Bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 17:22

Ik ben van plan om dit weekend mijn stuk grond in te zaaien met barenburg horse master.

Heb dus het graszaad en bemesting liggen.

Maar hoe lang moet ik 'wachten' tot er een paard op mag? Hoor verschillende meningen.

In eerste instantie wou ik alles inzaaien, beter alles in 1 keer. Maar aangezien er een track rond komt (paddock paradise idee) heb ik zoiets van heeft toch geen nut om alles in te zaaien. Ze lopen dat toch kapot. En ik wil ook geen risico's op koliek hebben als er te vlug van gegeten wordt, als er op de 'paddock' en track ook dat nieuw gras staat.

Nu dacht ik dus, als ik de paddock en track alleen bemest ivm mogelijk onkruid, en de 'weide' dan bemest en inzaai, kan dat? Ofja heeft dat nut? Of zeg ik nu iets geks :')

planning is om ergens tegen lente/zomer het toegankelijk te hebben zeg maar, al is het enkel de paddock + track.

Edit: momenteel is het 1 grote zandvlakte. Er is gebosfreesd, diepfreesd, en gevlakt.

Every accomplishment starts with the decision to try.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:35

Waarom zou je iets bemesten als het niet ingezaaid wordt??
Een nieuwe weide is kwetsbaar. Beste moment om in te zaaien is september of maart/april. Ideaal is eerst een keer maaien voordat de paarden er op lopen zodat de wortes steviger zijn.


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 17:48

Nouja, in mijn hoofd leek het logisch dat als de grond bemest is het ook minder aantrekkelijk zou zijn voor onkruid, maar dat maakt dus niks uit :+

Ik heb eigenlijk geen idee hoe snel gras groeit. Als ik nu bemest, en inzaai, dan lekker met rust laten tot, pakweg mei/juni, 1x maaien en dan zou het wel gangbaar zijn?

Ben gewoon bang dat het alsnog te eiwit rijk zal zijn mocht ik er in de zomer al iets opzetten, als de toekomstige track en paddock ook met 'vers' gras staat.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:51

Je mag nu niet meer met dierlijke mest bemesten (dat mag tot 31 augustus of half september, afhankelijk van de grondsoort), en kunstmest strooien is funest voor kiemend gras. Dus het bemesten moet je overslaan. Volgend jaar na 1 februari mag het weer. Maar ik zou tot april oid wachten...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:59

Een heleboel onkruiden zijn ook blij met bemesting :9
Nu nog inzaaien is een gok, het duurt ongeveer 10 dagen voordat de eerste grasjes zichtbaar zijn, maar dan zijn we ver eind oktober dus dan is het goede weer om te groeien ver voorbij.
Om te groeien moet het én warm genoeg zijn, én vochtig genoeg zijn, vandaar de voorkeur voor september of maart/april.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:16

Ik heb een zak mest bestemd voor een paarden weide. Neem aan dat dat onder kunst mest valt?

Onze loonwerker raadde juist aan om eerst te mesten en dan te zaaien. Hier hebben coniferen gestaan, wat dennen, kerselaren, acasia's (geen idee hoe je het schrijft :+ )
Was eigenlijk gewoon 'bos'.

Every accomplishment starts with the decision to try.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 07:31

Bosgrond is over het algemeen vrij schraal inderdaad, en verterende houtresten nemen ook nog wat voedingsstoffen weg. Alleen is nu nog bemesten wel aan de late kant, voor dat het gras goed en wel kan gaan groeien is het winter.
Zaaien zou nog wel kunnen, ze verwachten nog zeker een week mooi weer. Je moet dan wel opschieten en er niet nog een week overheen laten gaan.

Bij bosgrond is het ook verstandig om een keer de pH te testen. Vaak is deze grond wat aan de zure kant.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 11:51

Heb het dit weekend klaar gekregen :+

Met tijd komt raad zullen we voor nu maar zeggen zeker.

Mocht niet alles gepakt hebben kan ik in het voorjaar eventueel nog wat doorzaaien.
Eerste keer dat ik het zelf doe, dus is altijd nog wel een beetje afwachten hoe het resultaat wordt. Al doende leert men :+

Every accomplishment starts with the decision to try.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers