Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 16:15

Is er heel toevallig een Bokker die verstand heeft deze jurisische termen en op de hoogte is van het asbestbesluit?
We hebben een verschil van mening met de gemeente over een sloopvergunning. Situatie is als volgt: we willen onze oude schuur slopen, maar het dak bestaat uit asbest golfplaten. Dit is ca 47 m2. Het bijzondere is dat deze schuur op twee kasdastrale percelen staat. In het asbestbesluit staat dat je als particulier maximaal 35m2 per kadastraal perceel mag verwijderen, toch wil de gemeente geen sloopvergunning afgeven.
Het zou heel fijn zijn als je het antwoord kan onderbouwen met wetboeken ofzo.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:20

Dan is er wel wat meer info nodig. Oa: Hoeveel staat er op welk perceel en heeft de eigenaar van het andere perceel ook een vergunning aangevraagd?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Anoniem

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:32

Ik verplaats dit topic van Nieuws en maatschappij naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter :)

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:48

Als het om maar zo weinig m2 gaat, waarom heb je het er niet gewoon afgehaald en in de daarvoor bedoelde zakken afgevoerd naar gemeente. Hebben wij ook gedaan. Twee adressen op gegeven en klaar. Gratis en geen gezeur met gemeente.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:08

Polly schreef:
Dan is er wel wat meer info nodig. Oa: Hoeveel staat er op welk perceel en heeft de eigenaar van het andere perceel ook een vergunning aangevraagd?

Volgens mij is TS eigenaar van beide percelen.

koeien op de weg...


Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 18:13

GDG schreef:
Polly schreef:
Dan is er wel wat meer info nodig. Oa: Hoeveel staat er op welk perceel en heeft de eigenaar van het andere perceel ook een vergunning aangevraagd?

Volgens mij is TS eigenaar van beide percelen.

Helemaal goed
zelf zo maar weghalen is in onze gemeente echt niet mogelijk.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 18:15

Shanna schreef:
Ik verplaats dit topic van Nieuws en maatschappij naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter :)

Dank je

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:34

Ceetje_bokt schreef:
Is er heel toevallig een Bokker die verstand heeft deze jurisische termen en op de hoogte is van het asbestbesluit?
We hebben een verschil van mening met de gemeente over een sloopvergunning. Situatie is als volgt: we willen onze oude schuur slopen, maar het dak bestaat uit asbest golfplaten. Dit is ca 47 m2. Het bijzondere is dat deze schuur op twee kasdastrale percelen staat. In het asbestbesluit staat dat je als particulier maximaal 35m2 per kadastraal perceel mag verwijderen, toch wil de gemeente geen sloopvergunning afgeven.
Het zou heel fijn zijn als je het antwoord kan onderbouwen met wetboeken ofzo.


Geen sloopvergunning aanvragen en de bestaande daken goedkoop renoveren.
Later evt slopen of iets anders op bouwen.

Het is een rekensommetje wat een paar bitumen golfplaten kosten, maar bespaard op een sloopvergunning. Met vergunningen ga je geen gemeente krijgen die gaat meewerken. Met zaken daarna heb je ook de gemeente niet mee.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:39

Wij hadden hetzelfde, het gebouw werd hier ook als 1 gezien (je hebt nl maar 1 bouwvergunning nodig).
Anders zou iedereen die een gebouw overlappend over meerdere percelen heeft staan voor elke verandering meerdere vergunningen aan moeten vragen.
Zowel voor de sloop- als bouwvergunning hadden wij er ook maar 1 nodig en wordt het dus als 1 geheel (en 1 sloop) gezien.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:55

Brainless schreef:
Wij hadden hetzelfde, het gebouw werd hier ook als 1 gezien (je hebt nl maar 1 bouwvergunning nodig).
Anders zou iedereen die een gebouw overlappend over meerdere percelen heeft staan voor elke verandering meerdere vergunningen aan moeten vragen.
Zowel voor de sloop- als bouwvergunning hadden wij er ook maar 1 nodig en wordt het dus als 1 geheel (en 1 sloop) gezien.

Dat klinkt ook wel logisch ja.

koeien op de weg...

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:37

Allereerst: we willen de sloop van het dak volgens de regels doen en die regels zijn dus niet duidelijk voor onze gemeenteambtenaar en de wethouder.
Bedankt voor alle suggesties, maar ik wil graag weten van iemand die er verstand van heeft hoe het zit. Het gaat om de laatste regel van de spelregels van het verwijderen van asbest. Afbeelding Hoe kan ik dit anders lezen dan wat er staat. Gemeente gooit het op ‘erf’, maar een erf kan bestaan uit verschillende kadastrale percelen. En dat is bij ons het geval, we hebben er zelfs vier :D met alle vier een eigen nummer. Deze schuur moet helemaal weg en er komt op een andere plaatst een nieuwe schuur.

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:42

Zou je dit niet voor kunnen leggen aan een saneringsbedrijf? Neem aan dat zij dit vaker meemaken

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:49

Ik denk dat je eerst de landelijke wetgeving erop na moet slaan. Waar je nu naar refereert is een uitleg van de wet (het is volgens mij geen lokale regel namelijk denk ik) en daar kun je nooit rechten aan ontlenen. Je zult dus eerst moeten kijken of je volgens de wet daadwerkelijk 35m2 per particulier per perceel zelf mag verwijderen. Is dat het geval, dan sta je al sterker.

koeien op de weg...

Ibbel

Berichten: 49073
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:52

Waarom zou je je eigen gezondheid en veiligheid op het spel zetten voor 47 m2 asbest? Je gaat de hele schuur slopen zeg je, laat het gewoon door een bedrijf doen. Zó duur is asbest verwijderen echt niet.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:55

De ellende met de saneringsbedrijven is dat ze echt idioot hoge prijzen vragen en we hebben ook maar drie offertes ontvangen. Het schijnt dat onze gemeente bekend staat als heel erg zeikerig waardoor veel bedrijven hier niet willen werken. Dit hebben we van degene die het monster (ook een leuke grap: ruim €500 met een mooi in kleur geprint rapport) heeft genomen. Hij gebruikte zelf de term asbestmaffia. Dit klusje is een lachtertje voor een bedrijf, maar de offertes variëren van €2300 tot €1500 ex btw. Voor een ochtendje werk.. er zijn ochtenden dat ik het niet verdien. Ik gun iedereen een belegde boterham, maar er hoeft geen bladgoud op. Ik denk dus dat een bedrijf het heel graag van ons over neemt.

@GDG dit is een foto van een pagina van het ministerie van infrastructuur. En dit is een uitleg van de wet in taal zodat bijna iedereen het begrijpt. Behalve dan de meneer van de gemeente, die ook niet naar mijn uitleg wilde luisteren en drie keer bleef herhalen waarom die toevoeging aan de wet er was bijgezet. Iets met bedrijven die een paar keer 35m2 weghaalden bij een particulier.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:07

Mijn man, die sloopmeldingen afhandelt bij de omgevingsdienst, en ook met asbest een eigen inventarisatiebedrijf heeft gehad, zegt dat ze in principe gewoon met die 35m2 per kadastraal perceel moeten rekenen. Dat staat in de wet / besluit.

Een omweg zou volgens hem kunnen zijn om 2 sloopmeldingen, dus 1 per perceel, in te dienen. Maar ik weet niet of dat nu nog kan aangezien je al een geschil hebt.

En anders misschien de rechtsbijstand inschakelen.

De pest met asbest inventarisaties en sanering is, dat er zo ontzettend veel regels zijn en certificeringen behaald/behouden moeten worden, dat het daardoor zo duur is. Dat rapportje van 500 euro is echt geen gekke prijs. Mijn man is er ook mee gestopt omdat het allemaal niks mag kosten en bijna altijd een hoop gezeik oplevert. Hij was het beu :P
Laatst bijgewerkt door Prairy op 12-10-18 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:08

Ceetje_bokt schreef:
Allereerst: we willen de sloop van het dak volgens de regels doen en die regels zijn dus niet duidelijk voor onze gemeenteambtenaar en de wethouder.
Bedankt voor alle suggesties, maar ik wil graag weten van iemand die er verstand van heeft hoe het zit. Het gaat om de laatste regel van de spelregels van het verwijderen van asbest. [ [url=m/YJego0.png]Afbeelding[/url] ] Hoe kan ik dit anders lezen dan wat er staat. Gemeente gooit het op ‘erf’, maar een erf kan bestaan uit verschillende kadastrale percelen. En dat is bij ons het geval, we hebben er zelfs vier :D met alle vier een eigen nummer. Deze schuur moet helemaal weg en er komt op een andere plaatst een nieuwe schuur.


eerst circa 30 m2 verwijderen voor een perceel. Omdat je ook wilt slopen gaat alles op een vergunning en over de 35 m2. dus niet slopen en vervangen door bitumenplaat.
Een tijd later doe je het andere perceel. na het verwijderen van het asbest kan je je sloop of herbouw vergunning aanvragen.

Je komt in de problemen als je alles in een keer wilt doen, of je moet voor het resterende deel een bedrijf vragen.

doorrdat je binnen de 35 m2 per perceel blijft hoef je niet de verantwoording af te leggen of de uitleg van de wet aan de gemeente. Ik hoop dat je het begrijpt. De wet laat niet toe om grenzen te verkennen. "Binnen de wet het in twee keer te doen" voorkomt toetsing en je probleem.

Dus in twee keer asbest renoveren en dan pas bouw of sloopvergunning. Ik ben niet tegen het opzoeken van grenzen wel tegen moedwillig overschrijden.

Bij controle ben je goed. bij de 2e weet ik niet maar ben geneigd je gelijk te geven. Bij aanvraag van een sloopvergunning moet een ambtenaar je gelijkgeven en de vergunning afgeven, dat gaat niet gebeuren. Je kan overwegen na de eerste stap de vergunningen aan te vragen maar ik ben bang dat de gemeente blijft steigeren.

Om je niet in je eigen voet te schieten is het verstandig om te onderzoeken wat de gevolgen zijn bij een overtreding.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:25

Bij het zelf saneren moesten wij aangeven op welk adres wij het wilden afvoeren, niet welk perceel. Nu moet ik zeggen dat het in het asbestbesluit inderdaad duidelijk staat per kadastraal perceel. Al kon ik niets vinden over één gebouw dat op twee percelen staat. Je hebt dan natuurlijk ook maar 1 huisnummer, 1 adres. Ik denk dat ze daar hier ook moeilijk over gedaan hebben.

Op het formulier dat wij ontvingen stond zelfs dat je maar 1x 35m2 per adres mocht afvoeren. Iets anders dan dat er in het asbest besluit staat.

Ik denk dat je ergens wel sterk staat, maar wil je die strijd gaan leveren? Ik denk dat je zal moeten gaan kiezen tussen zelf 35m2 saneren en dan 12m2 via een ander adres. Al denk ik dat dat link is aangezien ze jullie en jullie adres al kennen nu.

Of inderdaad via een bedrijf. Of je dan 12m2 door het bedrijf laat doen (en zelf 35m2) of de volledige 47m2 door het bedrijf zal misschien ook weinig in kosten uitmaken.

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 20:43

Prairy schreef:
Mijn man, die sloopmeldingen afhandelt bij de omgevingsdienst, en ook met asbest een eigen inventarisatiebedrijf heeft gehad, zegt dat ze in principe gewoon met die 35m2 per kadastraal perceel moeten rekenen. Dat staat in de wet / besluit.

Een omweg zou volgens hem kunnen zijn om 2 sloopmeldingen, dus 1 per perceel, in te dienen. Maar ik weet niet of dat nu nog kan aangezien je al een geschil hebt.

En anders misschien de rechtsbijstand inschakelen.

De pest met asbest inventarisaties en sanering is, dat er zo ontzettend veel regels zijn en certificeringen behaald/behouden moeten worden, dat het daardoor zo duur is. Dat rapportje van 500 euro is echt geen gekke prijs. Mijn man is er ook mee gestopt omdat het allemaal niks mag kosten en bijna altijd een hoop gezeik oplevert. Hij was het beu :P

Super! Dank je voor jouw reactie. Inmiddels contact met de wethouder en hij heeft een voorstel gedaan en inmiddels hebben we weer een tegenvoorstel gedaan en dat is ... twee sloopmeldingen doen, één per perceel. Ik ben misschien een gekke, maar als ik zeker weer dat ik gelijk heb (en jouw man bewijst dat ook) dan kan ik er niet tegen als iemand niet wil luisteren en de indruk wekt dat ik een dom wicht ben.
De strijd ga ik voorlopig even aan, want dan kunnen we veel geld besparen (jullie willen niet weten hoe duur de nieuwe schuur is, maar wel heel mooi)
Ik ga helemaal niets illegaal doen en in het allerergste geval laten de hele bende slopen door een bedrijf, maar doe het liever zelf. Ik ga geen rechtszaken beginnen want die tijd hebben we niet.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:47

Ceetje_bokt schreef:
Prairy schreef:
Mijn man, die sloopmeldingen afhandelt bij de omgevingsdienst, en ook met asbest een eigen inventarisatiebedrijf heeft gehad, zegt dat ze in principe gewoon met die 35m2 per kadastraal perceel moeten rekenen. Dat staat in de wet / besluit.

Een omweg zou volgens hem kunnen zijn om 2 sloopmeldingen, dus 1 per perceel, in te dienen. Maar ik weet niet of dat nu nog kan aangezien je al een geschil hebt.

En anders misschien de rechtsbijstand inschakelen.

De pest met asbest inventarisaties en sanering is, dat er zo ontzettend veel regels zijn en certificeringen behaald/behouden moeten worden, dat het daardoor zo duur is. Dat rapportje van 500 euro is echt geen gekke prijs. Mijn man is er ook mee gestopt omdat het allemaal niks mag kosten en bijna altijd een hoop gezeik oplevert. Hij was het beu :P

Super! Dank je voor jouw reactie. Inmiddels contact met de wethouder en hij heeft een voorstel gedaan en inmiddels hebben we weer een tegenvoorstel gedaan en dat is ... twee sloopmeldingen doen, één per perceel. Ik ben misschien een gekke, maar als ik zeker weer dat ik gelijk heb (en jouw man bewijst dat ook) dan kan ik er niet tegen als iemand niet wil luisteren en de indruk wekt dat ik een dom wicht ben.
De strijd ga ik voorlopig even aan, want dan kunnen we veel geld besparen (jullie willen niet weten hoe duur de nieuwe schuur is, maar wel heel mooi)
Ik ga helemaal niets illegaal doen en in het allerergste geval laten de hele bende slopen door een bedrijf, maar doe het liever zelf. Ik ga geen rechtszaken beginnen want die tijd hebben we niet.


dus het gaat bij de wethouder ordinair om geld

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 20:57

Die twee sloopmeldingen doen is ons voorstel hè? Dus dat durf ik niet te zeggen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:29

Ceetje_bokt schreef:
Die twee sloopmeldingen doen is ons voorstel hè? Dus dat durf ik niet te zeggen.
fijn dat het is opgelost, dit zijn gewoon stressvolle dingen omdat je vroeg of laat toch weer een handtekening onder bouwplannen nodig hebt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:13

Hopelijk gaan ze akkoord met het tegenvoorstel. Gelijk heb je hoor dat je probeert om het geld uit te sparen! En wij gaan inderdaad ook een nieuwe schuur zetten en een nieuw huis … ik weet wat het allemaal kost :wow: Het laten doen kan altijd nog. Soms werkt het om gewoon even door te zetten en niet alles klakkeloos aan te nemen.

En natuurlijk gaat het ook om een deel meer geld voor de gemeente. Zo willen wij met ons huis in plaats van 15 meter van de as van de weg, naar 9 meter van de as van de weg.
De nokhoogte van de schuur willen we wat hoger dan dat het volgens het vergunningsvrije mag.
Kan allemaal zolang we maar extra leges betalen.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:51

Graag gedaan :) Ik hoop dat je eruit komt met de gemeente. Kost inderdaad bakken met geld. Zelfs met connectie kregen wij een offerte van ik meen 2300 euro om een dakje van een schuurtje van 35m2 te laten saneren (we hebben er zelf al 1 van 35 van de garage af gehaald).

En pak niet alleen het asbest, maar vooral ook jezelf goed in, huur als het even kan goede gelaat maskers. En dan een wegwerp overall aan en alles dicht tapen (polsen, schoenen etc).

Succes :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5166
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Verschil erf en kadastraal perceel en asbestverwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-18 07:33

Dank voor alle tips en Prairy die goede maatregelen nemen, waren we zeker van plan. Nogmaals bedankt en helaas is de wethouder nu een week met vakantie dus een antwoord van hem op ons tegen voorstel gaat nog even duren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Irene793, MaiMai, Morpheus81, Rubinstein en 68 bezoekers