Aansprakelijkheid vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 11:46

Onlangs ben ik van stal verhuisd en heb ik mijn marathonwagen ook daar neer gezet. Na aflevering van de wagen heb ik de trailer terug gebracht. Toen ik pakweg een half uur later terug kwam kwam de eigenaar van de stal mij zeggen dat zijn hond het knie/zij kussen van de wagen helemaal stuk had gemaakt.
Nu ben ik blij dat hij eerlijk was maar hij wilde het ook zo laten; gevalletje pech. Ik had moeten melden dat ik de wagen kwam brengen want het was bij hem bekend dat de hond sloopt. Niet bij mij en niemand had mij daarvan van te voren op de hoogte gebracht.

Ik heb het er niet bij gelaten en heb de schade opgenomen en een schade rapport aangevraagd bij de oorspronkelijke verkoper van de marathon wagen. Schade is bijna 300 euro.

In overleg met de eigenaar van de stal heb ik hem aansprakelijk gesteld voor de schade die zijn hond heeft aangericht , brief opgesteld en zo de papieren naar zijn verzekering gestuurd.

Nu heb ik daar vandaag antwoord van gekregen.
Mijn wagen staat daar gestald volgens de verzekering en dat valt onder eigen risico en daarom word de schade niet uitgekeerd.

Nu sta ik overal op eigen risico op een stal maar als mijn paard schade brengt moet ik wel betalen.
Hoe zit het dan met schade die dieren aanbrengen aan ander mans spullen.
Dus in principe mag iedereen mijn spullen slopen (dit is ook niet de eerste keer dat ik schade heb door een ander zijn dier toe doen) zonder dat ze daar voor opdraaien.
Maar toen mijn paard ooit eens een deken had gesloopt (wat achteraf niet zo bleek te zijn) moest mijn verzekering wel uitbetalen.

Kan iemand die er verstand van heeft mij dit uitleggen.

dat ik kan fluiten naar mijn geld moet ik maar naast mij neerleggen maar ik ben er wel ziek van. Het was een hele dure wagen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 11:56

Hoe zit het met je eigen verzekering, als je die hebt? Misschien kunnen die iets betekenen.

Lijkt mij inderdaad dat hij aansprakelijk is, daar ben je toch ook voor verzekerd lijkt me...

Als alles zo op die manier 'eigen risico' is kunnen we net zo goed geen verzekeringen meer nemen...

Every accomplishment starts with the decision to try.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:00

Melewel94 schreef:
Hoe zit het met je eigen verzekering, als je die hebt? Misschien kunnen die iets betekenen.

Lijkt mij inderdaad dat hij aansprakelijk is, daar ben je toch ook voor verzekerd lijkt me...

Als alles zo op die manier 'eigen risico' is kunnen we net zo goed geen verzekeringen meer nemen...



Ik ga hier idd ook in mee. Lijkt mij dat eigenaar hond aansprakelijk is.

Ik zou even wat telefoontjes plegen naar een juridisch loket wat hierin je recht is

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:05

Jeetje, da's mooi kl*te...

Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering?
Anders even contact opnemen met het juridisch loket.

Verzekeringskwesties verschillen nogal eens, maar niettemin ga ik mee met voorgaande reacties; in dit geval lijkt mij stalhouder/tevens eigenaar hond aansprakelijk.

Al is mijn verzekeringsrecht erg lang geleden.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:07

Er zijn twee interpretaties van 'eigen risico'. Het is in dit geval belangrijk om die uit elkaar te houden en niet in een spraakverwarring terecht te komen.

De eerste is wat je wel eens op die bordjes ziet staan en wat je zelf in je bericht noemt het 'er op eigen risico staan'. Hierover kun je uren discussieren en het is helemaal niet zo dat jouw wagen voor jouw risico op zijn terrein staat. Hierover kun je beter elders informatie inwinnen.

Het tweede soort van eigen risico is wat in je verzekering zit als het deel dat je altijd zelf moet betalen. Je weet wel, bij elke verzekering is een bedrag of percentage dat als eigen risico wordt beschouwd en dat niet wordt uitgekeerd. Verzekeringstechnisch is het dus wel gedekt en moet je het voor calculatiedoeleinden wel indienen, maar de verzekerde moet het zelf betalen. In dit geval is dat dus de eigenaar van de hond. Het is zijn verzekering en zijn gedeelte eigen risico. Hij claimt de schade en krijgt het niet vergoed, maar hij moet jou wel vergoeden voor de schade. Het is dus onjuist te denken dat het eigen risico deel ook onverzekerd is.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 12-10-18 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:08

Cowgirl schreef:
Onlangs ben ik van stal verhuisd en heb ik mijn marathonwagen ook daar neer gezet. Na aflevering van de wagen heb ik de trailer terug gebracht. Toen ik pakweg een half uur later terug kwam kwam de eigenaar van de stal mij zeggen dat zijn hond het knie/zij kussen van de wagen helemaal stuk had gemaakt.
Nu ben ik blij dat hij eerlijk was maar hij wilde het ook zo laten; gevalletje pech. Ik had moeten melden dat ik de wagen kwam brengen want het was bij hem bekend dat de hond sloopt. Niet bij mij en niemand had mij daarvan van te voren op de hoogte gebracht.

Ik heb het er niet bij gelaten en heb de schade opgenomen en een schade rapport aangevraagd bij de oorspronkelijke verkoper van de marathon wagen. Schade is bijna 300 euro.

In overleg met de eigenaar van de stal heb ik hem aansprakelijk gesteld voor de schade die zijn hond heeft aangericht , brief opgesteld en zo de papieren naar zijn verzekering gestuurd.

Nu heb ik daar vandaag antwoord van gekregen.
Mijn wagen staat daar gestald volgens de verzekering en dat valt onder eigen risico en daarom word de schade niet uitgekeerd.


Nu sta ik overal op eigen risico op een stal maar als mijn paard schade brengt moet ik wel betalen.
Hoe zit het dan met schade die dieren aanbrengen aan ander mans spullen.
Dus in principe mag iedereen mijn spullen slopen (dit is ook niet de eerste keer dat ik schade heb door een ander zijn dier toe doen) zonder dat ze daar voor opdraaien.
Maar toen mijn paard ooit eens een deken had gesloopt (wat achteraf niet zo bleek te zijn) moest mijn verzekering wel uitbetalen.

Kan iemand die er verstand van heeft mij dit uitleggen.

dat ik kan fluiten naar mijn geld moet ik maar naast mij neerleggen maar ik ben er wel ziek van. Het was een hele dure wagen.


Het eigen risico in een aansprakelijkheids verzekering geld voor de polishouder niet voor degene die iemand aanspraakelijk steld.
het eigen risico is dus voor de staleigenaar niet voor jouw

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:20

Ik denl niet dat het zo wordt bedoeld.

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:26

Die aansprakelijkheidsverzekering van de stalhouder is dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of een particuliere aansprakelijkheidsverzekering?

Ibbel

Berichten: 49059
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:26

Zoiets valt onder de bedrijfsaansprakelijksheidverzekering of de AVP (aannemend dat de hond privé-eigendom is) van de stalhouder. Zijn hond sloopt iets, daar is een AVP voor.
Die bekende bordjes "betreden op eigen risico" zijn wettelijk gezien niet geldig. Je kunt nóóit je aansprakelijkheid op deze manier 'afkopen'. Dus jij moet stalhouder aansprakelijk stellen en hij moet bij zíjn verzekering aankloppen. Aangenomen dat-ie die heeft natuurlijk, maar je bent wel stom bezig als je daar niet voor zorgt.

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:46

De hond van een kennis trok een flinke haal in mijn trui toen hij enthousiast tegen me op sprong toen ik binnen kwam. Dat werd gewoon vergoed voor de AVP van de eigenaar van de hond, ondanks dat ik dus vrijwillig dat huis binnen ging.

Voor zover mij bekend is de eigenaar van een dier ten alle tijd aansprakelijk voor de schade die dat dier maakt. Heb daar wel eens contact over gehad met mijn eigen verzekering. Ook als iemand anders het hek open zet, en mijn paard gaat op een auto zitten, dan gaat het nog steeds naar mijn verzekering.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:52

De beste uitleg is hierbij waarschijnlijk dat opzicht uit is gesloten van dekking bij zijn aansprakelijkheidsverzekering. Dat jij jouw wagen daar stalt valt onder opzicht. En omdat dat niet gedekt is onder zijn verzekering, kan hij hierop geen aanspraak maken.

Hier wat uitleg over opzicht:
https://www.depremievergelijker.nl/pakketverzekering/aansprakelijkheidsverzekering/aansprakelijkheidsverzekeringaansprakelijkheidsverzekering-opzicht/

Uiteraard kan jij nog wel de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen en een vergoeding verwachten of gezamenlijk een oplossing zoeken. Maar dat gaat dan buiten de verzekering om.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 12-10-18 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

I'm not weird, I'm limited edition :D

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 12:52

Als iets stukgaat door toedoen van mijn hond ben ik daar voor verzekert. Mijn hond zit bij ons im de WA. Is dat bij die hond niet?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:24

Kijk even bij de FAQ!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:32

linoleum schreef:
De beste uitleg is hierbij waarschijnlijk dat opzicht uit is gesloten van dekking bij zijn aansprakelijkheidsverzekering. Dat jij jouw wagen daar stalt valt onder opzicht. En omdat dat niet gedekt is onder zijn verzekering, kan hij hierop geen aanspraak maken.

Hier wat uitleg over opzicht:
https://www.depremievergelijker.nl/pakketverzekering/aansprakelijkheidsverzekering/aansprakelijkheidsverzekeringaansprakelijkheidsverzekering-opzicht/

Uiteraard kan jij nog wel de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen en een vergoeding verwachten of gezamenlijk een oplossing zoeken. Maar dat gaat dan buiten de verzekering om.


Als je iemand aansprakelijk steld ben jij niet gebonden aan de regels van zijn verzekering!
In het geval van de menkar heeft de hond de schade veroorzaakt, het toezicht op de kar wat is uitgesloten van vergoeding staat helemaal los van oorzaak; hond

het vervelende van de afwijzing is dat je opnieuw actie moet ondernemen.

Ik adviseer je een brief te schrijven met opnieuw de aansprakelijkheid voor het gedrag van zijn hond.
eigenrisico is zijn afspraak met zijn verzekering, dat betekend dat hij zelf dat deel van de schade moet betalen, niet dat je niets krijgt.
Maartje1990 schreef:
Als iets stukgaat door toedoen van mijn hond ben ik daar voor verzekert. Mijn hond zit bij ons im de WA. Is dat bij die hond niet?

Zoe_97

Berichten: 9448
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:33

ik zou me als ik die man was doodschamen en het je sowieos vergoeden, los van of de verzekering het betaald of niet....

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:06

TS, had je de marathonwagen neergezet op een door de stalhouder aangewezen plek?



Maartje1990 schreef:
Als iets stukgaat door toedoen van mijn hond ben ik daar voor verzekert. Mijn hond zit bij ons im de WA. Is dat bij die hond niet?

Nee, ook bij jou valt dat niet onder je WA, dat heeft niets met honden/dieren te maken. Het valt bij de meeste AVP's wel onder je AVP.

koeien op de weg...

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 18:34

GDG schreef:
TS, had je de marathonwagen neergezet op een door de stalhouder aangewezen plek?



Maartje1990 schreef:
Als iets stukgaat door toedoen van mijn hond ben ik daar voor verzekert. Mijn hond zit bij ons im de WA. Is dat bij die hond niet?

Nee, ook bij jou valt dat niet onder je WA, dat heeft niets met honden/dieren te maken. Het valt bij de meeste AVP's wel onder je AVP.


Bedankt voor alle informatie van iedereen. ik ga het even op een rijtje op papier zetten en desnoods toch even contact opnemen met het juridisch loket. Ik heb helaas geen rechtsbijstands verzekering.

Ik vond het al een hele rare beslissing vandaar dat ik wil weten of dit wel klopt. Zo ja valt daar natuurlijk niks aan te veranderen. Maar als mijn paard morgen de hond schopt dan ben ik wel het haasje.

Bij aankomst was de stalhouder niet aanwezig en heb ik de kar op een dusdanige plek gezet dat hij niet in de weg stond. Ook stond en staat de wagen onder een speciaal daarvoor afdek zeil/hoes.
Ik heb van te voren niet gezegd dat de wagen zou komen omdat ik afhankelijk was van een vriendin en haar trailer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 18:43

Zoe_97 schreef:
ik zou me als ik die man was doodschamen en het je sowieos vergoeden, los van of de verzekering het betaald of niet....


Tja...sommige mensen reageren nou eenmaal anders als je hoopt. Na het hele gebeuren werd er nog even op gewezen dat we daar voor onze eigen risico staan.

Als het mij was overkomen dan had ik zelf alles voor mijn pension klant geregeld en had ik dat niet de pensionklant zelf laten doen.

Ik hoop het gewoon netjes te kunnen afhandelen en ook voor de stalhouder.
Slechte verstandhouding door dit met je stalhouder is het nou ook niet waard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:59

Cowgirl schreef:
Bij aankomst was de stalhouder niet aanwezig en heb ik de kar op een dusdanige plek gezet dat hij niet in de weg stond. Ook stond en staat de wagen onder een speciaal daarvoor afdek zeil/hoes.
Ik heb van te voren niet gezegd dat de wagen zou komen omdat ik afhankelijk was van een vriendin en haar trailer.

Dan denk ik dat je zelf een aanzienlijk aandeel eigen schuld hebt en je voor dat deel ook zelf de kosten moet dragen. Ik zou kijken of je er met de PH uit kunt komen om de kosten te delen.

koeien op de weg...

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 19:11

GDG schreef:
Cowgirl schreef:
Bij aankomst was de stalhouder niet aanwezig en heb ik de kar op een dusdanige plek gezet dat hij niet in de weg stond. Ook stond en staat de wagen onder een speciaal daarvoor afdek zeil/hoes.
Ik heb van te voren niet gezegd dat de wagen zou komen omdat ik afhankelijk was van een vriendin en haar trailer.

Dan denk ik dat je zelf een aanzienlijk aandeel eigen schuld hebt en je voor dat deel ook zelf de kosten moet dragen. Ik zou kijken of je er met de PH uit kunt komen om de kosten te delen.


Ik denk dat je daarmee het beste uit gaat komen, voor beide partijen. Dan schaadt het de verstandhouding ook niet zo :) aangezien hij niet echt op de hoogte was dat ie er stond op dat moment. Misschien had hij wel even op de hond gelet als hij het wel wist, en had hij het misschien kunnen voorkomen.

Maar dat is uiteraard maar een aanname van mij, wil nog niks zeggen :)

Every accomplishment starts with the decision to try.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-18 21:19

Ik wil graag even een update geven over hoe het verder is gegaan en is afgelopen.

Na de afwijzing van de uitbetaling hebben we het er niet bij laten zitten. Tenminste mijn stalhouder niet.
Hij vond het zelf heel vreemd dat er niet uitbetaald werd en is er toen achteraan gegaan.
Hij heeft het dringende verzoek gedaan dat de verzekering het nog maar eens moest bekijken en 'gedreigd' met overstappen naar een andere verzekering. :o

Ik moest het ondertussen maar even afwachten voor ik verdere stappen zou onder nemen.

Nou afgelopen week kreeg ik de vraag of ik mijn bankrekeningnr wilde geven wat ze gaan toch de schade betalen :) .
Mijn stalhouder is idd niet verzekerd voor dit omdat het toch weer onder een andere regeling valt( opstal?)
Maar met de lichte dreiging en al tientallen jaren daar verzekerd te zijn gaan ze toch wel uitbetalen.

Omdat ze dit buiten 'het boekje' doen kostte het mij een tientje aan een paar gebakjes maar dat was okay :D

Kortom we zijn beide blij met de uitslag en ik ben blij dat mijn stalhouder het toch zo opgepakt heeft.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

bonbon1983
Berichten: 10
Geregistreerd: 15-11-18

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:42

Fijn om te horen!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 08:47

Netjes van je stalhouder! Fijn dat je er nu vanaf bent

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Aansprakelijkheid vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:21

Ik snap het niet. Het is toch gewoon zijn huisdier die bij jou schade heeft aangericht? Nou ja, het is opgelost!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ImLucky en 68 bezoekers