.
En 'een ezel is een lastdier' gaat ook niet op. Geen idee wie dat ooit verzonnen heeft.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 04:47

Ik vraag me vooral af hoe ze die grens gaan bewaken van 100 kilo of meer. Ik zie het verschil niet tussen iemand die 95 kilo weegt en iemand die 105. Waarbij 95 natuurlijk ook al niet op een ezeltje moet gaan zitten natuurlijk...Maar goed, wat ik bedoel...het lijkt me vooral een papieren maatregel die in de praktijk niet uitgevoerd gaat worden.

Overigens zijn er nog eilanden waarbij ezels, paarden en muildieren de enige manier van vrachtvervoer zijn. Op Hydra bijvoorbeeld zijn geen auto’s toegestaan en zijn de dieren verantwoordelijk voor het vervoer van spullen.

Dat is op Santorini overigens niet het geval. Wij zijn vanaf de haven gewoon met de bus omhoog gegaan. Er zijn daar ook taxi’s en er is een kabellift omhoog. De ezels daar zijn echt voornamelijk voor de toeristen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:19

Vind dat er geen enkel persoon op zo n ezeltje moet zitten.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 07:39

Gewoon dat hele ezelgedoe daar afschaffen,maken ze maar stoeltjes liften :j

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:45

Ik vind 100 kilo nog te zwaar voor de ezels. Gelieve helemaal af schaffen of alleen maar voor kinderen tot 12 jaar.

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:46

Eender welke volwassene hoort gewoon niet op die ezelruggen te zitten.

Dat ze nu bv kinderen op die ezels laten rijden,tot daar aan toe,maar een volwassene?
Die ezels zijn,naar wat ik jaren terug zag,niet groot genoeg om volwassenen te gaan dragen.

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:59

Het is ook niet zomaar een ritje he? Het is van de haven naar het centrum een heuvel op via een soort trap met 680 treden.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:00

Dat mensen idd zo weinig zelfkennis hebben om gewoon te zeggen nee ik ben te dik, groot, gespierd voor die ezel. De teksten gaan voornamelijk over te dikke mensen maar oh we als je durft te zeggen dAt iemand dik is

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:21

100 of grens is vrij onzinnig. In het zelfde artikel staat ook een. 20% grens. De gemiddelde ezel zal misschien 300 kg wegen. Dan mag de toerist niet meer dan 60kg wegen. Dat zou voor de ezels een flink verschil maken.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:40

jansje73 schreef:
Ik vind 100 kilo nog te zwaar voor de ezels. Gelieve helemaal af schaffen of alleen maar voor kinderen tot 12 jaar.

En die kunnen tegenwoordig ook al aardig uit te kluiten gegroeid zijn.

Nee hoor, gewoon dat gewicht nog een eind omlaag en controleren met een weegschaal ernaast.
Toch jammer dat er niet vertrouwd kan worden op het gezonde verstand van de mens em dat dit nodig is.

En dan is het wachten op de eerste berichten uit Griekenland dat er opstootjes zijn ontstaan omdat het beledigend en discriminerend is.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:44

Naast de 100 kg grens is er ook een 20% van het eigen gewicht grens, en dan komt toch redelijk in de buurt van wat we hier normaal vinden? Gok dat de ezelmensen daar druk bezig gaan grotere ezels te krijgen zodat er wat meer draagvermogen in zit.

En wat betreft de mensen die op die beesten gaan zitten... Tja, veel mensen hebben geen benul en geen gevoel bij dieren. Als ze lopen is het goed toch? Pijn en ongemak zijn dingen voor mensen, niet voor vee.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:27

ellepel schreef:
Gewoon dat hele ezelgedoe daar afschaffen,maken ze maar stoeltjes liften :j


Die is daar :)

Ezeltjes zijn alleen maar een atractie. Dus echt niet noodzakelijk.


Afbeelding

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:25

Heel goed dat ze dit gaan verbieden , maar idd waar ligt de grens kwa gewicht ? Ik zie ook niet altijd op iemand 100, 105 of 95 kg weegt . Maar er word in iedergeval al wat gedaan

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 12:50

Vraag me af hoe het met de bovwnkamers van die dikkerds gesteld is dat ze uberhoupt met hun gewicht op een ezeltje gaan zitten.
Dan ben je toch gewoon gestoord!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:13

100 kilo? Ezeltje? 20% meer dan het eigen gewicht? Dat is toch nog altijd veel te zwaar? -O-

Ik zou eerder zeggen: 80 procent minder dan het eigen gewicht. Dan kunnen ze heel de boel gewoon afschaffen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 13:18

Popstra schreef:
Vraag me af hoe het met de bovwnkamers van die dikkerds gesteld is dat ze uberhoupt met hun gewicht op een ezeltje gaan zitten.
Dan ben je toch gewoon gestoord!!


Toch zie je hier ook mensen met 100 kilo op een paard kruipen..... paarden zijn veelal nog veel ongunstiger gebouwd om veel gewicht te kunnen dragen.

Toch zegt men dan hier: 'vrije keus van de bezitter' of 'dikke mensen zitten beter mee in de beweging dan dunne mensen die niet kunnen rijden'...

Wat moet je daar nou toch van zeggen?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:15

Riel schreef:
100 kilo? Ezeltje? 20% meer dan het eigen gewicht? Dat is toch nog altijd veel te zwaar? -O-

Ik zou eerder zeggen: 80 procent minder dan het eigen gewicht. Dan kunnen ze heel de boel gewoon afschaffen.


Dat zeggen ze ook toch. 20 procent van het eigen gewicht mogen ze dragen, niet meer dan dat.

Mars

Berichten: 33249
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Griekenland: Zware toeristen mogen niet meer op ezels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 14:18

Met 100kg op zo’n ezel gaan zitten dan ben je zelf niet goed in je pan :n Ik snap die zware mensen niet die daar aan beginnen. Elke stap is er één dus heel goed hopelijk wordt t ook gehandhaafd.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, dierenfan, Koko12345, Nalonyda en 60 bezoekers