Shetlander scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:16

Mijn mini shet krijgt een heel dikke wintervacht, vorig jaar heb ik haar aan het eind van de winter geschorrn omdat die vacht moeilijk kwijt te raken is. Nu had ik met een deken geprobeerd de vacht tegen te houden maar dat is niet gelukt, ik had een 200 grams deken waterdicht. Ik heb ook een halsdeel.nu heb ik wat vragen. (Ze staat buiten en in de winter snachts binnen)
1kan ik nu al scheren en is het verstandig om te doen?
2is een 200 grams deken genoeg?
3 hoe kort zou ik hem dan moeten scheren?
4 zou ik de benen of iets anders niet moeten scheren om een bepaalde reden?


lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:18

Waarom wil je haar scheren?

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:27

Ik wil van de wintervacht af

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:29

jeetje ik hoop dat je nu geen 200 grams deken op je shet hebt liggen :oo
Helemaal als zij dus zo dik in d'r vacht zit.

Waarom zou je je paard scheren? Ik rijd met mijn paard in de dressuursport en ik scheer hem ook niet, hij droogt gewoon goed en vrij snel op na het trainen. Moet ook zeggen dat hij uit zichzelf een dun vachtje heeft, maar goed.

Kijk goed naar voor wat je pony fijn is en wat zij nodig heeft, niet scheren omdat je zelf 'van die wintervacht af wil'

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:31

Er ligt nu ook geen deken op. Als ze zweet krijg ik het moeilijk droog nog een reden dus. Beste mensen ik wil alleen antwoord op mijn vragen kritiek en allerlei opkmerkingen vraag ik om voor je te houden aub.
Laatst bijgewerkt door Tippijillz op 12-10-18 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:32

Tippijillz schreef:
Er ligt nu ook geen deken op. Beste mensen ik wil alleen antwoord op mijn vragen kritiek en allerlei opkmerkingen vraag ik om voor je te houden aub.



1kan ik nu al scheren en is het verstandig om te doen?
2is een 200 grams deken genoeg?
3 hoe kort zou ik hem dan moeten scheren?
4 zou ik de benen of iets anders niet moeten scheren om een bepaalde reden?

Volgens mij antwoorden wij netjes op je vraag ;)
En als je een nuttig antwoord wil dan zullen 'wij als bokt' ook wat meer achtergrond info nodig hebben.

Azrael † | v Nero x Cabochon | Z1
Golden Elvis | v Wolkentanz x Wanderbursch II | Z2


rien10
Berichten: 14616
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:34

1) Nee. Wachten tot de vacht helemaal uitgegroeid is. Anders moet je het in de winter weer doen.
2) Hoeveel grams deken erop? Dat kan niemand hier zien. Dat moet jij voelen, zien, je pony lezen, ervaring. Kortom, goed in de gaten houden.
3) Kort genoeg scheren. Dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen.
4) Ik zou de benen bij een shetlander niet scheren. De rug ook niet trouwens. Gewoon een race streep. Daar koelt hij genoeg van af. Kan hij lekker in het land staan zonder deken.
Een race streep is minder werk dan een hele pony. Die kan je er trowens nu wel inscheren en in januari nog eens doen.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:37

Rien10erg bedankt, heeft u een foto van zon racestreep?

rien10
Berichten: 14616
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:37


Linnie050

Berichten: 11793
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:39

Shetlanders hebben vaak gewoon een dikke vacht.

Nee ik zou nu niet meer scheren dan zal je in de winter nog dikkere dekens op moeten gaan doen.
200 gram is dan niet genoeg.
De wintervacht wat al aan het aanmaken is scheer je nu al weg.

Wat doe je verder met de shet?
Als je het toch doet en dikke dekens aanschaft kan je de benen niet meenemen.

Ik zou lekker aan het einde van de winter gaan scheren.

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:43

Mijn shet loopt aangespannen en indd vanwege de reden die jij noemt heel dik haar en niet makkelijk door zn rui heen komen scheer ik hem ook.
Hij is 4 weken geleden geschoren en heeft nu alweer een dikkere vacht.
Bij hem ontkom ik er niet aan hem vaker in de winter te scheren.

Momenteel staat hij zonder deken en zodra het kouder of natter wordt gaan er dekens op.

Ik laat zijn benen en helft hoofd wel altijd zitten want hij loopt 24/7 buiten met schuilstal.
Ik heb wel een hele deken garderobe en alles zonder hals (heb hem wel liggen maar nog nooit nodig gehad)
Regendeken
100gram regendeken
250gram regendeken
300gram regendeken
En dan 2 liners van 100 en 200 gram.
Miss klinkt het overbodig maar als het een keer om wat voor reden doorlekt zit ik niet zonder deken.
Vorig jaar was bijv mn rhino van zn rug af gestolen en dan is t fijn als je een deken achter de hand hebt.

Lengte die ik scheer is meestal 3mm maar bij erg dikke en vuile vacht kan ik alleen maar 1 mm gebruiken ivm vastlopen.

Denk dat het vooral heel persoonlijk is of je scheert en hoe kort en welk model.
Ik twijfel elk jaar weer omdat ik het altijd zo’n gedoe vind met het wisselen van dekens ivm het weer maar als ik dan zie hoe snel hij zweet voor de wagen heeft dat grotere nadelen voor ons.
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 12-10-18 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:46

linnie050 schreef:
Shetlanders hebben vaak gewoon een dikke vacht.

Nee ik zou nu niet meer scheren dan zal je in de winter nog dikkere dekens op moeten gaan doen.
200 gram is dan niet genoeg.
De wintervacht wat al aan het aanmaken is scheer je nu al weg.

Wat doe je verder met de shet?
Als je het toch doet en dikke dekens aanschaft kan je de benen niet meenemen.

Ik zou lekker aan het einde van de winter gaan scheren.



Ik doe er mee menen en vrijheidsdressuur, verder longeer ik haarvfiets ik ermee wandelen we..... kortom ze zweet dus we regelmatig dus ik dacht dta ik dan zou moeten scheren om ervanaf te komen dat ze zweet en het slecht droogd.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:47

cinniz123 schreef:
Mijn shet loopt aangespannen en indd vanwege de reden die jij noemt heel dik haar en niet makkelijk door zn rui heen komen scheer ik hem ook.
Hij is 4 weken geleden geschoren en heeft nu alweer een dikkere vacht.
Bij hem ontkom ik er niet aan hem vaker in de winter te scheren.

Momenteel staat hij zonder deken en zodra het kouder of natter wordt gaan er dekens op.

Ik laat zijn benen en helft hoofd wel altijd zitten want hij loopt 24/7 buiten met schuilstal.
Ik heb wel een hele deken garderobe en alles zonder hals (heb hem wel liggen maar nog nooit nodig gehad)
Regendeken
100gram regendeken
250gram regendeken
300gram regendeken
En dan 2 liners van 100 en 200 gram.
Miss klinkt het overbodig naar als het een keer om wat voor reden doorlekt zit ik niet zonder deken.
Vorig jaar was bijv mn rhino van zn rug af gestolen en dan is t fijn als je een deken achter de hand hebt.

Lengte is die ik scheer is meestal 3mm maar bij erg dikke en vuile vacht kan ik alleen maar 1 mm gebruiken ivm vastlopen.

Denk dat het vooral heel persoonlijk is of je scheert en hoe kort en welk model.
Ik twijfel elk jaar weer omdat ik het altijd zo’n gedoe vind met het wisselen van dekens ivm het weer maar als ik dan zie hoe snel hij zweet voor de wagen heeft dat grotere nadelen voor ons.


Oke stel ik ga hem dat scheren deze week is 200 grams genoeg?

rien10
Berichten: 14616
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:49

Dan weten wij niet. Want wij kennen je pony niet. Snel koud, snel warm. Staat hij binnen of buiten. In een warme stal, of in een tochtig krot? Sommige beslissingen moet je toch echt zelf nemen.

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:49

Tippijillz schreef:
cinniz123 schreef:
Mijn shet loopt aangespannen en indd vanwege de reden die jij noemt heel dik haar en niet makkelijk door zn rui heen komen scheer ik hem ook.
Hij is 4 weken geleden geschoren en heeft nu alweer een dikkere vacht.
Bij hem ontkom ik er niet aan hem vaker in de winter te scheren.

Momenteel staat hij zonder deken en zodra het kouder of natter wordt gaan er dekens op.

Ik laat zijn benen en helft hoofd wel altijd zitten want hij loopt 24/7 buiten met schuilstal.
Ik heb wel een hele deken garderobe en alles zonder hals (heb hem wel liggen maar nog nooit nodig gehad)
Regendeken
100gram regendeken
250gram regendeken
300gram regendeken
En dan 2 liners van 100 en 200 gram.
Miss klinkt het overbodig naar als het een keer om wat voor reden doorlekt zit ik niet zonder deken.
Vorig jaar was bijv mn rhino van zn rug af gestolen en dan is t fijn als je een deken achter de hand hebt.

Lengte is die ik scheer is meestal 3mm maar bij erg dikke en vuile vacht kan ik alleen maar 1 mm gebruiken ivm vastlopen.

Denk dat het vooral heel persoonlijk is of je scheert en hoe kort en welk model.
Ik twijfel elk jaar weer omdat ik het altijd zo’n gedoe vind met het wisselen van dekens ivm het weer maar als ik dan zie hoe snel hij zweet voor de wagen heeft dat grotere nadelen voor ons.


Oke stel ik ga hem dat scheren deze week is 200 grams genoeg?



Geen idee voor de mijne is dat te warm momenteel.
Dat scheelt zo erg per pony en hoe ze gehouden worden....
Kan ze schuilen overdag of staat ze dan de hele dag op een open weiland oid.
Het weer is een beetje lastig nu,hier geven ze morgen 25 graden op en dan staat die van mij echt zonder iets.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

wilmatj

Berichten: 2416
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:51

Ik heb zelf dit jaar de hals geschoren en geen deken op.
Mocht je um scheren zou ik persoonlijk een 100 grams dekentje opgooien.

Hoe kort scheren? Nou hoe standaard een apparaat scheert?

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:55

wilmatj schreef:
Ik heb zelf dit jaar de hals geschoren en geen deken op.
Mocht je um scheren zou ik persoonlijk een 100 grams dekentje opgooien.

Hoe kort scheren? Nou hoe standaard een apparaat scheert?


Messen zijn er in verschillende lengtes en grofheden.
En die van mij zou je met 100gram en het weer echt niet blij maken.
Ts zou zelf goed moeten voelen wat haar pony kan hebben dat kunnen wij niet vertellen van achter een scherm.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:56

Tippijillz schreef:
linnie050 schreef:
Shetlanders hebben vaak gewoon een dikke vacht.

Nee ik zou nu niet meer scheren dan zal je in de winter nog dikkere dekens op moeten gaan doen.
200 gram is dan niet genoeg.
De wintervacht wat al aan het aanmaken is scheer je nu al weg.

Wat doe je verder met de shet?
Als je het toch doet en dikke dekens aanschaft kan je de benen niet meenemen.

Ik zou lekker aan het einde van de winter gaan scheren.



Ik doe er mee menen en vrijheidsdressuur, verder longeer ik haarvfiets ik ermee wandelen we..... kortom ze zweet dus we regelmatig dus ik dacht dta ik dan zou moeten scheren om ervanaf te komen dat ze zweet en het slecht droogd.


je pony staat vol is het werk, staat buiten en zweet zich kapot. je krijgt haar niet meer droog en waarschijnlijk ook moeilijker op adem

ik zou scheren. vacht eraf, geeft meer conditie, sneller droog.

wel heb je aan alleen een 200 grams deken niet genoeg. het is fijn om op en af te kunnen bouwen.
denk aan een 0-50 grams dekentje, een 100 grams dekentje en misschien nog een 100 grams onderdekentje.

of 200 grams genoeg is voor de hele winter ligt aan je pony. De 1 heeft er genoeg aan, de ander moet tot 500-600 grams opgebouwd kunnen worden.

ik heb genoeg dekens om mijn paard tot 1000 gram neer te kunnen zetten (niet dat dit nodig is, maar als voorbeeld).

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:57

Mijn grote vraag is als ik heb deze week scheer en deken opdoe als het koud is redt ze het dan met 200grams of is dat te joud iemand ervaring mee?

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:57

linnie050 schreef:
Shetlanders hebben vaak gewoon een dikke vacht.

Nee ik zou nu niet meer scheren dan zal je in de winter nog dikkere dekens op moeten gaan doen.
200 gram is dan niet genoeg.
De wintervacht wat al aan het aanmaken is scheer je nu al weg.

Wat doe je verder met de shet?
Als je het toch doet en dikke dekens aanschaft kan je de benen niet meenemen.

Ik zou lekker aan het einde van de winter gaan scheren.


ik ben benieuwd waarom de benen niet meegenomen kunnen worden? op de benen verliezen ze geen warmte. als ze mok gevoelig zijn kan je erover nadenken om de benen niet te scheren, maar heel eerlijk? juist vanwege de mok scheer ik de benen, dan kan ik er beter bij en het schoonhouden.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 09:58

Tippijillz schreef:
Mijn grote vraag is als ik heb deze week scheer en deken opdoe als het koud is redt ze het dan met 200grams of is dat te joud iemand ervaring mee?


met dit weer is 200 grams teveel.

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.


Tippijillz
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-18 09:59

je pony staat vol is het werk, staat buiten en zweet zich kapot. je krijgt haar niet meer droog en waarschijnlijk ook moeilijker op adem

ik zou scheren. vacht eraf, geeft meer conditie, sneller droog.

wel heb je aan alleen een 200 grams deken niet genoeg. het is fijn om op en af te kunnen bouwen.
denk aan een 0-50 grams dekentje, een 100 grams dekentje en misschien nog een 100 grams onderdekentje.

of 200 grams genoeg is voor de hele winter ligt aan je pony. De 1 heeft er genoeg aan, de ander moet tot 500-600 grams opgebouwd kunnen worden.

ik heb genoeg dekens om mijn paard tot 1000 gram neer te kunnen zetten (niet dat dit nodig is, maar als voorbeeld).[/quote]

Bednskt ik denkd at ikd an nog opzoek ga naar een 100 en 300 grams

Calanddra

Berichten: 14120
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:14

Mijn pony is vorige week geschoren, staat 24/7 buiten in een hitactiefstal en staat onder een ongevoerde regendeken. Met deze temperaturen zweet ze zelfs hieronder dus is hij op de dag af. Dus zou met zulke temperaturen nog enkel een 0 grams erop leggen en zodra het kouder worden een 100 grams.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:25

Houd er wel rekening meer dat als je eenmaal aan scheren en dekens begint je ook echt goed in de gaten moet houden wanneer het warmer of kouder word. Ik moet mijn merrie (ongeschoren) bijna altijd in de ochtend en avond wisselen omdat ze het te warm of koud krijgt.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:29

Ik scheer mijn shetlanders het hele jaar door. Zodra er wat te lang haar op zit gaat het mes erover zowel zomer als winter. Nu is mijn wedstrijdpony beblesseerd dus die sla ik dit jaar over maar het kan goed zijn als hij weer mag uitbreiden dat ik hem direkt scheer. Over het algemeen deed ik in september de pony nog een keer helemaal (hoofd en benen doe ik overigens nooit scheren) en vanaf oktober doe ik meestal alleen de hals schouder en buik. Ik heb een 200 grams regendeken. S nachts staan ze in de winter op stal. Zodra de temperatuur overdag boven de 10 graden is gaat de deken af.
Ik moet zeggen dat ik het ook wel lekker vind nu ze dit jaar geen deken hoeven. Heb ik daar geen zorgen om. Als ik nu deze winter ga rijden dan stap ik uit tot de ondervacht droog is en daarna op stal

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers