Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:48

Nadat de pony een hele tijd echt super goed ging zitten we nu voor de 3e keer in een dipje en heb ik het idee dat er een patroon is. Zit er nu alweer een paar dagen mee in mijn maag dus vraag ik hier even raad :)

De pony is 22 jaar en weegt rond de 400 kg.
Hij krijgt ruwweg zo'n 8 - 10 kg droog hooi per dag, met daarnaast 2 kg bietenpulp + lijnzaadvlokken (gewicht bietenpulp is ongeweekt, dus een goede emmer per keer). Dit aangevuld met zo'n 350 gram Vitalbix Daily (en extra vitamine E).
Hierop doet hii het super, hij heeft een tijd last gehad van een ingevallen bovenlijn maar dit is sinds dit voer weggetrokken en niet meer teruggekomen. Verder zit hij prima in zijn vel, loopt hij soepel en had plezier in wat we deden.

Tot een paar dagen terug. Zaterdag stopte hij na 10 minuten wandelen en wilde niet meer verder, hem toch weer mee gekregen en toen leek alles prima. Wel had hij veel jeuk aan zijn rechteroog (vaak stoppen om te krabben). Zondag was het nog erger, hij leek echt niet op gang te komen en had erg rommelende darmen. Gisteren een kleine wandeling gedaan om te kijken maar hij was nog niet happy. Hij is ook winderig en loopt met zijn staart een stuk omhoog, alsof hij moet mesten zeg maar, al doet hij zijn staart niet zó hoog. Vandaag hetzelfde beeld, met daarbij wat gelige pus aan dat rechteroog, de jeuk lijkt wel weg/minder. Hij mestte vandaag wat weinig maar hij eet zijn hooi ook al een paar dagen niet meer goed, dus dat kan wel een verklaring zijn. Hij mest wel regelmatig (vandaag ergens tussen 10u en 12u, rond 16u en rond 18u).

Even samenvatting:
- sloom/futloos
- stopt elke keer na 5/10 minuten wandelen, iets wat ik niet van hem ken, gaat dan toch wel weer mee, traag
- rommelende darmen (je moet je oor niet eens tegen de buik leggen)
- lijkt opgeblazen (buik is wel erg rond, zelfs voor zijn doen..)
- winderig
- hooi doet hij langer over, maar eetlust is er wel nog (pulp gaat vlot, hooibrok ook en gras alsof zijn leven er vanaf hangt maar mag hij niet teveel)
- mesten wat minder maar wel normaal van uitzicht/hoeveelheid
- temperatuur is ok, ademhaling op het oog ook (niet benauwd of dergelijke)
- er is niks veranderd aan voer/hooi

Heb met de DA overlegd en die zegt zolang er niks verandert het nog even aan te kijken omdat er geen acuut probleem is. Hij raadde ook aan om tijdelijk iets van sla- of maïsolie toe te voegen omdat dit zou helpen tegen de winderigheid en de darmen wat tot rust zou brengen, misschien zou hij zich dan al beter voelen.

Nu, waarom ik denk dat het een seizoensgebonden probleem is is omdat dit al de 3e keer op rij is dat hij dit heeft. Het is vorig jaar in deze periode geweest, en nog eens eind april/begin mei, en dus nu. Beide vorige keren heb ik meteen een DA gebeld, die besloot dat het geen koliek was, gaf voor de zekerheid buscopan en het was weer over. Alleen het slome bleef wel wat hangen.

Dus zit ik mij af te vragen of ik in de juiste richting zit te denken en of ik hem eventueel voor langere tijd kan ondersteunen. Ik denk dat hij het door de leeftijd wat moeilijk begint te krijgen met seizoensveranderingen/verharen (hoewel je dat laatste totaal niet aan hem ziet) dus wil ik hem wat extra helpen. Maar hoe? Met wat? Qua vitaminen/mineralen denk ik dat hij wel goed zit, dus wil er ook niet tevéél ingooien.

Zat zelf te kijken naar de Wintermix van de Paardendrogist ( https://www.paardendrogist.nl/product/p ... ix/102521/ ). Lijkt ideaal en weinig kwaad te kunnen.
Op stal hebben ze goede ervaringen met Redplex, maar dat is alweer meer vitaminen/mineralen gericht.

Iemand een tip? Iets algemeen voor de weerstand of specifiek voor de darmen? Waar zoek ik naar?
Alvast bedankt voor het meedenken :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-10-18 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt


Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:52

Mijn paard heeft naar mening ook last van een dipje in dit jaargetijde. Valt mij idd ook op. Ik geef hem op het moment ook de wintermix (sinds drie dagen dus kan nog niks zinnigs zeggen), maar zat ook te kijken naar bv opkikker van Naf of equitop forte. Daarnaarst geef ik hem door het krachtvoer de lucernemix digest van hartog.
Laatst bijgewerkt door Sim op 09-10-18 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:53

Ik mis even of hij ook in de wei staat en dus gras eet?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:56

Ik zou een product kiezen wat beide aanpakt. :j
Veel paarden hebben op het moment last van de seizoensovergang en problemen met de darmflora.
Goed ruwvoer (hooi) gaat sowieso helpen.
DarmBalans van Ecostyle is misschien wel iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:59

woepsie90 schreef:
Ik mis even of hij ook in de wei staat en dus gras eet?


Hij staat niet in de weide want hij is allergisch voor gras (= even de korte versie ;) ).
Hij mag regelmatig wel eens 10 -30 minuten en onderweg snackt hij ook wel, maar meer niet.


Bedankt aan de rest voor de producten, ga het eens even opzoeken allemaal.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:03

Momenteel voer ik de Detox mix van de Paardendrogist, mooie mengeling en de Wintermix is nog onderweg. Rozenbottels kun je nu overal plukken en zijn echte vitaminebommetjes, misschien ook nog een idee?

Andere zijstraat: hoe staat het met ontwormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:11

Dat moet ik eens bekijken maar dat zal er ook wel zitten aan te komen gok ik.
Moet eerlijk toegeven dat ik die boekhouding wat beter bij moet houden :o Stalhouder zorgt voor de spuiten en houdt bij wat wanneer...

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:11

Heb je hem al eens laten testen op Cushing?
Niet nu testen, want in deze tijd van het jaar is het normaal dat de hormoonbalans wat verstoort is en ze dus gemakkelijker (onterecht) positief testen op Cushing.

Wij gebruiken https://www.dodsonandhorrell.com/our-fe ... e-balancer als ondersteuning en dat werkt best ok. Maar ik zie meer zinvolle tips langs komen.
Punt van veel van deze produkten is dat ze bij hen werken maar bij jou wellicht niet of andersom. Dat is een beetje uitproberen en aftasten. Neem daar wel een beetje tijd voor, als in: ga niet elke week wisselen van toevoeging want dan gaat niks je vooruit helpen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:15

Langzamer/moeilijker eten, gebit in orde? Slechter kauwen en dus minder kapotgekauwd hooi kan ook weer doorwerken in de darmen die er minder goed mee overweg kunnen. En verhouding bietenpulp - hooi wil ook wel eens lastig zijn, van teveel bietenpulp kunnen de darmen wel eens te actief worden. Nu er minder hooi in gaat kan dat dus daar vandaan komen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:29

Gebit is nu nog niet nagekeken, maar gaat wel binnenkort gebeuren.
Al heeft hij nog nooit problemen gehad op dat gebied (ook al extra door de DA nagekeken) terwijl hij dit dus wel al vaker aan de hand heeft gehad. Dat van de pulp/hooi is wel interessant, dat wist ik niet. Is daar ergens meer info over te vinden?

Cushing-test al 3x uitgevoerd de voorbije jaren (2x December en 1x Mei zo uit het hoofd, zou ik de uitslagen moeten opzoeken om het zeker te weten). Had nu net besloten dat hij toch wel zeker geen Cushing zou hebben en wilde dus niet meer testen :P

Stomme met iets proberen is wel dat ik hem "snel" van zijn klachten af wil hebben want op deze manier is het echt niet leuk. Hoelang laat je een paard met rommelende darmen en sloom rondlopen?

Ontworming is trouwens nog voor deze week, heb ik even nagevraagd ;)
Maar denk niet dat daar een link is, het is niet dat elke keer als er een ontworming aankomt dat hij een dipje heeft.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:31

Mijn ouder paardje had ook zo'n dipje en ik kreeg van een stalgenootje (die hetzelfde probleem had) de tip voor zeewier. Heeft bij ons allebei goed geholpen, gewoon even een korte periode erbij geven.

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:54

Laulitz schreef:
Mijn ouder paardje had ook zo'n dipje en ik kreeg van een stalgenootje (die hetzelfde probleem had) de tip voor zeewier. Heeft bij ons allebei goed geholpen, gewoon even een korte periode erbij geven.

Verharen pleegt een aanslagje op de mineralen-huishouding. De meeste produkten die genoemd zijn, doen daar wat aan.

[***]: Ja, nu je het zo schrijft, herinner ik me dat wel van eerdere berichten. Hoewel niks onmogelijk is, vind ik je standpunt in deze niet vreemd. Als je dan zo nodig van je geld af moet, kun je vast leukere oplossingen vinden :D
Volgens mij heb je ook al weleens bloed laten onderzoeken, toch?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:02

Mijn merrie (11 jaar) heeft er ook last van. Ze heeft schimmel en dat komt door te weinig weerstand. De dierenarts heeft haar een vitamineboost gegeven middels injectie en ik heb haar op NAF Immu Liquid.
Ze is nu aardig aan het opknappen en dat zie je
meteen aan haar. Glans zit er weer op

Afbeelding

senna21

Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:14

Cushing ontstaat geleidelijk.
Daar hebben ze in het najaar en voorjaar ook meer last van.
Gezien de leeftijd zou ik dat wel als optie blijven zien.
Als het nog in een beginstadium is, kun je met kruiden prima ondersteunen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:31

Ik zou de bietenpulp verminderen.
Heb al een aantal keer nou gehoord dat paarden bij een wat hogere dosering bietenpulp ( 2 kilo of meer)wat last hadden van koliek achtige verschijnselen.
Zet hem even terug naar 1 kilo per dag.
Verder zou ik eve niks veranderen.

Want heb een beetje het idee dat je zo bezig blijft om steeds van alles te veranderen terwijl het misschien ook zo wel over gaat.

Anoniem

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 22:50

De hoeveelheid bietenpulp staat hij al 2 jaar (of nog langer? Ik weet het al niet meer) op, heeft zelfs in het begin nog meer gehad (3 kg) om een extra boost te geven. Dus denk niet dat de hoeveelheid op zich een probleem is, aangezien hij tot nu toe maar 3 zeer specifieke momenten last gehad heeft van zijn darmen.

Hoelang zou ik het moeten geven? Want hem nog een maand zo laten staan bij wijze van spreken vind ik maar niks ;)


Ben me ervan bewust dat Cushing geleidelijk ontstaat maar het zou me straf lijken. Al laat ik misschien in december nog maar eens testen voor de zekerheid, even zien hoe hij tegen dan is.

Bloed heb ik inderdaad ook wel eens laten onderzoeken de afgelopen jaren (een keer of 10 gok ik zo :+ ). Kwam nooit wat uit, behalve zijn gekende vitamine E schommelingen (en het koper/zink gedoe, maar daar zijn andere topics over).

Heb het wel zo'n beetje gehad met (onder)zoeken als ik eerlijk mag zijn. Al wil ik hem uiteraard wel helpen als hij een probleem heeft, maar dit is allemaal zo vaag...

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:24

Het gebit zou ik regelmatig laten controleren door een tandarts, niet door de dierenarts. Daar zijn al zo veel horrorverhalen van bekend.
Als vluchtdier zal een paard problemen met eten ook zo lang mogelijk compenseren door anders te gaan kauwen e.d. Stoppen met eten betekent doodgaan. Hier is jaarlijkse controle nog nooit overbodig gebleken.

Verder lijkt het me bij een gevoelig paard op leeftijd extra belangrijk om de basis stipt op orde te houden: gebit, ontworming, regelmatig een kuurtje tegen zand in de darmen, weerstand zo hoog mogelijk houden.


Anoniem

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:09

Hij wordt ook jaarlijks door de tandarts gedaan, de DA is nog eens extra tussendoor geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:23

Zou de detox-mix van de paardendrogist iets zijn ipv de wintermix? Lijkt vrijwel hetzelfde maar kan nu moeilijk vergelijken. Is zonder knoflook en dat vind ik wel fijn. Zit nu een 1 kopen = 1 gratis actie op dus wel handig.. Kan ik beiden een kuur geven voor de prijs van 1 ;)

Wijslander: jij geeft die nu toch? En daarna ga je over op de wintermix? Van waar die keuze als ik vragen mag?

Update van de stalhouder klonk trouwens positief dus straks na het werk weer even kijken, misschien voelt hij zich al wel beter maar toch wat ondersteunen zal geen kwaad kunnen gok ik.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 18:26

Ik geef nu de Detox ja, beide pony's eten het goed. Op de knoflook na vond ik de samenstelling van de Wintermix ook erg interessant, dus ik heb ze besteld om te proberen. Overigens heb ik de Wintermix nog niet binnen, dus daar kan ik nog niks over zeggen. Maar die aanbieding is inderdaad wel mooi!

Edit: verrek, krijg net bericht dat de Wintermix eraan komt. Ben benieuwd. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:35

Wintermix heeft toch wel interessante dingen die niet in de detox zitten (kliskruid en echinacea, de knoflook moet niet zo nodig) maar denk dat ik met de detox ga beginnen en kan misschien daarna ook omschakelen.

Merk jij ook dat je paarden meer plassen met de detox? Las dat als reactie en is wel handig om te weten, niet dat we ons daar weer zorgen over gaan maken, haha.

Hij was vandaag trouwens al wat beter, stapte een stuk vlotter mee, was vrolijker en verkoos zijn hooi boven de hooibrok. Nog wel wat winderig maar het lijkt dus de goede kant uit te gaan, beetje systeem overhoop..

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:48

Ik heb net ook nog de Detox besteld met de actie, misschien bewaar ik 1 zak tot het voorjaar. Ze eten het graag en ik vind periodiek wat kruiden voeren wel een prettig idee.

Tot nu toe merk ik niks qua bijwerkingen, alhoewel mijn jongste een paar dagen dunnere mest had. Dat is nu weer goed.

Anoniem

Re: Pony last van seizoensovergang? Hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 22:02

Ja, wil dit nu een maand geven en als het goed bevalt in het voorjaar ook weer als kuur. Eerst maar even zien of ik wat merk ;)

besita
Berichten: 6777
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:21

Immuno rs van Audevard ...topspul

Bestel het bij sportpaardenarts.nl

Heb een merrie die met de seizoensovergangen ook een fipje vertoont en dit werkt echt top
Ik vul het aan met de redplex ( vit b 12 voor rode bloedcellen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 10:47

Dank je, heb het eens bekeken en het is wel interessant, maar ook best aan de prijs ...

Voorlopig lijkt alles weer ok, zijn darmen zijn weer in orde .. geen gerommel of winderigheid meer en weer normaal mesten, ook weer gewoon hooi eten ed. Het enige wat nog wat is blijven hangen is dat prutoogje, dus dat moet ik even kijken wat dat gaat doen ... Maar hij is van zijn sloomheid af (heb het gisteren mogen ontdekken toen ik wilde gaan wandelen maar er niet wilde gaan op zitten, dik spijt van gehad :') ) en lijkt het verder allemaal prima te vinden.

Ben wel begonnen met de detox-mix van de Paardendrogist, ben benieuwd of ik daar iets van merk. Het spul ziet er trouwens wel super uit en ruikt goed zeg! :oo Wilde er spontaan zelf aan beginnen, hahaha.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers