Goede waterzuiveraar

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 12:06

Van alle berichten over medicijnresten en menselijke poep in ons drinkwater word ik niet blij. Nu wil ik een goede zuiveraar/filter kopen waar ik het water mee kan zuiveren. Nu wordt er heel veel aangeboden en niet alles werkt even goed. Hebben jullie ervaringen en welk merk raden jullie aan? Budget is maximaal 200 euro. Liever geen discussie of het wel of niet nodig is. Ik vind van wel :+


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:13

Of het nodig is dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vraag me af of zo'n filter überhaupt wel iets doet.. Ons water wordt al zo goed gefilterd en behandeld.. als daar nog medicijnresten in zitten dan vraag ik mij af of een huis-tuin-en-keuken filter daar nog wel iets uit kan halen. Of je moet het gaan destilleren, maar dat is ook niet zo gezond.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:31

Wie heeft jou dit wijs gemaakt? Ik werk bij een drinkwaterbedrijf en het kraanwater in Nederland is van uitzonderlijke kwaliteit en kan probleemloos gedronken worden.

Is Nederlands kraanwater veilig?

Ja. De eisen die aan kraanwater worden gesteld op het gebied van biologische en chemische veiligheid zijn erg hoog, en de kwaliteit wordt door middel van regelmatige analyses streng bewaakt. Een enkele keer geven drinkwaterbedrijven een kookadvies. Dat gebeurt bij calamiteiten zoals een kapotte leiding, maar dat komt zelden voor.

Natuurlijk zijn er wel factoren die de kwaliteit van ons kraanwater kunnen bedreigen. Voorbeelden zijn het gebruik van medicijnen, pesticiden en verzorgingsproducten. En de industrie loost afvalstoffen, zoals GenX, op de rivier. Al deze stoffen komen via het riool of afspoeling in rivieren of grondwater terecht, onze bronnen voor drinkwater. Ook kan klimaatverandering ertoe leiden dat het water zouter en warmer wordt. Om deze bedreigingen voor te zijn, doen drinkwaterbedrijven constant onderzoek. Tegenwoordig zijn de analysemethoden zo goed dat ook heel kleine concentraties verontreinigingen kunnen worden gemeten. Dan praat je over concentraties die je krijgt als je één tabletje paracetamol oplost in zes Olympische zwembaden! Extra filters om kraanwater thuis nog schoner te maken, zijn dan ook helemaal niet nodig. Integendeel, ze vormen eerder een bedreiging voor de kwaliteit van het drinkwater. Zo worden dergelijke filters niet altijd goed schoongehouden, waardoor er bacteriën in kunnen gaan groeien.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:37

Ts sorry hoor, maar loop eens een dagje mee bij de waterzuivering.
Al die fijne verhalen op Feestboek en andere media.
En de volgende vraag hoe lang doe jij met je flesje water???

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:46

8nnemiek schreef:
Of het nodig is dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vraag me af of zo'n filter überhaupt wel iets doet.. Ons water wordt al zo goed gefilterd en behandeld.. als daar nog medicijnresten in zitten dan vraag ik mij af of een huis-tuin-en-keuken filter daar nog wel iets uit kan halen. Of je moet het gaan destilleren, maar dat is ook niet zo gezond.


Nou precies dit idd.. Alsof een filter met een dergelijk budget dan nog iets uithaalt :')

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 12:47

Bedankt voor jullie reacties. Ieder zijn mening, iemand nog ervaring met goede waterfilters?

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 12:48

Morganlefay schreef:
Ts sorry hoor, maar loop eens een dagje mee bij de waterzuivering.
Al die fijne verhalen op Feestboek en andere media.
En de volgende vraag hoe lang doe jij met je flesje water???


Heb ik al gedaan maar bedankt voor de suggestie. Heeft mijn mening niet veranderd :Y)

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:50

Mazida schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ieder zijn mening, iemand nog ervaring met goede waterfilters?

Het enige wat waterfilters doen is het laatste restje kalk eruit filteren.
Vraag eens een tandarts wat hij gebruikt om water te filteren.
succes

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:54

Geen idee of het in NL verkocht wordt maar hier zie je veel filters van het merk Brita.

Ik ga je zoektocht volgen!

Suzanne F.

Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:55

Mazida schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ieder zijn mening, iemand nog ervaring met goede waterfilters?


Je haalt er alleen nog wat kalk uit dus als je daarmee blij bent is het prima. Je loopt wel het risico dat er microbiologische groei gaat plaatsvinden in je filter dus je maakt het water er sneller ongezonder mee dan gezonder. Waterfilters zijn echt gemaakt om minder schoon water te filteren zoals in het buitenland. Gaat het je echt alleen om de kalk dan kan je beter een ontharder laten plaatsen.
Een waterfilter voor drinkwater heeft in Nederland totaal geen nut.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:00

Suzanne F. schreef:
Mazida schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ieder zijn mening, iemand nog ervaring met goede waterfilters?


Je haalt er alleen nog wat kalk uit dus als je daarmee blij bent is het prima. Je loopt wel het risico dat er microbiologische groei gaat plaatsvinden in je filter dus je maakt het water er sneller ongezonder mee dan gezonder. Waterfilters zijn echt gemaakt om minder schoon water te filteren zoals in het buitenland. Gaat het je echt alleen om de kalk dan kan je beter een ontharder laten plaatsen.
Een waterfilter voor drinkwater heeft in Nederland totaal geen nut.

Dit ! Of gaan we weer beginnen over het drinken van osmosewater? :o

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Pandora2
Berichten: 19841
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:14

De waterfilters voor particulieren zijn idd enkel machientjes die nog wat kalk eruit halen.
Mijn buuf heeft zoiets al een paar jaar. Ding kostte aardig wat, maar ze heeft wel minder kalk nu :+
Dit is althans wat ze haar vertelden destijds, want ze was bang om restantjes van drugs binnen te krijgen.
Denk niet dat je voor wat jij wil, iets gaat vinden. Dat procedé is iets te ingewikkeld.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:19

Zo pomp voor je aquarium

Nee oké maar ts we wonen in NL daar is drinkwater goed.

Mazida
Berichten: 1383
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 13:22

Lieverds, ik waardeer jullie mening, maar heeft iemand ook nog ervaringen met een waterzuiveraar/filter *D ? Ik zal eens googlelen naar de Brita. Dank voor je suggestie Mavelle!

LinsxDot
Berichten: 3393
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: Zuid holland

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:33

Afbeelding

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:55

Waarom ben je van mening dat het nodig is je water nog een keer te zuiveren?

[o]

Jorex

Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:06

Wij hebben een ontkalker, mijn haar is nu na het douchen vele malen zachter. Welk merk en de prijs weet ik niet.

Alex en Jorie <3

petroushka

Berichten: 117
Geregistreerd: 10-03-10
Woonplaats: niet in NL

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:24

Mijn moeder en ik waren hier ook mee bezig en hebben beide na lang zoeken een Berkey waterzuivering gekocht. Zij heeft een grotere dan ik maar het werkt zo goed! We doen regelmatig een test met rode kleurstof om te kijken of de filters nog goed werken en ze halen het er altijd uit gelukkig.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:26

petroushka schreef:
Mijn moeder en ik waren hier ook mee bezig en hebben beide na lang zoeken een Berkey waterzuivering gekocht. Zij heeft een grotere dan ik maar het werkt zo goed! We doen regelmatig een test met rode kleurstof om te kijken of de filters nog goed werken en ze halen het er altijd uit gelukkig.


Wat zuiveren die filters uit je water dan?

[o]

Jorex

Berichten: 9899
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:42

Die mensen van berkey beweren dat je lichaam alkalisch is en daarom meer alkalisch water beter is. Even niet rekening gehouden met het feit dat water eerst langs de maag komt met een pH waarde van hooguit 4, omdat een lage waarde juist bacteriën enzo dood. Ze melden de beginwaarden ook nergens in hun laboratorium onderzoeken, dus het is waarschijnlijk al voor 99,9% zuiver en dan zuiveren zij het nog eens en dan wordt t 99,99% zuiver. Bijzonder hoor.

Alex en Jorie <3

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:33

Als je water al zuiverder wil hebben, hoe ga je dat dan doen me alles wat je eet en gaat douchen enz? Dan kom je ook met water in aanraking? Gezond leven is een goed iets, maar je kan ook te angstig worden voor eventuele ziekteverwekkers.. De meeste ellende komt juist van de bedrijven die zeggen zo gezond bezig te zijn.

https://www.euroclix.nl/index?SRef=UBFEcdYcQSUqYzpm
Eenvoudig een extra'tje bijverdienen door middel van clix bij aankopen via webshops en vele andere mogelijkheden tot het verdienen van extra clix. Deelname is volledig gratis.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 02:06

Los van de discussie over waterkwaliteit, daar meng ik me niet in; je vroeg naar ervaringen.

Wij gebruiken hier zo'n Brita kan die LinsxDot plaatste, puur om de chloorsmaak uit het water te halen. Na een jaar was ik daar nog niet aan gewend, dus toen heb ik het opgegeven en ben ik het water gaan filteren. Overigens alleen het water wat ik als 'glas water' drink en ijsblokjes. Koken, thee/koffie zetten etc gaat gewoon uit de kraan.

Ik vind het prima werken, altijd koud water voorhanden ook, aangezien hij in de deur van de koelkast past. Wel elke 8 weken het filter vervangen, de onze heeft een metertje die aangeeft wanneer dat moet. Op dat moment maak ik de kan ook een keer helemaal leeg en laat hem een dag drogen voor hij weer vol gaat. Filters kosten hier ongeveer $12 per stuk, geen idee van prijzen in NL.
Als je al het water wat je voor consumptie gebruikt, door zo'n filter wilt halen, duurt het te lang denk ik. Als wij bijv de bush in gaan en ik onze 5Liter waterfles voor onderweg moet vullen, ben ik al gauw 10-15 min bezig met filteren.

Might as well share, might as well smile, life goes on for a little bitty while ~ Alan Jackson

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:46

Magrathea schreef:
Suzanne F. schreef:
Je haalt er alleen nog wat kalk uit dus als je daarmee blij bent is het prima. Je loopt wel het risico dat er microbiologische groei gaat plaatsvinden in je filter dus je maakt het water er sneller ongezonder mee dan gezonder. Waterfilters zijn echt gemaakt om minder schoon water te filteren zoals in het buitenland. Gaat het je echt alleen om de kalk dan kan je beter een ontharder laten plaatsen.
Een waterfilter voor drinkwater heeft in Nederland totaal geen nut.

Dit ! Of gaan we weer beginnen over het drinken van osmosewater? :o


Osmosewater? Serious? Om te drinken? :oo

Dat kan zelfs hartstikke gevaarlijk zijn bij te grote hoeveelheden.

Voor je budget kun je een kalkfilter aanschaffen. Een filter om er nog meer uit te halen lijkt me onnodig. Waterzuiveringsinstallaties investeren daar voldoende in, daar kun je als particulier niet zoveel aan toevoegen met een eigen filter.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Goede waterzuiveraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:52

Joh, osmosewater slecht? :+

Volgens mij was t een grap van margrathea omdat er in een ander topic de discussie is geweest van iemand die een osmosefilter voor z’n water had omdat dat gezonder zou zijn :=

[o]

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 07:55

Barramundi schreef:
Wij gebruiken hier zo'n Brita kan die LinsxDot plaatste, puur om de chloorsmaak uit het water te halen. Na een jaar was ik daar nog niet aan gewend, dus toen heb ik het opgegeven en ben ik het water gaan filteren. Overigens alleen het water wat ik als 'glas water' drink en ijsblokjes. Koken, thee/koffie zetten etc gaat gewoon uit de kraan.


Hier in NL heeft het water gelukkig geen chloorsmaak.

Als ik in de VS ben tap ik water de avond tevoren. Volgende ochtend is de chloor er uit verdampt. Simpele en goedkope methode om chloorlucht/-smaak uit het water te krijgen :+