[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:41

Waarom moet ik een ander zijn idee of manier proberen? Ik schrijf in mijn openingspost dat ik mijn paard zoveel mogelijk via R+ wil beleren en dat ga ik dan ook doen. Ik heb met andere paarden al andere wegen bewandeld en ik vind dit voor mij en mijn paarden het beste werken, het paardvriendelijkst en het leukst.

Heb al een paar keer met hem via een target geoefend. Dit was de eerste keer dat ik het in het zadel in de piste deed. Hij vind het allemaal superchill en helemaal niet erg dat ik op zijn rug zit!
Voor het mooie zou ik mss een iets langere target moeten hebben zodat ik niet naar voor hoef te leunen en hij ook zijn hoofd lager kan houden, maar ondertussen beweegt hij gewoon in de richting van de target zonder er erg naartoe te kijken.


We hebben het ook een keer buiten uitgeprobeerd :P Dit is ook gewoon de eerste keer buiten zonder dat iemand hem vasthoudt ofzo.
De eerste paar passen had hij target wel nodig, daarna begon hij eigenlijk zelf wel te stappen. Dus op sommige momenten was de stick overbodig, zoals hier misschien, maar hij leek er soms wel steun in te vinden.


Nu wil ik graag wel beginnen om er een startknop op te zetten, leren reageren op benen etc.
Hooo kent ie wel al.


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:32

Wat een leuke filmpjes! En wat briljant bedacht om het zo te doen. Zou het ook later nog kunnen helpen om je paard bij iets enge bijv. hem over de streep te kunnen trekken om toch weer in beweging te komen? Interessant.


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:15

Als hij iets eng vind wanneer ik ernaast sta is een handtarget makkelijk om hem te overtuigen verder te lopen. Je moet wel opletten dat je geen cirkeltje krijgt en hij gewoon telkens gaat stoppen om dan eentarget te kunnen doen om beloond te worden xD

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:25

ik vind het interessant jullei te volgen!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:51

Leuk topic :) Wat zijn je plannen in de toekomst? Echt serieus dressuur of gewoon rondhobbelen? Ik volg zelf de EE community ook, maar heb altijd het idee dat dit een bepaald type mensen zijn (no offence) die niet echt serieus rijden oid. Ook al doe ik zelf ook "veel" met r+ (op de grond), zie ik nog niet hoe je compleet zonder druk echt serieus kan rijden/trainen. Maar ik ben benieuwd naar je uitleg :)

...
Ik ben gerpiegorp

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:14

Visitor schreef:
Wat een leuke filmpjes! En wat briljant bedacht om het zo te doen. Zou het ook later nog kunnen helpen om je paard bij iets enge bijv. hem over de streep te kunnen trekken om toch weer in beweging te komen? Interessant.

Mijn ervaring met R+ is dat het paarden uiteindelijk sowieso wat zelfzekerder maakt. Want ze leren dat alle nieuwe leuk zijn, want die kun je aanraken, en dan krijg je daar koekjes voor <<)

Een vriendin van mij had een paard dat verkeersborden eng vond. Ze heeft hem geleerd 'op commando' verkeersborden aan te raken en wordt hij helemaal blij als hij er weer een ziet :+ Associaties zijn echt een ding!

Daarnaast is het (vanuit mijzelf in ieder geval) niet de bedoeling om je paard ergens doorheen te pushen, of om het voedsel als een soort chantage te gebruiken, waarna het paard nog meer strest dan eerst. Je leert ze juist dat ze dingen kunnen aangeven, en daardoor mis je minder kalmeringssignalen (kauwen, hoofd schuren, overspronggedrag).

freetorun schreef:
Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.
Kortom, ik ga je volgen!

De basis moet er eerst in zitten. Je begint bij clickertraining als het goed is met een voedselopvoeding. Dus, SSFF (= stand still, face forward) of hoofd weg = koekje. Dat wordt dan meteen het uitgangsgedrag van waaruit je verder kunt trainen. Als je paard het niet weet, weet hij dat dat altijd een veilige optie is. Beter dat dan willekeurig met bijvoorbeeld benen gaan gooien. Bovendien leert het ze dat hoofd in je zakken niet voor koekies zorgt, maar gewoon rustig naar voren kijken wel.


Kimmie25501 schreef:
GaelleS, ik vraag me af of je misschien wat meer toelichting zou willen geven waarom je de optie van Peetstap niet zou willen doen? Ik vind je manier van reageren nu een beetje kortzichtig en alleen kijkend naar je eigen hokje. Alleen maar interesse hoor!

Bij R+/clickertraining werk je in principe geheel zonder druk. Lichaamstaal in die zin is ook druk.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:51

Allemaal helemaal mee eens sokje. Het ging mij even specifiek om targetten vanuit het zadel met een target dat je zelf vast hebt terwijl je in je eentje op buitenrit bent. Dat vind ik goed gevonden.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 11:59

Thanks Sokje voor de hele uitzetting :P
Ik weet niet of ik heel ver zou gaan in dressuur maar wil hem wel zodanig hebben dat hij zijn lijf goed gebruikt. Maar om galop pirouettes te doen ofzo uiteindelijk is momenteel niet mijn doel, maar zou wel geniaal zijn eigenlijk. Gewoon om te tonen dat het kan.

Ik doe zoveel mogelijk met R+, soms kom ik ook wel ergens waar ik denk "oh oops" . Wil zo weinig mogelijk aversieve druk gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ik hem met R+ niet kan leren reageren op een beenhulp. Fysiek is dat zeker druk maar het gaat mij vnl om mentale druk :P

Mijn doelen zijn dat hij een makkelijk paard wordt waar ook andere mensen mee kunnen wandelen en omgaan, veel buitenritjes maken en boogschieten te paard.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 14:52

Na 2 sessies effectief oefenen op vertrekken in stap wanneer ik mijn kuiten aandruk + die 'kusgeluidjes' maak, leek hij het al te snappen. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat gaan.
Heb ik gedaan door target + de nieuwe cue aan te bieden tegelijk. Daarna eerst de nieuwe cue met vlak daarna de target voor zijn neus. En dan wat proberen zonder haha.

Hoo en achteruit gaan ook prima! Die achteruit leek hij van op de grond ook gewoon mee te nemen. Momenteel steek ik mijn vlakke hand uit waar hij het kan zien, en zeg 'achter'. Dat gaat op de grond heel goed en ging eigenlijk heel snel van op zijn rug ook.

Heb alleen nog maar een touwhalster, alle andere dingen passen niet rond zijn hoofd. Denk dat ik een sidepull ga kopen voor hem, omdat het mij het makkelijkst lijkt om links/rechts eerst daarmee aan te leren in combo met target en tegelijk of daarna sturen met zit.
Dan zijn we al weer een hele stap verder!

Heb ondertussen nog een tandje van hem gevonden :D

Afbeelding

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:14

Ik ga je volgen, wat ziet dit er relaxt en ontspannen uit zeg! Ik had helemaal nog nooit gehoord van deze trainingsmethode en ik heb even kort een beetje gekeken wat het inhoudt, maar ik vind het tot nu toe erg positief!
Ballie is ook wel een knap paard hoor!


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:14

Siesjuh schreef:
Ik ga je volgen, wat ziet dit er relaxt en ontspannen uit zeg! Ik had helemaal nog nooit gehoord van deze trainingsmethode en ik heb even kort een beetje gekeken wat het inhoudt, maar ik vind het tot nu toe erg positief!
Ballie is ook wel een knap paard hoor!

:)) Mooie onbewuste woordspeling!

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:18

Sokje_6 schreef:
Siesjuh schreef:
Ik ga je volgen, wat ziet dit er relaxt en ontspannen uit zeg! Ik had helemaal nog nooit gehoord van deze trainingsmethode en ik heb even kort een beetje gekeken wat het inhoudt, maar ik vind het tot nu toe erg positief!
Ballie is ook wel een knap paard hoor!

:)) Mooie onbewuste woordspeling!

:')
Ik had het op het moment van typen al gezien, ik vond het inderdaad een mooie woordspeling :D


Ieder einde is een nieuw begin :-)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 15:29

Thanks :D

Siesjuh schreef:
maar ik vind het tot nu toe erg positief!!


:') _O-

Effects

Berichten: 557
Geregistreerd: 26-08-05

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 09:12

Haha leuke woordspeling ja!
Leuke update Gaelle, ik ben benieuwd naar een filmpje van de nieuwe cues!

Les clickertraining, hulp bij gedragsproblemen & paard in training
http://www.effectief-trainen.nl

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 21:38

Nog niet opnieuw geoefend met het rijden, maar wel een keer laten wennen aan boog en pijlen :')
Mijn vriend mocht van zijn rug schieten (na er eerst al wandelend naast geschoten te hebben). Hij maakte er niet veel van. Heb ondertussen ook een hoofdstel gekregen, cadeautje van een vriendin, echt perfect!!!


Afbeelding

Afbeelding

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:55

Ik heb vorig jaar een paard wat volledig verknipt was ‘herbeleerd’ met een vriendin met clickertrainen.
Dit paard flipte echt volledig zodra je erop wilde stappen inmiddels, maar zelfs een mens met cap zien maakte hem bang.
Deze raakte in blinde paniek, sloot zich af en onplofte dan gigantisch.
Het paard is gekocht wetende dat hij dit issue had, en met engelengeduld en clickeren heeft ze er een geweldig paard aan.
Nu was het wel lastig, want dit paard is naast bang ook best wel een met een eigen mening en een tikkie dominant soms.
Dus de overgang van bang paard, naar een dappere puber die we langzaam grenzen moesten geven hebben we goed over na moeten denken.
Maar het was supergaaf, en het is haar allerbeste vriend geworden.
Na de overgang op clickeren heeft hij ook nooit meer een stap verkeerd gezet.
We zijn ook echt vanaf nul begonnen: los in de bak, en leren dat mensen leuk zijn.
Daarna ook het aanraken, het zadel, weer positieve ervaringen op doen en alles op zijn tijd, maar we waren met twee maanden maximaal echt klaar.
Toen kon ze er mee wegrijden zonder enige hulp. :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 22:12

Super cool Moonfish, wat een uitdaging moet dat geweest zijn! Haha, ja als hij niet meer afgestraft wordt dan zullen er ineens heel wat dingen tot uiting zijn gekomen :) Twee maand is nog best snel!! Beste is vaak van nul beginnen en herbeleren, ook met niet-trauma paarden. Maar das een lastige nog. Want waarom zou iemand opnieuw beginnen met wat goed gaat? Vind het daarom heel leuk met eentje die echt gewoon nog niks geleerd had.
Het

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 22:39

Leuk, positief beleren. Ik vond de tips van Peetstap zelf wel heel leuk, maar goed, wat jij ermee doet is aan jou.
Ik heb pasgeleden bij een ander paard voorwaartse hulp gegeven, en toen uitgebreid beloond als hij erop reageerde. Heel leuk, paard snapte het veel beter, had ik het idee en vond het ook heel leuk :) Jouw paard lijkt het ook leuk te vinden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:11

