[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:13

Naath86 schreef:
Wat doen jullie je geschoren pony vannacht op? Heb mijn pony vanmiddag geschoren. Zit er sterk aan te denken om haar morgen gewoon met een fleece deken naar buiten te gooien en rest van de week waarschijnlijk bloot, maar zie dat het komende nacht erg koud kan worden. Kan alleen morgenochtend niet eerst langs stal voor het werk aan..

Kun je niet eerder opstaan, of aan iemand anders vragen om de deken er af te halen? Mijn ongeschoren pony staat nu onder liner + deken. Rond acht uur koelde het al af en nu is 't frisjes.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:33

Die van mij draagt nu dag en nacht de recuptex. Overdag is de staldeken te warm en snachts zonder te koud en gezien ze snachts op stal staat maar de recuptex gedaan

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 23:59

Ik ben echt zo blij dat mijn paard nu lekker bloot kan staan. De winter is nog lang en helaas moet ze vanwege de jeuk in de zomer ook altijd dekens om.

Deze dagen is dus echt heerlijk! Zo blij mee.

Afbeelding

S nachts heeft ze wel een zomerdekentje om.
Tot nu toe gaat het super zo!

Ik las iets over wisselen wel of niet.
Vroeger op de manege was het altijd deken of op; of niet. Er werd nooit meer gewisseld. Maar als ik mijzelf nu zie; ik wissel me suf. Iedere keer kijken wat t weerbericht doet etc.
Soms wel een gedoe natuurlijk maar wil niet dat ze te warm staat en op n slechte dag ook niet te koud.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:02

Hier nu ‘s nachts de ongevoerde regendekens op, overdag dekens af

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 07:26

Ik twijfel ook. Stomme dekens.
Die van mij lopen 24 uur buiten. Snachts is het echt al fris.
Ze lopen allebei met een smartex rain op. Liefst doe ik ze snachts op en overdag af.
Maar ik ben er alleen savonds en niemand die kan wisselen sochtends.
Vanavond de deken nog ophouden en morgenavond af? Of vanavond al af houden?

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:59

Ik laat die van mij vannacht zeker nog op. Misschien de hele week wel muv zaterdag. Moet het even aankijken.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:21

Koper schreef:
Naath86 schreef:
Wat doen jullie je geschoren pony vannacht op? Heb mijn pony vanmiddag geschoren. Zit er sterk aan te denken om haar morgen gewoon met een fleece deken naar buiten te gooien en rest van de week waarschijnlijk bloot, maar zie dat het komende nacht erg koud kan worden. Kan alleen morgenochtend niet eerst langs stal voor het werk aan..

Kun je niet eerder opstaan, of aan iemand anders vragen om de deken er af te halen? Mijn ongeschoren pony staat nu onder liner + deken. Rond acht uur koelde het al af en nu is 't frisjes.


Uiteindelijk inderdaad kunnen regelen dat mijn schoonvader (ze staat bij mijn schoonouders) vanochtend haar deken afdoet als ze naar buiten gaat. Hij is alleen niet zo'n held, dus vandaar dat ik het liever niet wilde vragen. Had er een fleece deken onder en die heeft ze overdag op. Volgens mij moet dat genoeg zijn nu.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:28

felicity schreef:
Ik twijfel ook. Stomme dekens.
Die van mij lopen 24 uur buiten. Snachts is het echt al fris.
Ze lopen allebei met een smartex rain op. Liefst doe ik ze snachts op en overdag af.
Maar ik ben er alleen savonds en niemand die kan wisselen sochtends.
Vanavond de deken nog ophouden en morgenavond af? Of vanavond al af houden?


Ik weet niet hoe warm het wordt bij jou, maar volgens bucas kun je de rain nog best lang ophouden

Afbeelding

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 16:00

Hier vanacht onder 200 gezet, vanochtend vond ik het nog wel heel fris, dus lang getwijfeld maar uiteindelijk toch maar de regendeken opgelaten, nu net thuis en meteen m eraf gehaald, ze was licht bezweet. Heel lastig met de koude tempraturen s’nachts en de warme overdag

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:32



Deze video kwam ik net tegen dacht zet hem even in het topic

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:38

En de enige keer dat ik dus van tevoren gemeten had kocht ik een te kleine deken :') Maar goed filmpje! Als je eenmaal weet waar je naar moet kijken is het goed te zien.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:45

interessant! er zit wel zeker wat in! ik kan gewoon niet wennen aan de bucas pasvorm.
Al vond ik de recuptex nog meevallenAfbeelding

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:56

Hier in de nachten 100grams op overdag lekker bloot. Heb eindelijk mijn Dominick binnen maar weet niet wat ik er van moet vinden.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch maar weer een Rambo gepast maar blijf er bij dat dit niet haar pasvorm is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:57

Ik dacht toch altijd wel dat een deken iets ruimer hoorde te zitten dan dit..

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:11

Anoniem schreef:
Ik dacht toch altijd wel dat een deken iets ruimer hoorde te zitten dan dit..


Welke van de twee doel je op?
De Doninick is wat kort maar ruim voor, regent wellicht zelfs in?
De Rambo vind ik erg krap om de hals.

Anoniem

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:17

Excuses!!
Ik doelde op het filmpje van de bucas deken.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:27

Ik zal wel een buiten beentje zijn maar ben t niet eens met de pasvorm uitleg op t filmpje. Als je deken dus op de naad precies loopt op de staartwortel en dus niet de willen afsluit dan vind ik hem te klein. Waarom? Een paard doet zn hoofd omlaag en trekt altijd de deken wat mee naar voren wat resulteerd in echt blote billen!

Dat naar achter trekken ben ik t ook niet helemaal mee eens. Soms als die echt te groot is dan gebeurt dat wel idd maar niet bij deze voorbeeld dekens!

Sorry maar mijn ervaring zegt anders

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:47

Als de deken naar voren trekt als ie zijn hoofd omlaag doet zou ik juist zeggen dat de deken niet past en niet voldoende ruimte geeft voor. Mijn dekens liggen keurig op de naad en niets schuift mee naar voren, maar het heeft me wel veel tijd, geld en dekens gekocht voordat ik degenen vond waarbij dat zo was..

Ik vind overigens de Dominick wel mooi liggen hierboven! Dat open staan is ook een probleempje wat ik heb met een deken en die regent dus inderdaad wel iets in.. Maar ook mijn andere wel aansluitende deken regent in dus heb er een hals bij wanneer het echt langdurig gaat regenen. Maar dat is zeker een nadeel, misschien kan Dominick zelf hier nog iets zinnigs over zeggen?

Mijn wollie heeft voor de nacht weer een dikke 0 grams op waar ze net heel lekker warm onder voelde, dus voorlopig blijf ik bij de dunne dekentjes. Ze mag ook wel vacht ontwikkelen, het is puur een stukje extra bescherming.

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 06:42

Die van mij staat nog lekker bloot! Snachts staan ze op stal en is het lekker warm binnen en overdag tikt het de 16/17 graden wel aan. Heb m nog niet koud kunnen ontdekken.

En later in de maand ga ik hem toch scheren denk ik. Al valt e vacht me nog erg mee, hij is binnen 10 min gewoon weer droog gestapt.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:46

Ik zag dat Rambo nieuwe deken heeft op Horsefitshop! €538,95

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:19

Banyu schreef:
Ik zag dat Rambo nieuwe deken heeft op Horsefitshop! €538,95


Mooie deken hoor! Ik heb m in handen gehad en de foto’s gemaakt. Echt mooie deken met 2 liners erbij. En zoveel beveiliging vooraan dat ie niet open kan :+

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:26

Banyu schreef:
Ik zag dat Rambo nieuwe deken heeft op Horsefitshop! €538,95


Bij de Paardendrogist staat die al een tijdje. Echt een onwijs mooie deken! Daar is die nu met korting haha. En persoonlijk vind ik de Tech Duo van Rambo interessanter ivm 50 grams deken en 150 grams liner.

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:32

Vergeleken met de duo is de hals dunner en 10p grams liner er extra bij.

Mijn rambo was met 100 grams outdoor, 150 grams hals en 300 grams liner.

Dus verschil is dat je dan 100 grams liner er bij zit.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 16:26

friesvamke schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met de highliner staldeken van harry’s horse? Ik zit erover te denken om deze voor ‘s nachts te kopen. Normaal houd ik 24/7 de outdoordeken op, maar ons jonge paard presteert het steeds om midden in haar (grote) stal te poepen en daar midden in te gaan liggen. Kan een staldeken gewoon in de wasmachine? Dan blijft de outdoordeken wat langer schoon


Ik heb ze 3 jaar gehad en op het einde waren ze wel ontzettend dun. Paard stond heel de winter met zogezegd 500 gram op omdat de 200 en 300 gram gewoon helemaal hun dikte niet meer hadden en echt onvoldoende warm hielden. Die 500 gram was ook geen 500 gram meer gok ik zomaar. Ik gebruikte die highliners wel als een soort liners, niet enkel voor snachts zonder dek erboven maar met een regendeken er overheen om ook mee buiten te staan. Het dunne kwam volgens mij wel gewoon door gebruik en wassen in het algemeen, niet specifiek door het dek erboven. De dekens werden bij ons trouwens slechts 1 keer per jaar gewassen dus ik weet niet hoe ze zich zullen houden als je ze wekelijks/maandelijks in de wasmachine doet.

Wat ook opviel was dat de pasvormen enorm afhankelijk waren van deken tot deken. Je zou verwachten dat die allemaal exact hetzelfde hadden moeten zijn maar dat was niet zo. Bij één deken moesten we zelf gaten bijknippen omdat hij anders veel te ver open bleef vooraan. De 500 gram kwam dan weer veel hoger op de flank dan de andere dekens wat ik zonder deken er bovenop best krapjes vond. Daarnaast viel de 500 gram altijd iets scheef en de rest niet. Elk deken gaf ook zijn eigen schuurplekken daardoor. Het ene schuurde iets meer op de schouders en het andere meer in het midden van de borst bv.

Op zich prima dekens maar verwacht er geen jaren mee te doen of dat ze allemaal 100% hetzelfde vallen. Ik ben ondertussen overgeschakeld naar Rambo vari-layer liners en merkte dat mijn merrie veel beter in conditie bleef dan met de Harry's Horse dekens. Ik denk dus dat de manier van warmte vasthouden en verdelen 'oke' is met de Harry's Horse highliner maar niet super.

IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:37

Ik heb een dilemma voor aankomende zaterdag. Mijn pony is geschoren, dus momenteel ga ik ‘s ochtends en ‘s avonds erheen om dekens te verwisselen. Zaterdag wordt het hier 26 graden overdag en 13 in de nacht. Ik wil dus ‘s ochtends de deken eraf halen, dat ze overdag bloot staat, maar zaterdagavond is de enige keer dat ik er niet heen kan om een deken erop te leggen omdat ik tot heel laat moet werken.. Zou het echt een probleem zijn als ze met 13 graden ‘s nachts geen deken op heeft voor een keer terwijl ze geschoren is? Ze staat wel op een binnenstal ‘s nachts waar het dus iets warmer is en ze krijgt veel ruwvoer.