Altijd maar aanmodderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 17:01

Hallo bokkers,

ik open de laatste tijd veel topics, maar ik wordt zo langzamerhand wanhopig -O- Ik ga het proberen kort te houden, maar ik kan niks beloven :Y)

Toen ik 12 was, zat ik op het randje van een depressie. Geholpen bij de psycholoog en ik kon er weer tegen aan :P

Ongeveer op mijn 15 / 16e alsnog in een depressie beland, hier voor meerdere therapieën gevolgd, maar het leek allemaal niet te helpen. Volgende stap: medicatie. OH MEN! Ik heb echt vanalles gehad en was overal echt ziek van. Nu een combinatie van dingen gevonden die wel helpen, gelukkig. Maar alsnog heb ik vaak zwarte periodes, maar kom er steeds weer een soort van uit.

Maar nu. Mijn werk is lichamelijk zwaar en zodra ik thuis kom, ben ik echt dood en dood op. Als ik meerdere dagen heb gewerkt, slaap ik zo 12 uur met mak achter elkaar, maar daar wordt je nou niet bepaald beter van :+ Wekker zetten en iets gaan doen (denk aan wandelen met de hond, naar stal, fietsen) werkt even, maar op de lange termijn ben ik alleen maar vermoeider. Lichamelijk zit ik ook niet al te stevig in elkaar (HMS), dit werkt niet mee.

Na een paar dagen werken merk ik echt dat ik lichamelijk kapot ben. Veel spierpijn, veel hoofdpijn, moe, gave it a name. Ik baal hiervan, ik ben 20, wil leuke dingen ondernemen, afspreken met vrienden, weet ik het allemaal. Maar ik kan het niet.

Naar de huisarts, die neemt me niet serieus. Wel wil ik laten bloedprikken op vitamine te korten. Naar de psycholoog omdat ik altijd nog zwarte periodes heb: ik kan totaal niet met mijn (nieuwe) psycholoog. Bij de eerste praktijk konden ze me niet helpen, daarna ging er een weg en nu heb ik dus een nieuwe. Naar een andere deden ze heel moeilijk over. Werkt niet motiverend, zeg maar.

Mijn eetpatroon. Dat is denk ik een belangrijk dingetje. Sinds de medicatie heb ik totaal geen eetlust meer, vind ik veel minder dingen lekker (mijn hele smaak is omgegooid en dingen voelen sneller naar in mijn mond), maar ik probeer het wel! Ik eet vooral gezond, maar ik hou ook van chocola. Ben steeds meer zelf aan het koken en ben er wel echt mee bezig :j

Ik weet niet zo goed wat ik met het topic wil bereiken, mijn hart luchten? Of misschien heeft iemand tips?

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:36

Mijn dochter had ook veel klachten haar werk is ook zwaar.Ook psygisch heeft ze het nodige mee gemaakt.Op een gegeven moment was ze gewoon op, haar lichaam begaf het.

Ze heeft haar eet patroon omgegooid ze eet nu glutenvrij en melkvrij en ze knapt echt op.Ze heeft nu ook weer energie om te sporten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:47

Erg dat je al zo lang met klachten loopt :(:)
Als eerste zo snel mogelijk laten checken op vitaminen tekorten. Vooral vit D en B12.
Las laatst in een wetenschappelijk tijdschrift hoe ernstige vit tekorten kan leiden tot klachten die erg lijken op depressies, ernstige angsten en psychoses.
Mensen werden jarenlang met antidepressiva en antipsychotica behandeld, welke geen effect hadden gezien het verkeerde diagnoses waren.
En toch is er onder de ( huis ) artsen heel erg weinig kennis hieromtrent, dus je zal even flink op je strepen moeten staan :Y)

Wat werk betreft, vooral niet doorgaan tot je letterlijk omvalt. Dan ben je nog verder van huis.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 17:51

Het gekke is wel, van mijn werk krijg ik juist weer energie. Het is echt mijn droombaan en wil het eigenlijk voor geen goud missen :=

Ik ga dan eerst, toch, naar de huisarts en als daar niks uitkomt, naar de psycholoog/psychiater.

Ik ben een dingetje vergeten, ik heb ook een spastische darm (bij mij hangt alles samen :')) en moet eigenlijk fodmappen om te kijken waar ik goed tegen kan en waar ik niet tegen kan. Aangezien ik al moeite heb met eten, durf ik het niet zo goed aan. Bang dat ik dan helemaal niks meer eet :+

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:54

Als je voedsel eet waar je niet tegen kan dan word je ook doodmoe..ik zou je willen aanraden om samen met een "medisch" dietist het fodmap dieet te gaan onderzoeken.

Ik weet wel dat angstklachten, depressie e.d ook allemaal te maken kunnen hebben met je darmen dus het lijkt me goed om daar mee aan de slag te gaan.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:56

Jeetje TS, wat een geschiedenis al... zeker zo jong al worstelen met een depressie.

Ik ben zelf erg 'alternatief minded' maar heb niets tegen goede medicatie als dat helpt/ondersteunt!
Maar bij darmproblemen in combinatie met depressie gaan voor mij wel een paar alarmbellen rinkelen.
Misschien eens bij een antroposofische huisarts gaan 'kijken' voor een second opinion?
Want eigenlijk als ik dit lees zouden je darmen wel eens de "boosdoener" kunnen zijn.

Heel veel succes TS!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:21

Luister naar je lichaam. Als je na enkele dag werken werkelijk doodmoe bent, is je werk duidelijk teveel. Hoe leuk je het ook vindt. Ga uitzoeken bij hoeveel uur werken je je wel goed voelt. Heb je de mogelijkheid minder te werken?
Ik ben ook niet zo gezond en energiek als een ander en ik werk daarom bewust al mijn hele leven 4 dagen ipv 5. Je lichaam geeft vanzelf aan waar het het beste bij vaart.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:26

Ik was op jonge leeftijd ook erg moe en achteraf depressief. Bloedprikken kwam niks uit.
Later gemerkt dat magnesium slikken zeker wel hielp. Goed multivitamine en extra magnesium bijnemen. En inderdaad toch hulp van een psychologe, daar moet je wel zeker een klik mee hebben.
En sinds ik naar de kerk ga voel ik me ook veel beter en dat had ik echt vroeger nooit gedacht ooit te zullen doen.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 18:31

Mijn psychiater denkt ook dat mijn medicatie sneller uitwerkt (waar bij een ander mens een pil 4 uur duurt, bij mij hooguit 1 uur), heb er nooit zo bij stil gestaan eigenlijk dat het eventueel vanuit mijn darmen kon komen :=

Bij de depressies zijn namelijk altijd andere oorzaken gevonden: ik ben gepest en er is een stukje autisme naar voren gekomen. Hierbij komen ook veel darm problemen voor heb ik me laten vertellen.

Minder werken zou kunnen, maar van thuis zitten ga ik me ook niet beter voelen. Ik heb dan een nieuwe pony waar mee ik aan de slag kan (na de dood van Eclair ging het ook heel erg slecht :o ), heb wel vrienden maar die gaan ook gewoon naar een opleiding, maar vaak voel ik me toch weer depressief als ik thuis ben :( Daarom werk ik ook graag, mijn gedachten verzetten en wat doen en ergens bij horen!

Oke, een ding. Het geloof is iets waar ik niks mee heb en ook niks mee wil hebben :+ Ook al hoor je dan ergens bij wat me fijn lijkt, meer mensen etc... Maar nee, dat wordt hem niet... Kan magnesium kwaad als je er te veel van slikt? Zoals bij sommige vitaminen dit het geval is?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:37

Nee je kan bijna geen magnesium teveel nemen. Als je elke dag een 400 Mg neemt vul je tekorten aan en kan je niet overdoseren. Probeer het gewoon eens, ik merkte al snel verschil.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 18:38

Ik ga er naar kijken, het is altijd het proberen waard!

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:39

eclair98 schreef:
Minder werken zou kunnen, maar van thuis zitten ga ik me ook niet beter voelen. Ik heb dan een nieuwe pony waar mee ik aan de slag kan (na de dood van Eclair ging het ook heel erg slecht :o ), heb wel vrienden maar die gaan ook gewoon naar een opleiding, maar vaak voel ik me toch weer depressief als ik thuis ben :( Daarom werk ik ook graag, mijn gedachten verzetten en wat doen en ergens bij horen!


Je hoeft ook niet je baan op te zeggen en thuis te gaan zitten sippen ;)
Een uur later beginnen en een uur eerder naar huis zou misschien al een wereld van verschil zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:40

eclair98 schreef:
Ik ga er naar kijken, het is altijd het proberen waard!


Als je ook googelt zal je zien dat het vaak goede resultaten geeft bij depressie en vermoeidheid. Daar kwam ik pas later achter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:43

Ik herken je in veel wat je verteld. Werk kan superleuk zijn, maar als je daarna niks meer kunt, dan is het evngoed teveel. Je loopt jezelf voorbij, constant, iedere dag, dus als je doorgaat gaat je lichaam andere signalen afgeven om maar aan t geven dat je rustig aan moet doen. Als je de stress negeert, gaat je hoofd je lichaam inschakelen om je af te remmen. Je lijf zal steeds zwaardere 'middelen' inzetten om j af te remmen.
Ik wil je toch aanraden om te minderen met werken, al is het maar om je lijf op te laden. Het feit dat je je depressief voelt als je thuis bent, wil wellicht zeggen dat je het op andere momenten onderdrukt, en dat kan ontzettend vermoeiend en slopend zijn.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 20:34

Ik kan gelukkig mijn eigen rooster wel sturen doordat ik een flexwerker ben. En er komen rustigere momenten aan, dus dat scheelt. Ik ga het magnesium slikken en de andere opties ook even met mijn moeder overleggen, vind het fijn als ze er van weet wat ik uitspook :P

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:45

Laat je eens doorverwijzen naar een zkh dat test op sibo. Een relatief nieuwe diagnose die aansluit bij PDS en te maken heeft met een verstoorde darmflora in de dunne darm. Klachten zijn vergelijkbaar met pds maar richten zich ook wat meer op een psychische vlak.
https://www.fodmapfoodies.nl/blog/2017/ ... ibo-dieet/

Feit is wel dat het dieet nog specifieker is dan fodmap, maar als het veel van je klachten oplost kan dat wel een motivatie zijn.

Miesje48
Berichten: 46
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:51

Wanneer ik dit lees denk ik aan Lyme. Naast lichamelijke klachten kan Lyme ook (vaak onverklaarbare) psychische klachten geven. Mocht je meer willen weten: bp me gerust!

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:33

Als je al last hebt van je darmen, kan het inderdaad heel goed zijn dat je onder andere een B12 tekort hebt, daar kunnen heel veel symptomen van komen waaronder depressie en vermoeidheid, de lijst is werkelijk ellenlang.

Bloed prikken is hoe dan ook geen slecht idee dus laat die waardes dan ook gelijk nakijken. En lees je vooral in want b12 tekort is bij veel artsen nog een ondergeschoven kindje of wordt als modeverschijnsel weggezet maar dat is het zeker niet!

Dus vraag zeker ook je uitslagen op zodat je ze zelf ook weet, want het komt nogal eens voor dat je wel laag zit maar dat de arts het dan nog niet laag genoeg vindt en je aan laat modderen terwijl het toch kan zijn dat je klachten daarvan komen.

In jouw geval, kun je heel goed een opnameprobleem hebben en dan is het advies om bij klachten in elk geval te starten met injecties, geen tabletten!

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:38

eclair98 schreef:
Mijn psychiater denkt ook dat mijn medicatie sneller uitwerkt (waar bij een ander mens een pil 4 uur duurt, bij mij hooguit 1 uur), heb er nooit zo bij stil gestaan eigenlijk dat het eventueel vanuit mijn darmen kon komen :=

Bij de depressies zijn namelijk altijd andere oorzaken gevonden: ik ben gepest en er is een stukje autisme naar voren gekomen. Hierbij komen ook veel darm problemen voor heb ik me laten vertellen.

Minder werken zou kunnen, maar van thuis zitten ga ik me ook niet beter voelen. Ik heb dan een nieuwe pony waar mee ik aan de slag kan (na de dood van Eclair ging het ook heel erg slecht :o ), heb wel vrienden maar die gaan ook gewoon naar een opleiding, maar vaak voel ik me toch weer depressief als ik thuis ben :( Daarom werk ik ook graag, mijn gedachten verzetten en wat doen en ergens bij horen!

Oke, een ding. Het geloof is iets waar ik niks mee heb en ook niks mee wil hebben :+ Ook al hoor je dan ergens bij wat me fijn lijkt, meer mensen etc... Maar nee, dat wordt hem niet... Kan magnesium kwaad als je er te veel van slikt? Zoals bij sommige vitaminen dit het geval is?


Autisme en darmproblemen hebben een link inderdaad, https://www.pgpraktijk.nl/autisme/
Etiketjes zijn makkelijk te plakken, de daadwerkelijke oorzaak vinden en aanpakken is in de reguliere zorg helaas wat minder eenvoudig.

Magnesium kan voor diarree zorgen als je er teveel van slikt, belangrijk is de soort die je slikt..tauraat of citraat is de best opneembare vorm. Als je erg gevoelige darmen hebt is vloeibare nano magnesium de best opneembare vorm.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:51


Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:51

Hoe laat ga je naar bed, en hoe laat sta je op?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:09

Allereerst heel veel sterkte en ik hoop dat je de juiste hulp kunt vinden, hoe moeilijk het ook lijkt er is ergens iemand die je gaat kunnen helpen, maar het is soms even zoeken om de juiste te vinden. Probeer ook verder te kijken dan alleen psychologen of psychiaters als die in het verleden niet hebben geholpen. Heb zelf ook in een donkere periode gezeten, en bij mij heeft hypnotherapie echt enorm goed geholpen, kreeg daar echt ontzettend veel energie door. Maar er zijn erg veel vormen van therapie, en misschien kan je psychiater je helpen met het vinden van de juiste therapie aangezien het aan moet sluiten bij je medicatie. Cognitieve therapie is niet altijd voor iedereen geschikt, sommige mensen hebben meer baat bij praktische therapie :)
Misschien heb ik het gemist maar hebben ze al naar je schildklier gekeken, en je stofwisseling? En als je het idee hebt dat je HA je niet serieus neemt, dan zou ik dat als je dat kan en durft eens eerst aan je HA vragen. En anders ben je vrij om een nieuwe HA te zoeken :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:19

eclair98 schreef:
Toen ik 12 was, zat ik op het randje van een depressie. Geholpen bij de psycholoog en ik kon er weer tegen aan :P

Ongeveer op mijn 15 / 16e alsnog in een depressie beland, hier voor meerdere therapieën gevolgd, maar het leek allemaal niet te helpen. Volgende stap: medicatie. OH MEN! Ik heb echt vanalles gehad en was overal echt ziek van. Nu een combinatie van dingen gevonden die wel helpen, gelukkig. Maar alsnog heb ik vaak zwarte periodes, maar kom er steeds weer een soort van uit.

Maar nu. Mijn werk is lichamelijk zwaar en zodra ik thuis kom, ben ik echt dood en dood op. Als ik meerdere dagen heb gewerkt, slaap ik zo 12 uur met mak achter elkaar, maar daar wordt je nou niet bepaald beter van


Met depressie valt niet te spotten! Een rottige aandoening - en aan de diagnose wil het nog wel eens schorten.
Zo is er de DSM, tegenwoordig met nummer 5. Dat is een veredelde turflijst - daar is op zich niets mis mee.
Stel je hebt voldoende turfjes binnen het lemma depressie - dan is de diagnose NIET rond, er kan slechts verdedigd worden dat je depressief bent.

Voor veel mensen geldt dat ze depressief worden tijdens of na een periode met veel stress.
Iets om in mind te houden...!

En een van de mogelijkheden is, behalve zwaar werk: trauma.

En qua medicijnen: die pillen worden vaak gegeven zonder lichamelijke diagnose. Bij een gebrek aan cortisol helpen de AD van de ssri groep nauwelijks of niet.

Citaat:
Na een paar dagen werken merk ik echt dat ik lichamelijk kapot ben. Veel spierpijn, veel hoofdpijn, moe, gave it a name. Ik baal hiervan, ik ben 20, wil leuke dingen ondernemen, afspreken met vrienden, weet ik het allemaal. Maar ik kan het niet.

Let op de glijbaan naar beneden: blijf in contact met je vrienden!
Sommige vermoeide activiteiten maar efkes op nul, maar wel de vriendschappen onderhouden!!
Citaat:
Mijn eetpatroon. Dat is denk ik een belangrijk dingetje. Sinds de medicatie heb ik totaal geen eetlust meer, vind ik veel minder dingen lekker (mijn hele smaak is omgegooid en dingen voelen sneller naar in mijn mond), maar ik probeer het wel! Ik eet vooral gezond, maar ik hou ook van chocola. Ben steeds meer zelf aan het koken en ben er wel echt mee bezig :j

Hier een chocolade mens...!
Dwz: ik maak heel veel hapjes en dingetjes met cacao (heb altijd 3 pakken cacao op voorraad ;) ).

En de beste therapeute die ik ooit had, 'dramde' dat ik al mijn 5 zintuigen moest onderzoeken.
Voor smaak begon ze altijd over thee. ('When in trouble, put the kettle on' zeggen de Britten.)
Goed om uit te zoeken wat smaakt en wat jou helpt qua eten.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:08

Wat veel fijne reacties al <3

Ik ga een lijstje maken met dingen waar het aan kan liggen en daarmee naar de huisarts. En dan goed op mijn strepen staan! Voor mijn darmklachten moest ik ook een keer met spoed naar het ziekenhuis, het was opeens heel erg (ik ben geen piepert, maar lag bij de HA op de grond in een foetus houding) en toen is er gezegd (nadat er niks uit kwam): gezond eten en veel water drinken :+ Vervolgens naar een kinderarts (:+) en daar kwam niks uit na twee afspraken en een onderzoek wbt. ontlasting. Het werd op een spastische darm gegooid...

Ik moet om 7.00 beginnen op het werk en sta om 6.00 op. Probeer om 21.00 te gaan slapen, uiterlijk 22.00. Telefoon en laptop gaan al vroeg uit, omdat dat licht niet meewerkt.

only18

Berichten: 342
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: België

Re: Altijd maar aanmodderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 00:04

Mocht je iets te weten komen met betrekking tot vit B12/ magnesium/ sibo, zou je het willen zeggen? Ik herken jouw klachten enorm. Al sinds kind depressieve periodes en vermoeidheid. Gaat nu veel beter sinds ik glutenvrij eet.