[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:50

Heel veel sterkte Myrthe

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:36

Bedankt allemaal!
Pillen zijn verkocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:07

Heel veel sterkte Myrthe, wat naar om je pony zo te verliezen :(:)

@moonfish: Suiker prikken heeft helaas geen zin bij een paard, zoals Pandora al schreef. Mijn paard bleek ook EMS te hebben. We hebben haar diverse keren op cushing laten testen, steeds keurige waarden. Uiteindelijk werd de EMS vastgesteld, dat was toen nog niet zo heel erg bekend. Het eerste dat de DA zei is inderdaad dat het enige dat helpt minder eten en meer laten bewegen is. Ik had bloed laten prikken en samen met de DA een voedingsschema opgesteld en supplementen gekocht voor de tekorten die uit het bloedonderzoek kwamen. De huisvesting nog wat geoptimaliseerd zodat ze echt zo veel mogelijk gestimuleerd werd om te lopen en ook niet meer dan een half uur per dag op de wei. Ze moest daarnaast dagelijks minimaal een half uur bewegen en dat steeds uitbouwen naar 'zwaarder' werk. Zo'n 9 maanden na de diagnose hebben we haar in moeten laten slapen, voor mijn paard heeft het helaas niet mogen baten, ze had al erg veel andere klachten. Wel heb ik het EMS-paard van een vriendin enorm zien opknappen van een strak eetschema en het regelmatige bewegen. Ik hoop dat het jouw paard ook gaat helpen! :)

Mijn cushie gaat goed! Vorige week is ze geschoren en wat is het een blij ei geworden. Ze zit nu echt super in haar vel. Mooi op gewicht, weer lekker vrolijk en energiek en ze loopt 100% zuiver. Nu kan ik haar dus weer lekker oppakken in de training. :) Ze staat nu 1 tot 2 uur per dag in de wei en dat gaat ook goed. 's Nachts heeft ze de bucas recuptex op en dat lijkt haar ook heel goed te helpen. Ze vind het een heerlijke deken, altijd helemaal blij als hij weer op mag. Ik heb echt het idee dat het haar helpt om de spieren wat losser te houden en daardoor ook de afvalstoffen wellicht wat beter af te voeren. Ik vind het wel héél erg fijn dat het nu zo goed gaat, ze is toch een paar maanden slecht geweest waar ik een paar weken echt bang was dat we haar moesten laten gaan. Hopelijk wordt deze winter niet zo zwaar als vorig jaar, want dat was echt vreselijk -O-

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:55

Sterkte Myrthe!!!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 00:59

Pandora2 schreef:
Myrthe wat erg ! Veel sterkte met het grote verlies :(:)

Moonfish monnikspeper verlaagt de acth niet. Vermindert in het beste geval de symptomen een beetje.
Pak liever de EMS aan, minder vreten, meer bewegen. :Y)
Suiker prikken bij een paard heeft geen zin. Een paard heeft een heel ander suikermetabolisme dan een mens.

Ik ga ontstippen hier.
Wie zegt dat mijn pony niet allang en breed 100 jaar strak op dieet is?
Mijn pony is niet te dik, hij is omdat de tandarts geweest is geprikt op cushing gezien de seasonal rise en daar kwam dus dit uit.
Hij krijgt al dik een jaar afgewogen hooi uit hooinetjes, aangepast voer, aangepast management, dus misschien had je dat eerst even moeten vragen.
Mijn dierenarts is hartstikke positief over hoe hij gevoerd word, en hoe het gaat maar we zijn voorzichtig en willen hem absoluut niets ontnemen aan medicijnen.
Als het nodig is is het nodig, en daar zijn we het samen over eens.
Of de monnikspeper helpt, mijn dierenarts zegt de een doet het er goed op de ander niet, maar gezien de lichte verhoging is het de moeite vind ze.
We gaan over 6 weken weer prikken om te kijken of de acth er van gezakt is naar fatsoenlijke waardes, en uiteraard kijkend naar mijn beest.

