Heb ik een burn out?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 11:24

Ik weet niet zo goed wat ik met me zelf aan moet. Mede om ook mijn hart te luchten daarom dit topic.
Sorry voor een onzamenhangend verhaal.

Ik ben 21 jaar, afgelopen schooljaar heb ik mijn diploma (mbo) behaald. Maar wat nu?
Al twee jaar ben ik op een bedrijf aanwezig waar ik tijdens mijn opleiding gewoon weekendwerk deed, een beetje bij verdienen en lekker bezig zijn. Nu ik mijn diploma heb werk ik er full time, super fijn natuurlijk, maar... Ik heb totaal geen zekerheid of ik er full time kan blijven werken. Ik werk op basis van de hoeveelheid stagiaires, zijn er veel stagiaires dan ben ik niet nodig (zo komt het in iedergeval over op mij.) Dus het kan zo zijn dat ik volgende maand full time draai en de maand daarop maar 1 dag per week. En de maand daarna weer gewoon 4 dagen in de week. Financieel gezien kan ik daar niks op bouwen natuurlijk. Maar het werk is best fijn.

Momenteel bezig met een tussenjaar, ik weet nog niet 100% zeker of ik volgend jaar een nieuwe opleiding begin, maar ik houd me zelf gewoon voor dat ik dit jaar een tussenjaar neem. Mede omdat ik mbo zelf een laag niveau vind en ik weet dat er meer in mij zit. Maar welke opleiding weet ik niet.
Ik ben erg prestatie gericht en pietje precies, al weet ik dit soms ook los te laten.

In mijn tussenjaar wil ik niet stil zitten, zo zit ik niet in elkaar. Ik heb volgende week mijn eerste auto rijles en wil hier voor gaan. Ook heb ik een curcus op het oog, maar deze begint in Januari pas. Echter heb ik me hier nog niet voor ingeschreven.

Ik sta relatief gezien positief in het leven, kan soms super makkelijk over dingen denken, maar kan ook vrezelijk malen en onzeker zijn over mijn doen, laten en handelen.
Ik kan heel enthoustiast praten over mijn dieren en kan best vrolijk zijn en overkomen.

Klinkt allemaal nog vrij onschuldig hé, vond ik ook.
Maar nu komt de andere kant.

Ik heb helemaal geen hobby, tenminste ik kan me er geen bedenken. Lezen vind ik wel leuk, mits een leuk boek natuurlijk, maar daar heb ik geen rust in me kont voor, dus ik lees weinig tot niet.
Tekenen vind ik leuk, maar ik heb er totaal geen rust voor en raak snel geirriteerd aan mijn niet perfectheid. Oefening baart kunst dat weet ik, maar mislukt het een keer, dan liggen mijn potloden 3 maanden (of langer) in een hoek en kijk er niet naar om. Puur omdat het voelt alsof ik het toch niet kan en er gewoon geen motivatie voor heb.
Kleuren in die volwassen kleurboeken, leuk, maar heb het geduld niet.
Series kijken, echt niet dat ik daar aan toe kom, ik vergeet ze of heb geen rust in me kont om ze te kijken. Paardrijden heb ik gedaan, ik mis het, maar kom er gewoon niet aan toe vanwege vermoeidheid na het werk. Heb zelf ook geen eigen paard of verzorgpaard. Ik werk wel met paarden, dus de paarden mis ik niet, maar het rijden wel.

Al deze bovenstaande dingen (op paardrijden na) voelen nutteloos. Ik heb er niks aan, de wereld heeft er niks aan. Waarom zou ik ze doen als ze niks opleveren. En stilzitten kan ik niet, ik ben iemand die van bewegen houd. Maar voor paardrijden heb ik geen energie.
En bewegen doe ik zeker op de dagen dat ik werk, gemiddeld zo’n 15 a 20km per dag lopen en 9km fietsen.
Als ik stil zit op de bank, een klein spelletje speel op mijn Ipad of die ene keer wel een boek lees, dan voel ik me slecht, stilzitten voelt slecht. ‘Niks’ doen voelt slecht. Ik wordt er humeurig van, chagerijnig, emotioneel omdat ik me zelf irriteer met mijn eigen humeurigheid. Ik wil wat doen, maar voel me futloos, weet niet wat ik wil doen, heb geen energie om wat te doen, maar toch voel ik me rot omdat ik niks doe. Logisch? Nee helemaal niet. Mijn hoofd is niet logisch denk ik.
Ik voel me gezicht gewoon ‘hangen’. Ik ‘voel’ me gezicht chagerijnig staan.

Op vrije dagen probeer ik wel wat te ondernemen, vaak is het rondje door de stad lopen, doelloos en vaak niks kopend. Om toch wat te ‘doen’. Maar ook dit voelt slecht en ik irriteer me snel aan mensen die tergend langzaam lopen.

Laatst op het werk had ik het ook. Ik liep over het terrein met een paard, er waren vrachtwagens een stukje verder op die allemaal aan het toeteren waren. Iets wat in meerdere gemeentes gehouden worden, een dag dat verstandelijk beperkte kinderen mee mogen in een vrachtwagen om ergens een ijsje te eten bijvoorbeeld en weer terug te rijden naar beginpunt. Helemaal geweldig natuurlijk voor die kinderen, niks mis mee, juist goed dat het gedaan wordt! In de ochtend kwamen ze voor het eerst langs, niks aan de hand met mij. In de middag weer en toen liep ik dus met dat paard. Niks aan de hand met het paard, hij was gewoon braaf. Echter moest ik me best doen niet vol te schieten en compleet in tranen uit te barsten. Het raakte me gewoon, niet het feit dat dit georganiseerd werd voor verstandelijk beperkte kinderen, nee het geluid. Ik heb geen nare ervaring aan het toeteren van vrachtwagens, dus dat was het niet, zelf denk ik overprikkeld. Maar waarom in de ochtend niet en in de middag wel?

Ook ben ik zeer vermoeid, 5 dagen werken is (nog) niet aan mij besteed, zeker niet als ik geen twee aaneengesloten dagen vrij ben. Het is vrij zwaar werk en ik ben daar nog niet klaar voor blijkbaar. Dat is duidelijk en daar ga ik werk van maken bij mijn baas. Maar ik ben dus vrezelijk moe. Ook tijdens mijn vakantie (2 weken) heb ik niet kunnen bijtanken! En toen lag ik om half 10/10uur op bed en werk om 8uur wakker. Gemiddeld lig ik op een werkdag nu tussen 10uur en 11uur in me bed en sta om half7 op. Dus te weinig slaap is het niet. Ik slaap zelfs best goed. Misschien wel te weinig voor mij, maar niet minder dan 8uur slaap in iedergeval.

Vanochtend wilde ik uitslapen, want ik ben vrij van werk. En dat lukte dus niet omdat er steigerbouwers de steigers om half 8 al aan het afbreken waren, en zeker niet zachtaardig maar met een hoop kabaal. Ik hoorde me moeder al naar de woonkamer lopen want die was ook wakker dus. Ik wilde persee uitslapen, want ik was er gewoon aan toe. Dus toen ben ik naar de slaapkamer van me moeder gegaan, aan de andere kant van het huis. En daarmee hoopte ik dus ook aan de andere kant van het geluid om daar verder te slapen. Ik had gewoon slaap nodig, dus dan is een bed een bed. Nou een kwartier later waren ze voor huis hard aan het gooien en schreeuwen met dingen. Dus niet kunnen uitslapen. Ik me bed uit en ja hoor, BAM huilen. Ik wilde gewoon zo graag uitslapen -O-
Maar is het niet kunnen uitslapen zo erg dan dat ik daarvoor moet huilen?

Ook begint mijn lichaam me te irriteren. Ja er zijn mensen die er erger aan toe zijn daar ben ik me zelf van bewust en eigenlijk mag ik niet zeuren en er over klagen.
In de familie heerst artrose. Vooral in voeten, handen, rug en knieën. Nu heb ik net zoals oma en mams een hallux valgus. Dan wel een beginnende, maar hij zit er. En twee jaar heb ik er met vlagen last van. Geen extreme pijn, maar ik voel hem zeker. Dat word de laatste maanden ook steeds vaker en erger. Vooral op werkdagen dat ik dus zo veel loop. Het irriteerd me dat het pijn doet en dat ik nu al vrijwel zeker artrose in heb zitten. Dit is niet bevestigt door een dokter, maar ik het precies, maar dan ook precies de zelfde klachten als me oma en moeder. En hun artrose is wek vast gesteld door een dokter.
Dit zeurende gevoel heb ik nu ook met vlagen in me wijsvinger sinds 1 maand! Dat is niet wat we afgesproken hebben. Het voelt stiekem een beetje of mijn lichaam me in de steek laat. Hallo, ik ben net 21...

Owh en op me werk loop ik tegen een aantal dingen aan. Iets wat te maken heb met dat ik anders tegen dingen kijk dan anderen. Irritaties lopen soms zo hoog op, dat ik er soms doorheen zit en thuis volschiet. Er moet zo veel gedaan worden in relatief gezien zo weinig tijd dat het niet te doen is. Maar het bij me baas leggen kan niet echt, want dan is het zwaai zwaai baantje.

Iets wat me ook aan het denken zetten was wat de dokter zei op mijn vermoeidheid. Ik moest voor wat anders naar de dokter en kaarte de vermoeidheid meteen ook even aan. Hij zei hele wijze woorden.
“Ben je wel in evenwicht? Doe je wel net zo veel dingen die je energie geven, als dingen die je energie opslurpen.” Het antwoord is nee. Maar hier loop ik dus in vast, ik heb er geen energie voor. En stilzitten voelt slecht.

Degene die dit allemaal gelezen heeft verdient oprecht een hele taart.

Owja om terug te komen op hobby’s mijn hobby is momenteel op bed liggen. Maar dit vertik ik om te doen, want dan denk ik helemaal dat het slechter gaat worden en ik echt echt echt niks mee uithaal.

Ik heb geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon eens op een rijtje zetten hoe ik me voel. Terwijl dit voor mijn gevoel nog niet eens alles is waar ik mee zit en rondloop. Maar weet t allemaal even niet meer duidelijk op te schrijven.

Heb ik een burn out, of stel ik me gewoon aan, herkennen mensen dit, ben ik de enigste, zijn er tips of moet ik gewoon een vrezelijk harde schop onder me kont krijgen?

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:34

Burn out durf ik niet te zeggen want ik ben geen dokter, maar je klinkt overprikkeld. En als dat te veel ophoopt kan je een burn out krijgen. Ik heb op m'n 14de een burn out gehad maar ik weet er eerlijk gezegd niks meer van, zo van de kaart was ik. Ik stond toen al een paar jaar onder begeleiding van een psycholoog dus dat scheelde veel. Neem je rust en zoek hulp erbij, veel sterkte :(:)

XladyX

Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:39

Hey TS, ik herken een hoop in je verhaal, het niet stil kunnen (willen) zitten, de irritatie dat je dan ook iets had kunnen of moeten doen. Het is niet erg, je moet dit alleen van jezelf en er is niemand die je anders zal vertellen. Het is niet erg om veel te slapen, het is ook niet erg om een keer wat anders te doen dan men van je verwacht. Je wilt misschien jezelf bewijzen tegenover jezelf maar dat gaat nu (nog) niet lukken.

Je huisarts heeft een goed punt, ben je wel in evenwicht? Blijkbaar eist je baan, maar ook de onzekerheid erover, veel energie van je. Zolang er geen uitzicht op is dat dit verbeterd of veranderd, zal dit zo blijven. Is het geen optie om op zoek te gaan naar een andere (bij)baan? Of een hobby die wel veel tijd vraagt. Ben je handig? Misschien kun je iets opknappen, leer je veel van en haal je ook voldoening uit. Het geeft niet of dit heel anders is of maar voor tijdelijk, met leuke collega's en een nieuwe uitdaging denk ik dat je je al snel anders voelt. Blijf niet zitten en peinzen, maar je kunt het altijd veranderen! Je bent nog jong en er zijn veel vacatures op het moment, ook voor tijdelijk in je tussenjaar. Ik denk niet dat je overspannen bent, maar gewoon een dip(je) hebt. Dat is normaal en oké!

edit; spelfoutje
Laatst bijgewerkt door XladyX op 09-10-18 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:40

Eerlijk, ik heb niet alles gelezen... Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom je niet op zoek gaat naar een baan met meer uitdaging en uren. Ik vind je hierin enorm afwachtend en dat lijkt me in deze tijd niet nodig.. Ik lees alleen maar dat je meer uitdaging wil en pietje precies bent.. Hier zijn toch wel leuke passende banen bij te vinden? Een tussenjaar word jij denk ik niet beter van, ik snap die keuze ook niet helemaal.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:40

Hoi!
Super vervelend dat je niet goed in je vel zit.. Het komt op mij over alsof je gewoon even 'echte' rust moet hebben, het klinkt alsof je, je momenteel gewoon snel ergert aan alles. Het is sowieso verstandig om het hier met een dokter/psycholoog over te hebben, zij zijn ervoor opgeleid en weten hier raad mee.
Je bent echt niet de enige, succes!

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:45

Het is oké om je afentoe zo te voelen!!! Maar een klein schopje onder je kont moet ook afentoe kunnen natuurlijk :p Werken met paarden is vaak gewoon zwaar (dat is tenminste wat ik opmaak uit je verhaal, dat je met paarden werkt). Maar heel eerlijk: Normale tijden werken, waarbij je vaak ook nog 'niet nodig' bent door de stagiaires, moet kunnen. Als je het echt niet aan kan, zal je toch een ander baantje moeten zoeken.

Maar misschien kan je als hobby gewoon gaan fitnessen, hardlopen, yoga doen... Gewoon wat ideetjes!! Soms geeft dat juist energie. Heb je een gezonde levensstijl verder? Qua wat je eet etc? Het lijkt inderdaad of je genoeg slaap krijgt, 8 uur zou moeten kunnen. Dat gaat zo zijn bij heel wat verschillende banen, dat je er vroeg uit moet.

Misschien dat je toch weer kan beginnen met paardrijden? Je zegt namelijk de ene keer dat je geen energie hebt, maar in een ander gedeelte zeg je dat je 'geen rust in je kont hebt' en daardoor geen boek oid kan lezen. Dus dat snap ik niet zo goed. Ik denk (persoonlijk!!) ook niet dat je een burn-out hebt.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:18

Ik zou dit ook niet als burn-out willen bestempelen. Maar... Ik denk wel dat er iets aan moet veranderen en dat je echt eens hulp moet gaan zoeken. Het komt op mij over alsof je nooit rust kan nemen en heel, heel graag wil presteren. Dat laatste is niet erg, maar het moet niet dusdanig je leven beïnvloeden dat je niet eens een half uur stil kan zitten met een boek/tekening/serie... Je lichaam heeft niet alleen rust nodig (je nachtrust lijkt prima) maar je hoofd ook. En emotionele onrust kan heel goed doorslaan in fysieke vermoeidheid van het lichaam. Zie het alsof je continu in de vecht/vlucht stand staat.

Ik zou ook iets aanraden van meditatie of yoga. Maar.. daar zal je ook niet voor stil kunnen zitten. Zie het als super nuttig voor je mentale gezondheid. En zoek er begeleiding bij!

Ik denk niet zozeer dat het de werkdruk etc zelf is wat je opbreekt, maar wel hoe jij ermee dealt. Als je daarmee om kan leren gaan denk ik dat het heel veel gaat schelen!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:27

Wanneer je al twee jaar daar werkt heb je volgens mij recht op een vast contract, informeer daar eens naar. En verder, laat dat pietje precies maar eens wezen en neem het leven wat meer zoals het komt, zorg dat je glas eens halfvol i.p.v. halfleeg is. Ik zal je geen klager noemen want daarvoor ken ik je niet maar met wat positiever in het leven staan bereik je vaak net een iets prettiger leven.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:57


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:17

Ik herken het ook, werken met paarden op een stal is mentaal en fysiek uitputtend. Heb 10 jaar op stallen gewerkt en het heeft mij na 10 jaar mentaal vooral het meeste gesloopt. Niet dat het altijd slecht is, maar ik wou perse goed presteren en als je met collega's werkt dan moet je geluk hebben als je op een lijn ligt met elkaar. Maar dat is zeldzaam blijkt uit de praktijk.
Vooral als je ook nog eens niet met je baas kan communiceren in hoe je jezelf voelt, wat ik begrijp uit je verhaal ben je bang om ontslagen te worden, en ga je daardoor op je tenen lopen. Dit is mentaal erg vermoeiend en daardoor kun je de prikkels niet goed aan. Ook kan dit medisch gezien tegen je werken, aangezien je de hele dag gespannen bent.

Mijn advies is om even te bedenken of je wel voor deze baas wil blijven werken, wie weet kun je het op een andere stal veel meer naar je zin hebben.

Ook ik had geen hobby's toen ik nog op stal werkte, ik was na mijn werk kapot en had dan nergens geen zin in, maar voelde me tegelijkertijd wel schuldig omdat ik op de bank ging liggen. Dus dat gevoel begrijp ik. Nu ik niet meer op stal werk heb ik iedere avond wel weer iets anders te doen en hou ik meer tijd over om ook nog te leven, aangezien ik voorheen alleen maar moe was of aan het werk.

Wil dus niet zeggen dat hoe jij je nu voelt dat dat alleen maar aan je werk ligt, maar het kan er wel mee te maken hebben..

Je kan met dit probleem ook naar de HA gaan, en eventueel met iemand over praten die je hierin zou kunnen begeleiden.

Veel sterkte en je mag me altijd PB'en als je daar behoefte aan hebt :)

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:19

Laat je bloed eens onderzoeken, en laat je schildklier testen!! Vooral dat overprikkeld voor geluid en vermoeidheid. Vage spier of pijn klachten.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:06

Het klinkt voor mij niet als een burn out maar je klinkt niet gelukkig. Geen innerlijke rust. Het klinkt alsof je niet op je plek bent nu.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:09

Het lijkt mij meer op verveling en verkeerd dagritme eerlijk gezegd.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:52

Andere baan zoeken waar je wat meer zekerheid hebt kwa uren en stabiliteit in je werkzaamheden.

Lat minder hoog leggen!. Niks mis met een tijdje in de supermarkt werken ook hier kun je je verder ontwikkelen.
Vaak heb je hier ook vaste tijden en heb je daarnaast weer tijd om te gaan paardrijden.
En ga dat laatste ook weer doen want je zegt zelf al dat je dat mist. Dit vind je leuk en gaat je weer positieve energie geven.

En zoek eens iemand om mee te praten wbt je nabije toekomst. Welke school? Wat wil je.
Schrijf eens dingen op die je leuk vind om zo er achter te komen welke kant je op wilt.
En schrijf je gewoon in voor die cursus...januari is nog maar 12 weken ;)

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 17:09

Bedankt allemaal voor de lieve woorden. Ik doe me best om even op alles te reageren.

Ergens wil ik nu niet van baan verwisselen. Ik heb namelijk meer fijne momenten dan irritatie momenten. Soort gelijk werk is niet te vinden in de omgeving wat bereikbaar is met OV. Vandaar dat ik nu ook met auto rijlessen begin, zodat ik meer mogelijkheden heb etc. Dus ik blijf sowieso op me huidige werk tot ik me rijbewijs heb. Het stalwerk vraagt inderdaad heel erg veel energie. Daarom wil ik ook met me baas om de tafel zitten of ik misschien minder dagen kan krijgen. Want ik werk nu meer dan het vaste personeel... Misschien dat dat voor mijn al genoeg is om rust te creeren. Een vast contract wordt pas na 3 jaar gegeven na mijn weten. Ik kan het fout hebben hoor! Ik heb er nooit echt onderzoek naar gedaan en gevraagd, omdat ik hier zelf nog niet mee bezig ben.
Aan de andere kant klopt het wat Cowgirl zegt, een andere baan zoeken met meer stabiliteit. Toch heb ik nu nog niks gevonden wat me trekt namelijk. Maar ben het wel eens dat stabiliteit belangrijk is. Wanneer ik een auto heb, heb ik ook meer mogelijkheden.

@antje: wat bedoel je precies met verkeerd dag ritme? Ik ga rond 10 savonds naar bed soms half 11/11uur. En sta om half 7 op in de ochtend. De rest van de dag ben ik wakker en werk ik.
Op vrije dagen ga ik rond 11uur naar bed en slaap uit tot dat ik wakker word. Ene keer 8uur. Andere keer 10uur.

@Wiske2: Hier zat mijn moeder ook al aan te denken, omdat zij zelf ook schildklier problemen heeft. 2 jaar geleden ben ik hier op getest en toen was alles goed, maar kan inderdaad geen kwaad om me hier nogmaals op te laten testen. Dankjewel voor het aankaarten.

@relexed: Ik heb een baan met uitdaging. En ik heb een tussenjaar bewust gekozen. Omdat ik er financieel niet toe in staat ben dit te betalen. En jah er zijn leningen, dat is waar. Maar naast dat ik er niet toe in staat ben de kosten te betalen, weet ik ook niet wat ik wil qua opleiding richting. En mede omdat ik me zo, leek het mij en mijn omgeving verstandig even rustig aan te doen en een jaartje geen school te hebben.

Ik heb alles gelezen, iemand had het over eten, kan alleen niet zo snel meer terug vinden wie.
Mijn eet patroon en gewoonte is in mijn ogen goed. Ik eet niet extreem veel, maar ook niet te weinig. Ik eet sowieso 1 stuks fruit per dag, inderdaad niet elke dag de 2 stuks fruit. Gewoon vlees, groente en aardappelen. Afwisselend met pasta en ovenschotels en soms eens een patatje of pizza, maar dat zeker niet wekelijks. Een enkele keer vegatarisch.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:31

Ikzelf ben van jouw leeftijd en afgelopen zomer overspannen geraakt, wat gezien wordt als een fase voor burn-out zijn. Ik heb even jouw bericht doorgelezen, en in het begin zeg je al dat je graag mee wil doen dan alleen een mbo, omdat je dit zelf een laag niveau vindt en weet dat er meer inzit. Is dit echt jouw beeld, of komt dit van je omgeving af? En ervaar je dit als druk omdat er meer moet? Ook in combinatie met je prestatiedrang?

Daarnaast valt het me ook op dat je niet even rust kan pakken en dat de 'wereld er niks aan heeft' als je stilzit. Dit had ik zelf ook, ik ging maar door en door. Even vergeten dat ikzelf het belangrijkste ben in mijn leven, en niet wat anderen vinden of denken of wat ik mezelf opleg om te doen voor anderen. Ikzelf ben degene die mij gelukkig kan maken, en dat doe ik door te luisteren naar mezelf, niet naar anderen.

Ikzelf heb een afspraak gehad bij de GGZ, wat ik je sowieso aan wil raden. Het was geen diepgaande psychologische sessie, maar ik kreeg wel inzicht in mijn eigen gedrag (ik zei bijvoorbeeld overal ja tegen), waardoor ik het in de toekomst kan voorkomen en meer bij mezelf kan blijven. Een paar praktische tips die ik ook meekreeg was mindfullness (je kan gratis de app downloaden van vgz) en drie keer per week een halfuur wandelen. Nu, twee maanden later, voel ik me eigenlijk beter dan het hele afgelopen jaar.

Dan nog even je vraag, of je een burn out hebt, dat kan ik niet beoordelen. Voor zover ik weet kunnen mensen die een burn out hebben echt even helemaal niets, en daar lijkt het bij jou niet op, maar het kan goed zijn dat je wel die richting opgaat. Overspannenheid hoeft ook echt niet altijd in combinatie met werk of studie te gaan, bij mij was dit ook niet zo. Het was simpelweg niet luisteren naar mezelf.

Mocht je er behoefte aan hebben, dan kan je me altijd een berichtje sturen :)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:37

Ik lees meer een quarter-life-crisis ipv een burn-out.

Wel herkenbaar; dat je een diploma hebt, je eigenlijk zou moeten werken, je verantwoordelijkheden krijgt enzo. En je dan afvraagt: is dit het wat ik met mijn leven wil?

Als ik jou was zou ik een andere baan zoeken met meer zekerheid, je niet druk maken of het wel een ‘goede baan’ is. En een coach nemen om uit te vinden wat je wil met je leven, of je nog een opleiding wilt doen en zo ja welke.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 17:48

Je zegt dat je de ene week 40 uur werkt en de volgende week bvb 20, vraag je baas om regelmaat in de werktijden, bvb vier dagen van 7 uur, dan heb je tijd genoeg om ook andere dingen te doen. Je werk zal niet alleen maar bestaan uit het begeleiden van stagiares.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:01

Ik moet ook eerlijk zijn dat ik niet heel het topic gelezen heb, het meeste wel.

Dit lijkt mij niet echt een burn out, maar eerder dat je overprikkeld/oververmoeid bent en gewoon heel gevoelig, misschien ben je heel hyper sensitief? Ik ben dat namelijk ook. Ik ben heel gevoelig aan geluid/aanraking/drukte en chaos etc. Ik denk dat je misschien inderdaad nood hebt aan regelmaat die je nu duidelijk niet hebt. Dat hebben mensen die hyper sensitief zijn ook erg veel nood aan. En anders zou ik echt op zoek gaan naar ander werk want hier word je duidelijk niet gelukkig van. Ik lees het hier boven al, er is iets zoals quarter life crisis maar dan heb je eerder zoiets van 'Wat nu?' en dat zie ik hier niet, je wil iets doen maar je weet niet echt wat? Je spreekt jezelf ook een beetje tegen, je kan niet stilzitten maar je kan ook moeilijk aan iets beginnen, ik denk dat je enkele dingen voor jezelf moet gaan uitmaken. Wil ik nog verder studeren en zo ja, wat? Ga op zoek en informeer je, wil je daar blijven werken? Eis betere uren...

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:54

Je doet niets verkeerd. Er zit alleen een foutje in onze cultuur, en dat foutje is in je hoofd geslopen. En het zorgt ervoor dat je nu éven niet meer kunt blijven doen wat je deed.

Hier een interessant artikel voor jou:

https://sochicken.nl/altijd-productief-willen-zijn

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:16

Ik denk dat het goed is als je met iemand gaat praten en begeleiding krijgt. Er is niks mis met niks doen en lekker luieren. Gun jezelf die rust want dat heb je nodig. Als je een dagje vrij bent uitslaapt en eigenlijk de hele dag op de bank hangt is daar niks mis mee.

Ook dat je “maar” een mbo 4 diploma hebt is niks mis mee. Als je daar mee kan doen wat jij leuk vind is dat goed. Want het is jou leven en dit deel je in hoe jij dat wil.
Wat ik vooral in je verhaal lees is iemand die niet kijkt naar wat jij wil. Maar vooral aan de invloeden van buitenaf denkt. Want oh wat zullen mensen wel niet zeggen als ik een dag op de bank hang.
En daar moet je gewoon een beetje schijt aan hebben.

Maak voor jezelf een lijstje met wat voor jou belangrijk is en wat je doelen zijn.

Ik wil een hbo diploma halen omdat: ........ en dan niet dat mbo 4 te laag is want dat is onzin.
Ik wil een baan met stabiele uren omdat: .......
En ga zo maar door en vul deze dingen aan. Maak voor jezelf een duidelijk pad richting de weg die je wil bewandelen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:31

Citaat:
@antje: wat bedoel je precies met verkeerd dag ritme? Ik ga rond 10 savonds naar bed soms half 11/11uur. En sta om half 7 op in de ochtend. De rest van de dag ben ik wakker en werk ik.
Op vrije dagen ga ik rond 11uur naar bed en slaap uit tot dat ik wakker word. Ene keer 8uur. Andere keer 10uur.

En wat doe je overdag? Eet je op regelmatige tijden, ik zag wisselende werktijden, veel dingen in 1 dag willen proppen, etc.

Misschien moet je een cursus mediteren/mindfullness gaan doen, leren om te niksen en meer in contact te staan met jezelf

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Heb ik een burn out?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:13

Ik moest toevallig gisteren een les inhalen over de verschillen tussen burn-out, depressie en overspanning/overprikkeling.

Heb daar een mooi schema meegekregen, heb nu de map nog thuis liggen.. Maar zal je straks eens een schema'tje doorsturen waar je waarschijnlijk veel aan kunt hebben :)