Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 11:52

Sinds kort voel ik me zeker genoeg om met mm nieuwe paardje naar buiten te gaan... Heerlijk genieten en steeds een stapje verder... ik merk ook dat ze er zelf heel relaxt van wordt en we hebben vanmorgen heerlijk dressuur oefeningetjes gedaan. Eerst een poosje repaxt aan de lange teugel gestapt, wat verruimen dat soort dingen. Daarna Heel simpel van de ene kant naar de andere kant van de weg zigzaggen, kleine volte, beetje stelling vragen dat soort dingen ... ik was benieuwd wat jullie doen en of je wat doet


F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:55

Niks gewoon rondje rijden en waar het kan met mijn wagen een galopje. Buiten is puur genieten en vraag ik niks aan hem zolang hij maar mijn tempo blijft lopen vind ik het goed

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:00

Lange teugel en chillen.
Buiten is ontspanning voor ons beide.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

FCSA

Berichten: 6378
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:02

Bij gebrek aan een goede bak doe ik tegenwoordig alles in het bos: heuveltraining (ook bv. heuvel-af in galop), sluiten en verruimen, overgangen, zijgangen, halt & achterwaarts, conditietraining, etc.

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:04

Mijn paard mag buiten lopen zoals hij wil.
tijd van trainen is voorbij, hij is 30 en we doen alleen nog wat hij leuk vindt.
Vroeger deed ik het trainingswerk in de arena en was buitenrijden óók al ontspanning.
Nu is hij ook 100% bomproof/verkeersmak.

Wel is het zo dat ik vind wanneer je paard iets spannend vind en je weet dat van tevoren je hem beter even aan het werk kunt zetten, bv een beetje stelling/buiging vragen, pasje opzij...even koppie bij het werk ipv het spannende op straat/in bos

Wel let ik er ook op dat hij niet altijd dezelfde galop oppakt, maar ik zet bewust een linker - of rechter galopje in.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:10

Teugels los en lekker genieten. Bos is ontspannen en niks doen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:33

Lekker ontspannen en rijden. Enige wat ik vraag is het tempo aan te houden dat ik wil en als ik merk dat hij toch z'n rug teveel eruit drukt, vraag ik hem iets meer zijn rug te gebruiken. Verder is het vooral lekker om ons heen kijken en genieten.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:42

Vooral lekker een tochtje maken! :D

Soms kom ik een ideale situatie tegen om iets te doen, zoals een galopje de heuvel op, of bochtenwerk, of wijken ofzoiets. Ook moet ik van de eigenaresse regelmatig een heuvel in zijn achteruit doen dus dat doe ik minimaal 1x per week.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:44

Ik probeer mijn kilometervreter tussen mijzelf en de grond in te houden terwijl zij haar ding (lekker hard draven) doet. :z

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:53

Ik doe niks buiten :D
Mijn paarden vinden het echt niet leuk om buiten dressuurmatig aan de slag te moeten (wat in de piste geen probleem is). Dus buiten verwacht ik enkel een vorm van gehoorzaamheid (opzij gaan wanneer ik het vraag zonder contactteugel, stoppen wanneer ik het vraag, links of rechts.)
De gang waarin we iets doen is in overleg, soms vragen ze zelf om te mogen draven of galopperen, (of mijn oude merrie om terug te gaan stappen). Meestal laat ik het dan ook toe behalve wanneer het niet kan voor veiligheidsredenen.
Enige harde eis dat ik heb is dat ze moeten stoppen wanneer ik het vraag.
Voor de rest ligt ik gewoon mee :), buitenrijden is ontspannen en genieten

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:56

Cheminee schreef:
Lange teugel en chillen.
Buiten is ontspanning voor ons beide.


:j

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

sjouks
Berichten: 879
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:00

Lekker ontspannen en op zijn tijd even crossen }>
Ik rij al 17 jaar op mijn merrie (inmiddels 22 jaar). Alles wat met de bak te maken heeft vindt ze nog steeds erg saai, dus de laatste 15 jaar is het voornamelijk buitenrijden. Zolang ze maar ergens even snoeihard mag, is ze tevreden :Y)

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:06

Alles dat we in de bak doen (dus overgangen tussen en binnen gangen, zijgangen, galopwissels etc) plus heuveltraining en conditietraining. In ieder geval is het doel om dat allemaal netjes onder controle te doen.


Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:08

Ik doe niks bijzonders op buitenrit. Behalve dan dat Roos soms de hele weg de route mag bepalen. Of soms de hele route het tempo. Dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben.
Grappig om te merken dat mijn voorkeur uitgaat naar lange stukken draven en gelopperen op een gemiddeld tempo en dat haar voorkeur uit gaat naar korte stukjes op een wat hoger tempo.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:16

Genieten van het buiten zijn, stukje stap, draf, en vooral een lekker galopje op een mooie rechte weg.
Verder wissel ik het terrein af, soms wat meer heuvels, soms wat meer lange stukken, soms ....
Kortom, afwisseling, voor haar, voor de conditie van beiden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Duhelo

Berichten: 28498
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:19

Sure_lee schreef:
Ik doe niks bijzonders op buitenrit. Behalve dan dat Roos soms de hele weg de route mag bepalen. Of soms de hele route het tempo. Dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben.
Grappig om te merken dat mijn voorkeur uitgaat naar lange stukken draven en gelopperen op een gemiddeld tempo en dat haar voorkeur uit gaat naar korte stukjes op een wat hoger tempo.

Hier ook, als ik de paarden laat kiezen gaan ze vaak zelf gaan draven of galopperen, om een 30-40-50 meter behoorlijk tempo te maken, om dan weer terug te zakken en lekker sloffend te gaan stappen, om dan na 20 meter opnieuw te gaan draven :D

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:23

Sure_lee schreef:
Ik doe niks bijzonders op buitenrit. Behalve dan dat Roos soms de hele weg de route mag bepalen. Of soms de hele route het tempo. Dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben.
Grappig om te merken dat mijn voorkeur uitgaat naar lange stukken draven en gelopperen op een gemiddeld tempo en dat haar voorkeur uit gaat naar korte stukjes op een wat hoger tempo.

Als ik Blue de route laat bepalen eindigen we in het struikgewas. := Hij is zo avontuurlijk aangelegd dat hij het liefst van het pad afgaat. En hoe smaller, hoe heuvelachtiger, hoe leuker hij het vindt. Berggeit.
En als ik hem het tempo laat bepalen is het de hele weg standje gas erop. >;)

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

L_iek
Berichten: 9664
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:31

Genieten van de omgeving en ontspannen.

Sure_lee

Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:33

Duhelo schreef:
Sure_lee schreef:
Ik doe niks bijzonders op buitenrit. Behalve dan dat Roos soms de hele weg de route mag bepalen. Of soms de hele route het tempo. Dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben.
Grappig om te merken dat mijn voorkeur uitgaat naar lange stukken draven en gelopperen op een gemiddeld tempo en dat haar voorkeur uit gaat naar korte stukjes op een wat hoger tempo.

Hier ook, als ik de paarden laat kiezen gaan ze vaak zelf gaan draven of galopperen, om een 30-40-50 meter behoorlijk tempo te maken, om dan weer terug te zakken en lekker sloffend te gaan stappen, om dan na 20 meter opnieuw te gaan draven :D


Haha precies dat!

En ik ben inderdaad ook van de overzichtelijke brede paden terwijl het Roos niet smal of heuvelachtig genoeg kan. Zondag kwamen we nog uit op een heel steil pad naar beneden waar uiteindelijk halverwege een boomstam over hing.... toen moesten we dus achteruit steil omhoog. Toen kneep ik hem wel ff haha

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:35

Stappen met lang teugeltje. Heerlijk rustig. Genieten van omgeving. Af en toe een drafje of galopje als meneer te druk wordt. Paardje mag zelf beslissen waar we heen gaan, meestal draai ik hem dan een keer om en zoeken we een terugweg :)
Laatst bijgewerkt door sanso op 09-10-18 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:38

Lekker op tempo kilometers maken, ik hou niet zo van gewoon het bos door sjokken, dus maak er wel echt een conditietraining van met veel draf en galop.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:51

Hopen dat we niet aangereden worden := . Dus ook geen los teugeltje of zelf kiezen. Gewoon rechtdoor met contactteugel, iets meer ruimte op de plekken waar het kan.


Anoniem

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:05

Ligt er net aan in wat voor bui we beide zijn.

Soms lange teugel en madame mag bepalen, dat is dan meestal op hoog tempo een flinke rit, soms wat meer op contactteugel in verbinding met hier en daar een zijgang en behoorlijk wat tempowisselingen.

Ben benieuwd wat het zometeen weer wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:09

Op buitenrit train ik niet, dat is ontspannen voor beide partijen :)

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Wat doe jij met je paard op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:39

Het valt wel op dat de meeste mensen die reageren een buitenrit alleen als ontspanning zien en niet als training. Ik vraag me dan af hoe vask jullie buiten rijden.

Zelf train ik buiten dus wel. Voor ons is het zelfs het grootste deel van de training. Ik rij 2 tot 3 keer in de week buiten en 1 a 2 keer in de bak.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers