[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:46

Als het overdag buiten boven de 20 graden is zal het ‘s nachts in een binnenstal waar meerdere paarden in staan echt niet heel koud worden verwacht ik.
Dus ik ga er vanuit dat dat wel kan hoor.


Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:29

Ik heb die van mij (KWPN, volop in training) vorige week donderdag geschoren, Rambo Optimo erop (zonder liner) en vrijdag stond hij enorm te zweten. Ik heb toen de keus gemaakt deken af te laten, hij staat nog van 8.30/9.00 buiten tot uur of 19.00 en ‘s nachts in een geïsoleerde binnenstal. Daar is de temp heel constant en hij heeft geen buitenluik, hij is prima comfortabel. Misschien een keer een uurtje even iets fris als hij ‘s morgens naar buiten gaat (vd week was het een keer 4gr ‘s ochtends vroeg) maar liever dat ene uurtje dan de andere 23 uur te warm.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:09

Ik heb die van mij nu ook bloot staan. Vind het eigenlijk in de ochtend nog wat fris, maar heb niet de mogelijkheid de hele tijd dekens te wisselen. Vind het overdag te warm om hem onder een deken te zetten. Denk dat je een geschoren paard nu ook wel bloot kunt laten!

IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:13

Oh dan ga ik mij niet meer druk maken om zaterdag en laat ik haar gewoon een keer bloot ‘s nachts haha.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 23:07

Die van mij zondag geschoren. Ze heeft nu 's nachts nog een deken op maar morgen overdag lekker bloot en als ik de temperaturen dan voor de nachten zie denk ik dat ze voorlopig ook nog bloot blijft.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:15

Doninick vind de deken ook niet fantastisch liggen dus ik moet de zoektocht voortzetten. Geen HH, QHP, Valencia, Rambo, Bucas, Amigo, imperial riding, Dominick maar..

Mocht iemand heel graag de dominick maat L willen dan kan dat, moet hem nog aanmelden voor retour. (Gekocht voor de helft ;))


Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:55

Ik vind dat steeds zo leuk klinken hier "lekker bloot".

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:26

L_iek schreef:
Hoi, ik kom hier voor het eerst binnen vallen. Ik wil dit jaar voor het eerst dekens gaan gebruiken. Wanneer begin je met een dekentje op te doen?


Niet te vroeg beginnen is een tip, paarden hebben het warmer dan wij. Nu het zo koud is 's nachts zou ik wel een 0 gram deken opdoen of een 100 gram als de stal erg koud is, maar als het overdag boven de 10 graden is zou ik de deken eraf halen bij het buiten zetten. Tenzij het keihard regent. Als het miezert houdt de paardenvacht alles tegen, alleen als het giet zou ik een regendeken op doen .

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:57

Hier vanmiddag ook lekker met de billen bloot. Vanavond weer deken op.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:03

Hier uiteraard ook naakte paardjes. Neem zo handdoek mee naar stal om ze af te drogen, ze zullen wel staan te zweten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:33

Bij mij alle twee de paarden nu bloot, 24/7 op de wei. Het koelt wel steeds flink af maar kou, zonder regen, kunnen paarden goed tegen.
De arabier had vanmiddag zelfs wat zweet tussen haar achterbenen. In de zon met een wintervacht is het best warm voor ze!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:51

Hier in de buurt zijn nog steeds mensen die hun paard inpakken met hals en al, dat snap ik dus echt niet.. (en nee, het zijn geen vliegendekens)

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:58

Misschien paarden van mensen die niet kunnen wisselen, en die dus voor een soort compromis kiezen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:19

Ik heb mijn geschoren pony nu terug gezet naar 100 gram. Zit ook in dubio, vandaag overdag heeft hij lekker bloot gestaan, liefst morgen ook met die 23 graden maar moet werken. ‘S nachts is het zo’n 13 graden hij staat dag en nacht buiten met loopstal... of ik de deken vannacht ook niet maar gewoon af laat. Blijft 12 graden vannacht. Wat raden jullie aan, hij is 2 weken geleden geschoren.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 19:24

Die van mij is zondag geschoren en die laat ik vannacht ook bloot staan. Staat wel op stal. In de zomer hebben ze ook regelmatig zulke nachten en dan krijgt ze ook geen deken op.

Is natuurlijk per paard verschillend maar ik denk dat vannacht best moet kunnen Batlow.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:20

Voor vannacht toch maar opgelaten. Morgen ochtend wordt hij er af gehaald dus zal hij morgen nacht zonder staan, het is een taaie pony had vannacht best gekund, als hij maar overdag af is want overdag nou met deken kan echt niet :n

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:58

Vorige maand geschoren. Stond net met een 0 grams.... maar was aan het zweten. Nou ja, dan maar zonder.

Volgend weekend maar weer scheren

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:42

Oh nee, ik zie net dit
https://youtu.be/39rbqRL25sA (Bij min 3:50 gaat het over de maat)
filmpje op YouTube en besef me dus dat mijn nieuwe Bucas power Turnout light van 145(195) veel te groot is, paardje heeft hem 4 weken op liggen.. daar gaat m’n geld aaargh! Als er iemand wil ruilen voor een gelijkwaardige 140 (191) dan ontvang ik graag een pb

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Spenk
Berichten: 21741
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:43

Ligt die niet goed dan? Als ik de dekens zo doe als in het filmpje krijg ik blote kont bij mijn paard en schuurplekken. De maat groter zit perfect. Niet te zwaar aan tillen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 23:01

Yvank_ schreef:
Ligt die niet goed dan? Als ik de dekens zo doe als in het filmpje krijg ik blote kont bij mijn paard en schuurplekken. De maat groter zit perfect. Niet te zwaar aan tillen.

Tot nu toe ligt hij prima. Hiervoor had ze de Bucas smartex freedom zelfde maat als deze en paardje kreeg pas einde winter wat kale plekken op zn schouderbladen. Ik hoop niet dat hij dat nu ook gaat krijgen, het is nog lang geen winter.. waar heb jij schuurplekken gekregen? Deken valt wel mooi over de billen inderdaad

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 06:35

Waarom zou je de deken wegdoen als hij goed ligt?
Volgens de richtlijnen zouden de dekens van mijn paard ook niet goed liggen, maar ze schuren niet, schuiven niet en ze kan fatsoenlijk grazen zonder gekild te worden. Lekker laten liggen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 08:05

Lijkt me ook hoor. Niet meteen in paniek schieten als iemand iets roept. Gewoon even zelf kijken naar je paard. Is ie blij, geen schuurplekken, niet schuiven? Niks aan de hand dus.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:19

Omdat ik hier heel benieuwd naar ben. De bucas smartex rain medium (dus 150gr) zou geschikt zijn van temperaturen van 12 tot - 10. Iemand dit al eens getest met een geschoren paard? Ik wil mijn paard niet helemaal scheren omdat ik dan constant moet wisselen met dekens en mij zorgen maak vooral of hij het warm genoeg heeft :+ dus ik scheer hem half en dan staat hij mrt een fleecegevoerde deken en als het extreem is met 200gr. Maar als die bucas medium idd zo goed is als ze zeggen zou ik in principe die op kunnen laten alleen als het extreem koud is een extra deken. Wat is jullie mening/ ervaring daarmee?

Brandon :+:

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:26

nieky1993 schreef:
Omdat ik hier heel benieuwd naar ben. De bucas smartex rain medium (dus 150gr) zou geschikt zijn van temperaturen van 12 tot - 10. Iemand dit al eens getest met een geschoren paard? Ik wil mijn paard niet helemaal scheren omdat ik dan constant moet wisselen met dekens en mij zorgen maak vooral of hij het warm genoeg heeft :+ dus ik scheer hem half en dan staat hij mrt een fleecegevoerde deken en als het extreem is met 200gr. Maar als die bucas medium idd zo goed is als ze zeggen zou ik in principe die op kunnen laten alleen als het extreem koud is een extra deken. Wat is jullie mening/ ervaring daarmee?

Hier ben ik ook benieuwd naar.

Heeft iemand ervaring met de halsstukken van ej? Ik heb nu de 100 grams besteld, maar deze is “one size” maar het lijkt me toch sterk dat die op elk paard past. Ik heb de gok gewaagd want terugsturen is toch gratis maar misschien dat iemand me er al wat meer over kan vertellen?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:27

san4nie schreef:
Mentjuh, misschien kan je vragen hoe die nu staat? Dan zou ik daar op aansluiten.

De mijne staat nog steeds bloot, ‘s nachts wel binnen en ongeschoren. Wou toch graag zo lang mogelijk wachten met een deken, totdat het echt wat frisser is en ook blijft.

Las hier dat epplejeck dekens goed werken bij een lage halsaanzet? Meer mensen die daar ervaring mee hebben? En welk model dan?


Hoi San4nie,
Ik heb jouw vraag even gemist. Ik ben één van de gebruikers van Epplejeck met een paard met lage halsaanzet. Naar mijn ervaring passen vooral de dekens goed die ook de brede staartflap hebben. De EJ Rindal heb ik niet geprobeerd, maar dit lijkt me bijvoorbeeld een deken die dan weer niet fijn is voor paard met lage halsaanzet.
Ik zag in één van jouw oudere berichten van een paar weken terug wat foto's. Daar staat ook een EJ-deken op, volgens mij een 300 gram versie. Die heb ik bijvoorbeeld ook en ligt heel erg fijn bij mijn paard.

Ik heb de volgende collectie.
0 gram: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _7999.html
100 gram: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2324.html
200 gram: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2398.html
300 gram: Die hebben ze niet meer in de collectie zie ik, maar dat is dus dezelfde als die op jouw foto staat.
400 gram: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2399.html
100 gram stal-onderdeken: https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... _2393.html (deze vind ik overigens niet fijn als onderdeken)

De kwaliteit van de dekens is gewoon prima, alleen de sluitingen aan de voorzijde gaan snel kapot. Die heb ik snel vervangen door kleine karabijnhaken. Ze zijn ook goed waterdicht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers