Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:58

Ik heb dus sinds kort een paard met Chronische Lyme en wil daar graag zoveel mogelijk van leren;

Hoe ervaren andere eigenaren/verzorgers deze ziekte en hoe gaan ze ermee om.
Wat is nu voor jouw paard de beste manier om hem zo goed mogelijk te houden, qua stalling/wei/voeding/beweging.
Wat zijn bij jouw paard nu zoal de symptomen en hoe verloopt een terugval, enz. enz.

Ik wil natuurlijk best beginnen, maar ben er nog zo onbekend mee dat ik dus nog geen idee heb wat nu precies de lyme is of dat het iets anders is en hoe ik het beste ermee om kan gaan, in alle opzichten.

Ik hoop dus eigenlijk hier een ploegje bij elkaar te krijgen, waarmee wij ervaringen kunnen delen met elkaar? En onze zorgen wellicht, als steuntje in de rug.


Anoniem

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:51

Niemand? Mag uiteraard ook in pb, als je liever niet je verhaal online zet.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:17

Lyme is altijd chronisch.
Bij paarden heb ik er geen ervaring mee. Helaas wel bij mensen

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:25

Ik kan je weinig helpen, maar ik zeg als mens met chronisch lyme wel: moet je dit willen?
Voor mij zou het klaar zijn en dat zeg ik uit eigen ervaring gezien ik zelf chronisch lyme heb.
Ik vind het niet humaan en je wil niet weten hoeveel pijn ik gehad heb.
En dan nog neurologisch en de rest van de klachten: hel.
Dat doe je een dier niet aan, het verwoest echt alles in een lichaam.
En ja mijn hart breekt dit te moeten typen, maar ik hoop in elk geval dat het je doet beseffen hoe verschrikkelijk het is.
En het is vreselijk moeilijk onder controle te krijgen, en totdat zover is lijdt je paard gewoon hoe dan ook pijn.
Het afsterven van de bacterie doet écht pijn, en heel gemeen pijn in het hele licjaam met een hoofd wat voelt of het explodeert.
Gewoon niet meer wat je moet willen tenzij je er vroeg bij bent...

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:50

Mijn paard heeft de Lyme, het heeft mij 1,5 jaar gekost om haar weer op gewicht te krijgen. Zij had last van chronisch afvallen en heeft haar het eerste half jaar tot jaar, 150 kilo aan vet en spier gekost. verdere symtomen waren dat ze depressief toonde, struikelde en slecht door de verharing komt.

Inmiddels heb ik haar weer op gewicht en rijd ik zelf weer, Nu gaat lyme voor elk paard natuurlijk heel anders. ze staat bij mij zomers 24/7 buiten op zand met af en toe wat gras. verder onbeperkt hooi, ook in de winter en dan de nachten op stal. Ze krijgt care for life van pavo en himalaya zoutstenen. Hier doet ze het nu heel goed op en kan ze ook zonder pijnstilling etc. leven.

Wel heeft ze baad bij anders bekappen, iets meer gericht op de spieren en minder op de gewrichten. zo heeft ze geen last meer van gerwrichtsonstekingen.

ik dur ook oprecht te zeggen dat mijn paard 90 % van de dagen pijnvrij is.

afentoe krijgt ze wat duivelsklauw door haar voer en bruin bier :) dit werkt super!

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:55

MiniMeLona schreef:
Ik heb dus sinds kort een paard met Chronische Lyme en wil daar graag zoveel mogelijk van leren;

Als ik mag vragen, hoe kom je aan zo'n diagnose ?

Rivendell schreef:
Lyme is altijd chronisch.

Chronische lyme bestaat niet.

Een mens/paard kan acuut besmet worden met Borrelia, meestal via een tekenbeet.
Dat probleem wordt opgelost ofwel door het eigen immuunsysteem, ofwel door inzet van antibiotica.

In een vrij beperkt aantal gevallen duiken veel later (jaren) auto-immuun-achtige problemen op,
die waarschijnlijk getriggerd werden door de Borrelia.
Die problemen worden als immuunziektes behandeld, maar al werden ze in oorsprong getriggerd door de Borrelia besmetting, van een besmetting is er op dat moment al lang geen sprake meer.

il faut d'abord durer

Anoniem

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:01

Sorry big ben, maar ik ga deze discussie niet met je aan. Ik vind je uitspraak dat chronische Lyme niet bestaat een beetje kwetsend voor de mensen en eigenaren van een paard met die ziekte.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:05

Ik zit een beetje in dubio.
Aan de ene kant wil ik mijn paard laten testen op lyme, maar aan de andere kant weet ik dat het bij mensen geen zin meer heeft al je er al een tijdje last van hebt gezien het dan gewoon niet meer aantoonbaar is in het bloed. Hoe zit dat met paarden?
Mijn paard is ook echt absoluut niet depressief en eigenlijk altijd vrolijk en energiek, dus dat vond ik ook niet echt in het plaatje passen. Zijn er mensen die toch positieve paarden hadden met zon paard?

Anoniem

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:13

Wat ik heb begrepen azmay, is dat geen enkele test echt uitsluitsel kan geven. Ik zit bij die van mij nog steeds met pssm2 in mijn hoofd ook. Maar ik ben informatie aan het verzamelen over beide ziektes en van Lyme is er zo weinig bekend, dat ik hoopte hier wat meer gebruikers ervaringen op te kunnen doen.

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:43

Azmay schreef:
Ik zit een beetje in dubio.
Aan de ene kant wil ik mijn paard laten testen op lyme, maar aan de andere kant weet ik dat het bij mensen geen zin meer heeft al je er al een tijdje last van hebt gezien het dan gewoon niet meer aantoonbaar is in het bloed. Hoe zit dat met paarden?
Mijn paard is ook echt absoluut niet depressief en eigenlijk altijd vrolijk en energiek, dus dat vond ik ook niet echt in het plaatje passen. Zijn er mensen die toch positieve paarden hadden met zon paard?


ik zie dat mijn bericht niet geheel compleet was, de depressiviteit was een korte periode ( zo rond de herfst) rond de winter werd ze weer heel fanatiek, energiek en vrolijk, dit is o.a de reden geweest dat ik haar ( ondanks haar 150 kg ondergewicht) niet heb laten inslapen. want ze was voor mij nog 'te vrolijk'

bij paarden kunnen ze zien dat er anti stoffen gemaakt worden/ gemaakt heeft. dus 100 % uitsluitsel geeft het nooit, en een antibiotica kuur moet direct gestart worden als de teken beet niet lang geleden is. in jou geval waarschijnlijk dus te laat ( in mijn geval ook ) en zij moest het zelf dus oplossen. dat heeft haar 1.5 jaar gekost.

nu moet goede bekappingen, de juiste verhoudingen tussen bewegen en rust, en de voeding.

inmiddels is ze nu sinds afgelopen februari 'stabiel'

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:05

Moonfish twee van mijn vriendinnen hebben Lyme. Als ik zie hoe het hun leven verwoest, zou ik dat een paard ook nooit aan willen doen.
Ik zie hoe mijn vriendinnen pijn hebben en zelfs na veel slapen, nog steeds doodmoe zijn.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Bentleyyy
Berichten: 180
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Chronische Lyme paard; Ervaringen delen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:15

Mijn paard heeft chronische lyme. Na de diagnose heeft hij 2 jaar zwaar afgezien door de behandeling met antibiotica. Sinds ik mij erbij heb neergelegd dat hij nooit meer de oude zal worden en we begonnen zijn met symptomen verlichten dmv natuurlijke middelen (check zeker kaardeshop!!) ipv te proberen de lyme op een agressieve manier aan te vallen, voelt hij zich stukken beter (intussen alweer 5 jaar). Hij zal nooit 100% de oude worden aangezien zijn zenuwstelsel onherstelbaar aangetast is en rijden zit er niet meer in. Maar ik zie hem jaar na jaar beter worden en ik ben blij dat ik doorgezet heb ondanks een zware periode die ontzettend veel pijn, geld en verdriet gekost hebben.

Aan iedereen die beweert dat chronische lyme niet bestaat: als je het van dichtbij meemaakt dan weet je wel beter. Ik heb nooit iemand zien afzien zoals mijn paard op zijn dieptepunt. Op bepaalde dagen kan hij nauwelijks wandelen. Dit wens je niemand toe. En ja hij voelt zich nu beter, maar nee hij is na 7 jaar nog steeds niet 100% genezen dus ik verwacht ook niet dat dit nog kan gebeuren. Dit ondanks zeer professionele opvolging bij een gerenommeerde dierenarts op vlak van virus ziekten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LibertyLucky, Miss_Mii21, Schildpaddd en 106 bezoekers