Zwaar gezwollen oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 22:04

Vandaag in elkaar gestort. Mijn liefste meisje aangetroffen met een mega dik oog. Heel moeilijk om een veearts te pakken te krijgen. Kreeg telkens te horen dat de afstand te groot is.
Er is uiteindelijk iemand gekomen maar onderzoek ging moeilijk omdat ze zoveel pijn heeft. Hij heeft humane oogdruppels erin gedaan. Zei dat we moesten afwachten tot morgen.
Morgen ga ik overleggen of hier in dit land mogelijkheid is om een echo uit te voeren en waar ik een operatie kan laten uitvoeren mocht dit nodig zijn.
Ik vroeg me echter af of mensen me eventueel, je weet maar nooit, wat info konden geven.
Ik denk dat ze een klap gehad heeft. We hebben rond de oogkas gevoeld en die leek ons in eerste instantie niet gebroken te zijn, maar we kunnen daar zonder echo absoluut niet zeker over zijn.
Weet dat online medische info vanaf foto heel moeilijk is, zei mijn zus ook die prof is in dierenkliniek, Enige wat zekerheid biedt is echo, maar tot nu toe nog niemand gevonden die dit doet.
Misschien kunnen jullie me wat raad geven, voel me zo immens machtoos...
Foto's
https://myalbum.com/album/qtberd1ANRNh


Anoniem

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:10

Oei, dat is inderdaad wel heel erg dik. :(:)
Staat ze al in Hongarije en maakt dat de afstand tot een dierenarts zo groot? Ik zou bijna zeggen koelen, maar dat is vrijwel onmogelijk op die plek en zolang je niet weet wat daaronder aan schade zit wil je er ook geen druk op leggen. :(

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:11

komt prut uit, is het geen abses?

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 22:36

Wij hadden hier een Shetlandveulen een paar weken geleden met een zelfde dik oog. Oog zat compleet dicht. Veearts bijgehaald en met antibiotica zalf behandeld. Oog was weer open totdat de kuur was afgelopen. Werd het weer dik en zat compleet dicht. Opensnijden had geen zin want het abces moet rijp zijn.

Uiteindelijk met trekzalf erop open gegaan en er kwam een hoop rotzooi uit. Nu is het schoon en dicht en geneest goed.

Brainless

Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 01:25

Mijn arabier had zo'n dik oog... met AB oogzalf (van de DA) was het de volgende dag alweer bijna weg.
Bleek door irritatie van de vliegen te komen.
Afbeelding

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Caily

Berichten: 12511
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 02:21

Door irritatie van iets (vliegen) kan het oog ontstoken zijn geraakt, zoals bij de vorige posters op de foto te zien. Wat je dan ook kan doen is ouderwets water koken, laten afkoelen en daarmee het oog voorzichtig schoonmaken (met een schone doek!!). Ik heb dit bij meerdere paarden gedaan en het heeft altijd binnen een paar dagen resultaat gegeven.

Beterschap!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 02:24

Verdorie, thx, ik leg het voor aan de dierenarts.
Ik word hier wakker om 3:00.
Ben zo immens bang om haar te verliezen.
Hadden jullie paarden ook zo'n pijn?
Er zit echt ook enorme uitstulping op, lijkt wel door een klap en niet door vliegen veroorzaakt.
Ik heb het geld, maar vind geen veearts met echo, mijn zus zegt dat het echt nodig is.
Ik vraag morgen aan de dierenarts of hij iemand kent met een echo toestel, of desnoods een kliniek, maar wil mijn paardje niet kwijt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 02:25

Brainless schreef:
Mijn arabier had zo'n dik oog... met AB oogzalf (van de DA) was het de volgende dag alweer bijna weg.
Bleek door irritatie van de vliegen te komen.
[ [url=m/ufWzj6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zitten idd de twee oogleden gezwollen, bij haar is het enkel het bovenste ooglid, lijkt of haar oog eruit komt

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 02:29

xyzutu2 schreef:
Oei, dat is inderdaad wel heel erg dik. :(:)
Staat ze al in Hongarije en maakt dat de afstand tot een dierenarts zo groot? Ik zou bijna zeggen koelen, maar dat is vrijwel onmogelijk op die plek en zolang je niet weet wat daaronder aan schade zit wil je er ook geen druk op leggen. :(

Ze staat in Tsjechië, vlak aan de Duitse grens....
Ik moet morgen iemand zien te vinden die wil komen met een echo apparaat, maar niemand is bereid, ik begrijp het niet waarom de veeartsen zo log zijn, hier moet volgens mij heel snel gehandeld worden. Volgens mij heeft ze een klap gehad van een van haar halfbroers, die heb ik eergisteren terug bij mijn kudde gelaten om bepaalde reden.
Ben nu super bang dat ze klap gekregen heeft en haar oog zal verliezen of zelfs door het trauma druk op de hersenen krijgt.
Mijn zusje is prof en zegt asap echo of het kan te laat zijn.
Ben heel bang, voel me zo machteloos, moest ik nu kunnen ik rij met haar naar kliniek

Siesjuh
Berichten: 1683
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 05:47

Is het geen optie contact op te nemen met een Duitse da? Ik vind het ook nog wel op een allergische reactie lijken, maar zonder da kun je natuurlijk weinig. Heel veel succes!


Ieder einde is een nieuw begin :-)

kraakte
Berichten: 3076
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 05:49

Toch naar Duitsland rijden naar een kliniek? Bah vind het er ook akelig uitzien. Ook meer alsof er n knal tegenaan is gegeven dan een ontsteking door vliegen.
Knippert ze nog wel met het oog?
Hoe ziet de oogbal er zelf uit?

[o]

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:11

Als de arts jou kant niet kan opkomen dan zelf inladen en naar de kliniek rijden. Ik hoop dat het mee valt! Heb zelf slechte ervaringen met oogproblemen helaas dus weet hoe belangrijk snel handelen kan zijn.

Rizette
Berichten: 4280
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:19

Opladen en rijden. Eventueel op de kliniek laten staan. Het is te onduidelijk wat er aan de hand is.

Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:23

Die zou ik ook opladen en gaan rijden. Eerste beste kliniek in duitslad bezoeken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:43

Ach jeetje wat een stress.... Ik kan alleen maar voor je duimen!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.


siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:54

Heeft de dierenarts naar de pupilreactie gekeken?(en het gehele oog zelf verder?)
Schoonmaken deed ik vaak met kamille thee, ook arnica(homeopatisch) gebruikte ik vaak.
Belangrijk is zolang je het niet zeker weet je paard niet in direct zonlicht komt!
Overigens hebben we ook vaker dierenarts erbij gehad met paarden met gezwollen oog, maar die heeft nooit echo aangeraden, nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat dit om nét andere klachten gaat.

Het "vervelende" is (zoals ik het lees ) dat de professionaliteit van de dierenartsen daar ook iets anders is, hier in nederland hebben ze 'gewoon' een heel scala aan middelen die voor het paard bestemd zijn voor oogproblemen, als een nederlandse paardendierenarts zegt: het is dit en dat, doe dit, dan komt het goed, dan vertrouw ik daar ook op.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:01

Jeetje die is echt dik.
Kan je zelf niet naar de dierenarts rijden?

horsiegek

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:15

Hier twee paarden in dezelfde week gehad met zo'n oog, nog iets dikker zelfs. Ook alleen het bovenste deel. Het is met een paar dagen afgezwakt. Waarschijnlijk beide gestoken door een daas of mug. Ik zou toch eerst even afwachten en niet meteen in paniek zijn. Wat je zou kunnen vragen is pijnstilling en ontstekingsremmer, iets als meta/novacam.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:20

Mijn paard heeft dit al meerdere malen gehad. De volgende dag gewoon over.

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:39

Ze lijkt ook een zwelling op het neusbeen tussen de ogen te hebben. Zit dat er al langer, of is dat gelijktijdig gekomen met het dikke oog?

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 08:58

Het was idd een zware ontsteking. Om zes uur vanmorgen was het nog steeds dik, maar ik zag een glimp van haar oogje. Om 9 uur, kon ik terug haar oog zien.
Ik heb dit nog nooit gezien en we dachten met 2 dat ze een klap gehad heeft van haar halfbroer.
Het zag er zo erg uit en de veearts kon me gisteren ook niet geruststellen, dus ik schoot zwaar in paniek.
Ik denk dat het met de goede zorgen beter wordt zo te zien.
Sorry voor mijn heftige paniek

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 08:59

janouk schreef:
Ze lijkt ook een zwelling op het neusbeen tussen de ogen te hebben. Zit dat er al langer, of is dat gelijktijdig gekomen met het dikke oog?

Nee, ze is de dochter van mijn veiga lusitano met heel erg uitgesproken convex hoofd, dat is normaal voor haar ;-)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 09:00

horsiegek schreef:
Hier twee paarden in dezelfde week gehad met zo'n oog, nog iets dikker zelfs. Ook alleen het bovenste deel. Het is met een paar dagen afgezwakt. Waarschijnlijk beide gestoken door een daas of mug. Ik zou toch eerst even afwachten en niet meteen in paniek zijn. Wat je zou kunnen vragen is pijnstilling en ontstekingsremmer, iets als meta/novacam.

Thx, ik denk dat je gelijk hebt. Thx voor je advies en geruststelling. Ga deze middag de veearts gaan betalen en overleg nog even met hem

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Zwaar gezwollen oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:47

Nou wat fijn dat het zo meevalt... paniek was volkomen normaal hoor!!

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 10:13

Willemina_L schreef:
Nou wat fijn dat het zo meevalt... paniek was volkomen normaal hoor!!

Oh, dankjewel x


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Inney, joyce83, mirriejj, tirzasarah10 en 36 bezoekers