Hoe verkoop je een pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 14:53

We hebben al een aantal maanden een D-pony te koop. Super braaf in de omgang, merrie, 11 jaar. Zit geen kwaad in, echt een zacht ei. Kan goed met andere paarden, alleen te laden, te scheren enz. Bokt en steigert niet, niet schrikkerig enz.
Makkelijk op buitenrit, echt goed verkeersmak. En ze wordt nooit moe, altijd lekker voorwaarts ook.

Daarbij nog erg mooi om te zien, slank en sierlijk.
Dressuur heeft ze alleen wat winstpunten in de B gehaald, verder is er weinig mee gedaan qua dressuur.
Kan springen als de beste, M gelopen. Wisselt zelf van galop na de sprong, denkt mee over wanneer ze af kan zetten.
Alleen komt met dat springen haar Arabische temperament tevoorschijn en gaat ze als een speer. Is daarbij bijna niet te houden wat de doelgroep dus echt klein maakt. Door haar postuur moet de ruiter niet te zwaar of te lang zijn, maar om een parcours te kunnen springen kan een kind van 10 haar echt niet rondsturen.

We gunnen haar echt een leuk nieuw baasje, zijn al een stuk gezakt in prijs, maar hoe krijgen we haar nu verkocht?


Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:57

Goede foto’s ( echt goede foto’s!) maken van stand, draf en galop.
Een filmpje in alle gangen en tijdens een sprong.

Zorg dat ze mooi gepoetst en zelfs wellicht ingevlochten is. Dat geeft een sjieke uitstraling.

Waar staat de pony?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:02

Je moet dus iemand treffen die er op past en haar kan rijden, dat is best specifiek en daardoor valt ze voor veel mensen al af natuurlijk. Ik ben wel benieuwd naar foto's en wat jullie VP nu is want wij zijn zelf rustig aan het kijken naar een pony en ik vind sommige prijzen toch echt veel te hoog voor D/E pony's. Een simpel gereden pony die mee kan op buitenrit vind ik bijvoorbeeld geen €4.000 of meer waard..

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:04

Hoe groot is ze? En wat heb je er als vraagprijs op staan?

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Anoniem

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:21

Even vanuit een andere hoek: waar adverteer je?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:24

De vraag is dus waar je een ruitertje vindt dat sterk genoeg is en niet te groot.
Dat lijkt me inderdaad heel lastig.
Zijn er niet Facebookgroepen e.d. juist voor springpony's? Omdat de doelgroep zo beperkt is, denk ik dat je daar meer kans hebt dan op Marktplaats o.i.d.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 15:35

Ze is 146,5.
Meer filmpjes dus, gaan we doen!
We begonnen op 5250, toen 4750 en nu 3900.
Omgeving Den Bosch.
Diverse verkoopgroepen op Facebook, heeft op sporthorses gestaan, en staat op marktplaats.
We hebben vorige week de advertentie aangepast, minder over het springen en meer op recreatief gericht in de hoop dat dat ander soort mensen aantrekt.
Ik kijk zo of ik een foto geplaatst krijg.
Het probleem is dat sommige (verwende!) kinderen perse willen gaan springen, ouders hebben er weinig verstand van en denken dat hun kind fantastisch kan rijden. Mijn advertentie is echt eerlijk, en ik zou haar ook echt niet verkopen aan iemand die er na een week al geen plezier meer in heeft omdat de pony "teveel" blijkt te zijn.
Nou, na het eerste sprongetje zie je zo'n kind verkrampen en naar voren leunen, bij deze pony betekent dat "jippie, we gaan racen!".

Buiten het rijden is het echt zo'n lieverd, kunt het touw aan een peuter geven om met haar te gaan wandelen bij wijze van spreken.

girlyggirl

Berichten: 3092
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:36

Vind de prijs aardig stevig voor een pony zonder raspapier en laag gekwalificeerd van 11 jr oud.. kan me voorstellen dat dat afschrikt?

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:41

Hmm ja je vraagprijs is ( nog steeds) aan de hoge kant.
Dat zal er zeker mee te maken hebben dat je juist ambitieuze ouders ( }:0 ) treft die hun kindjes overschatten qua rijden ipv een recreatieve ruiter die zo nu en dan een wedstrijd zou willen starten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:00

Probeer het eens in lokale club en kring bladen.

en ja de prijs ik zou het er nooooit voor uitgeven!.

heb je al eens aan de endurance en of cross ruiters gedacht daar zie je veel van zulke ponys alleen tja een onverschrokken stoere tiener moet je gewoon tegen het lijf lopen....dat is niet te forceren.

En wat gericht trainen en lessen bij een goed instructeur en door blijven zoeken naar een koper.

Blijf vooral eerlijk met een redelijke prijs dus nog veeeel minder hoge vraag prijs.

( staat hij echt op je rug,ga er mee naar een veemarkt of handelaar)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:04

Wat ik lees is dat de pony alleen met springen erg enthousiast word een verder heel braaf is. Een brave kinderpony is z'n gewicht in goud waard.
Misschien meer richten op de recreatie ruiter?

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

rien10
Berichten: 14565
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:05

Ach, die vraagprijs? Ik zie wel “gekkere” dingen. Vraagprijs zou ik niet veranderen. Wel je plaats en manier van adverteren. Eventueel een handelaar inschakelen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:11

Kan je er alleen het bos/duinen mee in met een iets wat onzekere ruiter? Zou ze een volwasene van 58KG kunnen dragen?

Ik denk dat ik weet om welke advertentie het gaat. Ben hem namelijk zelf nog tegengekomen. Vond de pony voor mijzelf heel interessant, maar helaas is het net te vroeg.

Persoonlijk zou ik de prijs bij je advertentie zetten. Maar dat is mijn kijk als potentiele koper
Laatst bijgewerkt door FatCat op 12-10-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:15

Ze is inderdaad nogal aan de prijs. Heb de ad even opgezocht, je hebt ook geen duidelijke foto's. Foto's zijn donker, vanuit een rare hoek of screenshots. Professionele foto's in de knotten geven een heel ander beeld. Hoewel ik namelijk erg van de chique types hou, zie ik nu voornamelijk een wat ielige onbespierde pony. Ook zie ik meer een opgewonden standje dan een braverik.

Voor een brave pony wil men best wel wat betalen(Maar denk eraan dat recreanten vaak ook een recreatie budget hebben). Maar zorg dan wel dat het beeldmateriaal overeenkomt met je verhaal.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:18

Voor die vraagprijs zal je iemand tegen moeten komen die graag springt, dan is ze de VP wel waard denk ik. Ik zou het er zelf niet voor betalen omdat wij een leuke veelzijdige pony willen en het springen voor ons niet van groot belang is. Je zit gewoon met het feit dat je iemand moet hebben die niet te groot en te zwaar is, haar kan rijden een D pony zoekt, én bij wie het van belang is dat ze M springen is. Onmogelijk is het niet maar ik snap wel dat ze niet snel verkocht is.

rien10
Berichten: 14565
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:21

Ik lees steeds “prijs” en “budget”. Zit ik dan echt zo hoog met mijn ideeën voor een goede springpony?
Ok, t is geen allrounder (want B dressuur) maar een M springpony hoeft toch niet voor € 2.000,— weg?


yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:26

De pony heeft geen papieren? Ik vind de vraagprijs iets te hoog. Zal eerder 3500,- doen, wel met wat ruimte voor onderhandeling. Dus dan zal de verkoopprijs nog wat lager liggen. Voor iets meer dan 4000,- kun je ook wel hoger geklasseerde allround sportpony’s kopen met papieren die makkelijk te rijden zijn.
Laatst bijgewerkt door yza1987 op 12-10-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:27

Rien tussen 4000 en 2000 euro zit nog veel verschil hoor. ( eerder zelfs nog veel meer)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:28

rien10 schreef:
Ik lees steeds “prijs” en “budget”. Zit ik dan echt zo hoog met mijn ideeën voor een goede springpony?
Ok, t is geen allrounder (want B dressuur) maar een M springpony hoeft toch niet voor € 2.000,— weg?

Maar aan een goede springpony heb je enkel wat als je hem rond kan sturen. En dan loop je hier tegen op:
Citaat:
Alleen komt met dat springen haar Arabische temperament tevoorschijn en gaat ze als een speer. Is daarbij bijna niet te houden wat de doelgroep dus echt klein maakt. Door haar postuur moet de ruiter niet te zwaar of te lang zijn, maar om een parcours te kunnen springen kan een kind van 10 haar echt niet rondsturen.


Daarbij wordt het dier dus niet optimaal voorgesteld. Dus dan moet je of veel geduld hebben, of anders voorstellen (dan bedoel ik niet gaan liegen) of de prijs aanpassen. Of een combi van die dingen.


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 17:30

Ik denk dat deze pony in de categorie zit van net iets te moeilijk voor de meeste ruiters (voor het springen dan) en net niet goed genoeg voor de ervaren/ambitieuze ruiter. Een ruiter die met deze pony goed rondraakt op wedstrijd krijgt genoeg pony's van anderen te rijden.
Eentje die wat minder hoog, maar wel braaf springt is gemakkelijker te verkopen.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 18:06

Jaa, jullie snappen mijn probleem nu ook.
Zitten wel papieren bij, maar niet heel bijzonder idd. Veel Arabisch bloed, 3/4 ofzo.

En toch, mijn dochter reed hiervoor bij de manege, waar je blij mocht zijn met 1 sprongetje per maand. Ze heeft echt alles geleerd op deze pony. Pony heeft zowel bij haar, als bij vorige Ruiter, M gesprongen.

We gaan de prijs aanpassen iig, even thuis overleggen. Iedere maand dat ze niet verkocht is kost ze me toch ook pensiongeld.
Bedankt voor alle tips weer!

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:19

Succes +:)+ +:)+

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:35

Als de pony M gesprongen heeft zal ik eigenlijk zelf wel denken dat die prijs wel zou kunnen. Het is namelijk een D pony dus zou internationaal mogen starten. (Weet niet of de pony zoveel talent heeft, en paard is wel 'al' 11. Dat is misschien wel weer tegenwerkend.)
Maar ik ken wel wat mensen die hun pony voor een redelijk hoge prijs te koop hadden gezet, was de pony ook wel waard, reed FEI wedstrijden. Pony stond wel echt maanden te koop maar werd uiteindelijk wel verkocht voor dezelfde prijs en kwam bij goede mensen terecht!

Wat nog zou kunnen helpen bij de advertentie is goede foto's! Echt hele mooie foto's van een goede fotograaf. Hierdoor worden veel meer mensen aangetrokken naar de advertentie. Dat is in ieder geval wat ik bij Facebook paardenadvertenties altijd zie dan. :D (Mooi paard met slechte foto's maar 10 likes, en mooi paard met fotoshoot foto's met 200 likes, ook al gaat het niet perse om de likes, houd dat wel meestal de advertentie hoog en worden mensen ook eerder verliefd op de pony om dan toch maar even te kijken :j )

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)

[o]

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 19:26

Die foto's gaan we van het weekend ook naar kijken, hebben jullie gelijk in.
En toen ze net te koop stond kwam er een handelaar kijken, die heeft staan filmen terwijl mijn dochter reed. Daarna werd er in het Engels getelefoneerd en kregen we een goed bod: de pony zou naar Saoedi-Arabië gaan. Dat bod hebben we afgeslagen. Ik geloof best dat ze daar in alle luxe verzorgd worden, gouden stalletjes met airco en grooms. Maar met een buitentemperatuur van 45 graden is lekker buiten op een sappige wei er niet bij natuurlijk.

Daar wordt zo'n pony met haar energie niet blij van. Tuurlijk kan ze na verkoop meteen doorverkocht worden maar dan heb ik in ieder geval mijn best voor haar gedaan.

Qua prijs vind ik het wel moeilijk. Heb pony's op stal weg zien gaan voor 2500, ging om een recreatie haflinger die regelmatig zo kon bokken dat het baasje er geen lol meer in had. En een net 4 jarige New Forest pony die nog niet zo lang onder het zadel is, ook 2500.

Als ik daarmee vergelijk mag ik toch wel meer vragen lijkt mij. Wat vinden jullie wel een reëel bedrag?

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe verkoop je een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:59

Kan best als je wel goede foto’s en een filmpje hebt ze de vraagprijs oplevert hoor.
Ik zou in de advertentie niet de nadruk leggen op dat ze heet word met springen.
Meer omschrijven als voorheen M springen, vereist dan wel een zekere ruiter.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeRekers, MairiMacBran, Nannetje7, nick_en_ik en 144 bezoekers