Scheuren in hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 19:12

Bij mijn pony lopen op de voor hoeven 2 verticale lijnen precies in het midden van de hoeven van boven naar beneden. Hij word regelmatig bekapt maar merk dat het nog niet verbeterd. Wel zie ik dat hij platter op zijn hoeven staat, soort platvoeten vorm en dit is iets van de laatste 2 jaar. Zou het komen door de manier van bekappen? Want ik heb zelf het idee dat er teveel druk op zijn hoeven staat waardoor die scheuren erin komen.


Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:17

Hoe ze precies ontstaan etc kan ik je niet vertellen. Mijn pony heeft het in 1 hoef gehad. Volgens mijn smid kon het wel kwaad. Volgens mijn smid zat er bij mijn pony een bacterie in deze scheur, welke m als t waren open hield en er voor zorgde dat het alleen maar verder scheurde. Hij bekapte er voor een driehoekje in, zodat het niet verder kon scheuren. Na een paar x bekappen was het helemaal weg.

Of het dit bij jou pony ook is en dit kan werken kunnen we van achter de pc natuurlijk niet zien. Ik zou zeggen ga in overleg met je smid, of laat er bij twijfel een keer een andere smid naar kijken en vraag diens mening!

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:19

loesjeislief schreef:
Bij mijn pony lopen op de voor hoeven 2 verticale lijnen precies in het midden van de hoeven van boven naar beneden. Hij word regelmatig bekapt maar merk dat het nog niet verbeterd. Wel zie ik dat hij platter op zijn hoeven staat, soort platvoeten vorm en dit is iets van de laatste 2 jaar. Zou het komen door de manier van bekappen? Want ik heb zelf het idee dat er teveel druk op zijn hoeven staat waardoor die scheuren erin komen.


Goed bijhouden. Om de 6 weken naar de hoefsmid. Mijn paard heeft dit 2 jaar gehad. Tot ik elke 6 weken naar de hoefsmid ging. Daarna was het weg. :)

• Liberty <3

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:20

Er zitten hier wel wat mensen met veel ervaring. Het beste kun je even een paar goede foto's maken van de hoeven en deze hier plaatsen.

Dus echt op voet hoogte, zijkant en onderkant fotograferen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:37

Mijn dame heeft het ook, links voor en achter. De bekapper komt regelmatig om de scheur weer vrij te leggen, zodat er geen druk op zit, en ik moet er nu een blauw goedje in gooien tegen bacterien en schimmels. Hij is er zeker al voor de helft uit gegroeid, en de nieuwe hoef is van goede kwaliteit.

Ook smeer ik op aanraden van iemand met veel verstand ervan The worlds best hoof oil. En hij is niet iemand die zo maar producten aanraad. Ik smeer nog maar een weekje, dus weet nog niet of het echt werkt.

Julius <3

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 20:59

Olikea schreef:
Mijn dame heeft het ook, links voor en achter. De bekapper komt regelmatig om de scheur weer vrij te leggen, zodat er geen druk op zit, en ik moet er nu een blauw goedje in gooien tegen bacterien en schimmels. Hij is er zeker al voor de helft uit gegroeid, en de nieuwe hoef is van goede kwaliteit.

Ook smeer ik op aanraden van iemand met veel verstand ervan The worlds best hoof oil. En hij is niet iemand die zo maar producten aanraad. Ik smeer nog maar een weekje, dus weet nog niet of het echt werkt.


Loopt die scheur echt van boven tot onder helemaal. Want het rare is dat het op beide voorhoeven zijn maar ook exact op dezelfde plek die scheur. Het is niet echt een diepe scheur.

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:19

Ik zou er sowieso een goede bekapper bij halen. Samen goed kijken en een plan maken.
Zulke dingen hebben wel speciale aandacht nodig.

Met goede zorg en geduld zou je het er uit moeten kunnen laten groeien.

Julius <3

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:42

Cowgirl schreef:
Er zitten hier wel wat mensen met veel ervaring. Het beste kun je even een paar goede foto's maken van de hoeven en deze hier plaatsen.

Dus echt op voet hoogte, zijkant en onderkant fotograferen.


Inderdaad, graag goede foto's :-) :j

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-18 21:45

Vandaag is de smid weer geweest en hij adviseert nu om de 4 wkn bekappen of ijzers voorlopig. Hij heeft een schimmel zitten en wil deze dan uitsnijden. Wat denken jullie?


Afbeelding

Afbeelding

HocusSpocus

Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:03

Mijn pony heeft dit ook, stuk minder als eerst maar hij had echt brokkelhoeven en 1 flinke scheur tot op de helft van de hoef denk ik.. elke 6/7 weken naar de hoefsmid en ik heb het elke ochtend ingesmeerd met hoefolie op natuurlijke basis

HocusSpocus <3

Anoniem

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:12

Als er schimmel (white line disease) in zit dan moet die er inderdaad uit. Afhankelijk van waar de schimmel zit kan het zonder ijzer of ontkom je er niet aan. Helaas heb ik ervaring met WLD, er is vanaf te komen maar dat vraagt vooral veel tijd en onderhoud en geduld.

xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 22:55

Mijn pony heeft hetzelfde en bij mij heeft de hoefsmid het vandaag uitgesneden. Heb een potje met blauwe pasta gekregen om er iedere dag in te smeren. Ziet er momenteel zo uit, hij is vandaag bekapt. Afbeelding

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 06:34

xLiez schreef:
Mijn pony heeft hetzelfde en bij mij heeft de hoefsmid het vandaag uitgesneden. Heb een potje met blauwe pasta gekregen om er iedere dag in te smeren. Ziet er momenteel zo uit, hij is vandaag bekapt. [ [url=m/iMOYYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lopen de lijnen bij jou pony ook door naar boven?

Ik heb namelijk gelezen dat die lijnen (scheuren) komen door de druk op de wand van de hoef. Want het zit aan beide voorhoeven en ook exact op dezelfde plek.

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 06:35

Shanna schreef:
Als er schimmel (white line disease) in zit dan moet die er inderdaad uit. Afhankelijk van waar de schimmel zit kan het zonder ijzer of ontkom je er niet aan. Helaas heb ik ervaring met WLD, er is vanaf te komen maar dat vraagt vooral veel tijd en onderhoud en geduld.


Klopt hij had het ook over White line Disease. Het is ook de vraag hoeveel hij eruit moet snijden want ik heb liever geen ijzers want dat maakt de hoef weer zwakker.

xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 16:10

loesjeislief schreef:
xLiez schreef:
Mijn pony heeft hetzelfde en bij mij heeft de hoefsmid het vandaag uitgesneden. Heb een potje met blauwe pasta gekregen om er iedere dag in te smeren. Ziet er momenteel zo uit, hij is vandaag bekapt. [ [url=m/iMOYYY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lopen de lijnen bij jou pony ook door naar boven?

Ik heb namelijk gelezen dat die lijnen (scheuren) komen door de druk op de wand van de hoef. Want het zit aan beide voorhoeven en ook exact op dezelfde plek.


Hij loopt tot ongeveer halverwege de hoef. Is zo uitgesneden omdat er inderdaad een bacterie in zit. Hopelijk hersteld het straks goed, wil hem liever niet op ijzers!

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:54

Liez, ik zou de smid de volgende keer vragen om de hoefwand wat af te ronden, zo komen er geen scheuren bij.

xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:12

Kinke schreef:
Liez, ik zou de smid de volgende keer vragen om de hoefwand wat af te ronden, zo komen er geen scheuren bij.


Thanks voor de tip! Was de eerste keer bij de nieuwe smid en hij wil de stand van de hoeven nog wat veranderen maar dat lukt niet in 1 bekapbeurt.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:13

dat verandert de stand in ieder geval niet :D

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 21:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag nog wat foto's gemaakt.
Krijg ze alleen niet gedraaid.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:29

Je kan beter foto’s maken van een schone droge hoef. Als hij minder glimt is het net wat makkelijker te bekijken/ beoordelen allemaal. :)

xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Scheuren in hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 06:58

Lijkt inderdaad op wat mijn pony had!

loesjeislief
Berichten: 294
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 07:03

xLiez schreef:
Lijkt inderdaad op wat mijn pony had!


Hij wil mijn pony nu misschien op ijzers gaan zetten. Maar ik ben juist bang dat het nog erger gaat worden. Hij zegt dat er een schimmel inzt. Maar ik vraag mij af of de stand van zijn hoef goed is.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 08:26

loesjeislief schreef:
xLiez schreef:
Lijkt inderdaad op wat mijn pony had!


Hij wil mijn pony nu misschien op ijzers gaan zetten. Maar ik ben juist bang dat het nog erger gaat worden. Hij zegt dat er een schimmel inzt. Maar ik vraag mij af of de stand van zijn hoef goed is.


Lijkt me dat je die vragen gewoon aan je smid moet stellen, die heeft er voor geleerd.
Op de foto's zie ik geen foute stand, waarom denk je dat?
En waarom denk je dat het erger wordt met ijzers? Die scheuren lopen tot de kroonrand. Als hij die hele scheur open moet leggen kan ik me voorstellen dat een ijzer tijdelijk nodig is voor de stabiliteit.

xLiez

Berichten: 1887
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:18

loesjeislief schreef:
xLiez schreef:
Lijkt inderdaad op wat mijn pony had!


Hij wil mijn pony nu misschien op ijzers gaan zetten. Maar ik ben juist bang dat het nog erger gaat worden. Hij zegt dat er een schimmel inzt. Maar ik vraag mij af of de stand van zijn hoef goed is.


Als het tot de kroonrand loopt zou ik dat inderdaad doen! Bij mij was het 2/3cm vanaf de onderkant. Dus ijzer was niet nodig zei mijn hoefsmid


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:19

Ik denk nog steeds een te lange wand. Heb je ook foto’s van de onderkant?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SunnyHorse en 10 bezoekers