Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 11:27

Allereerst allemaal alvast bedankt dat jullie mijn verhaal willen lezen.

Iets meer dan twee jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de master van een technische opleiding, met zeer goede baanperspectieven. Ik had dan ook al een baan voor ik daadwerkelijk afgestudeerd was. De studie zelf heb ik altijd als erg leuk en uitdagend beschouwd.
Alleen het werk nu, dat is anders. Eerlijk gezegd vind ik het echt vreselijk. Ik heb in deze 2 jaar al 3 verschillende banen gehad bij hele verschillende bedrijven. Ik weet dat het normaal is dat het even duurt voor je op je plek zit, maar ik heb niet het gevoel dat dit soort werk voor mij weggelegd is. Als programmeur/analyticus zit ik namelijk de hele dag achter de computer, dag in, dag uit, 40 uur per week (of meer). En ik word er langzaam gek van. Ik kan me er vaak niet eens meer toe zetten om ergens aan te beginnen, zit dan soms dagenlang voor me uit te staren. Waardoor de tijd ook alles behalve sneller gaat. Het is letterlijk iedere dag aftellen tot het 18.00 is.
Maar wat dan? Het liefst zou ik een baan hebben met meer afwisseling en beweging. Echter is dat amper te vinden met een ICT opleiding. Ik heb ook al gekeken naar andere (lagere) functies, maar het salaris wat ze daar bieden is vaak nog niet de helft van wat ik nu verdien en dan kan ik niet meer rondkomen.
Geen idee wat ik wil bereiken met mijn verhaal... Misschien zijn er lotgenoten? Mensen met goede ideeën voor alternatieven?


loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:33

Misschien ict in defensi is totaal wat anders maar kan je miss ook wel dingen doen die je leuk vind en je hoofd fris houden

iedereen is perfect zoals hij/zij is!!!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:37

Is consultancy werk wat voor je? Dat is wat afwisselender en dan zit je vaak meer op de weg, klantcontact, etc.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:39

Yessy schreef:
Is consultancy werk wat voor je? Dat is wat afwisselender en dan zit je vaak meer op de weg, klantcontact, etc.

Exact wat ik dacht! :j

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 11:45

Bedankt voor de reacties en suggesties!
Defensie heb ik inderdaad naar gekeken, dat is echter allemaal vrij ver weg helaas. En ben aan mijn woonplaats gebonden door paarden aan huis.
Consultancywerk heb ik gedaan. Dit was inderdaad afwisselender, maar hierin miste ik ook weer wat ik eigenlijk het leukste vind aan mijn opleiding: het echt in de algoritmes en code duiken en nadenken over een probleem. Bij consultancywerk blijft dat vaak een beetje aan de oppervlakte en laat je het vervolgens door de echte 'wizzkids' uitdenken en uitvoeren, waarna jij het weer terug mag koppelen naar de klant.


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:48

Een technisch consultant dan? Wij hebben bijvoorbeeld een consultant gehad die bij ons een implementatie heeft gedaan van een softwaretool, maar hij was toch vaak wel heel technisch bezig. Dus hij was wel vaak bij klanten, en dus afwisseling, maar toch ook nog technisch bezig om tot bepaalde oplossingen te komen. Zoek dan bijv. implementatie consultant of iets in die trant.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:51

En lesgeven ? Er is veel vraag naar technisch ondelegde docenten, ook op mbo, hbo, en universitaire bacheloropleidingen. Dan zit je niet enkel achter je bureau maar bereid je lessen voor en help je studenten met hun projecten, op uni of hbo eventueel met een eigen onderzoekscomponent erbij. Dan kun je evt. verder met de projecten die je tijdens je studie t leukst vond, je scriptie bijvoorbeeld.

Janneke2

Berichten: 22729
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:02

Beweging kan gewoon: er zijn bijvoorbeeld fiets-stoelen.

Klanten opzoeken betekent helaas bijna altijd in de auto zitten.

Als je het leuk vindt om te puzzelen gewoon doorsolliciteren naar functies waarbij je bijvoorbeeld fouten uit vers ontwikkelde software haalt of problemen oplost.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:08

Je doet een ICT opleiding, en dan blijkt het tegen te vallen dat je de hele dag achter de computer zit. Wat had je dan in gedachten toen je aan die opleiding begon? :+

Je vind echt de code induiken leuk zeg je. Voor zover ik weet is er ontzettend veel vraag naar echte hardcore code-krakers. Maar ook dan zit je de godganse dag achter een computer...

Zou het anders iets zijn om van software naar hardware te switchen? En dus meer aan de implementeer/installeerkant. Dan kom je wel in beweging lijkt me. Maar of dat ook een beetje betaalt, geen idee.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:18

Er aan gedacht om minder uren te gaan werken in je huidige ICT baan en dan voor een x aantal uur met een baan te nemen waar je juist doet wat je nu mist. Je inkomen zal misschien lager uitkomen, maar niet weer niet extreem veel.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

BigOne
Berichten: 38190
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:57

Tja je zit in de valkuil van goed salaris en niet met minder kunnen ivm verplichtingen . Je doet het werk waar je voor bent opgeleid en nu valt het tegen . Heel eerlijk, jammer dan . Je kunt jezelf een schop onder je kont geven of radicaal wijzigen in je verplichtingen. Dus openstaan voor een uitdagendere baan waar dan maar ook en paarden op pension. Real life is geen schoolvrijheid meer maar de paasei naar de nering zetten .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Stampeltje
Berichten: 386
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:07

En een kleiner bedrijf waardoor je in meerdere functies bezig kan zijn? Jezelf laten detacheren op kortere klussen? De ICT heeft zo een breed spectrum aan banen.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:09

TS waar woon je? Mijn vriend werkt in Hoofddorp in de it consultancy en misschien kan hij jou wel helpen :)

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:11

En twee banen anders?

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:15

Na mijn opleiding Milieukunde had ik precies dezelfde ervaring.
Ik ben uiteindelijk het onderwijs in gegaan, maar dat moet je liggen natuurlijk.

Zou jij misschien eens bij de politie kunnen kijken. Volgens mij zoeken ze daar ook ICT-ers voor speurwerk.

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:19

ZZP'er worden zodat je afwisselende opdrachten kunt aannemen, en misschien deels thuis kunt werken zodat je je eigen tijd in kunt delen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:25

Is er binnen je huidige organisatie geen mogelijkheid om neventaken op te pakken zoals productmanagement of bijvoorbeeld de rol van scrummaster? Ik heb zelfs met een data-analyst gewerkt, die naast haar dagelijkse werkzaamheden een bhv-plan heeft opgesteld voor ons kantoor. Dit deed ze voornamelijk ook voor de afwisseling.

Een andere mogelijkheid licht wellicht nog in de industriële automatisering. In deze richting is er geloof ik wel wat vraag naar mensen met kennis van bijv. c++.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:28

Ibbel schreef:
Je doet een ICT opleiding, en dan blijkt het tegen te vallen dat je de hele dag achter de computer zit. Wat had je dan in gedachten toen je aan die opleiding begon? :+


Ze zegt dan ook: het leek haar perfect, maar nu ze het dag in dag uit doet valt het tegen. Je kan niet alles van tevoren weten en wat je wel en niet leuk vindt verandert door de jaren heen ook.

TS: Kan je niet je uitgavenpatroon wat aanpassen zodat je wat meer andere banen kan gaan bekijken?
ZZP'er worden zoals Askja zegt is ook een goede.

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 13:30

Bedankt voor alle reacties!! Ik ga me eens verder verdiepen in de gegeven mogelijkheden.
Zowel het onderwijs als ZZP'er heb ik al eens eerder over nagedacht. Denk dat het beide wel bij me zou kunnen passen.
Het valt me gewoon heel erg tegen nu het echt dag in, dag uit computer is. Naast mijn studie heb ik ook altijd meer dan 40 uur per week gewerkt bij verschillende (niet computer) baantjes. Dus het niet hebben van vrijheid en jezelf kunnen onderhouden is het niet, dat ben ik al jaren gewend.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:42

JJanss schreef:
Bedankt voor alle reacties!! Ik ga me eens verder verdiepen in de gegeven mogelijkheden.
Zowel het onderwijs als ZZP'er heb ik al eens eerder over nagedacht. Denk dat het beide wel bij me zou kunnen passen.
Het valt me gewoon heel erg tegen nu het echt dag in, dag uit computer is. Naast mijn studie heb ik ook altijd meer dan 40 uur per week gewerkt bij verschillende (niet computer) baantjes. Dus het niet hebben van vrijheid en jezelf kunnen onderhouden is het niet, dat ben ik al jaren gewend.


Je kunt ook onderwijs erbij doen he!
Een oude collega van mij werkte een deel in de dierentuin en een aantal uur op school in dier lessen. Uiteindelijk is ze nu helemaal geswitched naar lesgeven omdat ze daar meer uitdaging vond.

JJanss
Berichten: 58
Geregistreerd: 10-10-18

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 13:44

Dan moet ik nog wel een lesbevoegdheid halen denk ik?

Ik woon trouwens in het zuiden van het land, dus Hoofddorp is een stuk uit de richting Lizzyy, toch bedankt voor het aanbod!

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Wanneer het werkplaatje perfect lijkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:46

Volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker hoe dat zit. Ik weet alleen dat ik op mijn opleiding maar 1 geschoolde lerares had (en die is eruit gegooit omdat ze te duur was :+ )
Misschien moet je een korte cursus doen maar het kan nooit veel zijn gok ik.

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:50

JJanss schreef:
Dan moet ik nog wel een lesbevoegdheid halen denk ik?

Ik woon trouwens in het zuiden van het land, dus Hoofddorp is een stuk uit de richting Lizzyy, toch bedankt voor het aanbod!


Je moet wel degelijk een lesbevoegdheid halen. Met jouw vooropleiding zou dat afhankelijk van de soort onderwijs waarin je gaat werken 1-2 jr gaan duren. In die tijd mag je al wel op een school werkzaam zijn als docent.
Laatst bijgewerkt door Prinnie op 12-10-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

I will carry you through the hurricane waters, And I'll remember you in the blue skies [Citizen Cope]

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:50

Op mbo, hbo en universiteit is een master in het onderwerp dat je wil gaan geven vaak voldoende, en kun je vaak terwijl je er werkt een "basis kwalificatie onderwijs" halen, wat eigenlijk gewoon een certificaat is op basis van een dossier dat je samenstelt aan de hand van lessenplannen etc. die je gemaakt hebt, en klassen-observaties.

Ze staan bij technische en meer praktische opleidingen juist te springen om mensen die uit het bedrijfsleven komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:52

Enorm herkenbaar... Ik zit het afgelopen jaar ook een beetje in deze spiraal. Verdien nu lekker om leuk rond te kunnen komen (ben alleenstaand, dus geen vangnet), maar de banen die ik het afgelopen jaar heb gehad daagden me geen van allen meer erg uit. Momenteel zit ik ook enorm in dubio wat ik moet doen. Ga ik een stap omhoog maken en op die manier weer de uitdaging vinden (twijfel of dat voldoende is..)? Of moet ik gewoon compleet iets anders gaan doen (maar geen idee wat en hoe ga ik dit doen?)

En degene die hier roepen, jezelf gewoon een schop onder je kont geven.. Dat is wel heel makkelijk gezegd.. Als je het grootste deel van de dag iets doet waar je niet echt energie uit haalt en teveel tijd hebt om na te denken. Het is echt enorm slopend en ik ervaar het als een zwaarder iets als een burnout (die ik ook heb gehad)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers