Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anoniem

Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:40

Hoi, ik heb het doel om stage te gaan lopen in het buitenland. Dit zal bij een formule 1 team zijn, en dit moet in het Engels.
Ik houd er zelf van om een zelfverzekerde brief te schrijven, die ook wel een beetje brutaal is. Als in dit ben ik, en ik laat in deze brief zien dat ik overtuigd ben dat ik bij jullie organisatie pas. Dat doe ik in het Nederlands ook in sollicitatiebrieven, en dat heeft toch nog wel een goed effect, maar hoe reageren Engelsen daar op? Het bedrijf is Red Bull, ook een 'brutaal' bedrijf zoals ik dat zie, dus in dat opzicht lijkt het me passend, maar wellicht is het in Engeland niet gebruikelijk om een brutale brief te schrijven?

Het idee is om de brief eerst in het Nederlands te schrijven, om daarna een vertaalslag te maken naar het Engels. Misschien hebben jullie nog wel andere tips, zijn er bijv andere gebruiken binnen het sollicitatieproces? Ik sta ook open voor een videosollicitatie, want ik wil de kans zo groot mogelijk maken om een stageplek te bemachtigen!


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:43

Niet vertalen maar direct in het Engels schrijven is mijn tip. Vertalen zorgt vaak voor zinnen die zich eigenlijk niet vertalen laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:43

Sizzle schreef:
Niet vertalen maar direct in het Engels schrijven is mijn tip. Vertalen zorgt vaak voor zinnen die zich eigenlijk niet vertalen laten.

Ah goeie, misschien dan wel globaal opschrijven wat ik in de brief wil verwerken?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:46

Beter probeer je eerst al even in het Engels te denken en daarna ga je schrijven. Vertalen geeft bijna altijd gekke samenstellingen en frustraties.

De stijl kun je geen zinnig woord over zeggen behalve: presenteer jezelf zoals je bent. Als de stijl niet bij het bedrijf past, dan past het bedrijf waarschijnlijk ook niet bij jou :)

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:50

Gebruik in ieder geval formele taal (geen samentrekkingen, dus bv do not ipv don't). Zo weing mogelijk idiomatisch taagebruik en geen bloemrijke epistels. Wees to the point, maar wel beleefd. Britten zijn geen fan van een hele directe aanpak. Is het bedrijf alleen gevestigd in de UK of is het echt een Brits bedrijf?

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:53

Heel cool dat je dit wilt proberen! Ik zou zeggen, vertaal de -boodschap- die je wilt vertellen in het Engels. Vermijd vooral enige vorm van directe vertaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:55

rider schreef:
Gebruik in ieder geval formele taal (geen samentrekkingen, dus bv do not ipv don't). Zo weing mogelijk idiomatisch taagebruik en geen bloemrijke epistels. Wees to the point, maar wel beleefd. Britten zijn geen fan van een hele directe aanpak. Is het bedrijf alleen gevestigd in de UK of is het echt een Brits bedrijf?

Het is in de UK gevestigd, het is een beetje een samenraapsel maar van oorsprong is het Oostenrijks.


Anoniem

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:58

Bedankt voor de tipt so far. Ik wil het erg graag goed doen ,dus de brief moet echt sterk worden.
Pff ik ben bezig, en ik merk toch dat ik het lastig vind om bepaalde woorden goed om te zetten. Hoe zeg ik bijv mijn sterkste punten of competenties? Of gebruiken ze in het Engels andere woorden daarvoor?

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:00

En gebruik Britse spelling/woorden ipv Amerikaanse :j
(random voorbeelden: realise en niet realize, en trainers ipv sneakers)

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:04

Kicken. Ik duim voor je.
Kan je Olav of Jack niet benaderen op facebook voor een referentie? Ik denk dat je in F1 wereld nog meer heb aan een flinke kruiwagen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Anonimo12
Berichten: 172
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:05

Brits Engels is meestal de vorm Engels met de meeste voorkeur, maar het gaat er vooral om dat je consistent bent.
Laatst bijgewerkt door Anonimo12 op 10-10-18 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:06

Joolien schreef:
Bedankt voor de tipt so far. Ik wil het erg graag goed doen ,dus de brief moet echt sterk worden.
Pff ik ben bezig, en ik merk toch dat ik het lastig vind om bepaalde woorden goed om te zetten. Hoe zeg ik bijv mijn sterkste punten of competenties? Of gebruiken ze in het Engels andere woorden daarvoor?

Strengths :j
Ik heb laatst een aantal Engelse brieven gestuurd, wellicht dat er nog wat is blijven hangen. Heb ook een half Britse vriend geregeld aangeschoten voor tips haha

Edit: ik zou trouwens vooral het nu niet in één keer goed neer willen zetten. Gewoon opschrijven hoe je denkt dat het OK is en daarna iemand (wij?) na laten lezen. Dat, en/of er een nachtje over slapen, want dan zie je vaak ook al een hoop kromme dingetjes

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

janouk
Blogger

Berichten: 17851
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:16


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

har166

Berichten: 2034
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:16

Je mag je brief wel pb-en als ie af is. Ik heb de afgelopen 3 jaar zo'n 90 Engelstalige sollicitatiebrieven per jaar moeten beoordelen ( van mijn mbo niveau 4 studenten, dus als jij een mooie start maakt vis ik de taalfouten en stijlfouten er wel uit -:)

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

manou_diablo
Berichten: 238
Geregistreerd: 08-07-13

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:29

https://www.thesaurus.com/browse/synonym -> Handige site, geeft synoniemen voor als je net niet op het juiste woord kunt komen.
Verder, let op met de aanhef en afsluiting. In het engels zijn ze daar heel specifiek in.
Succes! Klinkt als een gave stage +:)+

diablo <3 Ik ga je missen mannetje
je moet het leven beleven, niet overleven.
voor de snel afgeleide onder ons http://www.bokt.nl/tools/timeout.php

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:30

Als je bij RBR stage wilt lopen dan kun je inderdaad best brutaal zijn, maar wel zeker laten zien dat voor hetgeen waarvoor je komt al de nodige kennis en vaardigheden in huis hebt.

Je maakt namelijk geen schijn van kans bij hun als je echt blanco een brief schrijft. Zij strepen dit weg onder de noemer 'wilt alleen maar achter de schermen kijken' ipv een stagiaire die komt om te leren en bij te dragen.

Want dat is iets wat RBR wél wilt, iemand die van de uitdagingen is, niet bang om te werken, en 'iets meebrengt'. Een vernieuwend idee, een manier van werken etc.

Verder eens met bovenstaande, schrijf direct in het Engels, zinsopbouw en samenstelling is heel anders dan NL. Door vertaling kan de opbouw totaal niet meer kloppen.

Succes!


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:34

Bedankt allemaal weer. Ik vond het echt lastig om eraan te beginnen, maar jullie helpen me echt super!!
Voordat ik mn sollicitatiebrief stuur, wil ik eerst nog meer informatie vergaren over het team, is er uberhaupt wel een team psycholoog of social worker oid aanwezig? Want ik heb namelijk bepaalde afstudeer ideeën die ik wil aanbieden, maar dan moet ik wel weten of dat er al is.
Nu had ik daarvoor meerdere mensen benaderd die werkzaam zijn of waren in de F1 maar ik krijg allemaal nul op het rekest, dus heb ik bedacht om Red bull zelf een bericht te doen. Deze heb ik zojuist geschreven(nog niet verstuurd) en ging iets makkelijker dan de sollicitatiebrief zelf. Ze hebben trouwens een mailadres voor algemene vragen over werk en stage, dus vandaar!

En ik dacht, ik zet m hier neer en shoot! :D Voor wie wil natuurlijk!

Citaat:
Dear sir/madam,

My name is Jolien [achternaam] and I would like to apply for an internship at Red Bull Racing. I am a third year student at applied psychology, at the higher vocational education in the Netherlands.

So that might be not the first education to think about when you think at a Formula one team, and that is also why I have some questions about psychology and coaching in your team, before I send you my final appliance form.

My first question is; is it possible to do a psychology internship a the Red bull team? I assume that the drivers have their own personal psychologist or coach, but what about the team itself? Are there any psychologist, coaches or social workers involved?

And second: is there any form of stress management existing for the team members? If not, is there any interest in develop a stress management procedure for the team? I have already being busy with creating something about stress management in the team, and it would be a great challenge to implement that in the team.

I really want to make a decent chance to do an internship at Red Bull racing, so with this information I would like to create the best chance there is. So I am really looking forward to your answer.

Thank you for your time.

Yours sincerely,

Jolien [achternaam]

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:37

Ze hebben zelfs een heel (gevarieerd) team psychologen, die werken nauw samen met de hele crew en coureurs en gaan overal mee naartoe.

Ben wel benieuwd of ze aan de kant stagiaires aannemen. Ik denk dat ze veel meer aanvragen krijgen voor de technische kanten.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:42

Joolien schreef:
Bedankt allemaal weer. Ik vond het echt lastig om eraan te beginnen, maar jullie helpen me echt super!!
Voordat ik mn sollicitatiebrief stuur, wil ik eerst nog meer informatie vergaren over het team, is er uberhaupt wel een team psycholoog of social worker oid aanwezig? Want ik heb namelijk bepaalde afstudeer ideeën die ik wil aanbieden, maar dan moet ik wel weten of dat er al is.
Nu had ik daarvoor meerdere mensen benaderd die werkzaam zijn of waren in de F1 maar ik krijg allemaal nul op het rekest, dus heb ik bedacht om Red bull zelf een bericht te doen. Deze heb ik zojuist geschreven(nog niet verstuurd) en ging iets makkelijker dan de sollicitatiebrief zelf. Ze hebben trouwens een mailadres voor algemene vragen over werk en stage, dus vandaar!

En ik dacht, ik zet m hier neer en shoot! :D Voor wie wil natuurlijk!

Citaat:
Dear sir/madam,

My name is Jolien [achternaam] and I would like to apply for an internship at Red Bull Racing. I am a third year student at applied psychology, at the higher vocational education in the Netherlands.

So that might be not the first education to think about when you think at a Formula one team, and that is also why I have some questions about psychology and coaching in your team, before I send you my final appliance form.

My first question is; is it possible to do a psychology internship a the Red bull team? I assume that the drivers have their own personal psychologist or coach, but what about the team itself? Are there any psychologist, coaches or social workers involved?

And second: is there any form of stress management existing for the team members? If not, is there any interest in develop a stress management procedure for the team? I have already being busy with creating something about stress management in the team, and it would be a great challenge to implement that in the team.

I really want to make a decent chance to do an internship at Red Bull racing, so with this information I would like to create the best chance there is. So I am really looking forward to your answer.

Thank you for your time.

Yours sincerely,

Jolien [achternaam]

Ik zou iets betere signaalwoorden gebruiken, ik krijg altijd de extra punten voor signaalwoorden op brieftoetsen als ik mijn alinea's begin met First of all... Secondly... Mijn Engels docent zegt altijd: Vragen zo min mogelijk met vraagteken. Dus iets als I would like to know if there is any intererest in develop a stress management procedure for the team. Dikgedrukt werkwoord heb ik ook mijn vraagtekens over, weet alleen niet goed hoe je het wel correct krijgt.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:47

Ik zie nog wat andere puntjes die ik anders zou verwoorden, maar op telefoon is dat wat lastig te verbeteren :+
Morgen doe ik op m’n laptop een poging.

Wel een gave stage, trouwens :j

Oy with the poodles, already

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:57

Ik zou je eerste orienterende contact een stuk korter doen, dit duurt te lang om te lezen. Ik zou iets in de trant van “Dear RBR, I was wondering if you have any internship opportunities available for psychology students, specifically in the field of stress management?” De uitleg wie je bent etc komt later wel, voor nu wil je alleen weten of het mogelijk is.

Verder zou ik je brief idd goed laten doorlezen, er zitten nog best een aantal foutjes in.

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:01

MacavityL schreef:
Ik zou je eerste orienterende contact een stuk korter doen, dit duurt te lang om te lezen. Ik zou iets in de trant van “Dear RBR, I was wondering if you have any internship opportunities available for psychology students, specifically in the field of stress management?” De uitleg wie je bent etc komt later wel, voor nu wil je alleen weten of het mogelijk is.

Verder zou ik je brief idd goed laten doorlezen, er zitten nog best een aantal foutjes in.

Ja daar heb je al een punt, ik zat er ook al mee dat dit misschien teveel op een verkapte sollicitatiebrief leek haha. Ik laat de brief sowieso nog lezen :j Hij moet echt perfect worden :D

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:02

Ik zou ook niet zeggen; my name is, je sluit af met je naam dus dat is overbodig :)

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:03

manou_diablo schreef:
https://www.thesaurus.com/browse/synonym -> Handige site, geeft synoniemen voor als je net niet op het juiste woord kunt komen.


Vooral geen thesaurus gebruiken, 'het juiste woord' in een sollicitatiebrief moet het meest voor de hand liggende woord zijn. Het is een zakelijke brief, geen poezie. Daarnaast hebben synoniemen vaak subtiele verschillen in betekenis die je als non-native speaker niet kent. Groot risico dat je dus exact het verkeerde woord gebruikt.

Voor formele brieven, maar eigenlijk iedere vorm van communicatie, gebruik gewoon een fatsoenlijk woordenboeke NL-EN (VanDale heeft dat gratis online) en check onbekende woorden evetueel voor de zekerheid nog in een Engelstalig woordenboek. Gebruik ook vooral geen websites als Google Translate, Interglot etc.

@Jolien: Ik zie inderdaad ook een aantal fouten in je brief, veel voorzetselfouten ook. Zal straks proberen vanachter laptop iets uitgebreider te reageren.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:04

Mag ik je wel een tip geven even los van je brief en spelling?

Nederlanders zijn direct. Erg direct. Vind ik niks mis mee hoor! Ben het zelf ook wel.
Maar buitenlanders zijn dit over het algemeen niet, niet gewend en kunnen dit niet altijd waarderen. Kan arrogant of onbeleefd overkomen.
Hou dit gewoon even in gedachte als je contact zoekt. Je hint er een beetje naar dat je dit wel wil laten doorschijnen namelijk, en nogmaals ik heb er geen probleem mee maar buitenlanders kunnen het niet altijd waarderen. Dit is de tip die ik kreeg voor ik naar België ging maar ik denk dat dit ook zeker op de UK van toepassing is.

Het klinkt erg gaaf dus ik hoop dat je er iets kan vinden!

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers