Wat moet ik met mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:39

Lastig hoor!
Eerlijk gezegd snap ik de berichten van mensen die een paard kopen dat totaal niet aan de wensen voldoet nooit zo goed :o Dan loop je later dus inderdaad tegen dit soort zaken aan...
Waarom wilde je moeder destijds zo graag kijken? Wat is er aan dit paard dat wel helemaal tof is? Dan zou ik proberen je daar weer meer op te richten. Misschien inderdaad terug naar dat gevoel, zoals Djali zegt.

Een bijrijder die er actief mee aan de slag gaat kan een oplossing zijn, maar kan ook erg veel gedoe geven.
Misschien zal dit bij je passen. En anders is het helemaal geen schande om te accepteren dat dit paard toch eigenlijk niet bij je past, en dat verkopen best een optie kan zijn.

Wat betreft het vergelijken met andere paarden; vergeet niet dat die vaak wel weer iets anders hebben wat niet ideaal is. Ook met een ander/rustiger paard kan je een keer een lastige periode hebben. Dat weet je waarschijnlijk best maar ik geef het voor de zekerheid even aan. Als het met je eigen paard niet zo lekker gaat lijken andere paarden al snel een stuk fijner.
Succes!

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 13:49

Djali: bedankt voor je reactie, wat je zegt is zeker waar. Misschien is het ook wel even een fase waarin ik zelf 'vroeger' erg mis een daardoor ook geen vooruit gang meer zie. Wat het gevolg hier van ook is, ik ga nu niet 123 beslissen om haar te verkopen. Ze staat niet in de weg en het is en blijft een geweldig paard.

Temeraire: Bo is ontzettend werkwillig, en dat is natuurlijk wel heel erg fijn. Verder is ze in de omgang heel braaf en gewoon erg lief. Kan je niet precies vertellen waarom ik haar gekocht heb, maar bij andere paarden die perfect aan de eisen voldeden had ik toch niet zo'n gevoel als ik bij haar had. Bedankt!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:11

Lisa_WB schreef:
Ze komt ongeveer een uur of 9 minimaal buiten, meestal langer. zo goed als onbeperkt hooi, handje pony brok met luzerne en olie.

Nog afgezien van de eigenschap van willen lopen die nogal essentieel is in een renpaard, zal de jouwe niet de eerste zijn die hyper de stuiter wordt van een tekort aan vit./min. dat handje brok geeft misschien zat energie maar niet genoeg vitamines en het resultaat kan zeker een flinke factor zijn in het drammen en willen blijven lopen. Voer eens een zak/emmer pavo vital leeg (100gram/dag) en kijk eens of er dan verbetering is.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 14:14

tamary schreef:
Lisa_WB schreef:
Ze komt ongeveer een uur of 9 minimaal buiten, meestal langer. zo goed als onbeperkt hooi, handje pony brok met luzerne en olie.

Nog afgezien van de eigenschap van willen lopen die nogal essentieel is in een renpaard, zal de jouwe niet de eerste zijn die hyper de stuiter wordt van een tekort aan vit./min. dat handje brok geeft misschien zat energie maar niet genoeg vitamines en het resultaat kan zeker een flinke factor zijn in het drammen en willen blijven lopen. Voer eens een zak/emmer pavo vital leeg (100gram/dag) en kijk eens of er dan verbetering is.


Bedankt voor je tip; die had ik nog niet eerder gehoord. Ik snap dat die eigenschap sterk aanwezig, ik ben me er van bewust dat die er ook altijd zal blijven, maar het gaat om het gedrag er om heen :)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:17

tamary schreef:
Lisa_WB schreef:
Ze komt ongeveer een uur of 9 minimaal buiten, meestal langer. zo goed als onbeperkt hooi, handje pony brok met luzerne en olie.

Nog afgezien van de eigenschap van willen lopen die nogal essentieel is in een renpaard, zal de jouwe niet de eerste zijn die hyper de stuiter wordt van een tekort aan vit./min. dat handje brok geeft misschien zat energie maar niet genoeg vitamines en het resultaat kan zeker een flinke factor zijn in het drammen en willen blijven lopen. Voer eens een zak/emmer pavo vital leeg (100gram/dag) en kijk eens of er dan verbetering is.

Dit inderdaad :j
Daarom mijn vraag. Een handje ponybrok is niet genoeg om alles uit te halen. Beter is om een geconcentreerde vitaminebrok te voeren. Welke, dat is even uitproberen. Er zijn er genoeg op de markt (Pavo Vital, Marstall Force, Vitalbix, Metazoa, enz.).
En heb je er wel eens over gedacht om magnesium bij te voeren? Daar worden veel paarden ook net wat minder hyper van.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:32

Misschien helemaal out of the box maar is je paard wel omgeschoold?
Ik weet het van onze dravers dat het best wel even duurt voordat je die omgeschoold hebt. Je geeft aan dat ze aan de hand wel heel braaf is, ze kan haar energie wel controleren. Associeert ze het rijden niet met de race?

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 15:36

@Amanda:

Hier had ik werkelijk nog nooit van gehoord, dat een vitamine tekort dit kan veroorzaken. Ze heeft en tijdje op Pavo Nerv control (?) gestaan maar hier reageerde ze niet op, toen op sportsupport, dat voeren ze hier op stal maar hier zaten helaas heel veel suikers in. Ik ga me er even in verdiepen, ook in het magnesium. Bedankt!!!

@liespower94: ze is wel omgeschoold, maar daar wisten de vorige eigenaren me verder niet veel over te vertellen. Ze associeert het niet met racen, daar waren we vrij snel achter. Enige wat je wel merkt buiten is dat ze absoluut niet ingehaald wil worden in galop, komt er een paard dichtbij veranderd ze zelf van spoor.

Wat me wel opgevallen is de laatste tijd is dat ze los minder explosief is. Eerst was het zodra ik haar los liet in de bak meteen rennen bokken en springen, en dat is nu helemaal niet meer. Dat deed ze eerst ook wel eens aan de longe, maar nu niet meer

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:39

Voer is zeker het proberen waard :j
Bijrijder is overigens ook zeker interessant om te overwegen.
Heel veel succes. Ik hoop dat je een oplossing vindt.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:39

Hoe zit je paard lichamelijk in elkaar? Ik heb zelf wel eens paarden voorbij zien komen die alleen maar hard gaan omdat ze niet anders kunnen (vanwege stijfheid of scheefheid) of kennen en zelf nooit hebben leren ontspannen onder het zadel. Vaak zit de oplossing in zo'n paard niet heel vaak voluit laten rennen, maar juist leren hun lichaam te gaan gebruiken en zorgen voor zwaardere oefeningen. De methode die ik zelf aanhoud is rechtrichten en klassieke rijkunst.

Zo heb ik een tijdje een paard getraind die constant onder je uitliep en constant harder wilde, er zat simpelweg geen rem op. Met dit paard veel geoefend met de verticale balans, buiging, schouderbinnenwaarts etc. Uiteindelijk is dit een ontzettend fijn buitenrijpaard geworden en kan hij zijn energie nu kwijt door even flink te verzamelen en dan weer te strekken.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 15:45

Whupp schreef:
Hoe zit je paard lichamelijk in elkaar? Ik heb zelf wel eens paarden voorbij zien komen die alleen maar hard gaan omdat ze niet anders kunnen (vanwege stijfheid of scheefheid) of kennen en zelf nooit hebben leren ontspannen onder het zadel. Vaak zit de oplossing in zo'n paard niet heel vaak voluit laten rennen, maar juist leren hun lichaam te gaan gebruiken en zorgen voor zwaardere oefeningen. De methode die ik zelf aanhoud is rechtrichten en klassieke rijkunst.

Zo heb ik een tijdje een paard getraind die constant onder je uitliep en constant harder wilde, er zat simpelweg geen rem op. Met dit paard veel geoefend met de verticale balans, buiging, schouderbinnenwaarts etc. Uiteindelijk is dit een ontzettend fijn buitenrijpaard geworden en kan hij zijn energie nu kwijt door even flink te verzamelen en dan weer te strekken.


Paard is lichamelijk helemaal OK. regelmatig komt de fysio en heb een tijdje geleden ook een cranio sacraal erbij gehad. Ze had met buigen in het begin heel veel moeite, vond ze echt heel erg lastig. Gelukkig gaat dat nu steeds beter. Wat ik meestal doe als ze in draf al heel hard wil gaan en lastig begint te worden, ga ik juist de wat moeilijkere oefeningen rijden waar ze dus echt nog over na het denken, dat helpt vaak goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:53

Je moet je eerst denk ik realiseren dat een paard jou niet kan pesten.
Een paard is een vluchtdier die denkt aan vluchten en niet aan: laat ik jou eens even lastig vallen.
Kijk eerst eens of ze nergens pijn heeft en werk aan jullie vertrouwen Zodat ze niet het gevoel heeft dat ze moet vluchten.


Het kan zijn dat ze lichamelijk helemaal in orde is, maar ook een paard dat lichamelijk in orde is kan uit bealans zijn tijdens het rijden. elk paard is wel een beetje uit balans door de natuurlijke scheefheid en dat geeft ze wanneer er een ruiter op gaat zitten die de scheefheid versterkt soms het gevoel dat ze omvallen, wat maakt dat ze in paniek raken en harder gaan.
Dat is dus een kwestie van recht richten. Natuurlijk zijn volbloeden heet, maar je zou misschien eens een deskundige naar het voer kunnen laten kijken? Want als ik jou verhaal zo lees heeft ze veel te veel energie
Ze heeft natuurlijk ook goed voer nodig omdat ze niet weer mager moet worden, maar je kunt ook energie geven zonder dat ze er gelijk heet van worden in de vorm van oliën Enzo maar er zijn andere mensen die daar meer verstand van hebben dan ik :)
Het verhaal is geloof ik dat suikers die vaak in brokken zitten voor in het lichaam verteerd worden en vetten waar ook energie in zit achter in het verteringstelsel. Alles wat voor in het verteringstelsel verteerd wordt gaat naar het hoofd worden ze heet van en alles dat achterin verteerd wordt gaat naar de achterhand en worden ze sterk van. Maar hier weet ik ook niet alles van hoor

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:54

Lisa_WB schreef:
@Amanda:

Hier had ik werkelijk nog nooit van gehoord, dat een vitamine tekort dit kan veroorzaken. Ze heeft en tijdje op Pavo Nerv control (?) gestaan maar hier reageerde ze niet op, toen op sportsupport, dat voeren ze hier op stal maar hier zaten helaas heel veel suikers in. Ik ga me er even in verdiepen, ook in het magnesium. Bedankt!!!

@liespower94: ze is wel omgeschoold, maar daar wisten de vorige eigenaren me verder niet veel over te vertellen. Ze associeert het niet met racen, daar waren we vrij snel achter. Enige wat je wel merkt buiten is dat ze absoluut niet ingehaald wil worden in galop, komt er een paard dichtbij veranderd ze zelf van spoor.

Wat me wel opgevallen is de laatste tijd is dat ze los minder explosief is. Eerst was het zodra ik haar los liet in de bak meteen rennen bokken en springen, en dat is nu helemaal niet meer. Dat deed ze eerst ook wel eens aan de longe, maar nu niet meer


Mijn frisse paard doe ik op een vrije dag altijd even aan het halster aan de longeerlijn. Gewoon eventjes 10-15 minuten, omdat ik merk dat hij in de wei toch zijn energie niet kwijtraakt. Ook niet na een hele dag. Ook doe ik voor het rijden altijd eventjes longeren, ondanks dat hij 5 is en er echt niets gebeurt als je zo opstapt. Het scherpe randje is er dan gewoon net af en dat werkt een stuk prettiger.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 21:41

Er worden al heel veel goede adviezen gegeven, zoals meer mineralen/vitaminen/magnesium etc. Fijn dat hij door de fysio en de cranio sacraal therapeuten helemaal in orde is bevonden, dat is wel goed dat je dat hebt laten checken.

Verder vraag ik me wel af wat jij doet qua rijden als jouw paard buiten langs de weg zo druk doet. Pak je het paard op of geef je ruimte met je teugels, zit je zelf ontspannen of span je toch ergens in je armen, rug, benen of je billen aan...

Ikzelf kwam er met mijn vorige paard na een paar jaar ( helaas toen pas) achter dat ik mijn billen samenkneep omdat ze zo raar kon doen. Toen ik dat kon oplossen door meer ontspannen te gaan zitten werd het al een stuk beter met het gedrag van mijn paard tijdens het rijden. Als je de mogelijkheid hebt om eens een paar lessen te nemen van een Centered Riding instructrice zou ik dat echt doen. Die zijn heel erg gericht op jouw ontspanning en goed zitten tijdens het rijden, waardoor je paard ook beter kan ontspannen.
Een heel andere richting is eens kijken naar endurance: lange afstanden door bos en heide. Iemand die trainingen daarin geeft, ook voor recreatieruiters is Monique de Boer. Je kan haar wel vinden via google en eens zien of ze bij jou in de buurt kan komen. Dan krijg je handvaten voor het buiten rijden, het zou zo jammer zijn als je je lekker voorwaartse paard gaat "inruilen" voor een duf paard dat je niet lekker vooruit krijgt...

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 22:44

Elvirawortel schreef:
Het kan zijn dat ze lichamelijk helemaal in orde is, maar ook een paard dat lichamelijk in orde is kan uit bealans zijn tijdens het rijden. elk paard is wel een beetje uit balans door de natuurlijke scheefheid en dat geeft ze wanneer er een ruiter op gaat zitten die de scheefheid versterkt soms het gevoel dat ze omvallen, wat maakt dat ze in paniek raken en harder gaan.


Hier doelde ik inderdaad op! Misschien eens kijken naar een paar lessen Centered Riding, rechtrichten of klassieke rijkunst? Ik heb hier met drukke paarden veel aan gehad, die werden uiteindelijk een stuk relaxer. Puur door ze te leren hoe ze jou moeten dragen en hoe ze dat op een ontspannen manier kunnen doen.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 11:35

@ Whupp & Jet: ik probeer zelf zo relaxed mogelijk te zitten. Benen lang, rug recht, schouders naar achter. Ik geef haar ruimte met de teugels, probeer zo weinig mogelijk aan haar mond te zitten. Bedankt voor de goede tips & hulp, hier kan ik wat mee!!

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:12

Ik heb hetzelfde dillema met mijn vorige paard gehad. Dacht een doodbraaf dier te kopen maar t bleek een ziek dier te zijn. Eenmaal opgeknapt, waar ik heel blij mee was, bleek hij te temperantvol voor me. Ik heb een ander plekje voor hem gezorgd. Beter voor hem, beter voor t baasje, want mijn plezier was ook echt aan het verminderen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:53

Ik ga het even op nog iets anders gooien: voer is al genoemd, ik gaf mijn Anglo-Arabier (moeder EV vader AV, F1 kruising dus) pavo care4life. Helemaal geen brok dus, is een suikervrije muesli met veel eiwit, maar weinig zetmeel en suikers. Ik vulde dat aan met een luzerne mix, en ze was dan een stuk beter te doen. Dit soort paarden wil idd weleens explosief worden als ze onvoldoende vitamines krijgen, en brok worden ze belachelijk heet van. En met de luzerne hou je ze toch op gewicht, want ze vallen zo makkelijk af.

Wat me ook opviel in de foto's in het topic in je onderschrift: ze heeft een arm bespierde rug. Ligt je zadel goed? Ook dat kan soms best heftige reacties geven.

Wat met mijn (volle) EV goed werkte: haar leren te relaxen. Diep uitademen is terugkomen, ze ging daar ook heel makkelijk in mee, ze zijn vreselijk sensibel en dat kun je ook voor je gebruiken. Daar werd het rijden een stuk relaxter van :) en alleen been geven als je ook echt voorwaarts wil, verder niet. Ze kunnen heel drammerig worden van constant been.
Idd de mond zoveel mogelijk met rust laten, ik zag dat je bitloos rijdt, maar je hebt wel een hackamore en die dingen kunnen redelijk scherp inkomen. Ik had voor haar een ongebroken Sprenger Happy Mouth (wat ook het enige bit was wat paste) en door de ruimte voor de tong lag het goed. Daarvoor had ik dubbelgebroken, maar daar werd ik helemaal gestoord van, en zij ook, want het was veel teveel beweging in een best klein mondje.
Wat betreft zitten: centered riding heeft bij mij en merrie echt enorm geholpen. Zij reageerde enorm heftig op mijn spanning (gelukkig ook op ontspanning, dan ontspande ze zelf ook meteen). Dat is wel het voordeel van jouw paard boven een KWPN (en de reden dat ik altijd voor een volbloed zal kiezen) ze kunnen spanning veel sneller afvloeien, ze zijn het echt zo kwijt, en dan is het ook gewoon weg. Je kunt ze daar ook heel goed in trainen.

Verder: afwisseling. Wandelen, vrijheidsdressuur, freestylen (waarbij ik ook echt momentjes inbouwde dat ze gek mocht doen, en op haar achterbenen staan enzo). 3x per week rijden is zat, er is zoveel wat je ernaast kunt doen, waarbij ze ook haar energie kwijt kan.

Daag haar mentaal ook uit. Ze zijn superslim. Clickertraining is echt heel leuk met ze, ze snappen het snel, en vinden het echt gaaf om te doen. Denkspelletjes worden ze ook rustiger van.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:17

Avalanche81 schreef:
Ik ga het even op nog iets anders gooien: voer is al genoemd, ik gaf mijn Anglo-Arabier (moeder EV vader AV, F1 kruising dus) pavo care4life. Helemaal geen brok dus, is een suikervrije muesli met veel eiwit, maar weinig zetmeel en suikers. Ik vulde dat aan met een luzerne mix, en ze was dan een stuk beter te doen. Dit soort paarden wil idd weleens explosief worden als ze onvoldoende vitamines krijgen, en brok worden ze belachelijk heet van. En met de luzerne hou je ze toch op gewicht, want ze vallen zo makkelijk af.


Geef mijn paard biks en hij is niet te rijden. Ik geef hem nu - uiteraard hooi - en verder 3x daags grasbrok en luzerne (beide van hartog). Daarbij krijgt hij na inspanning speedibeet en dagelijks een maatschepje vital (allebei van pavo).

Kortom: ik houd hem extreem laag in suikers en zetmeel, hoog in eiwitten en vetten. Daarop blijft hij super relaxed en ridable! :)

Succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:29

EV :-) Dat energieke en werkwillige verbaasd mij helemaal niets :-) Dergelijke paarden moet je inderdaad goed bezig houden :j

Zoals je het omschrijft klinkt het alsof ze meer werk nodig heeft :-) Een bijrijder zoeken die flink met haar aan de slag gaat kan een prima idee zijn. Hier in het topic werd ook al genoemd op zoek te gaan naar een Endurance bijrijder, dat zou helemaal ideaal zijn :-) Kilometers maken :-)

Ik begrijp echter uit jouw posts dat jouw uitrijmogelijkheden niet helemaal ideaal zijn, hoewel zij wel erg verkeersmak is. Heb je misschien de mogelijkheid om haar af en toe met de trailer mee te nemen naar bos of strand? Om eens lekker uit te laten galopperen?

Wij hebben zelf een 95% EV (nu met pensioen). Die heeft op jongere leeftijd jachten gelopen in de UK, later toen ze hier was had ze het echt nodig om eens per week goed te galopperen op het strand. De 'dubbele' bodem zoals jij het zo treffend omschrijft was bij haar ook aanwezig. Zo kon je rustig een stapritje maken aan lang teugeltje door het verkeer heen om de keer daarop bij hetzelfde rondje diagonaal over het fietspad te dribbelen omdat mevrouw iets teveel energie had :roll: En zo rond haar 19e levensjaar had ze voldoende rust in haar hoofd om winstpuntwaardige B-proefjes te lopen :))

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:15

Dit paard klinkt als een ontzettend fijn dier!
Alle EV die ik ken zijn juist aaaaaaartslui :'). Zoek maar eens die filmpjes op van racepaarden die ze hebben omgeschoold voor een dressuurproef, de werkwilligheid spat er vanaf :') :'). Het is kennelijk of rennen of liggen.
Dat maakt het alleen maar mooier dat jij een werkwillig dier hebt!

Zelfde vraag als Apple: heb je de mogelijkheid om met de trailer ergens heen te gaan? Ik denk dat jouw paard heel wat handelbaarder wordt als ze kilometers mag maken, en je zit in de buurt van de Loonse en drunense duinen. Het is jammer dat mijn eigen (EV kruising) paard in de lappenmand zit, anders had je een keertje meegekund.
Als je kilometers gaat maken gewoon vooral lekker draven, in het begin zal ze misschien steeds harder willen (vooral bij het zien van een lang, recht pad) maar na een tijdje wordt dat ook rustiger, zolang je zelf rustig blijft. Mocht ze echt drukker worden probeer dan zo vaak mogelijk van richting te veranderen zonder van tempo te wisselen (dan maar verdwalen). Het klinkt een beetje gek, maar probeer die veranderende richtingen niet teveel aan te geven/ voor te bereiden. Daarmee bedoel ik niet dat je haar moet omtrekken, maar hou het een 'verassing' welk pad je in gaat. Kennelijk wilt ze zelf graag in een volle galop, maar dan kan ze die verassingsbochten niet maken. Door zo steeds te slalommen hou je haar in haar hoofd bezig waardoor ze meer gaat focussen op jou/de route/ de omgeving en steeds minder op haar eigen plan van 'vol gas'. En wees enthousiast over je routes, je moet haar het gevoel geven dat steeds een ander pad inslaan echt veel leuker is dan vol gas rechtdoor.

Ohja, en hoe ontzettend verleidelijk het ook is: Geen galop op een lang breed pad inzetten om haar moe te maken. Ze wordt niet moe. Wel enthousiast, en de volgende keer dat je dat pad opkomt dan wil ze weer. Probeer, zeker in het begin, het galoperen net zo aan het pakken als het draven, kleine paadjes met veel bochten lenen zich prima voor een rustig galopje. Zelf terugnemen naar draf om van galop te wisselen als je een bocht de andere kant op gaat anders heb je de kans dat ze gaat versnellen om in een rare onbalans van galop te wisselen (en versnellen wil je niet). Liever aanleren dat wisselen makkelijker is door eerst gas terug te nemen.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:10

Ilse_123 schreef:
Alle EV die ik ken zijn juist aaaaaaartslui :')



Hahaha echt??? Mijn EV was super werkwillig haha en vond dressuur superleuk. Al vond ze het leuker om onzin uit te halen en de andere paarden tot stoutigheid aan te zetten :')

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 16:23

Avalanche81: ik ben me momenteel aan het verdiepen in wat ik het beste kan gaan voeren, zal de care4life ook eens bekijken :)

Topic in mijn onderschrift is inmiddels bijna een jaar oud, ik kocht haar in februari en daarna alleen maar pech gehad dus helaas was ze toen inderdaad erg onbespiert. Ondertussen is het een bonk spier, ik heb oktober vorig jaar een dressuurzadel aangeschaft, en 2 maanden terug heb ik die ingeruild tegen een nieuw springzadel omdat ze zo goed gegroeid was dat de boom daarvan niet meer paste. Zal eens kijken of ik een goede foto van nu heb.
Ondertussen rijd ik niet meer bitloos maar met een dubbelgebreken kneveltrens. Ik kreeg inderdaad als tip een ongebroken bit, maar na meerdere soorten geprobeerd te hebben bleek het dat niet te zijn. Ik rijd sowieso niet met constant been, ik hoef mijn kuitspier maar aan te spannen en ze versnelt al. Spanning afvloeien gaat inderdaad in de bak heel snel, op buitenrit raakt ze dat moeilijk kwijt. Ik ga me eens inlezen in centered riding, thanks!

@_Bianca: bedankt!

@Apple: ik ga heb me aangemeld in de Endurance groep op FB en ga daar een oproepje plaatsen! Mevrouw heeft helaas wel een luxe probleempje; laden op een -grote- vrachtwagen is geen probleem, de klep van een trailer is daarintegen dood eng :') Hier wordt aangewerkt! Dan is een keer naar een goed bos of naar het strand zeker een goed idee

@Ilse123, voor het eerste deel zie het antwoord voor Apple :). Bedankt voor de tips! Dat verhaal over dat lange brede pad ken ik, 1x gedaan en daarna nooit meer, ze worden inderdaad niet moe :') :')

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:45

Als je tips wil: ik heb ervaring met volbloedjes :) je mag me altijd pb-en. Ik ben idd erg benieuwd naar foto's van haar, liefst zonder iets erop :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:56

Zo een paard moet je niet nóg meer werk geven zoals sommigen aanbevelen. Hoe meer werk, hoe meer energie je haar geeft om het nog langer uit te kunnen houden. Dit paard is opgevoed om te racen en dan zou ik haar niet nog meer geven om in op te gaan, maar eerder rust creeeren. Toen je niks/weinig met haar mocht doen gaf je haar rust en ging het beter dan nu toch?
Ik bedoel trouwens niet dat je haar stil moet zetten. Maar op het moment van dribbelen etc is ze “up” in haar gemoedstoestand, je moet een manier vinden om haar “down” te krijgen.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wat moet ik met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 08:16

Avalanche, bedankt ga ik zeker doen, even wat fotos zoeken!

Westernway, ik twijfel of dat het is, heb wel eens gehad dat Ik zelf ziek was of tentamen week had, dat ze 2 weken zo goed als stil stond en daar werd ze niet rustiger van