Het was een uitdaging, maar gaaf!
Hij had op een bepaald punt wel dat hij brutaal werd, we moesten steeds langer wachten op positief gedrag, hij had toen wel even grenzen nodig.
Toen heb ik er kort een stukje parelli bijgepakt, hij had op een gegeven moment geleerd dat hij gewoon stil stond.
Ja en toen moest de puber (5 jaar) langzaam aan het werk onder zadel, en begon hij lastiger te worden, door achteruit te gaan lopen met opstijgen.
We hebben hem mentaal genoeg nadenktijd gegeven, niet teveel gedaan maar toen heb ik maak gewenst gedrag leuk, fout gedrag stom kort gebruikt.
Als in wilde hij achteruit heb ik hem achteruit laten lopen tot hij zelf dacht nah hier vind ik ook niks aan, en net langer dan hij zelf zin had.
Dat heb ik denk ik 3x hoeven doen toen was dat gedrag over, ik maakte dan wel het verschil heel groot.
Dus als hij dan braaf was uitbundig laten weten hoe knap het was, en direct weer over op de vertrouwde methode.

Ik heb ook de circling game kort gedaan, maar dat was omdat hij aan de longe totaal geen respect voor mensen had.
Maar ok, dit paard was al door meerdere cowboys onder handen genomen waardoor hij dus ook tig keer succes had gehad met dat gedrag.
Toen heb ik denk ik 2-3 keer circling game gedaan met hem, want je zag dat hij het dondersgoed begreep maar er echt vol tegen in ging.
Maar dit paard had de stempel staatsgevaarlijk, en mijn vriendin moest er wel veilig op kunnen terwijl we wisten hoe keihard hij af kon gaan.
Maar dat cirkelen, ik heb het hooguit 3x 10 minuten moeten doen.
Toen snapten we elkaar weer, had hij weer alle respect voor me en durfde ik mijn vriendin zonder zorgen er op te laten.
Maar dat circling game stuk en dat achteruit lopen kwam pas later, toen hij meer zelfvertrouwen kreeg en het gevraagde echt al bevestigd was.
Maar dat was echt zo doorbroken, je zag ook dat hij toen behoefte had aan grenzen maar eerder dan dit stadium had ik dat ook niet moeten doen.
Ik heb hem zelfs moeten leren dat stem verheffen niet direct erg is, zodra je dat deed werd hij direct echt bang, of hij gigantisch op zijn flikker gehad had eerder.
Dus op een gegeven moment zijn we voorzichtig begonnen met corrigeren met stem, en als hij daar ontspannen bij bleef, en luisterde direct weer belonen met clicker.
Want een paard wat in paniek schiet als je je stem eens verheft is gewoon gevaarlijk in mijn ogen, er moet geen russische handleiding aan vast zitten.
Ofwel we hebben alles gedaan om er een paard van te maken waar iedereen gewoon mee overweg kan, en dat is onwijs goed gelukt.
Dit paard werd ook al nerveus bij het zien van een zadel, hij kende alles, maar werkelijk met niks had hij rust of vertrouwen.
Het zadel heb ik ook los in de bak geïntroduceerd, ik had het vast en liep in de bak.
Ik heb hem toen naar mij toe laten komen, en het enige waar ik voor beloond heb toen is interesse tonen in mij en het zadel.
Meer niet, zulke kleine stapjes hebben we gebruikt totdat hij er niks meer om gaf.
Het is ook gewoon een paard nu waar iedereen mee overweg kan, je kunt hem net als elk ander paard volledig normaal behandelen en ook eerlijk corrigeren.
Maar dat corrigeren leren vertrouwen hebben we dus ook erin moeten trainen, maar dat was wel nodig.
Zelfde met het bit en teugels, ik heb gemeen voor het echte opstappen bewust geregeld een foutje gemaakt door iets te hard de teugels op te pakken.
Want elke vorm van druk of dwang gaf angst, en hij moest toch leren dat dat soms per ongeluk kan gebeuren, en dat er dan echt niks aan de hand is.
Ook vasthouden met opstappen, ik ben hem bewust in stapjes stevig bij de teugels vast gaan houden met stemgebruik erbij, want dat vond hij verschrikkelijk.
Ja als je op wedstrijd staat, en iemand houdt even je paard vast kan deze persoon niet ruiken dat hij dat eng vind, dus ook dat hebben we rustig aan geoefend.
Door constant de stapjes behapbaar te houden, en hem binnen zijn groene zone te houden is het nu dus echt een onwijs makkelijk en lief paard.
We snappen ook niet zo goed waarom hij zo geworden is als hij was, het is gewoon een heel werkwillig lief paard die alles snel snapt.
Maar ik vermoed zelf dat hij daardoor overvraagd is ofzo, dat zijn lijf het wel kon maar zijn puppyhoofd nog niet en dat dat niet erkend is.
Hij krijgt ook nog steeds geregeld een week vrij om even alles te laten bezinken, dat heeft dit paard af en toe wel nodig.
Ofwel ik zeg met een volledig groen paard komt echt wel goed!
Je hebt een heerlijk blanco vel papier, wij hadden een doodsbang verknipt paard wat ook nog laat geruind was wat zichzelf steeds stoerder begon te vinden. :+
En ja ga dan de balans maar zoeken, het was echt onwijs interessant maar achteraf denk ik echt jezus waar zijn we toen aan begonnen haha.
Wat wel in ons voordeel was is dat de eigenaren er niks mee hadden, en we dus 1,5 week op zijn oude plek hem als eigen konden beschouwen.
In die 1,5 week besloten we dat dit too much was, maar dat we het konden proberen met clickeren.
Toen is besloten dat we dat gingen proberen, en dat we gingen ervaren hoeveel hij mentaal kon verwerken en hoe hij het op zou pakken.
Toen heb ik hem in heel korte tijd bewust echt heel, heel veel geleerd om te kijken hoeveel hij in zijn koppie kon verwerken.
Wel lettende op wat hij aankon, maar we moesten nou eenmaal binnen een week een knoop doorhakken en daarvoor moesten we dit wel weten. :(:)
Dat pakte hij zo onwijs goed op dat hij met haar mee mocht naar huis, en daar hebben we het gas flink teruggedraaid en hem eerst bij laten komen.
Maar man, dat moment dat je de vraag krijgt van je vriendin, die op dat beest moet gaan stappen straks:
“Ga ik hem kopen? En ga jij me helpen? Alleen kan ik dit niet doen.”
Tja dan ben jij ineens degene die de knoop doorhakt, en dan moet je vriendin er straks op en heb je zelf nog nooit ook maar één paard beleerd.
Nou dat was even hoofdpijn, maar ik ben zo blij dat we het gedaan hebben.
Soms komt er wat op marktplaats voorbij, en dan is het: nog eentje..
Zullen we het nog eens doen?
Ofwel het ruikt nog altijd naar meer, nog steeds wel want het was gewoon gaaf. :j

Ik blijf jullie volgen, leuk.
Het is echt een megalange post geworden, maar ik denk dat je het wel leuk vind juist om te lezen hoe ons avontuur een beetje gegaan is.
Zo niet moet je het ook zeker aangeven. :)

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 22:34

Thanks Avalanche. Peetstap beschrijft een hele andere manier van werken, vandaar. Tips mbt R+ zal ik zeker wel meenemen hoor of hoe ik iets in elkaar kan puzzelen op die manier :)
Het is zeker leuk om het kwartje te zien vallen bij hun haha :P

Moonfish: Haha dat geeft niet hoor XD Het is idd niet zo handig als ze angstig reageren als je eens wat luider praat. En ik doe zeker ook niet heel voorzichtig met Ballie. Hij is best wat lompe dingen gewoon ondertussen :P Wel zo handig voor als het een keer fout gaat. Zo een blanco blad is wel leuk. Alles wat hij doet of niet doet heb ik niemand anders voor te danken en ook niemand anders voor te verwijten xD Naja ok, ik heb wel les om het een beetje in goede banen te leiden. Clickertraining is eigenlijk simpel, maar het is best nog moeilijk soms. Ik vind het ook heel leuk om nieuwe dingen aan te leren of een nieuw paard te leren kennen. Een vriend van me zijn paard (Skadi) staat bij de mijne, en hij is er ook mee begonnen. Ik vind het echt een toppaard en heel leuk om mee te werken. Ze is 10 en eigenlijk nog maar een aantal maanden onder het zadel, en nu gaan we er dus de hulpen opzetten met clickertraining :)

Heb nog niet gefilmd maar heb wel enkele leuke foto's van vorige les met Janneke.
We gaan wat meer structuur geven voor mij en Ballie. Ben zelf niet zo een planner en wat chaotisch en Ballie wandelt dan braaf rond, maar om stap en stop, links en rechts eeeeeecht op cue te zetten gaan we het iets anders aanpakken.

We gaan kegels op de cirkel zetten en die leren targetten (dat doet hij al), nadien uitbreiden tot gewoon richting kegel zonder targetten, tot hij vlot rond stapt. Kegels kunnen al dan niet verder uit elkaar of hoeven niet per se in een cirkel. Als hij daar vlot op stapt kunnen we verder gaan met 'ho' en 'stap'. Dit gaan we ook zo doen voor Skadi.

Moet nog even bedenken of ik een nieuw fototopic maak of gewoon hier de foto's plaats...

Afbeelding

Niet zo voorzichtig dus.


Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 01:39

Ik heb het topic aangeklikt vanwege zijn naam!
Heb je de naam uit Game of Thrones?

Ik vind jullie er goed uit zien samen, ook fijn om aan het werk te zien!

Wave after wave

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 03:12

Haha ja! Hij was zwart met een stippelkont maar de hij is deels schimmel..

Thanks :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 08:27

Interesssnt hoe je het verder oppakt. Hoe ga je links en rechts op cue zetten? En ga je rijden met een neckrope of?

Hier zijn we vanaf de grond bezig met de tartgetstick om het verschil tussen stap/draf/stop op commando te zetten. Ben dus wel benieuwd naar jullie manier! :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:13

freetorun schreef:
Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.

Kortom, ik ga je volgen!

Hier ben ik ook benieuwd naar want dit kan simpelweg niet. Naast het te voedselgemotiveerde, kan je never nooit helemaal geen R- gebruiken. Als je denkt dat dit wel kan, dan heb je de betekenis van positive/ negative reinforcement niet goed begrepen.
TS, hoe rij je? Gebruik je helemaal geen been en teugels? hoe pak je zn hoeven op met uitkrabben? Hoe neem je hem mee uit de stal/ wei? Hoe vraag je hem om opzij te stappen bij bv poetsen?
Dit zijn allemaal voorbeelden waar je eigenlijk niet om R- heen kan, zelfs als je ook R+ gebruikt.
Negative staat voor niets minder dan de stimulus weghalen. Dus bij het geven van been tijdens het rijden: je geeft been (pressure) en wanneer hij voorwaarts gaat dan haal je de druk er vanaf (release) = dus negative reinforcement.
Iedereen, hou dus alsjeblieft in je gedachte dat positive en negative hier niet goed of slecht betekent. Het betekent namelijk niks meer dan iets (stimulus) er bij of er af doen..
positieve straf klink misschien ook vriendelijker, maar dit betekent slaan of schoppen.
Terwijl negatieve straf voor een kind bv betekent dat hij niet op de PlayStation mag omdat hij stout is geweest.

Iedereen gebruikt ze allemaal en daar kan je ook niet omheen (positive reinforcement, negative reinforcement, positive punishment, negative punishment). Maar alsjeblieft onthoud dat positive reinforcement niet beter is dan negative, gezien de verwarrende benaming.

Verder wel heel leuk paardje hoor TS en succes ermee :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, fro, schumiegirl, Vagabondo en 36 bezoekers