Zelf heb ik dus geen werkende bijnieren meer, ik heb het dus exact andersom.
Ik weet dus dondersgoed hoe belangrijk het is dat het met de acth en cortisol klopt en ik zie het aan hem als het niet klopt.
En dat zie ik al veel eerder dan iedereen op stal, dus ik ga lekker in overleg met de dierenarts, want hier krijg je dus gelijk posts als die van jou. +:)+ :evaw:


*ontstipt*

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:38

Huh ? Ik snap even heel deze reactie niet ?? Pandora wilde je helpen ??!
Maar goed ik hoop dat het goed gaat met je paard, veel succes !

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:03

Ik begrijp dit soort reacties wel (krijg soortgelijke reacties tenslotte ook regelmatig). Mensen zitten al in de stress om paard en voelen zich gelijk aangevallen. Dat is jammer, wAnt daar zijn wij hier geen van allen op uit!

De andere kant is wel dat wij hier zelf ook genoeg aan ons hoofd hebben met onze dieren en zeker willen helpen, maar hier natuurlijk niet zitten om iedereen handje vast te houden, zachte heelmeesters maken tenslotte stinkende wonden.

Je kunt iets doen met de adviezen of je legt het naast je neer, dat is aan ieder voor zich, maar boos worden op ons is zo nutteloos en energie verspillend, die energie hebben wij allemaal hard genoeg zelf nodig voor onszelf en onze dieren zo goed mogelijk te houden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:12


_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:14

Helemaal mee eens MiniMeLona!

Mijn cushie gaat redelijk ok! Twee jaar achter elkaar problemen gehad met (beginnende) straalkanker tijdens SR periode, dit jaar alles heel goed onder control weten te houden! Een enorme opluchting! Hij heeft wel wat last van diarree, medicatie daardoor weer afgebouw naar 3/4 pil ipv een hele. Hij wordt binnenkort geschoren en ik hoop dat ie dan weer helemaal lekker in zijn vel zit :-)

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:04

Wie geeft hier Cushcare Condition? En hoeveel geven jullie hiervan? En wat is je ervaring?

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:11

Ik ben nu aan de tweede zak Cushcare condition bezig, maar ik ben bang dat het de laatste zak is want paard is erop uit gegeten. Ik geef ongeveer 1 schep per dag verdeeld over 2 porties. Het zijn kleine brokjes met best veel kruim. De eerste helft geef ik samen met geweekte grasbrok als slobber. Dat eet ze wel goed. De tweede helft gaat door de muesli. De restjes moet ik uiteindelijk met wat water weken anders eet ze het niet. De eerste zak heeft ze met smaak gegeten, maar het wordt nu al een stuk minder. Door verschillende dingen was ze wat gewicht kwijt geraakt en ze werd best schraal. Samen met de Cushcare en wat ander voer is ze wel weer in gewicht aangekomen. Of dat komt door de cushcare weet ik niet. Zo krijgt ze ook geweekte grasbrok en de Alfalfa oil plus. De alfalfa vindt ze wel erg lekker.

Vorige week kreeg ik de uitslag van de bloedtest. Een klein beetje geschrokken want de waarde was wel gestegen. Vorig jaar 12 ( met de grenswaarde 10) en nu het dubbele : ruim 24.

Er zijn wel dingen veranderd in de situatie, dus waarschijnlijk is dat ook de reden van de stijging. Paard staat nu in een grote loopstal met meerdere paarden. Overdag kunnen ze in een grote wei, snachts op stal met aangrenzend een zandpaddock. Omdat het zulk lekker weer is, blijft de wei snachts open. Aan de ene kant niet praktisch voor mijn cushingpaard. Aan de andere kant heeft ze alle ruimte Zij is de oudste en laagste in rang en ze heeft best moeite om zich staande te houden in de groep. Als ze allemaal hooi staan te eten, durft zij er niet tussen te gaan staan. Dus op deze manier heeft ze ruimte en wordt ze niet gauw weggejaagd. Ach , alles heeft zijn voors en tegens. Hiervoor stond ze gewoon snachts op stal met hooi , maar overdag zo weinig buiten dat ze heel stijf werd van het staan in een kleine stal. Nu loopt ze veel en blijft redelijk soepel.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:23

Mijn inmiddels overleden cushie heb ik het ook een tijdje gevoerd. Hij vond het lekker (hij lustte bijna alles) maar ik vond niet dat hij er vergeleken met de fiber force van cavalor erg op vooruit ging. Terwijl die een stuk voordeliger is en makkelijker om aan te komen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:38

Hallo allemaal.. Ik wil jullie graag wat vragen. Vandaag word er bij mijn bijna 21 jarige merrie bloed afgenomen om ppid te testen. Ze vertoond geen symptomen maar de dierenarts komt toch langs en gezien haar leeftijd gaan we testen.

Maar: kan iemand de waardes uitleggen.. dat als ik de uitslag krijg ik enig idee heb hoe of wat?

Alvast bedankt

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 11:50

Lotus83, er staat veel info in de openingspost!

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:29

ElCamino schreef:
Lotus83, er staat veel info in de openingspost!


Dat heb ik gelezen maar vind het vrij ingewikkeld. Ook omdat ik op internet lees dat als er een licht verhoogde waarde is (wanneer is het licht verhoogd en wanneer zwaar verhoogd?) Het niet per se direct ppid hoeft te betekenen.

Dus ik hoopte die iemand het wat simpeler kon uitleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:37

Niet testen nu in de SR periode Lotus83. Je zegt zelf al dat er geen symptomen zijn en als je in de SR periode gaat testen waarin elk paard gezond en ziek flinke uitschieters in de acth waarde kunnen hebben door o.a. de rui, heb je grote kans op vals positieven. Als je het om de leeftijd wilt doen, doe dit dan in maart/april. Moet je wel betalen voor de test, maar dan heb je een duidelijke en correcte uitslag.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:22

Vind ik niet hoor, MML. Het paard heeft geen symptomen. Er is dus best kans dat de test negatief terug komt. Heb je die mooi gratis in je zak. Als ie in mrt/apr neg terug komt, heb je er voor moeten betalen. Dus zo n gratis uitsluiting vind ik helemaal niet zo n slecht idee.

Mocht die test nou positief terug komen (minimaal verhoogd of flink verhoogd maakt volgens mij niet zo veel uit. Ik heb verhalen gehoord -maar let wel: van horen zeggen!- dat er enorme uitschieters zijn, terwijl paard in mrt/apr normaal uit de test komt), dan weet je eigenlijk nog niks. Dan zal je dus in mrt/apr opnieuw moeten testen. En die is inderdaad niet gratis. Tot die tijd zou ik dan (met een paard zonder symptomen) nog niks doen. Eerst maar eens zien in mrt/apr. Dan zie je daarna wel weer verder.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:08

Hoi allemaal,

vorige week heeft mijn mini ook de diagnose cushing gekregen na een acth-test (zijn waardes waren 224). Hij heeft nu al meerdere jaren 'vage' klachten die overeenkomen met de cushingklachten, hij is pas 13,5 jaar.

Ik probeer nog uit te vogelen met de da wat de juiste dosis gaat worden, zij wil hem op een halve tablet maar hij weegt maar 140 kg (momenteel is hij veel te zwaar) en ik wil hem liever op 1/8ste tablet en dan opbouwen indien nodig.

Ik heb de openingspost al goed doorgelezen, bedankt voor deze info!

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:21

ProudOfPride schreef:
Hoi allemaal,

vorige week heeft mijn mini ook de diagnose cushing gekregen na een acth-test (zijn waardes waren 224). Hij heeft nu al meerdere jaren 'vage' klachten die overeenkomen met de cushingklachten, hij is pas 13,5 jaar.

Ik probeer nog uit te vogelen met de da wat de juiste dosis gaat worden, zij wil hem op een halve tablet maar hij weegt maar 140 kg (momenteel is hij veel te zwaar) en ik wil hem liever op 1/8ste tablet en dan opbouwen indien nodig.

Ik heb de openingspost al goed doorgelezen, bedankt voor deze info!


Jij ook al zo'n jonkie! Ik ben met mijn shet van 160 kilo (ook te zwaar, ahum) begonnen met 1/4de. Daarmee at hij op een gegeven moment niks meer, dus terug gegaan naar 1/8ste. Hier doet hij het prima op. Ik zou in jouw geval ook beginnen met 1/8ste en kijken of hij erop verbeterd. Een halve pil lijkt me voor die ukjes sowieso wel erg veel..

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:24

Wat ik me afvroeg, is de pil wel zo klein te snijden? :o met een pillensnijder of iets?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 23:34

Pillensnijder werkt super idd!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:18

Pandora2 schreef:
Suiker prikken bij een paard heeft geen zin.

Is dat zo?
Bij mijn pony is wel het glucose gehalte gemeten van de week bij bloedafname en dat zat boven de referentiewaarde.
Dierenarts had daar niets van gezegd (wel de andere uitslagen), maar ik vroeg mij af of dat niet toch teken is dat hij naast PPID alsnog ook IR is of iets van dien aard.

Weet jij dat dan hoe dat zit?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 21:39

Lotus83 schreef:
Hallo allemaal.. Ik wil jullie graag wat vragen. Vandaag word er bij mijn bijna 21 jarige merrie bloed afgenomen om ppid te testen. Ze vertoond geen symptomen maar de dierenarts komt toch langs en gezien haar leeftijd gaan we testen.

Maar: kan iemand de waardes uitleggen.. dat als ik de uitslag krijg ik enig idee heb hoe of wat?

Alvast bedankt



Ze is getest en het zijn flinke waardes.
We gaan opnieuw testen over een aantal maanden.

Maar goed.
De pmol/ l is 63
Dus de pg/ml is 286 ipv max 47

mysa

Berichten: 10469
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:22

Isapaardje schreef:
Pandora2 schreef:
Suiker prikken bij een paard heeft geen zin.

Is dat zo?
Bij mijn pony is wel het glucose gehalte gemeten van de week bij bloedafname en dat zat boven de referentiewaarde.
Dierenarts had daar niets van gezegd (wel de andere uitslagen), maar ik vroeg mij af of dat niet toch teken is dat hij naast PPID alsnog ook IR is of iets van dien aard.

Weet jij dat dan hoe dat zit?


Mijn dierenarts zegt dat de meeste ppid-ers ook ir zijn. (er zit medicatie aan te komen, zoek even op straks)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 09:02

Isapaardje schreef:
Pandora2 schreef:
Suiker prikken bij een paard heeft geen zin.

Is dat zo?
Bij mijn pony is wel het glucose gehalte gemeten van de week bij bloedafname en dat zat boven de referentiewaarde.
Dierenarts had daar niets van gezegd (wel de andere uitslagen), maar ik vroeg mij af of dat niet toch teken is dat hij naast PPID alsnog ook IR is of iets van dien aard.

Weet jij dat dan hoe dat zit?


Om exacte suikerbepaling te doen, moet paard heel lang nuchter zijn. Dan heb je een duidelijke beginwaarde. Daarna glucose-oplossing inspuiten of laten drinken en na x aantal tijd weer een aantal bloedstalen nemen.
Dan pas heb je materiaal om te vergelijken met standaard waardes.

Naar mijn weten wordt dit in de praktijk echt heel erg weinig gedaan bij paarden omdat 1/ lang nuchter zijn niet zo goed is, 2/ het meestal op zicht ook wel duidelijk is dat een paard overvoerd is en aan ems lijdt en 3/ het best een omslachtige procedure is en zeker niet goedkoop voor wat het uiteindelijk oplevert.