Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:05

Hallootjes :wave:

Weer even super inactief geweest aangezien de lessen sedert twee weken terug van start zijn gegaan, maar ik dacht nu, na 5 weken volle medicatie, toch de vraag te stellen.

Mijn merrie is naar Merelbeke geweest omdat ze er over het algemeen slecht uitzag. Lusteloos tot op het punt van gedrogeerd te lijken, half verteerde mest, bijten bij het aansingelen, niet stilstaan bij het opstappen, tranende ogen, ingevallen flanken. De dierenartsen vonden ze er perfect in orde uitzien voor een "oude" haflinger (14j) *D

Ze hebben daar een echo gedaan, foto's van de longen, opgevoeld, gangen bekeken, bloed onderzocht voor de vierde keer (want ja, blijkbaar moest dat, ondanks dat het maar een maand geleden bekeken was) en na mijn aandringen (uw paard heeft geen buikpijn, dan zou ze koliek hebben of geeuwen), een gastroscopie.

Gastroscopie bleek uitslag te geven - Hemorragische (bloedende) glandulaire zweren. Moeilijker te behandelen, zei mijn vaste dierenarts thuis, dan normale zweren. Dat werd dus een kuur sucralfaat die besteld moest worden, want naar haar woorden "Had ze dat in 20 jaar niet nodig gehad".

Ze staat nu vijf weken volle bak op Sucralfaat en Omeprazole, dit laatste op aanraden van de dierenarts, om zeker te zijn. De kliniek schreef maar vier weken voor en zei ook niets over afbouwen, maar mijn dierenarts vertelde me dat dat wel erg belangrijk was (zo ook sites die de medicatie verkopen) dus dat wordt nu zeker ook gedaan.

Echter... de klachten blijven aanslepen. Hoe lang duurt het tot je verschil ziet? De ingevallen flanken zijn er nog, ze bijt nog steeds bij het aansingelen ookal doe ik dat gaatje per gaatje, heel rustig, pauze ertussen. Ze stapt nog steeds weg bij opstappen, haar ogen tranen ook nog steeds en staan wat "vertrokken". Bij het bekappen is ze een nachtmerrie, en probeert ze telkens weer haar hoeven onder haar lichaam te trekken.

Ze staat nu op Lannoo fibermix (waar ze het al duizend keer beter op doet dan al de rest dat ze gekregen heeft) waar ze duidelijk wel terug happier van is en van zichzelf in de weide ook durft te draven en dergelijke. Misschien de vitamineboost? Ze krijgt hier ook Optiform bij voor de structuur in haar eten (van Mijten).

Elke tip is welkom! Osteopaat is er al twee keer bijgeweest, zo ook een kiné en een craniosacraal therapeute. :)


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:10

Vijf weken is kort, vooral op maagzweer gebied. En daar komt bij dat het dier bij bepaalde handelingen, zoals zadelen ook direct de associatie met pijn legt. Doorgaan met behandelen, onbeperkt fijn hooi/voordroog en maar een poos niet rijden. Laat haar maag weer onderzoeken na een periode.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:11

Zal zeker gebeuren! Ja, de kliniek gaf enkel 4 weken medicatie, wat ik wel vreemd vond. Het is echter zo dat glandulaire zweren dus geen maagzweren zijn, maar zweren helemaal achterin, aan de darm. Enkel omeprazole helpt dus helemaal niet.

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:24

Kijk eens naar bioresonantie... Dan krikg je echt specifiek wat je paard nodig heeft.. Voor meer info kan ik je iemand aanraden die het beter kan uitleggen.. Ik heb er echt al heel veel goede resultaten van gezien

# Never regret something that once made you smile #

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 09:30

Hier ook -helaas- bekend met maagzweren. Erg lastig te behandelen. Mijn paard heeft een half jaar op omeprazole gestaan. Daarna langzaam, heel langzaam afgebouwd. Helaas kwam het na 2 maanden weer terug. Toen nogmaals begonnen met een kuur. Deze kuur sloeg beter aan. In combinatie met 8 uur weidegang + onbeperkt ruwvoer zijn ze weggegaan en weggebleven. Inmiddels staat ze 24/7 op het land en krijgt ze vrijwel onbeperkt ruwvoer bijgevoerd.

Tips van mij zouden zo min mogelijk krachtvoer en onbeperkt ruwvoer zijn. Een tijdje heb ik haar nog Maagsupport bijgegeven van Paardendrogist. Geen idee of ze daar ondersteuning uit haalde, maar het voelde voor mij in elk geval goed om nog iets "extra" te doen. Succes!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 09:32

Wat is bioresonantie precies? Ik ben van mezelf altijd vrij skeptisch, maar als je al een tijdje met problemen zit kan alles geprobeerd worden, natuurlijk :P

Rohol, bedankt om de ervaring te delen! Wanneer merkte je dat ze wat had aan de medicatie?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:29

Wat krijgt verder aan voer en hoeveel staat ze op stal?

Rohol

Berichten: 658
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:37

Skyefate schreef:
Wat is bioresonantie precies? Ik ben van mezelf altijd vrij skeptisch, maar als je al een tijdje met problemen zit kan alles geprobeerd worden, natuurlijk :P

Rohol, bedankt om de ervaring te delen! Wanneer merkte je dat ze wat had aan de medicatie?


Ja zeker. Ze had ook erg veel last, veel gapen, geen eetlust, hooi soppen... Eerste weken merkte ik niks. Maar het schijnt dat maagzweren heel langzaam herstellen. Opzich als je het je inbeeld, is dat ook wel logisch. Als je al wonden hebt en er komt maar een druppeltje zuur op, doet dat gigantisch veel zeer natuurlijk.

Na een tijdje merkte ik steeds minder. Maar dat heeft wel een tijd geduurd. Inmiddels zie ik wel gauw als ze weer last heeft. Dan krijgt ze weer een kleine kuur. Maar gelukkig heb ik het nu al ruim een half jaar niet meer hoeven gebruiken!

<3 Cacharelle - Romeo - Julio - Dille - Kamille - Mister - Macho <3

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 14:14

Troi, de Lannoo fibermix (0.5 kilo -+ handje optiform mijten voor structuur) 's avonds, 24/7 buiten, 24/7 hooi. Ze staat al heel haar leven op deze manier (nu staat ze al een jaar niet op het gras, en ze heeft inmiddels een jaar problemen in feite), vroeger kreeg ze gras via stripbegrazing ivm hoefbevangenheid, hoewel ze het nog nooit gehad heeft.

Nooit op stal, dus :/

Rohol, super! Ik zie eigenlijk al een jaar geen verbetering... Klinisch gezien (bloed) zou ze perfect gezond moeten zijn, maar haar ogen staan pufferig, tranen, ze kijkt gewoon zo zielig en heeft minder plezier in op de weide staan. Ik probeer haar zo snel mogelijk te verhuizen naar een weide met gras, maar tot zover geen optie. Ze ademt ook zo raar... Als ze stilstaat en ze ademt in en uit trekt ze bij het inademen echt heel haar buik op, bij de flanken. Gewoon zielig zo... :(

Dierenarts vind dat ze 'gewoon nooit haar buikspieren gebruikt' maar ik heb genoeg filmpjes die iets heel anders bewijzen.

Chesss
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:19

Mijn reus heeft veel baad bij moeder aarde stabiliseert de darmflora en neutraliseert de ph zowel in maag als darmen en hij krijgt gastrosafe van synovium. Hij heeft ook een scopie gehad en daar kwam niks uit, bleef water bij de mest houden, gapen en traanogen en tegen m’n been zijn niet voorwaarts. Bloeduitslagen waren ook voorbeeldig.

Inmiddels heb ik een vrolijk druk paard die heeeeel graag wilt werken en looplustig.
Het duurt wel een tijd. Moeder aarde kan je bestellen bij den hoek en ook op andere plekken en zou je kunnen geven bij je kuur omeprazole.

Mijn paard reageerde ook heel sterk op prikkels uit luzerne maar dat hoeft natuurlijk niet. Voor hem waren extra vezels anders dan kwalitatief goed hooi 24/7 ter beschikking geen optie.

Sterkte met je paard. Er is btw ook een maagzweer topic maar dat weet je vast wel.

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

stoer

Berichten: 1726
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: S'land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:37

Hoi
Ik ben ook eigenlijk veel te sceptisch voor dit soort dingen, maar heb teveel goede resultaten gezien om er nog aan te twijfelen..
https://www.f-hbioresonantie.nl

Heel veel maagzweer problemen komen overigens door lang verkeerd voeren, ze hebben dan een foute schimmel die er uit gewerkt moet worden

De kuren en druppels die zij voorschrijft helpen daar heel goed bij

Zou gewoon eens contact opnemen



Skyefate schreef:
Hallootjes :wave:

Weer even super inactief geweest aangezien de lessen sedert twee weken terug van start zijn gegaan, maar ik dacht nu, na 5 weken volle medicatie, toch de vraag te stellen.

Mijn merrie is naar Merelbeke geweest omdat ze er over het algemeen slecht uitzag. Lusteloos tot op het punt van gedrogeerd te lijken, half verteerde mest, bijten bij het aansingelen, niet stilstaan bij het opstappen, tranende ogen, ingevallen flanken. De dierenartsen vonden ze er perfect in orde uitzien voor een "oude" haflinger (14j) *D

Ze hebben daar een echo gedaan, foto's van de longen, opgevoeld, gangen bekeken, bloed onderzocht voor de vierde keer (want ja, blijkbaar moest dat, ondanks dat het maar een maand geleden bekeken was) en na mijn aandringen (uw paard heeft geen buikpijn, dan zou ze koliek hebben of geeuwen), een gastroscopie.

Gastroscopie bleek uitslag te geven - Hemorragische (bloedende) glandulaire zweren. Moeilijker te behandelen, zei mijn vaste dierenarts thuis, dan normale zweren. Dat werd dus een kuur sucralfaat die besteld moest worden, want naar haar woorden "Had ze dat in 20 jaar niet nodig gehad".

Ze staat nu vijf weken volle bak op Sucralfaat en Omeprazole, dit laatste op aanraden van de dierenarts, om zeker te zijn. De kliniek schreef maar vier weken voor en zei ook niets over afbouwen, maar mijn dierenarts vertelde me dat dat wel erg belangrijk was (zo ook sites die de medicatie verkopen) dus dat wordt nu zeker ook gedaan.

Echter... de klachten blijven aanslepen. Hoe lang duurt het tot je verschil ziet? De ingevallen flanken zijn er nog, ze bijt nog steeds bij het aansingelen ookal doe ik dat gaatje per gaatje, heel rustig, pauze ertussen. Ze stapt nog steeds weg bij opstappen, haar ogen tranen ook nog steeds en staan wat "vertrokken". Bij het bekappen is ze een nachtmerrie, en probeert ze telkens weer haar hoeven onder haar lichaam te trekken.

Ze staat nu op Lannoo fibermix (waar ze het al duizend keer beter op doet dan al de rest dat ze gekregen heeft) waar ze duidelijk wel terug happier van is en van zichzelf in de weide ook durft te draven en dergelijke. Misschien de vitamineboost? Ze krijgt hier ook Optiform bij voor de structuur in haar eten (van Mijten).

Elke tip is welkom! Osteopaat is er al twee keer bijgeweest, zo ook een kiné en een craniosacraal therapeute. :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 17:06

@stoer, bedankt voor de tip! Tja, als ze gans haar leven al weidegang heeft en altijd hooi, én er wordt op haar gewicht gelet... dan weet ik niet in welke bochten ik me zou moeten wringen _O-

@Chess, Dat topic is inderdaad superhandig voor tips en tricks :D Ik heb van moeder aarde nog nooit gehoord, dus dat ga ik zeker eens bekijken. Ze ademt vooral zwaar, en ik heb de vraag eens op een engels forum gesteld. Daar hebben ze voor dat zwaar ademen en verminderde weerstand een echte naam - heaves. Dan zou het heel goed gewoon een grote allergische reactie kunnen zijn... Maar die dan pakt op haar ademhaling, waardoor haar flanken natuurlijk nooit opvullen omdat ze zo moe is van die constant op te trekken, op en neer. Zou wel verklaren waarom uit alle supplementen en medicatie enkel de detox heeft gewerkt...

Sure_lee

Berichten: 10350
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:38

Ik heb ook super geode ervaring met Frederique.
www.f-hbioresonantie.nl
Ook op Fb zie ik vele succesverhalen over haar behandelingen voorbij komen.


xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Supplement/Alternatieve medicatie voor paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 14:01

Mastichorse,

Duurt lang, maar helpt wel :)

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:11

Als je skeptisch bent voor alternatieven kun je ook eens een holistisch dierenarts overwegen. Hebben de arts achtergrond maar hebben zich wel veel meer ontwikkeld door naar het gehele dier te kijken ipv enkel het ziektebeeld.

Je zou ook eens naar bio Ron bokashi kunnen kijken; maar een goede holistisch dierenarts meet dit ook voor je uit om te zien wat bij het paard past en wat hij nodig heeft.

Beterschap!

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 22:57

Probeer wat meer geduld te hebben, en geef je paard de tijd en rust (= even niet rijden) om te herstellen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers